hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تغذیه و رژیم > خواص، مضرات، مصلح و کالری فندق؛ طبع فندق سرد است یا گرم؟

خواص، مضرات، مصلح و کالری فندق؛ طبع فندق سرد است یا گرم؟

خواص فندق برای لاغری، چاقی صورت، حافظه، یبوست و کم خونی را در ادامه می خوانید و از مضرات فندق، طبع و مصلح آن، کالری و ارزش غذایی اش آگاه می شوید:

خواص و فواید فندق (Hazelnut)، همچینین مضرات مصرف بیش از حد آن، و مصلحش را در ادامه می خوانید،اگر به دنبال اطلاعاتی از خواص فندق برای تخمدان، خواص فندق برای حافظه، خواص فندق برای لاغری، خاصیت فندق برای یبوست، خواص فندق برای کم خونی هستید این مطلب را از دست ندهید. در ضمن  به سوالاتی مانند طبع فندق سرد است یا گرم؟ روزی چند فندق باید خورد؟ و.... پاسخ دهیم:

یک ظرف حاوی فندق
فندق

فندق چیست؟

فندق(Hazelnut)، میوه ای قهوه ای رنگ از درخت فندق و از خانواده آجیل است که ظاهر کروی یا بیضی شکل دارد و می توان آن را به صورت خام یا بو داده مصرف کرد.

فندق از ویکی‌پدیا
فندق میوه‌ای فندقی از درخت فندق است. ظاهر کروی یا بیضی دارد و طولش ۱۵–۲۵ میلی‌متر و قطرش ۱۰–۱۵ میلی‌متر است و دارای پوسته فیبری بیرونی می‌باشد. گونه‌هایی از فندق از فندق معمولی بزرگ‌ترند و در بیشترین رشد دو برابر اندازه معمولی می‌شوند. میوه فندق زمانی که برسد از پوسته بیرون می‌افتد. پوست میوه سخت است. هسته (بذر) فندق خوراکی است که به آن مغز فندق می‌گویند و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته (بو داده) مصرف نمود. بذر پوستی بسیار نازک و به رنگ قهوه‌ای تیره دارد که پیش از مصرف یا پخت‌وپز، معمولاً آن را جدا می‌کنند.

کالری فندق

کالری فندق در حالت طبیعی 628 کیلو کالری، در حالت سفید شده 629 کیلو کالری و در حالت خشک و بو داده 646 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

ارزش غذایی فندق

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 646 کیلوکالری
کربوهیدرات 17.60 گرم
پروتئین 15.03 گرم
چربی 62.40 گرم
آب 2.52 گرم
فیبر 9.40 گرم
قند 4.89 گرم
ویتامین A 3.00 میکروگرم
ویتامین E 15.28 میلی گرم
ویتامین C 3.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.34 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.12 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.05 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.92 میلی گرم
ویتامین B6 0.62 میلی گرم
فولات (B9) 88.00میکروگرم
کلسیم 123.00 میلی گرم
آهن 4.38 میلی گرم
منیزیم 173.00 میلی گرم
فسفر 310.00 میلی گرم
پتاسیم 755.00 میلی گرم
روی 2.50 میلی گرم
مس 1.75 میلی گرم
منگنز 5.55 میلی گرم
سلنیم 4.10 میکروگرم
هسته فندق
مغز فندق

 23 خاصیت شگفت انگیز فندق

  1. خواص فندق برای مردان: از خواص فندق برای مردان می توان به تقویت قوای جنسی و کمک به برطرف کردن اختلال نعوظ اشاره کرد زیرا مصرف آن باعث اکسیژن رسانی و بهبود گردش خون می شود.
  2. خواص فندق برای زنان: فندق حاوی مقادیر بالای کلسیم، پتاسیم، ویتامین E و منیزیم است که از خواص فندق برای زنان می توان به کاهش دردهای عضلانی و گرفتگی های رحم در دوران قاعدگی اشاره کرد.
  3. خواص فندق برای حافظه: فندق حاوی فولات، منگنز، ویتامین E، تیامین و اسیدهای چرب است که باعث  تقویت عملکرد مغز و بهبود حافظه می شود. 
  4. خواص فندق برای لاغری: فندق سرشار از فیبر خوراکی است که مصرف آن سبب ایجاد احساس سیری طولانی مدت در شما می شود. همچنین کاهش اشتها و ایجاد سیری کاذب یکی از خواص فندق برای لاغری است.
  5. خاصیت فندق برای یبوست: فیبر وجود در فندق می تواند به عنوان ملین دستگاه گوارش عمل کند و مصرف روزانه آن در رفع یبوست موثر می باشد.
  6. خواص فندق برای تخمدان: فیبر موجود در این آجیل باعث کاهش اختلالات تخمک گذاری می شود که در افزایش سطح باروری در زنان موثر است.
  7. خواص فندق برای کم خونی: ویتامین E موجود در فندق از تجزیه گلبول های قرمز خون، جلوگیری می کند و مانع کم خونی می شود.همچنین آن موجود در فندق،  کم خونی ناشی از فقر آهن را بهبود می بخشد.
  8. خواص فندق برای تیروئید: فندق سرشار از سلنیوم است که به تیروئید کمک می‌کند.
  9. خواص فندق برای چاقی صورت: فندق یکی از چهار مغز برای چاقی صورت است زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ماده مغذی سلنیوم می باشد.
  10. خواص فندق برای کبد چرب: فندق حاوی اسیدهای چرب بی‌اشباع مانند اسید لینولئیک و اسید الفا-لینولنیک است که باعث کاهش ترشح چربی در کبد و در نتیجه بهبود عملکرد آن می‌شوند.
  11. خواص فندق خام در بارداری: مصرف فندق در بارداری، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر می شود و از ابتلا او به بیماری های عفونی جلوگیری می کند.
  12. هضم غذا: فیبر و پلی فنول‌های موجود در فندق به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کند و هضم را تقویت می‌کند.
  13. پیشگیری از سرطان: یکی از خواص فندق این است که رادیکال‌های آزاد در بدن که مسئول آسیب رساندن به DNA سلولی هستند را از بین می برد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  14. کاهش کلسترول: مصرف فندق باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می شود که برای سلامتی قلب گزینه خوبی است.
  15. دیابت: فندق حاوی منگنز و منیزیم است که در مدیریت سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد نقش دارد.
  16. سلامت قلب: مصرف منظم فندق در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مفید است زیرا حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک است و سطح کلسترول در بدن را کاهش می‌دهد.
  17. بهبود تعداد اسپرم: مصرف آجیل در مردان باعث افزایش تعداد و کیفیت اسپرم در بدن می شود.
  18. تقویت استخوان‌ها: فندق حاوی ویتامین های ضروری مانند C و E و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است که برای سلامت استخوان ها مفید و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  19. پوست: ترکیبات فنلی مانند تانن ها و فلاونوئیدها موجود در فندق باعث افزایش سلامت پوست می شود. همچنین فندق حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E هستند که علائم پیری پوست را کاهش می دهد و باعث درخشندگی پوست می شود.
  20. مو: ویتامین E موجود در فندق برای تولید کلاژن ضروری است که مصرف متعادل آن باعث می شود موهای بلندتری داشته باشید.
  21. ویتامین K: ویتامین K موجود در فندق برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش و تحریک جذب کلسیم در بدن مفید است.
  22. بهبود زخم: روغن فندق حاوی آرژنین است که یک اسید آمینه مفید برای درمان زخم می باشد.
  23. آکنه: استفاده از فندق همراه با دانه قهوه یک گزینه عالی برای تهیه ی اسکراب مخصوص پوست های مستعد به آکنه است.یک قاشق چایخوری فندق را خرد کنید و آن را همراه با نصف قاشق چایخوری قهوه،و نصف قاشق چایخوری شکر و مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و برای درمان آکنه پوست از این اسکراب استفاده کنید.

خواص فندق تازه در طب سنتی

  • رفع لاغری
  • پاکسازی کلیه
  • درمان سنگ کلیه
  • افزایش تولید اسپرم 
  • درمان ناباروری مردان
  • رفع سوزش مجاری ادرار
  • پیشگیری از سرطان هایی مثل پروستات در مردان

خواص فندق برای کودکان

  • استحکام استخوان‌ها
  • جلوگیری از یبوست 
  • عملکرد بهتر مغز

  • جلوگیری از افزایش وزن

فندق
فندق

مضرات فندق

  1. مضرات فندق در بارداری: مصرف بیش از حد فندق در باردای ممکن است فشار خون را افزایش دهد زیرا حاوی نمک است. به همین دلیل قبل از مصرف این آجیل  با پزشک مشورت کنید.
  2. مصرف بیش از حد فندق برای کبد مضر است.
  3. مصرف زیاد فندق با تاثیر معکوس باعث افزایش وزن می‌شود.
  4. مصرف بیش از حد فندق باعث ناراحتی معده و گوارش نیز می‌شود. 
  5. مصرف زیاد فندق می تواند باعث اسهال و مشکلات مختلف روده شود.
  6. افراط در خوردن فندق باعث ایجاد نفخ و گاز شکم می شود و حالت تهوع ایجاد می کند.

  7. مغز فندق ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شدید مانند شوک آنافیلاکسی شود.

طبع فندق سرد است یا گرم؟

طبع فندق در طب سنتی، گرم و خشک است و زیاده‌روی در مصرف آن برای افراد گرم مزاج ممکن است باعث بروز جوش، خارش بدن، گرگرفتگی، خشکی دهان و... شود.

مصلح فندق

مصلح فندق برای سردمزاج‌ها آب عسل و برای گرم مزاج‌ها سکنجبین و جلاب (شربت گلاب، زعفران و نبات) است. از دیگر مصلحات این تنقلات خوشمزه می‌توان به شربت به و شکر سرخ اشاره کرد.

نحوه انتخاب و نگهداری فندق

اگر قصد خرید فندق با پوست را دارید، مطمئن شوید که پوسته آن هیچ سوراخ یا شکافی نداشته باشد. سپس پس از خرید، باید قندق ها را در یک ظرف هوادهی ذخیره کنید و آن را تحت نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهترین روش این است که فندق را در یخچال نگهداری کنید و می تواند تا 4 ماه سالم بماند.

پرسش های متداول

روزی چند فندق باید خورد؟

مقدار توصیه شده روزانه فندق 29 تا 69 گرم است. یعنی روزانه حداکثر 20 عدد فندق بخورید.

آیا فندق چاق می کند؟
خیر، فندق حاوی فیبرهای غذایی است که حرکات روده را تسهیل و به کاهش وزن کمک می کند اما مصرف بیش از حد آن باعث چاقی می شود.
آیا فندق باعث خواب آلودگی می شود؟
بله، زیرا فندق حاوی تریپتوفان، یک اسید آمینه ضروری است که هورمون ملاتونین و سروتونین را تولید می کند و به تنظیم چرخه خواب کمک می کند.
چگونه فندق را تفت دهیم؟

مقداری قندق با پوست را به صورت یک لایه روی سینی فر قرار دهید و آن را  داخل فر با دمای 360 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید یا می توانید فندق ها را در تابه نچسب به مدت 7-8 دقیقه تفت دهید تا پوست آنها شروع به کنده شدن کند.

آیا فندق برای کودکان آلرژی‌زا است؟
بله
فندق بوداده بهتر است یا فندق خام؟

فندق خام ارزش غذایی بیشتری دارد.



سخن آخر

خواص فندق برای تقویت قوای جنسی در مردان و زنان، کاهش گرفتگی های رحم در دوران قاعدگی ، کاهش وزن، رفع یبوست، کاهش سطح کلسترول، سلامت پوست و...  را در این مطلب مرور فتیم و شما را از مصرف بیش از اندازه آن به دلیل مضراتی چون افزایش فشار خون، افزایش وزن، اسهال، نفخ و حالت تهوع آگاه کردیم. در صورت تمایل می توانید مطالبی مانند خواص و طبع گردو؛ 30 خاصیت درمانی از گردو که نمی دانسته اید را نیز مطالعه کنید. خوشحال می شویم تجربیات، سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد