hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

علمی

جدیدترین اخبار و دستاوردهای علمی و فناوری ملی و بین المللی و اخبار آموزشی و دانشگاهی

(تصاویر) بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده

بمب قطر کوچک در مارس ۲۰۱۵ راه اندازی شد و برای اولین بار در نمایشگاه دفاعی و امنیتی DSEI ۲۰۱۵ که در سپتامبر ۲۰۱۵ در لندن برگزار شد، به نمایش گذاشته شد.
امروز, 00:02
22
0
0

( ویدئو+ عکس) مزدا ام اکس-81 آریا: ببینید ایتالیائی ها 43 سال پیش چه کردند!

مزدا MX-81 آریا، یک خودروی مفهومی با طراحی جسورانه و آینده‌نگرانه بود که در سال 1981 توسط برتون طراحی شد. این خودرو با حذف فرمان سنتی و استفاده از یک کمربند مستطیلی، انقلابی در طراحی داخلی خودرو ایجاد کرد. MX-81 که بر پایه مزدا 323 ساخته شده بود، با خطوط ساده
دیروز, 23:41
24
0
0

(تصاویر) سوخو ۳۰ یا f-۱۵؛ کدام جنگنده برتری است؟

در سال ۲۰۰۸ و در رزمایش پرچم سرخ، اولین رویارویی جنگنده F-۱۵ آمریکایی و Su-۳۰ MKI هندی صورت گرفت. طی این تمرین نظامی نقاط قوت و ضعف هر دو جنگنده به‌شدت موردتوجه قرار گرفت.
دیروز, 23:04
17
0
0

جنگند نسل پنجم پیشرفته امریکایی در راه یک کشور اروپایی!

نیکوس دندیاس، وزیر دفاع یونان، خبر خرید جنگنده F-۳۵A را اعلام کرد و از این توافق به‌عنوان گامی مهم در نوسازی نیروی هوایی این کشور استقبال کرد. به گفته دندیاس، یونان با خرید مدرن‌ترین هواپیماهای جنگی در جهان در حال ساخت نیروی مسلح قدرتمند است.
دیروز, 22:42
14
0
0

کشف عجیب محققان: «اکسیژن تاریک» که در عمق 4000 متری اقیانوس‌ تولید می‌شود

محققان انجمن علوم دریایی اسکاتلند (SAMS) پدیده غیرمنتظره‌ای را کشف کردند که نام آن را «اکسیژن تاریک» گذاشته‌اند. این کشف می‌تواند باعث بازنگری درباره چگونگی شروع حیات در سیاره زمین شود. محققان دریافتند که در عمق بیش از 4000 متری اقیانوس، جایی که هیچ نوری
دیروز, 22:21
14
0
0

OpenAI رقیب جدی گوگل شد؛ موتور جستجوی جدید با هوش مصنوعی رونمایی شد

OpenAI با رونمایی از موتور جستجوی جدید خود به نام SearchGPT، وارد رقابت جدی با غول‌های جستجوی اینترنتی مانند گوگل شده است. این موتور جستجو که از هوش مصنوعی قدرتمندی بهره می‌برد، قادر است به سوالات پیچیده پاسخ دهد و اطلاعات را به صورت خلاصه و سازماندهی شده
دیروز, 21:57
23
0
0

کشف نشانه احتمالی حیات باستانی در مریخ

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا سنگی را در مریخ کشف کرده است که ممکن است زمانی میزبان حیات میکروبی بوده باشد. این سنگ با نام مستعار «آبشار چیاوا» (Cheyava Falls) دارای ترکیبات و ساختار‌های شیمیایی است که می‌تواند توسط حیات باستانی شکل گرفته باشد، اگرچه
دیروز, 21:16
26
0
0

( عکس) شورولت کوروت محبوب با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری به میدان آمد

شورولت کوروت ZR۱ ۲۰۲۵ قدرتمندترین خودروی تولیدی آمریکایی با پیشرانه V-۸ رونمایی شد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۵٫۵ لیتری V-۸ توربوشارژر دوقلو با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۲ نیوتون متر گشتاور است. برای اولین بار، یک شورولت کوروت بیش از هزار اسب بخار قدرت دارد.
دیروز, 20:21
16
0
0

معرفی پلتفرم wish: تجربه خرید مقرون‌ به‌ صرفه برای خانواده‌ها

wish یک اپلیکیشن موبایلی در حوزه تجارت الکترونیکی است که میلیون‌ها مشتری را با گسترده‌ترین محصولاتی که به صورت مستقیم به در خانه‌های آنها تحویل داده می‌شود، متصل می‌کند.
دیروز, 19:10
25
0
0

( عکس) سونی واچمن FD-500: هیبریدی جالبی که خیلی شاخ بود!

سونی واچمن FD-500، دستگاهی که سال 1988 به عنوان نماد فناوری قابل حمل شناخته می‌شد، اکنون به یک کالای کلکسیونی تبدیل شده است. این تلویزیون جیبی که در دهه‌های گذشته محبوبیت فراوانی داشت، امکان تماشای تلویزیون و گوش دادن به رادیو را در هر مکان فراهم می‌کرد.
دیروز, 19:05
25
0
0

( عکس) مرگ غم‌انگیز گوزن در گرینلند: اسکلت فسیلی که در کوه کشف شد

اسکلت فسیلی یک گوزن که در گرینلند کشف شده است، حکایتی غم‌انگیز از مرگ این حیوان را بازگو می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که این گوزن پس از گرفتار شدن بین دو صخره جان خود را از دست داده است. این کشف می‌تواند به درک بهتر ما از چالش‌های زندگی در طبیعت وحشی و خطرات
دیروز, 17:55
30
0
0

در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس، اکسیژن تولید می‌شود!

محققان دریافتند که در عمق بیش از ۴۰۰۰ متری اقیانوس کلوخه‌هایی وجود دارد که اکسیژن تولید می‌کنند.
دیروز, 16:59
24
0
0

کشف الماس در این سیاره منظومه شمسی

سیاره عطارد به‌عنوان کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی به‌دلیل سطح تاریک و چگالی بالای هسته خود، همیشه پر از رمز و راز و ابهام بوده است. اما حالا دانشمندان ستاره‌شناسی نشان داده‌اند که یک لایه الماس ضخیم زیر این پوسته گرافیتی آن قرار دارد.
دیروز, 16:41
26
0
0

( تصاویر) معرفی ۶ نقطه شگفت‌انگیز زمین که شاید از وجودشان خبر نداشتید

برخی مکان‌ها روی کره زمین آنقدر عجیب و غریب هستند که گاه باور نمی‌کنیم به سیاره‌ای که ما روی آن زندگی می‌کنیم تعلق داشته باشد.
دیروز, 15:56
35
0
0

یک قاره جدید به جهان اضافه شد!

دکتر جردن فیثان رهبر این تحقیق گفت: شکاف و تشکیل ریزقاره پدیده‌های کاملاً مداومی هستند و با هر زلزله ممکن است برای جداسازی ریزقاره بعدی اتفاق بیفتد. هدف کار ما این است که شکل‌گیری آنها را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم تکامل آینده را پیش‌بینی کنیم.»
دیروز, 15:21
28
0
0

کلمات اختصاری یا سرواژه‌های معروف و پرکاربرد که دانستن معنایشان الزامی است

سرواژه، سرنام یا کلمه اختصاری، کلمه جدیدی است که با کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات یک عبارت ساخته می‌شود. این عبارات جدید به مرور زمان به بخشی از زبان روزمره ما تبدیل می‌شوند اما در بسیاری از مواقع نمی‌دانیم کلماتی که مدام از آنها استفاده می‌کنیم مخفف چه
دیروز, 14:41
25
0
0

( عکس) جاسوس آمریکا که تنها ۸ ماه آموزش دید!

هواپیمای جاسوسی U-۲ که اغلب از آن با عنوان “بانوی اژدها” (Dragon Lady) یاد می شود، با طراحی صیقلی و توان فنی خود، یکی از نمادین ترین هواپیماها در تاریخ هوانوردی نظامی است.
دیروز, 13:20
22
0
0

( ویدئو+ عکس) از لیمو تا ساختمان: 23 میلیون بازید برای طراح خلاق ترکیه ای

فاتح اِکسی طراح خلاق استانبولی، با ترکیب هوش مصنوعی و الهام از طبیعت، مرزهای معماری را جابه‌جا کرده است. او با تبدیل غذاهای روزمره به طرح‌های معماری خیره‌کننده، نشان می‌دهد که چگونه فناوری و هنر می‌توانند در کنار هم آثاری بی‌نظیر خلق کنند.
دیروز, 12:21
18
0
0

( تصاویر) پرندگانی که اعصاب ندارند

همانقدر که تماشای کارهای عجیب گربه‌ها و سگ‌ها برای ما جذاب است، تماشای حرکات پرندگانی که در دنیای خودشان غرق هستند نیز می‌تواند جالب و جدید باشد.
دیروز, 11:41
27
0
0

( تصاویر) راه‌حل‌های ابتکاری برای مقابله با کمبود آب در کشورها

تنش‌های آبی در جهان همچنان یکی از نگرانی‌های مسئولان است و بر اساس گزارش سازمان ملل، شرایط مناسبی برای دستیابی به هدف «آب پاک و بهداشت برای همه» تا سال ۲۰۳۰ مهیا نیست. حدود ۲.۳ میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که دارای تنش‌های آبی هستند و از این تعداد
دیروز, 10:55
20
0
0

( عکس) کوچک‌ترین پرنده جهان چیست؟

مرغ مگس زنبوری کوچک‌ترین گونه پرنده جهان و بومی کوبا است. آن‌ها به دلیل سرعت بال‌زدن، شناور‌بودن حین تغذیه شهد و پرهای رنگین کمانی خود مشهور هستند.
دیروز, 10:41
19
0
0

برای چند روز می توانیم بدون غذا زنده بمانیم؟

بدن ما به انرژی غذا و هیدراتاسیون آب نیاز دارد تا به درستی عمل کند. هنگامی که غذای کافی نمی‌خوریم، بدن شروع به تولید بیشتر کورتیزول می‌کند که ما را مضطرب و گرسنه می‌کند.
دیروز, 10:20
18
0
0

(تصاویر) اشکانیان ۲ هزار سال پیش باتری ساخته بودند!؛ راز شاهکارهای جهان باستان

تاریخ مملو از اختراعاتی است که علیرغم منشأ باستانی خود، هنوز دانشمندان امروزی را گیج و شگفت‌زده می‌کند. این اختراعات، از وسایل پیچیده گرفته تا سازه‌های تاریخی، نشان‌دهنده نبوغ تمدن‌هایی است که مدت‌هاست از بین رفته‌اند. آن‌ها درک ما از قابلیت‌های تکنولوژیکی
دیروز, 10:05
18
0
0

(اینفوگرافیک) مقایسه‌ تعداد ضربان قلب ۱۵ حیوان مختلف در حالت استراحت

به طور معمول، حیوانات کوچک مانند موش، خوکچه هندی و خرگوش، ضربان قلب بالاتری نسبت به حیوانات بزرگتر دارند.
دیروز, 09:55
26
0
0

کشف یک تخته سنگ سفید بیگانه در مریخ

تخته‌سنگی سفید با عرض تقریبی ۵۴ سانتی‌متر و ارتفاع تقریبی ۴۲ سانتی‌متر که در زمینه پوشیده از تخته سنگ‌های تیره می‌درخشید.
دیروز, 09:05
18
0
0

(عکس) زندگی دردناک زرافه‌ با گردنی شکسته

زندگی زرافه‌ای جوان در آفریقای جنوبی با گردنی شکسته مایه حیرت شد. این حیوان با آسیب شدید در ناحیه گردن به حیات خود ادامه می‌دهد و مشخص نیست گردنش چطور به این شکل درآمده است.
دیروز, 08:55
20
0
0

هدیه بزرگ هند به جهان علم؛ ایده‌ای انقلابی که ریاضیات را دگرگون کرد

مفهوم صفر برای اولین بار در نسخ خطی در حدود قرن سوم تا چهارم پس از میلاد ثبت شد. حدود سال ۵۰۰ پس از میلاد، ریاضیدان هندی آریابهاتا از عبارت «خا» برای صفر در سیستم شماره‌گذاری خود استفاده کرد.
دیروز, 08:27
17
0
0

جنگنده اف ۲۲ به سلاحی مرگبار مجهز شد

موشک‌های هایپرسونیک سلاح‌هایی هستند که قادر به دستیابی به سرعت‌های پایدار بیش از ۵ ماخ در حین مانور هستند. علاوه بر سرعت زیاد، تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی مسیر نیز رهگیری این سلاح‌ها را بسیار دشوار می‌کند.
دیروز, 08:20
19
0
0

آذری‌جهرمی: ممنوعیت واردات آیفون در دولت چهاردهم بازنگری می‌شود

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در گفت‌وگوی برنامه میز ایران در شبکه «ایکس» ، از بازنگری درباره ممنوعیت وارد آیفون‌های نسل جدید در دولت چهاردهم خبر داد.
1403/05/4 , 22:21
29
0
0

نظر نهایی آذری جهرمی درباره واردات آیفون ۱۴ و ۱۵

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که در ایام تبلیغات چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برای مسعود پزشکیان سنگ‌تمام گذاشت، مخالفت صریح خود با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون را اعلام کرد.
1403/05/4 , 21:59
50
0
0

(تصاویر) ۵ چیزی که در مورد آخرین روزهای عمر جنگنده آمریکایی F-4 Phantom II می دانیم

جت های جنگنده ای مانند F-35 پنهانکار و رادارگریز بوده اما کندتر هستند (سرعت ۱.۶ ماخ) و با این ایده ساخته می شوند که یک جت جنگنده نمی تواند فرار کند اما می تواند پنهان شود.
1403/05/4 , 21:44
36
0
0

(ویدئو)‌ ۵ نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

در این مقاله، نگاهی می اندازیم به تعدادی حقایق جالب در مورد بانوی اژدهای افسانه ای.
1403/05/4 , 20:58
24
0
0

رونمایی متا از Llama 3.1؛ بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز جهان

این مدل تحسین «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا و xAI را نیز برانگیخته است.
1403/05/4 , 20:07
23
0
0

کشف یک تخته‌سنگ سفید بیگانه در مریخ

دانشمندان ناسا در تلاش برای یافتن منشأ تخته‌سنگی عجیب هستند که تصویرش حدود یک ماه پیش توسط مریخ‌نورد استقامت ثبت و به زمین فرستاده شده است.
1403/05/4 , 19:37
32
0
0

(اینفوگرافیک) سرعت اینترنت در اروپا چقدر است؟

بالاترین سرعت برای کشور‌های جرسی، لیختن اشتاین و ایسلند و پایین‌ترین سرعت برای کشور‌های ترکیه، آلبانی و کرواسی است.
1403/05/4 , 19:33
29
0
0

(تصاویر) به جای لیفان ۸۲۰ چه خودرویی بخریم؟

لیفان ۸۲۰ از جمله سدان های سایز متوسط چینی است که در اواسط دهه ۹۰ توسط کرمان موتور به بازار کشور عرضه شد. در این محتوا قصد داریم به خودروهای جدیدی که می توان به جای این سدان چینی خریداری کرد نگاهی بیندازیم.
1403/05/4 , 19:22
31
0
0

بسته پیشنهادی هفته فن‌ویک: همزیستی مسالمت‌آمیز با ربات‌ها

بیل بیشاپ در کتاب «همزیستی با ربات‌ها» راست می‌گوید، در آینده تاریک ربات‌ها اربابان ما هستند.
1403/05/4 , 18:18
25
0
0

(تصویر) اف ۱۶ پنجاه ساله شد/ جنگنده‌ای قدیمی که هنوز طرفدار دارد

جنگنده اف ۱۶ که در ابتدا به‌عنوان یک جنگنده کوچک، سبک و فوق‌العاده چابک طراحی شده بود، خیلی زود به‌عنوان یک جنگنده چندمنظوره تمام و کمال به‌کار گرفته شد و پس از گذشت نیم‌قرن همچنان مورد تقاضا است.
1403/05/4 , 17:05
33
0
0

طرحی برای احیای حق اینترنت

واقعیت آن است که طرح تهیه‌شده از سوی «قسیم عثمانی» اگرچه هدفی مثبت همچون رفع فیلترینگ را دنبال می‌کند و نقاط قوتی چون تعیین تکلیف نهاد متولی قطع و وصل اینترنت در شرایط امنیتی را داراست اما با این حال، همچنان طرحی ناقص به شمار می‌رود.
1403/05/4 , 17:00
33
0
0

کاربرد دکمه AC در ماشین چیست ؟

قطعاً خیلی از شما رانندگان از دکمه AC در ماشین خود استفاده کرده اید که این دکمه هنگام روشن کردن کولر خودرو به کار می آید ولی به غیر از این مورد، دکمه AC کاربردهای دیگری نیز دارد.
1403/05/4 , 14:59
29
0
0

رونمایی از اولین خودرو شاسی بلند ایرانی؛ همه چیز درباره ری را

نخستین خودرو ایرانی شاسی بلند با نام تجاری«ری را» دیروز در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم، توسط سرپرست ریاست جمهوری رونمایی شد.
1403/05/4 , 14:44
29
0
0

مولکول ISRIB می‌تواند به یک داروی شگفت انگیز تبدیل شود!

در حال حاضر ما در این باره به نتایج خوبی درباره موش‌ها دست یافته ایم. اگر ISRIB را به یک موش پیر بدهید مثل یک نوجوان یاد می‌گیرد. در نتیجه، می‌توان گفت که ISRIB یک تقویت کننده دانش است و به طور بالقوه می‌تواند به یک داروی شگفت انگیز برای انسان‌ها نیز تبدیل
1403/05/4 , 12:50
23
0
0

شگفتی تازۀ «اژدهای کومودو»؛ هیولایی با دندان‌های آهنی

بر اساس یک مطالعۀ تازه، دندان‌های این خزنده دارای پوششی است که کمک می‌کند لبه‌های دندان‌هایش به تیزی تیغ و مقاوم در برابر سایش باشند.
1403/05/4 , 12:26
23
0
0

راه‌حلی برای رفع فیلتر در شرایط خاص

طرح دوفوریتی یکی از نمایندگان مجلس برای رفع فیلترینگ تنها مربوط به رفع فیلتر از پلتفرم‌ها بعد از پشت سر گذاشتن کشور از شرایط امنیتی یا خاص صحبت می‌کند و راه‌حلی برای رفع فیلتر دائمی سرویس‌های فیلتر شده ارائه نمی‌کند.
1403/05/4 , 12:23
30
0
0

مشکل جدید سفر به مریخ: انقضای تاریخ مصرف داروها

سفر فضانوردان به سیاره مریخ خطرها و موانع فراوانی دارد، از طبیعت نامناسب این سیاره برای زیست گرفته تا تشعشات فضایی. اکنون پژوهشگران دشواری دیگری به این فهرست افزوده‌اند: تاریخ مصرف اکثر داروهایی که فضانوردان ممکن است با خود ببرند قبل از پایان سفر رفت و برگشت
1403/05/4 , 10:56
21
0
0

(تصاویر) این مدرسه در چابهار، شاهکار معماری در جهان است

یکی از زیباترین مدارس دنیا در جنوبی ترین نقطه ایران است؛ در چابهار که به تنها بندر اقیانوسی کشور شناخته می‌شود.
1403/05/4 , 09:59
36
0
0

لایه‌ ۱۸ کیلومتریِ الماس بین هسته و گوشته عطارد؟!

دانشمندان بر این باورند که لایه الماس به دلیل تبلور اقیانوس ماگمای غنی از کربن عطارد تشکیل شده است. با سردشدن سیاره، این کربن یک پوسته گرافیتی روی سطح تشکیل داد. بااین‌حال، این مطالعه چنین فرضی را به چالش می‌کشد که گرافیت تنها فاز کربنی پایدار در این دوره
1403/05/4 , 00:54
43
0
0

(تصاویر) خطر چینی‌ها برای گونه‌ی نادری از لاک‌پشت‌های ایرانی در خوزستان

لاک‌پشت‌های چینی، جمعیت لاک پشت در معرض انقراض فراتی ایران را می‌بلعند و این گونه مهاجم منجر به کاهش جمعیت گونه کمیاب زیستگاه‌های ایران شده است.
1403/05/3 , 22:56
29
0
0