hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > پیشگیری و درمان > قارچ پوستی چیست و آیا خطرناک است؟؛علت،علائم و درمان آن

قارچ پوستی چیست و آیا خطرناک است؟؛علت،علائم و درمان آن

قارچ پوستی یک بیماری پوستی، مسری است. اطلاعاتی از قارچ پوستی، علت، علائم، روش تشخیص و درمان با دارو، طب سنتی و خانگی را با عکس قارچ پوستی دست و صورت آورده ایم.
قارچ پوستی (skin fungus) یک نوع بیماری پوستی مسری است که می تواند با تماس فرد دیگری منتقل شود. این بیماری توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم است ایجاد می شود و با علائمی مانند خارش، سوزش، قرمزی پوست و... ظاهر می شود.

اطلاعاتی درباره چیستی قارچ پوستی انواع، علت، علائم، پیشگیری و درمان آن در این مطلب برایتان آورده ایم و شما را با درمان قارچ پوستی با سیر، سریع ترین درمان قارچ پوستی صورت و...  آشنا می کنیم، همچنین عکس قارچ پوستی صورت و عکس قارچ پوستی دست را در اختیار شما قرار می دهیم. و به سوالاتی از قبیل برای درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟ آیا قارچ پوستی خطرناک است؟ پاسخ می دهیم:


قارچ پوستی
قارچ پوستی

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی(به انگلیسی skin fungus) یک نوع بیماری عفونت پوست است که بسیار مسری می باشد و می تواند با سرعت با تماس فرد دیگری منتقل شود.حالا سوال این است که قارچ پوستی چگونه ایجاد میشود؟ در پاسخ به سوال باید گفت قارچ پوستی توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم(جاندارانی اند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند) است ایجاد می شود.قارچ های میکرو ارگانیسم در فضاهای سرپوشیده و در فضاهای باز، وجود دارند اما گاهی اوقات عواملی باعث می‌شود که قارچ‌ها بیش از حد تکثیر شوند یا تغییر کنند و در نتیجه عفونت قارچی پوست ظاهر می شود.

 


انواع قارچ پوستی

انواع قارچ پوستی بر اساس نوع قارچ، شدت عفونت، عامل ایجاد عارضه و ناحیه آسیب دیده بدن به قارچ پوستی دست، قارچ پوستی ناخن، قارچ پوست صورت  قارچ پوستی سر، تینه آ پدیس، خارش ژوک و...تقسیم بدنی می شوند که هر کدام علائم منحصر به فرد و همچنین روش های درمان مختلفی دارند. در ادامه انواع قارچی پوستی را مشاهده می کنید:

عفونت درماتوفیت

عفونت درماتوفیت در نواحی مرطوب و چین‌های پوستی ایجاد می‌شود و پوست، ناخن و مو را درگیر می‌کند و با علائمی مانند سفتی، خارش و پوسته‌پوسته‌ شدن همراه است.

اما به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شود:

  1. عفونت قارچی پای ورزشکار: عفونت قارچی پای ورزشکار که به آن کچلی پا نیز گفته می شود یک نوع عفونت قارچی مسری است که پوست بین انگشتان پا، خارش، خشک، پوسته پوسته و قرمز می شود و گاهی اوقات، موجب ایجاد تاول و ترک خوردن پوست می شود.
  2. عفونت قارچی ناخن: قارچ ناخن نوعی عفونت پوستی است که از طریق ترک های ناخن یا بریدگی های پوستی ایجاد می شود و ناخن بدشکل، ضخیم و به راحتی خرد می‌شود.قارچ ناخن درد ندارد اما لمس آن می‌تواند دردناک باشد.
  3. قارچ کشاله ران: قارچ کشاله ران یا خارش ژوک یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی پوست است که با علائمی مانند خارش پوست و بثورات پوستی قرمز در کشاله ران و مناطق اطراف آن همراه است و باعث ایجاد جوش‌های خارش دار، قرمز رنگ و حلقه‌ای شکل در نقاط گرم و مرطوب بدن می‌شود.
  4.  قارچ پوستی بدن: قارچ روی بدن از حیوانات اهلی منتقل می شود و در مناطقی از بدن مانند شکم، دست و یا پا ایجاد می شود.
  5. قارچ پوست سر: قارچ پوست سر یک عفونت بسیار مسری است که در خردسالان شایع‌تر می باشد و باعث ریزش مو و التهاب مناطق آسیب دیده می‌شود.این نوع قارچ معمولاً از طریق تماس فرد به فرد یا با استفاده از شانه، حوله، کلاه یا بالش مشترک منتقل می شود.
  6.  قارچ پوستی صورت:به طور کلی قارچ پوستی صورت به صورت بثورات قرمز رنگ روی صورت ظاهر می‌شود و به دنبال آن لکه‌ها و برجستگی‌های کوچک و بریده شده مشاهده می‌شوند.

  7. عفونت قارچی واژن: عفونت قارچی واژن  در میان زنان بسیار شایع و آزار دهنده است و باعث خارش، سوزش و ترشح می‌شود.

  8. عفونت قارچی کرم حلقوی: عفونت قارچی کرم حلقوی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان است که ابتدا به شکل تکه‌های قرمز رنگ روی ناحیه عفونی ظاهر می شود و سپس به نقاط دیگر بدن سرایت می‌کند.

عفونت مخمری

عفونت مخمری یکی دیگر از عفونت های قارچ پوستی است و زمانی ایجاد می شود که مخمر در بدن شما از تعادل خارج شود و این نوع عفونت باعث سوزش، خارش، قرمزی در بخش های بیرونی واژن و تغییر در ترشحات واژن می شود. این عفونت به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  1. عفونت لمسی: عفونت لمسی ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است که کشاله ران، زیر بغل، زیر سینه و چین‌های پوستی را درگیر می کند و با علائمی مانند درد، خارش، لکه‌های سفید- زرد همراه است.
  2. پیتریازیس: پیتریازیس یا جوش پولکی بیماری پوستی شایعی در نوجوانان و جوانان است که اغلب مسری نيست و باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست روشن و لکه‌های روشن بر روی پوست تیره خواهد شد.
  3. برفک: برفک نوعی عفونت قارچی است که می‌تواند دهان، زبان، واژن و دیگر مناطق مرطوب و چین‌های پوست را درگیر کند.
قارچ پوستی
قارچ پوستی

علت قارچ پوستی

علت قارچ پوستی می تواند یکی از عوامل زیر باشد: 

  • چاقی
  • ژنتیک 
  • عرق کردن زیاد
  • تماس مداوم با آب
  • رعایت نکردن بهداشت
  • مصرف کردن آنتی بیوتیک
  • زندگی در محیط گرم یا مرطوب
  • آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن 
  • عفونت یا آسیب‌دیدگی‌های قبلی پوست و ناخن
  • اشتراک گذاری اقلام شخصی مانند لباس، کفش، حوله و..
  • تماس مستقیم با افراد، حیوانات، خاک یا دیگر اشیاء آلوده به درماتوفیت ( بیماری قارچی )

اما افراد زیر در معرض خطر ابتلا به انواع قارچ پوستی هستند:

  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که پوست مرطوب دارند
  • افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن
  • افرادی که استروئید دریافت کرده اند
  • افراد داری سابقه ای عفونت پوستی
  • افرادی که به تازگی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده اند
  • افرادی که بدن خود را بعد از عرق کردن و یا دوش گرفتن، خشک نمی‌کنند.
  • افراد داری سیستم ایمنی ضعیفی به دلیل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، درمان سرطان یا شرایطی مانند HIV
قارچ پوستی
عکس قارچ پوستی دست

علائم قارچ پوست

علائم قارچ پوست به نوع قارچ بستگی دارد ولی معمولا به شکل دایره ای در اندازه های مختلف در پوست ایجاد می شود که ظاهری خشن دارد و باعث قرمزی پوست، خارش، پوسته پوسته شدن و سفید شدن آن می شود. اما علائم رایج آن شامل موارد زیر است:

  • قرمزی
  • خارش
  • سوزش
  • تاول
  • جوش یا کهیر
  • تغییر رنگ پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • ترک برداشتن پوست
  • خونریزی در پوست
  • احساس سوختگی بین انگشتان پا یا سایر قسمت های پا

تشخیص قارچ پوستی

برای تشخیص قارچ پوستی بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا او عفونت قارچی را بر مبنای سابقه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایش تشخیص دهد.روش های تشخیص قارچ پوستی عبارتند از: 

  • معاینه فیزیکی: پزشک برای تشخیص قارچ، پوست را معاینه می کند و از نوری سیاه برای بررسی ناحیه آسیب‌دیده پوست استفاده می کند.
  • کشت قارچ: کشت قارچ یا بیوپسی یکی از روش های تشخیص قارچ پوستی است که در این روش پزشک نمونه‌برداری (از طریق تراشیدن سطح پوست ضایعه) را به آزمایشگاه می‌فرستد تا از نظر وجود قارچ بررسی شود.
  • آزمایش KOH: آزمایش KOH یا تست هیدروکسید پتاسیم یک روش سریع برای تشخیص عفونت قارچی است که پزشک قسمت کوچکی از پوست را روی لام می‌تراشد و قطره‌های مایعی را روی آن قرار می‌دهد تا عناصر قارچی در زیر میکروسکوپ آسان تر دیده شود.
قارچ پوستی
عکس قارچ پوستی صورت

درمان قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی به سن، سابقه پزشکی فرد، محل قارچ، گسترش بیماری، توانایی فرد در تحمل دارو ها، فرایند ها و درمان های خاص و...بستگی دارد. داروهای ضد قارچ انواع مختلفی دارند از جمله:

  1. کرم یا پماد: از کرم یا پماد مانند کلوتریمازول، اکونازول، کتوکونازول، میکونازول، تربینافین و آمورولفین برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، ناخن‌ها و پوست سر استفاده می‌شود.
  2. قرص: از قرص تربینافین، ایتراکونازول، فلوکونازول، پوساکونازول و وریکونازو برای درمان انواع عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود.
  3. مایع:از قطره نیستاتین برای درمان عفونت‌های قارچی دهان مانند برفک دهان استفاده می‌شود
  4. شامپو: از شامپو‌ی حاوی کتوکونازول برای درمان برخی عفونت‌های قارچی پوست سر استفاده می‌شود.
  5. شیاف: شیاف یکی از داروهای ضد قارچ است که برای درمان عفونت های قارچی واژن کاربرد داد.داروی کلوتریمازول، اکونازول و فنتیکونازول نیز به صورت شیاف عرضه می‌شود.
  6. دارو‌های تزریقی: آمفوتریسین، فلوسیتوزین، ایتراکونازول، وریکونازول، آنیدولافانگین، کاسپوفانگین و میکافانگین دارو‌هایی هستند که گاه به صورت تزریقی استفاده می‌شوند.
  7.  لیزر: استفاده از لیز یکی از گزینه های عادی برای درمان قارچ پوستی است که در این روش با جرارت ایجاد شده، قارچ ها کشته می شوند.

در جدول زیر انواع داروی ضد قارچ را مشاهده می کند.

امفوتریسین بی 

نافتی فین موضعی     نیستاتین  
  
میکونازول ناتامایسین    اکسی کونازول موضعی
آنیدولافونژین سولکونازول     وریکونازول    
پوساکونازول     تربینافین    تولنفتات-موضعی  
 سرتاکونازول موضعی    ترکونازول موضعی    تیوکونازول موضعی   
فلوکونازول     فلوسیتوزین     گریزئوفولوین  
 کاسپوفونژین     ایکونازول     ایتراکونازول    
بوتوکونازول موضعی  کلوتریمازول    کتوکونازول   
بوتنافین موضعی    سیکلوپیروکس  میکافونژین   
 تیوسولفات سدیم      کلوتریمازول+بتامتازون     ایساوکونازول    

 

قارچ پوستی

پوسته پوسته شدن یکی از علائم قارچ پوستی است

9 روش درمان خانگی قارچ پوستی

  1. درمان قارچ پوستی با ماست: یک تکه پنبه را در ماست ساده خیس کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده به مدت 30 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  2. درمان قارچ پوستی با سرکه سیب: یک قسمت سرکه سیب را با 4 قسمت از آب رقیق کنید و این محلول را به مدت 30 دقیقه روی پوست آسیب دیده خود قرار دهید. سپس آن را بشویید و خشک کنید.
  3. درمان قارچ پوستی با سیر: دو حبه سیر را خرد و به چند قطره روغن زیتون اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید.این درمان را دو بار درروز بکار ببرید تا عفونت را درمان کنید. 
  4. درمان قارچ پوستی با زردچوبه: زردچوبه را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید و آن را روی محل آسیب دیده قرار دهید.
  5. درمان قارچ پوستی با گلاب: باید 2 قاشق سوپخوری حنا را با آب گرم مخلوط کیند و سپس 1 قاشق سوپخوری  گلاب به آن اضافه کنید.
  6. درمان قارچ پوستی با جوش شیرین: مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را بر روی محل مورد نظر به مدت 15 دقیقه قرار بدهید و سپس به خوبی آب کشی کنید.
  7. درمان قارچ پوستی با آبلیمو: یک قاشق گلاب را با حنا و آب گرم مخلوط کنید و روی محل مورد نظر بگذارید.
  8.  درمان قارچ پوستی با چای: چند کیسه چای را در آب گرم به مدت 10 دقیقه خیس کنید و سپس آنها را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. در نهایت کیسه های چای سرد را روی مناطق آلوده بگذارید.
  9. درمان قارچ پوستی با عسل: ترکیب عسل و روغن زیتون یا ترکیب عسل با زردچوبه برای از بین بردن قارچ های پوستی موثر است.

11 روش درمان قارچ پوستی در طب سنتی

  1.  روغن درخت چای: روغن درخت چای به نسبت یک به یک با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید و آن را را روی مناطق آلوده خود به مدت 20 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.
  2. درمان قارچ پوستی با روغن نارگیل: روغن نارگیل را روی محل مورد نظر خود بمالید تا خشک شود.
  3. درمان قارچ پوستی با بابونه: چند قاشق از گل بابونه را در 3-4 لیوان آب بجوشانید.سپس دمنوش را صاف کنید و چند بار در روز بنوشید.
  4. درمان قارچ پوستی با روغن آویشن: روغن آویشن را با روغن زیتون به نسبت یک به یک مخلوط کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده خود قرار دهید و چند ساعت صبر کنید و سپس بشورید.
  5. برگ زیتون: برگ زیتون را له و به خمیر تبدیل کنید.خمیر را روی پوست آلوده خود به مدت 30 دقیقه بگذارید و بعد بشویید.این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.
  6. پراکسید هیدروژن برای درمان قارچ پوستی: 1 فنجان پراکسید هیدروژن را به 1 گالن آب اضافه کنید و هر روز 20 دقیقه در این محلول خود را خیس کنید.
  7. درمان قارچ پوستی با وایتکس: مقداری وایتکس (سفیدکننده) را در آب وان حمام مخلوط کنید و منطقه آلوده را در محلول به مدت 5-10 دقیقه خیس کنید. سپس آبکشی کنید.
  8. درمان قارچ پوستی با آلوورا: می توانید ژل آلوئه ورا تازه را به نسبت یک یه یک با روغن کنجدمخلوط کنید و آن را روی پوست قرار دهید.
  9. درمان قارچ پوستی با آب نمک: با استفاده از سرکه و نمک خمیر سفتی درست کنید و آن را مستقیما روی ناحیه‌ مبتلا به قارچ پوستی بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید.
  10. روغن اسطوخودوس: دو بار در روز چند قطره روغن اسطوخودوس را در منطقه آسیب دیده پوست به مدت 20 دقیقه بزنید و آن را بشوید.
  11. درمان قارچ پوستی با زنجبیل : چای زنجبیل را با کمی عسل مخلوط کنید و آن را 3-4 بار در روز برای 1 هفته استفاده کنید.
قارچ پوستی
قارچ پوستی صورت

روش‌های پیشگیری از قارچ پوستی

  1. جوراب‌های نخی بپوشید.
  2. لباس‌های گشاد و نخی بپوشید.
  3. بعد از حمام کردن، پوست را خوب خشک کنید.
  4. پاهایتان را بعد از شستن، به خوبی خشک کنید.
  5. حوله، شانه و برس مخصوص به خود داشته باشید.
  6. در استخرهای شنا، دمپایی پلاستیکی بپوشید.
  7. هنگامی که عفونت قارچی از بین رفت، ملحفه و لباس‌هایتان را بشویید.
  8. برای جلوگیری از عفونت قارچی پای ورزشکار، هر 2 تا 3 روز یک‌بار، کفش‌های خود را تعویض کنید.
  9. اگر فردی در خانواده‌ درگیر عفونت قارچی است، بالش، کلاه، شانه و قیچی موی سر او را ضدعفونی کرده و یا دور بیندازید.

چه موقع برای درمان عفونت قارچ پوستی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از انواع عفونت های قارچ پوستی بدون نسخه درمان می شود اما اگر بهبود نیافت و یا شرایط زیر را دارید به پزشک مراجه کنید:

  • مبتلا به دیابت هستید
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • متوجه لکه های ریزش مو همراه با خارش یا پوسته پوسته شدن شدید

آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

قارچ پوستی معمولا خطرناک و تهدید کننده زندگی نیست و باعث ایجاد بیماری جدی نمی شود اما این مسئله نباید باعث شود تا فرد برای درمان آن اقدامی نکند زیرا قارچ ممکن است به شکل عفونت وارد خون شود و جان بیمار را به خطر بیندازد.

برای درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟

برای درمان قارچ پوستی بهتر است است محصولاتی که حاوی پروبیوتیک(مانند ماست، شیر، پنیر، کفیر، کلم ترش، شکلات تلخ و...) می باشند استفاده کنید و از مصرف کافئین، الکل و غذاهایی نشاسته دارمانند شیرینی و نان سفید بپرهیزید.

سریع ترین درمان قارچ پوستی صورت

برای سریع ترین درمان قارچ پوستی صورت از راهکارهای خانگی استفاده کنید.سیر، به دلیل وجود ماده ای به نام آلیسین و خاصیت ضد میکروبی که دارد، باعث می شود قارچ پوستی از بین برود. بنابراین سیر له شده را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و به صورت خمیری برای از بین بردن این بیماری پوستی استفاده کنید. این ترکیب را دو بار در روز به مدت دو ساعت بر روی پوست خود قرار دهید. 

پرسش های متداول

آیا شوره سر هم قارچ پوستی است؟

 بله شوره سر هم نوعی قارچ است که می توان با دارو آن را درمان کرد.

علت لکه‌های قهوه‌ای رنگ در ناحیه پشت، سینه و زیر بغل چیست؟

علت این لکه ها، قارچ‌های سطحی پوست است که ممکن است بیماری دیگری مانند اگزما باشد یا مصرف برخی داروها و همچنین  ادکلن و عطر  در پوست حساسیت ایجاد کند.

چند سالی است که سرم دچار قارچ زیر پوستی هست از شامپو کتوکونازول استفاده کردم اما این قارچ از بین نرفت. راه درمان چیست؟
این بیماری درماتیت سبورئیک سر است که با بیماری قارچ فرق دارد؛ برای کنترل آن شامپو ضد شوره را طولانی مدت استفاده کنید.


سخن آخر

قارچ پوستی یک نوع بیماری پوستی است که عواملی مانند چاقی، ژنتیک، دیابت، آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن، عرق کردن زیاد،اشتراک گذاری اقلام شخصی، تماس مستقیم با افراد، حیوانات، خاک یا دیگر اشیاء آلوده و...خطر ابتلا به انواع قارچ پوستی را بیشتر می کند و با علائمی مانند قرمزی، خارش، سوزش، جوش یا کهیر، پوسته پوسته شدن آشکار می شود. در صورت تمایل می توانید مطلب درمان خانگی و دارویی بیماری پسوریازیس؛ صدفک یا صدف پوستی را نیز مطالعه کنید. در این مطلب به معرفی انواع قارچ های پوستی، روش تشخیص و راه های درمان آن پرداختیم. در صورت سابقه ابتلا به قارچ پوستی، تجربیات تان را در درمان این بیماری در قسمت نظرات تان با دیگران به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد