hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > پیشگیری و درمان > شوره سر چیست؟ علت، علائم، درمان خانگی و سریع شوره خشک و چرب

شوره سر چیست؟ علت، علائم، درمان خانگی و سریع شوره خشک و چرب

شوره سر یک بیماری مزمن و شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود.علت شوره سر کمبود کدام ویتامین است؟درمان قطعی شوره سر چیست؟ به سوالات پاسخ می دهیم.

شوره سر یکی از بیماری های شایع پوستی است که اغلب افراد برای یکبار هم شده آن را تجربه کرده اند. شوره سر مسری نیست، درمان قطعی برای رفع آن وجود ندارد اما با استفاده از روش های خانگی و شامپوهای ضد شوره می توان علائم این بیماری را کاهش داد.در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی از شوره سر چیست؟ انواع شوره سر با عکس،درمان قطعی شوره سر،درمان سریع شوره سر،درمان خانگی شوره سر،درمان شوره سر با نمک و...در اختیار شما قرار دهیم.

شوره ­سر
شوره ­سر

شوره سر چیست؟

شوره ­سر(Dandruff) بیماری مزمن شایع پوست سر است و با پوسته پوسته شدن پوست کف سر همراه است که به‌صورت دانه‌های ریز سفید یا زرد مشاهده می‌شود.شوره سر مسری و خطرناک نیست و حدودا نیمی از مردم حداقل برای یک بار این بیماری را در طول زندگی خود تجربه کرده اند.

شوره سر به ریخته شدن سلول‌های مرده اسکالپ که فضای آناتومیک پوست سر، از رستنگاه مو تا گردن است گفته می شود و نباید با خشکی پوست سر اشتباه گرفته شود.

با مشاهده ای ویدیوی زیر می توانید اطلاعاتی از شوره سر چیست و انواع آن کسب کنید.

انواع شوره سر

انواع شوره سر به 4 نوع تقسیم بندی می شود که هر کدام علت خاصی دارد و برخی از انواع آن را می توان با درمان های خانگی شوره سر با مراقبت از مو درمان کرد اما برخی دیگر ممکن است به داروهای تجویزی نیاز باشد.

شوره چرب

شوره چرب در افرادی که پوست چرب دارند، به این علت که سبوم(چربی طبیعی پوست) بیش از حد طبیعی تولید شود به وجود می آید.زمانی که سبوم اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست به یکدیگر می‌چسبند، پوست سر شما را تحریک کرده و باعث شوره سر شود.

پوسته های شوره سر چرب، بزرگتر از شوره های پوست خشک هستند، بیشتر به صورت دانه های زرد نشان داده می شود تا سفید،چسبنده به مو هستند و اغلب با خارش همراه است.درماتیت سبوره‌ای شکل شدیدتری از شوره سر پوست چرب است که  اغلب مزمن و عودکننده می باشد. شامپو زدن منظم و استفاده از شامپو ضد شوره سر با اسید سالیسیلیک ممکن است به حفظ پوست چرب کمک کند.همچنین بهتر است از خاراندن شوره چرب سر خودداری کنید زیرا دچار ریزش شدید مو می شوید.


عکس شوره سر چرب
عکس شوره سر چرب

شوره خشک

شوره خشک یکی از رایج ترین شوره سر است که بیشتر در فصل زمستان اتفاق می افتد زیرا هوای سرد و رطوبت کم هوا می تواند باعث خشکی پوست سر شود. همچنین شستشوی مدام موها با آب داغ می تواند منجر به خشکی پوست سر شود.پوسته های شوره سر خشک کوچک و سفید هستند،چسبنده نیست و بیشتر از شوره چرب می ریزد.برای درمان خانگی شوره خشک می توان از شامپوهای مرطوب کننده استفاده کرد یا پوست سر را با روغن نارگیل برای جلوگیری از خشک شدن پوست سر ماساژ دهید.


عکس شوره سر خشک
عکس شوره سر خشک

برای کمک به این موضوع درجدول زیر به طور ساده تفاوت شوره سر چرب و خشک را ذکر می‌کنیم.


تفاوت شوره چرب و خشک

تفاوت شوره چرب و خشک

شوره سر قارچی

شوره سر قارچی به علت افزایش نوعی قارچ به نام مالاسزیا در پوست سر ایجاد می شود. زمانی که سبوم بیشتر از حد طبیعی شود این قارچ افزایش پیدا می کند و باعث می شود سبوم به شکل شوره سر تجمع پیدا کند و به هم بچسبد.برای درمان شوره سر قارچی می توان از شامپویی با ترکیبات بازدارنده مالاسزیا، مانند پیر یتیون روی استفاده کرد.همچنین استفاده از روغن درخت چای رقیق شده یا شامپو حاوی روغن درخت چای ممکن است به کاهش شوره سر قارچی کمک کند.

شوره سر قارچی
شوره سر قارچی

شوره سر بر اثر عارضه‌ پوستی

برخی عارضه‌های پوستی می‌توانند علت بروز شوره سر شوند.از جمله:

  • اگزما: اگزما پوست سر با پوسته پوسته شدن، خارش و گاهی راش های قرمز همراه است که معمولا بزرگتر از پوسته های شوره خشک هست.
  • پسوریازیس: پسوریازیس سر، نوعی اختلال رایج پوستی است که منجر به بروز لکه‌های برجسته قرمز رنگ و اغلب فلس مانندی بر روی سر می‌شود.
  • سبوسوریازیس : سبوسوریازیس نوعی بیماری است که ترکیبی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است.
  • درماتیت سبوره‌ای :درماتیت سبوره‌ای نوع شدید شوره چرب است که بیشتر در افرادی با پوست چرب اتفاق می افتد و لکه های پوسته پوسته، لکه های قرمز و خارش نشان داده می شود.

علائم شوره سر

  • خارش پوست سر
  • ریزش موقتی مو
  • احساس سوزش پوست 
  •  پولک‌های چرب و سفید روی مو 
  • پوست سر قرمز و متورم می‌شود
  • پوسته ­پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  •  احساس زخم یا جراحت در پوست سر
  • ورقه ­ورقه شدن پوست سر که در آب و هوا‌ی سرد، وخیم‌تر می‌شود
علت شوره سر
علت شوره سر

علت شوره سر 

علت شوره ­سر در نوجوانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.ازجمله:

  • سن
  • کمبود خواب
  • استرس زیاد
  • تغذیه نادرست و ناسالم، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • پوست تحریک­ شده
  •  پوست خشک
  • پوست چرب سر
  • رعایت‌نکردن بهداشت مو 
  • عدم شستوی کافی مو با شامپو 
  • سشوار زدن و فر کردن بیش از حد مو
  • شامپو و محصولات مراقبت از پوست
  • رشد قارچ‌هایی مانند مخمر مالاسزیا
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی
  • عدم تعادل هورمون‌ها به‌خصوص آندروژن‌ها 
  • ابتلا به بیماری‌های خاص مانند پارکینسون، HIV مثبت یا سایر بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند، خطر ابتلا به شوره­ سر را افزایش می‌دهد.

 علت شوره سر و راهکار‌هایی برای از بین بردن آن را در قالب ویدیوی زیر مشاهده می کنید.

عوارض شوره سر

عوارض شوره سر برای سلامتی مضر است. برخی از عوارض شوره­ سر عبارت­ند از:

  • ریزش مو: یکی از عوارض شایع شوره سر، ریزش مو است که در اثر خارش مداوم پوست به وجود می آید.
  • جوش: شوره سر می تواند جوش پوست صورت را بیشتر کند.بنابراین موهایتان را روی صورت نریزید.
  • جوش‌های پشت: یکی از عوارض شوره سر ایجاد جوش های روی بازوها و پشت است.
  • عفونت چشم: ریختن شوره­ سر باعث می شود پلک چشم دچار عفونت، قرمزی، خارش و التهاب شود و پوسته‌ ای شبیه شوره روی مژه‌ها ایجاد شود. 
  • پسوریازیس: شوره سر می‌تواند باعث ایجاد بیماری پوستی به نام پسوریازیس شود. 

درمان قطعی شوره سر

درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد زیرا قارچ های موجود در پوست سر همیشه در حال فعالیت هستند و فعالیت آنها برای سلامت موها ضروری است اما می توان از روش های خانگی یا از شامپو ضد شوره استفاده کرد.

درمان خانگی شوره سر

  1. ماست: ماست یکی از خوارکی های عالی و مفید برای برای ازبین‌بردن شوره سر است. برای درمان سریع شوره سر می توانید مقداری ماست روی پوست سر خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید تا روی موهای شما بماند.سپس موها را با یک شامپوی مناسب بشویید.
  2. سرکه: سرکه یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان شوره ­سر است که برای این کار می توانید مقدار کمی سرکه سفید یا سیب را با آب مخلوط کنید و بعد از این که موها را با شامپو شستید،مقدار کمی از آن را به پوست سر بمالید و به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید.بعد موها را با آب بشویید و این کار با یک هفته یا در صورت لزوم، دو هفته تکرار کنید.
  3. سیر: سیر به دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی که دارد برای از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده شوره سر موثر است .برای درمان شوره سر با سیر بهتر است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید.
  4. لیمو: برای درمان شوره سر با لیمو،ابتدا باید موها را با شامپو شستشو دهید.بعد کمی آبلیمو روی پوست سر بریزید، آن را به مدت 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید و سپس سریع موها را آبکشی کنید.
  5. تخم مرغ:یکی از روش های خانگی برای درمان شوره سر استفاده از تخم مرغ است.شما برای این کار می توانید دو عدد تخم‌مرغ را بشکنید، زرده‌ها و سفیده‌ها را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست سرتان به مدت یک ساعت بگذارید.سپس موها را شسته و خشک کنید.
  6. اسپند: یکی از خواص اسپند درمان شوره سر است.یک قاشق اسپند خشک آسیاب شده را با یک لیوان آبجوش مخلوط کنید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد.بعد از آن که کمی سرد شد این مخلوط را به ریشه مو بمالید.موها را با یک کیسه پلاستیکی به مدت 45 دقیقه بپوشانید.سپس، موها را با آب­گرم آبکشی کنید.
  7. روغن نارگیل: برای درمان شوره سر با روغن نارگیل می توانید مقداری از این روغن را روی حرارت غیرمستقیم اجاق و به روش بن‌ماری، گرم کنید و پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید.بهتر است روغن نارگیل یک شب روی موهایتان بماند و صبح روز بعد، آن را با شامپو شستشو دهید.
  8. روغن درخت چای: روغن درخت چای یکی از مواد ضدالتهابی است که برای عارضه‌ پوست و مو مفید است. کمی روغن درخت چای را در کف دست بریزید و با آن پوست سر را به‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوستتان بماند و صبح آن را آبکشی کنید.
  9. روغن زیتون: روغن زیتون یک روش سنتی برای درمان شوره سر است که می توانید از شامپویی حاوی روغن زیتون استفاده کنید یا پوست سرتان را با 10 قطره روغن زیتون ماساژ دهید،سپس موها را با حوله به مدت یک شب تا صبح بپیچید و هنگام صبح موها را با شامپو بشویید.
  10. جوش شیرین: جوش شیرین باعث کاهش قارچ ها می شود.برای درمان شوره سر باید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید و همانند شامپو از آن استفاده کنید.
  11. دهان شویه: دهان شویه، خواص ضد قارچی دارد که مانع از ایجاد شوره سر می‌شود.برای درمان شوره شدید سر می توانید موهایتان را پس از شست و شو با شامپو، آن را با دهان‌شویه‌ حاوی الکل آب کشی کنید و سپس از نرم‌کننده‌ مو استفاده کنید.
  12. نمک: استفاده از نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است، کافی است کمی از آن را به پوست سر بمالید و سپس موهای خود را شامپو کنید.
  13. شنبلیله: مواد موجود در شنبلیله باعث افزایش رشد موهای سالممی شود و پوسته پوسته شدن سر را از بین می‌برد.دو قاشق غذاخوری دانه‌ شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید. سپس دانه‌ها را از آب جدا و آسیاب کنید.ماده خمیری به دست آمده را به مدت ۴۵ دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.
  14. آلوئه ورا: ماساژ دادن موها با آلوئه ورا برای تسکین خارش ناشی از شوره سر مفید است.
  15. آسپرین: برای کنترل شوره سر می توانید،دو عدد قرص آسپرین پودر شده را به شامپو اضافه کنید و صبر کنید تا 1 الی 2 دقیقه روی موهایتان بماند،سپس خوب آبکشی کنید و مجددا موها را با شامپوی ساده بشورید.آسپرین،ترکیبات فعالی به نام اسید سالیسیلک دارد که در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر  استفاده می شود.

دراین ویدیو زیر اطلاعاتی درباره درمان شوره سر با 10 روش ساده خانگی را به شما معرفی میکنیم.

درمان سریع شوره سر

 برای درمان سریع شوره سر می توان از شامپو‌های ضد شوره مانند شامپو هد اند شولدرز، شامپو آلپسین، شامپو ضد شوره کلیر و...استفاده کرد.شامپو‌های ضد شوره، اغلب حاوی یکی از ترکیبات زیر هستند:

  • کل‌تار یا قطران زغال‌سنگ باعث کاهش سرعت پوسته ­پوسته شدن سلول‌های پوست می شود و مشکلاتی مانند شوره، پسوریازیس و درماتیت سبوره‌ای را درمان می‌کند.
  • سالیسیلیک اسید به از بین‌بردن پوسته سرکمک می‌کند اما ممکن است باعث خشکی سر و پوسته پوسته شدن آن هم  بشود. بنابراین، بهتر است پس از استفاده از آن، با روغن‌های مانند روغن نارگیل، زیتون و گردو موهایتان را کمی چرب کنید.
  • پیروکتین‌اولامین خواص ضد قارچی دارد و در کنترل قارچ‌هایی که عامل ایجاد شوره سر هستند موثر است.
  • کتوکونازول یک ضد قارچ موثر است و شامپوی حاوی آن می‌تواند در هر سنی استفاده شود.
  • سولفید سلنیوم باعث کاهش تولید روغن‌های طبیعی توسط غدد در پوست سر می‌شود و در درمان شوره موثر است.

نکات لازم برای استفاده از شامپو‌های ضد شوره

  • دستورالعمل شامپوهای ضد شوره را بخوانید و براساس آن‌ها عمل کنید. بعضی از شامپوها لازم است چند دقیقه روی سر بمانند و برخی دیگر، باید بلافاصله شسته شوند.
  • اگر شامپوی ضدشوره، تاثیر خودش را بر روی موهایتان ندارد یا  از دست داده‌‌ است می توانید یک نوع و برند جدید را امتحان کنید.
  • دقت کنید که بعضی ازترکیبات موجود در شامپو‌های ضد شوره می‌توانند رنگ موی بلوند، خاکستری و سفید را تغییر دهند.
  • اگر چند هفته از شامپوی ضد شوره استفاده کردید، اما آثار شوره هنوز وجود دارد، حتما با دکتر مو مشورت کنید.
شوره ­سر
شوره سر

 راه‌های پیشگیری از شوره ­سر

بهترین درمان شوره سر، پیشگیری است زیرا درمان این بیماری دشوار و زمان بر است.در زیر روش های پیشگیری از شوره سر آمده است:

  • نوشیدن آب: نوشیدن آب به اندازه 8 تا 10 لیوان در روز می تواند احتمال ابتلای شما به شوره سر را کاهش دهد.همچنین می توانید از میوه‌ها یا سبزیجات سرشار از آب هم استفاده کنید و از نوشیدن زیاد قهوه و چای پرهیز کنید.
  • اصلاح رژیم غذایی‌: برای پیشگیری از شوره سر می توانید مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B6 مانند جوانه گندم، سبوس، گردو، جگر، فلفل، ماهی، سیب‌زمینی، بادام‌هندی، تخم‌مرغ، زیتون و سبزی‌های خام مصرف کنید.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید:برای پیشگیری از شوره ­سر می توانید چند دقیقه در روز از نور خورشید استفاده کنید زیرا نور  باعث بهبود تولید ویتامین D3  می‌شود و تولید چربی‌های سالم روی پوست را تحریک می‌کند. 
  •  کنترل استرس:  استرس و اضطراب می‌تواند باعث ترشح بیش از حد چربی روی پوست و افزایش میزان شوره ­سر شود که برای مدیریت استرس می توانید مدیتیشن انجام دهید.
  • حتما از مصرف غذاهای بسیار تند یا شیرین و بسیار چرب پرهیز کنید.
  • شانه‌زدن یا برس کشیدن مداوم و صحیح موها باعث از بین بردن پوسته‌های خشک روی پوست سر می‌شود و همین‌طور، جریان خون را به سمت پوست سر هدایت می‌کنند که باعث تقویت موهایتان می‌شود.

5 حقیقت جالب در مورد شوره سر

  1. شوره سر مسری و قابل انتقال نیست.
  2. درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد.
  3. شوره سر بی ضرر است.
  4. اگرچه  شوره سر یک بیماری شایع است  اما  عدم درمان آن می تواند شرم آور(باعث خجالت) و دشوار باشد.
  5. علت ایجاد شوره سر مربوط به عدم رعایت بهداشت نیست اما شستن و شانه زدن موها می تواند به از بین بردن پوسته های قدیمی پوست کمک کند.

   

چه موقع برای درمان شوره سر به پزشک مراجعه کنیم؟

شوره­ سر معمولا با درمان‌ خانگی یا استفاده از شامپوهای ضد شوره، درمان می‌شود ولی ممکن است زمان­بر باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما به پزشک پوست و مو مراجعه کنید:

  • اگر پوست سرتان بسیار خارش دارد.
  • اگر پس از چند هفته درمان، شوره‌ سرتان بهبود پیدا نکرد.
  • اگر نشانه‌هایی از عفونت، قرمزی، رطوبت یا تورم را مشاهده کردید.
  • اگر پسوریازیس، اگزما یا جوش‌های مشکوک را روی پشت، کمر، بازوها، پشت گوش‌ها و روی پلک‌هایتان مشاهده کردید.

پرسش های متداول


 شوره سر به انگلیسی چی می شود؟
 شوره سر به انگلیسی Dandruff نوشته می شود. لازم است بدانید معنی شوره سر به انگلیسی یا ترجمه شوره سر به انگلیسی همان Dandruff است.
 شوره سر چیست؟
شوره سر یک بیماری مزمن شایع پوست سر است که با پوسته پوسته شدن پوست سر مشخص می شود. 
درمان قطعی شوره سر چیست؟
درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد اما برخی روش‌ها هستند که به استفاده از آن‌ها می‌توان روند پیشرفت شوره را کندتر کرد تا جایی که به به تدریج درمان شود.
علت شوره سر کمبود کدام ویتامین است؟
علت شوره سر کمبود ویتامین های E ،B و D است.
روش درمان خانگی شوره سر چیست؟
درمان خانگی شوره سر با ماست،سرکه سیب،جوش شیرین، روغن زیتون،روغن نارگیل و ...امکان پذیر است که در متن مطلب به صورت کامل اشاره شده است
درمان سریع شوره سر چیست؟

برای درمان سریع شوره سر اگر مقدار آن زیاد است می توانید از روغن کرچک استفاده کنید.

آیا شوره می تواند باعث ریزش مو شود؟
خیر.هیچ ارتباط مستقیمی بین شوره سر و ریزش مو وجود ندارد اما خارش شدید پوست به علت شوره می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و با گذشت زمان منجر به ریزش مو شود.
کدام روغن برای شوره سر خوب است؟
 روغن عالی برای درمان شوره سر عبارتند از روغن درخت چای، روغن نارگیل،روغن زیتون،روغن کرچک.
آیا دوش آب گرم می تواند باعث شوره سر شود؟
شستن موها با آب داغ می تواند با از بین بردن چربی طبیعی و رطوبت پوست سر، آن را خشک کند که این کار منجر به ایجاد شوره می شود.
درمان شوره سر با نمک مفید است؟
برای درمان شوره با نمک می‌توانید به صورت مستقیم، نمک را بر سطح پوست سر بریزید، دست خود را خیس کرده و به مدت ۱۵ دقیقه پوست را ماساژ دهید و یا می‌توانید نمک را به شامپو اضافه کنید و با آن موهای خود را بشویید.
علت به وجود آمدن شوره سر چیست؟

علت به وجود آمدن شوره سر در نوجوانی می تواند پوست تحریک شده و چرب سر باشد، عدم رعایت بهدشات مو یا بروز قارچ های مانند مخمر مالاسزیا ست.

علت شوره سر در نوجوانی چیست؟
پوست تحریک شده و چرب سر حساسیت پوست سر به محصولات مراقبت از مو نشُستن مو با شامپو به اندازه کافی، رعایت‌نکردن بهداشت مو یا باقیماندن شامپو روی موها در حین شستشو بروز قارچ‌هایی مانند مخمر مالاسزیا؛ مالاسزیا بیشتر در پوست سر بزرگسالان رشد میکند
آیا آب لیمو می تواند به مو آسیب برساند؟
خیر آب لیموی تازه هیچ آسیبی به موها نمی رساند اما بعد از استفاده از آن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب نباشید زیرا به کوتیکول های مو آسیب زده و بر سلامت الیاف مو تأثیر می گذارد.
درمان شوره سر با ادرار امکان پذیر است؟
برای درمان شوره سر با ادرار مطلب مفیدی یافت نشد.
درمان شوره سر خشک چگونه است؟
برای درمان شوره سر خشک می توانید از نمک استفاده کنید زیرا باعث از بین بردن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست می‌شود، تولید چربی اضافی توسط پوست را کنترل و باعث رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود. 
درمان خانگی شوره سر با حنا می شود؟

برای درمان شوره سر می توانید از حنا استفاده کنید به این روش که مقداری روغن خردل را حرارت دهید و برگ حنا و تخم شنبلیله خنک شده را را به آن اضافه کنید. مخلوط را از صافی رد کنید و یک ساعت قبل از اینکه به حمام بروید، به موهایتان بمالید.

برای درمان شوره سر با اسپند باید چیکار کنم؟

برای درمان شوره سر با اسپند،یک قاشق آن را آسیاب و با یک لیوان آبجوش مخلوط کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد از اینکه کمی سرد شد، آن را به ریشه موها بمالید. موها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه در همان حال بماند. سپس، موها را با آبگرم آبکشی کنید.

شایع ترین دلیل شوره سر چیست؟
شایع ترین دلیل شوره سر قارچی است که مالاسزیا نام دارد.
بهترین روش برای درمان شوره سر چیست؟

نمی‌توان به صورت قطعی یک روش را به عنوان بهترین درمان شوره سر عنوان کرد.

 چگونه موهای خود را بشوییم تا شوره سر از بین برود؟

برای از بین بردن شوره سر ابتدا باید دستورالعمل های موجود در شامپو را بخوایند تا متوجه شوید چند دقیقه روی موها باید بماند. سپس موها از ریشه تا نوک مو با شامپو ماساژ دهید.در ضمن پوست سر را که مقدار زیادی چربی و خاک در آن است را با شامپو تمیز بشوید.سپس با آب ولرم موها را آبکشی کنید.

 چه زمانی شوره سر شروع می شود؟
شوره سر در هر زمان ممکن است ظاهر شود اما در نوجوانی به دلیل تغییر هورمون ها بیشتر است.
 چه زمانی برای شروع به استفاده از شامپو های درمان شوره سر کنیم؟
در صورت مشاهده نشانه هایی از شوره سر، می توایند از شامپو ضد شوره استفاده کنید.
  آیا مرطوب کردن موهای خود باعث ایجاد خشکی یا شوره می شود؟
خیر موهای مرطوب باعث ایجاد شوره سر نمی شوند اما میکروب ها در محیط های گرم و مرطوب بهترین رشد را نشان می دهند.
تا چه مدت من شوره سر دارم؟
هیچ کس نمی تواند به این سوال پاسخ قطعی دهد زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد.
تشخیص شوره سر چیست؟
تشخیص شوره سر بسیار ساده است و پزشک متخصص پوست و مو می تواند با نگاه کردن به پوست شما و سوال درباره چگونگی بروز آن، شوره را تشخیص دهد. در موارد نادر ، موارد بسیار غیر آتیک ممکن است به معاینات و تست های بیشتری از جمله تراشیدن پوست برای ارزیابی میکروسکوپی و بیوپسی های پوستی نیاز داشته باشد.
 چگونه می توان تفاوت بین شوره سر و پسوریازیس را تشخیص داد؟
پسوریازیس ماندگار است در حالی که ممکن است شوره سر بیاید و برود.

آیا شوره سر واگیردار یا مسری است؟

شوره سر واگیردار و مسری نیست.
شامپوها چطور شوره سر را کنترل می‌کنند؟
شامپوهای ضد شوره با از بین بردن چربی مو و پوست سر، ، قارچ را از منبع غذایی خود محروم می‌کند.
 آیا شوره سر باعث خارش می‌شود؟
بله شوره سر می‌تواند شما را به طور جدی دچار خارش کند. 
به شوره سر فصلی دچار هستم، گاهی شوره ندارم ممکن چند ماه پشت سر هم شوره داشته باشم، برای درمان باید چکار کنم؟
 علت شوره سر، کنده شدن سلول‌های مرده پوست است، برای درمان کمی سرکه سیب بردارید و آن را با آب مخلوط کنید، سرکه سیب و آب باید با نسبت برابر مخلوط شوند، به خوبی آنها را مخلوط کنید، بعد از شامپو کردن موها، مقدار کمی از مخلوط را در کف دست خود بریزید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید.
سرم به شدت چرب است، شامپو مخصوص ضد شوره زدم، ولی جواب نداد، برای درمان باید چکار کنم؟

می توانید از  روغن کودک یا روغن زیتون استففاده کنید به این صورت که روغن را کمی گرم کنید، مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و آرام ماساژ دهید، بگذارید بماند.

 بهترین روش طبیعی برای درمان و رفع شوره سر چیست؟
بهترین روش‌ طبیعی برای درمان و رفع شوره سر استفاده از روغن های مانند زیتون، نارگیل و ..است.
 از چه شامپویی برای کنترل و درمان شوره سر استفاده کنیم؟
شامپوهایی که شامل پیریتیون روی هستند می‌توانند تا حدودی عوارض ناشی از شوره سر را برطرف کنند.
از بین بردن شوره سر با جوش شیرین امکان پذیر است؟
برای از بین بردن شوره سر چرب، مقداری آب و جوش شیرین را باهم مخلوط کنید و روی پوست سر خود بمالید پس از ۱۰ دقیقه موهایتان را با آب و شامپو بشویید. 
علت شوره سر نوزاد چیست؟
علت شوره سر نوزاد که پوسته ریزی همراه است به دلیل ابتلا به اگزمای نوزادی می باشد.

آیا در هنگام بارداری شوره سر طبیعی است؟

ابتلا به شوره سر در دوران بارداری بسیار رایج است و به دلیل نوسانات هورمون ها است.

چرا پس از کاشت مو دچاره شوره سر میشویم؟

شوره سر بعد از کاشت مو یکی از عوارض جانبی و نادر پیوند مو است اما بوجود آمدن آن یک ماه اول طبیعی است و روی رشد موهای کاشته شده تاثیر نمی گذارد. اگر مدت زمان شوره سرتان طولانی شد باید به پزشک متخصص کاشت مو مراجعه کرده و آن را درمان کنید.
داروی شوره سر چیست؟
داروی شوره سر شامپوهای ضد شوره و روش های خانگی مانند سرکه سیب است.
شوره چرب سر چیست؟
شوره چرب سر به دلیل تجمع سبوم یا همان چربی روی کف سر ایجاد می‌شود.
علت شوره سر کودکان چیست؟
شوره سر کودکان خطرناک نیست و در بیشتر موارد، کودکان دچار شوره خفیف شده، که بر ناحیه پوست سر تاثیر زیادی نمی‌گذارد اما در برخی موارد نادر، مانند درماتیت سبورئیک، اگزما، مالاسزیا یا پسوریازیس، ناحیه پوست سر ملتهب شده و قرمز می‌شود.

روش استفاده از لیمو برای درمان شوره سر چگونه است؟

کافی است دو قاشق غذاخوری آبلیمو را به پوست سرتان بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب ولرم بشویید. 

روش درمان شوره سر در طب سنتی؟

برای درمان شوره سر در طب سنتی اگر خارش و التهاب زیاد است می توانید از سدر استفاده کنید. کمی سدر را با آب گرم مخلوط کرده روی پوست سر خود ماساژ داده بعد از ۱۰ دقیقه بشوئید.

شوره سر درمان دارد؟
شوره سر درمان قطعی ندارد اما معمولا با درمان‌های خانگی یا استفاده از شامپوهای ضد شوره، درمان می‌شود که زمان بر است.
 برای شوره سر و خارش چه کنیم؟
 برای شوره سر و خارش بهتر است از سرکه سیفد استفاده کنید.
بهترین شامپو برای شوره سر و خارش چیست؟
شامپو ضد شوره هد اند شولدرز، شامپو ضد شوره نئودرم مدل Nutrisol، شامپو اویدرم ضد شوره و شامپو ضد شوره فولیکا برای موهای خشک برخی از بهترین شامپو ضد شوره موجود در بازار هستند.
آیا شوره سر موجب سفید شدن موها می‌شود؟
بله با توجه به این که شوره سر سبب تجمع آلودگی می‌شود و می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود، این مشکل می‌تواند باعث سفید شدن موها شود.
آیا وقتی شوره سر دارم هر روز باید موهایم را بشویم؟

خیر! به طور کلی متخصصان پوست می‌گویند شستشو روزانه مو به بافت مو آسیب وارد می‌کند. با این حال شما باید برای رفع شوره سر اجازه ندهید که موهای شما کثیف بماند و از شامپو مناسب باید استفاده کنید.



سخن آخر

شوره سر یکی نوع بیماری مزمن شایع پوست سر است که می تواند به علت چرب یا خشک بودن کف سر، فعالیت های قارچی یا به دلیل عارضه‌ پوستی به وجود بیاید.هر چند شوره سر مسری نیست و ضرری ندارد اما در صورت عدم درمان با عوارض های مانند ریزش مو، عفونت چشم، پسوریازیس و...همراه است.درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد اما می توان با درمان خانگی مانند استفاده از سرکه سیب،جوش شیرین، روغن زیتون، روغن نارگیل،سیر،ماست،لیمو و.... یا شامپوهای ضد شوره علائم این بیماری را به مرور زمان کاهش و درمان کرد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد