hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > بیوگرافی اردشیر رستمی از شاعری تا بازیگری با شهرت و حواشی

بیوگرافی اردشیر رستمی از شاعری تا بازیگری با شهرت و حواشی

بیوگرافی اردشیر رستمی و همسرش شهلا پیرجانی را با اطلاعاتی از فرزندان، بیماری، ماجرای فرزند خواندگی و نسبت با بهزاد فراهانی، مصاحبه، معرفی آثار وی را می خوانید.

اردشیر رستمی(Ardeshir Rostami) کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر و بازیگر ایرانی است که این روزها با نقش تیام در سریال دفتر یاداشت به کارگردانی کیارش اسدی زاده در شبکه نمایش خانگی حضور دارد.

اردشیر بازیگری را در سن 35 سالگی با سریال شهریار به کارگردانی کمال تبریزی آغاز کرد و با نقش شهریار به شهرت رسید.این بازیگر سابقه بازی در آثاری چون «نارنجی‌پوش»، «لانتوری»، «صبح آخرین روز» و «قبله عالم» را در کارنامه هنری خود دارد. 

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیوگرافی اردشیر رستمی و همسرش را به همراه اطلاعاتی از فرزندان، بیماری، قد و وزن، آدرس اینستاگرام، فیلم و سریال های وی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:
 

اردشیر رستمی
 اردشیر رستمی

اردشیر رستمی کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

اردشیر رستمی

تاریخ تولد

۲۶ مرداد ۱۳۴۹

محل تولد

تبریز

شغل

کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر وبازیگر

نماد ماه تولد

اسد

مشخصات فیزیکی

قد

حدود 170 سانتی متر

وزن

حدود 65 کیلو

رنگ چشم

قهوه ای

رنگ مو

جو گندمی

چپ دست یا راست دست

راست دست

مشخصات خانوادگی

نام همسر

شهلا پیرجانی

نام فرزندان (سال تولد)

آردوش متولد ۱۳۸۰

شغل همسر

شاعر 

مشخصات تحصیلی

رشته تحصیلی

رشته تئاتر و سینما

مدرک

کارشناسی

اردشیر رستمی
 اردشیر رستمی در برنامه کتاب باز

 بیوگرافی کامل اردشیر رستمی

کودکی و اوایل زندگی

اردشیر رستمی روز دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۴۹( سال سگ) مصادف با 17 اگوست 1970 میلادی در تبریز به دنیا آمد و هم اکنون 53 سال سن دارد.نماد ماه شهریار، اسد است و متولدین مرداد ماه افرادی پـر محبت ، متنفر از دروغ، ثابت قدم، عاشق شهـرت و تمجید، بسیار مغرور، رهبر و پر انرژی هستند.

اطلاعات دقیقی از قد و وزن اردشیر رستمی در دسترس نیست اما از روی ظاهر می توان حدس زد که وی حدود 170 سانتی متر قد و 65 کیلو وزن دارد. از دیگر مشخصات ظاهری وی می توان به موی جو گندمی،  چشم قهوه ای و راست دست بودن اشاره کرد.

خانواده

خانواده اردشیر رستمی مشخص نیست چند نفره است. اطلاعاتی از پدر و مادر اردشیر رستمی، تعداد خواهر و برادر و حتی این که وی فرزند چندم خانواده است در دسترس نیست..

تحصیلات

تحصیلات اردشیر رستمی در مقطع کارشناسی در رشته تئاتر و سینما است.

شروع فعالیت

شروع فعالیت اردشیر رستمی در دنیای بازیگری با سریال شهریار شروع و در نخستین تجربه بازی در تلویزیون با نقش شهریار به شهرت رسید.اوو با فیلم نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی در سینما را تجربه کرد.او علاوه بر بازیگری، کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس و شاعر می باشد.

علایق و تفریحات

علایق و تفریحات اردشیر رستمی را می توان از فعالیت های که در زمینه شاعری، نویسندگی، کاریکاتور، تصویرسازی و مجسمه‌سازی انجام می دهد مشخص است. اردشیر یکی از نوابع عالم شعر و ادبیات هست و هزار شعر حفظ است. او نیز نقاشی می کشد و به سفر و طبیعت گردی علاقه دارد.

اردشیر رستمی و همسرش

اردشیر رستمی و همسرش، فرزندان اردشیر رستمی، و...از مواردی است که مخاطبان در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستند. اردشیر رستمی اواسط دهه 1370 با  شهلا پیرجانی شاعر آشنا و در نهایت ازدواج کرد که ثمره این زندگی دو فرزند یکی بنام آردوش متولد ۱۳۸۰ می باشد. اردشیر رستمی درباره همسرش می گوید:«همسرم یکی از بهترین زنان دنیاست که خداوند او را به من داده است. همیشه قدردان زحمات او هستم».

اردشیر رستمی

عکس اردشیر رستمی و همسرش

 ماجرای فرزند خواندگی اردشیر رستمی

 اردشیر رستمی سال 1372 در سن 23 سالگی از طریق دوست صمیمی اش آذرخش به خانه بهزاد فراهانی بازیگر نام آشنا رفت و به مدت پنج سال با آنها زندگی کرد. فراهانی از اردشیر بعنوان فرزند خوانده در کنار شقایق، گلشیفته و آذرخش یاد می کند و در این باره گفته است: اردشیر نوجوانی بود که کار سخت یدی می کرد و با آذرخش دوست بود، بعد از این جریان من او را دیدم و گفتم به خانه من بیا و او هم جزیی از خانواده من شد.زمانی که آمد خودش جای خودش را در خانه من باز کرد و با پسرم و دو دختر هیچ تفاوتی نداشت ، نوجوان بود پیش من آمد و تا ۲۷ – ۲۸ سالگی ماند و بعد هم ازدواج کرد و رفت.

اردشیر رستمی در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

ardeshirrostamiofficial

وبسایت

ویکی پدیا اردشیر رستمی

اینستاگرام اردشیر رستمی

اینستاگرام اردشیر رستمی که با عبارت های چون پیج اردشیر رستمی نیز جست و جو شده است به آدرس ardeshirrostamiofficial است که 249 هزار فالور داردف هیچ صفحه ای را دنبال نمی کند و تاکنون 73 پست بارگذاری کرده است.

فیلم های اردشیر رستمی

شهریار

شهریار یک مجموعه تلویزیونی دربارهٔ سید محمدحسین شهریار، شاعر ترک زبان است که در سال 1384 به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. اردشیر رستمی در شهریار اولین تجربه بازی مقابل دوربین را به دست آورد و با نقش شهریار در میان مردم به شهرت رسید.

اردشیر رستمی در سریال شهریار
اردشیر رستمی در سریال شهریار

نارنجی‌پوش

نارنجی‌پوش اولین تجربه بازی اردشیر رستمی در سینما با نقش شریف است.نارنجی‌پوش فیلم سینمایی در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی و محصول سال ۱۳۹۰ است که ستارگانی چون حامد بهداد، لیلا حاتمی، میترا حجار، طناز طباطبایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

اردشیر رستمی در فیلم نارنجی‌پوش
اردشیر رستمی در فیلم نارنجی‌پوش

دفتر یادداشت

دفتر یادداشت نام یک مجموعه در شبکه نمایش خانگی در ژانر کمدی و جنایی به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده است.اردشیر رستمی در سریال دفتر یادداشت با نقش تیام با ستارگانی چون رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، زهرا داوودنژاد، بیژن بنفشه‌خواه و...هم بازی شد.

لیست آثار اردشیر رستمی

نام

سال

توضیحات

شهریار

1384

نقش شهریار
کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: سیروس گرجستانی، پیام دهکردی

نارنجی‌پوش

1390

نقش شریف
کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران: حامد بهداد، لیلا حاتمی

لانتوری

1394

نقش جامعه‌شناس
کارگردان: رضا درمیشیان
بازیگران: نوید محمدزاده، مریم پالیزبان

صبح آخرین روز

1400

کارگردان: حسین تبریزی
بازیگران: کاوه خداشناس، سپیده خداوردی

قبله عالم

1400

نقش خشایار
کارگردان: حامد محمدی
بازیگران: حامد کمیلی، هادی کاظمی

دفترچه یادداشت

1402

نقش تیام
کارگردان: کیارش اسدی‌زاده
بازیگران: رضا عطاران، حسن معجونی

کتاب‌های اردشیر رستمی

نام

سمت

سال

ناشر

دیگ دودزده 1379 فرهنگ کاوش
تیله‌ها  1383 میرکسری
شب هزار و دوم نقاش 1384 نشر چشمه
شهروند خط صفر 1384 دنیای نو
اناری‌ها نقاش 1385 فرهنگ گستر
آفتاب مهتاب: قصه‌های پریان از سرزمین کره تصویرگر 1386  آهنگ دیگر
گؤی اوزو داش ساخلاماز تصویرگر 1386 -
به شیوهٔ همهٔ مادران‌ام طراح 1386 فراز 
یاغیشلی نغمه تصویرگر 1387 اندیشه نو 
 رامیز روشن 1387 -
تلنگر  1387 پوینده 
اردشیرنامه 1387 دنیای نو
طرح‌ها و نوشته‌ها 1387 نشر چشمه
پرنیان و آب: با لالایی تا سرزمین خواب تصویرگر 1387 -
کشکول تحت ویندوز 1394 نشر نون
اردشیر رستمی

اردشیر رستمی و سروش صحت

 16 حقیقت جالب درباره اردشیر رستمی

  1. صفحه اینستاگرام اردشیر رستمی تیک آبی دارد.
  2. وی  از جمله هنرمند بود که با امضاء طوماری در مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، ضمن قدردانی انصراف عارف به نفع روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ حمایت علنی کرد/
  3. این بازیگر خودش را مدیون حسین صفار هرندی، آقای رزاقی، رضا علیجانی، عزت الله سحابی و حتی حسین دیوانه (شریعتمداری) در روزنامه کیهان می داند.
  4. سرفدار تیم تراکتور تبریز است.
  5. دوست دارد وارد عرصه خوانندگی شود و تابحال تمرین کرده است.

  6. او انشان ها را سیاه و سفید نمی بیند و در این باره می گوید: من خوبی های آدم ها را ور می دارم و با آنها زندگی می کنم.
  7. این شاعر درباره پوشش می گوید:با کراوات تیپ ام را می سازم و اینو می زنم تابوهای ذهنم را بشکونم، خیلی از دوستام و بسیجی ها می گویند تو معلوم حالی اما ما ممنوع حالیم.
  8. آثار کاریکاتور، تصویرگری و نقاشی او در کتاب‌های دیگ دودزده، تیله‌ها، شب هزار و دوم، شهروند خط صفر، اناری‌ها، آفتاب مهتاب: قصه‌های پریان از سرزمین کره، گؤی اوزو داش ساخلاماز، به شیوهٔ همهٔ مادران‌ام، یاغیشلی نغمه، تلنگر و... چاپ شده است.
  9. از دوم ابتدایی با کتاب «آهوی گردن دراز» به خواندن علاقمند شد و کم کم با بزرگ شدن کتاب های صمد بهرنگی را خواند. کتاب های مشهور نویسندگانی چون گابریل گارسیا و براتراند راسل دنیای پیرامونش را تغییر دارد.
  10. این بازیگر در سال ۱۳۵۹ بعد از انقلاب در ۱۰ سالگی از تبریز به تهران مهاجرت کرد و محله های تهران را با شعرهای استاد شهریار شناخت.
  11. بخاطر وضعیت بد خانواده مدتی با فروختن بستنی و بساط دستفروشی گذران می کرد.
  12. از ۱۶ – ۱۷ سالگی شروع به نوشتن کرد اما می گوید خیلی بد بودند و اینقد خوند تا تاثیرات این خواندن از من بیرون ریخت و نوشته هام شکل گرفت.
  13. در سال ۱۳۷۳ در سن 24 سالگی در زمینه کاریکاتور شروع به کار کرد.
  14. اولین بار در سال ۱۳۷۹ کتاب «دیگه دودزده» را از طریق نشر فرهنگ کاوش منتشر کرد.
  15. در سال ۱۳۸۴ در  سن ۳۵ سالگی از طریق حبیب رضایی برای بازی در نقش جوانی شهریار، شاعر تبریزی دعوت شد و بعد از چند ماه قبول کرد در این سریال بازی کند.
  16. سرطان اردشیر رستمی یا بیماری اردشیر رستمی از مواردی است که در فضای مجازی جست و جو شده است اما این خبر شایعه است.

مصاحبه اردشیر رستمی

مصاحبه اردشیر رستمی به صورت متنی و گفت و گوی تصویری از جمله برنامه خندوانه وجود دارد. در ادامه یکی از مصاحبه های قدیمی وی را با با روزنامه جام جم می خوانید: 

هنرمند هستید و در شاخه‌‌های مختلفی مثل معماری، مجسمه‌سازی، کاریکاتور،‌نقاشی، شعر و… فعالیت می‌کنید، چطور این همه هنر را یاد گرفتید؟

ریشه همه اینها یکی است، ما آد‌م‌ها آنها را از هم متمایز می‌کنیم و بعد دچار مشکل می‌شویم. خیلی از آدم‌های بزرگ که در قدیم زندگی می‌‌کردند، در همه این شاخه‌های هنری فعال بودند. من نگاه شاعرانه‌ای که دارم را در مجسمه‌سازی هم اجرا می‌کنم، در معماری و طراحی لباس هم نشانه‌های آن دیده می‌شود.

اما خیلی‌ها فقط در یک شاخه فعالیت می‌کنند، مثلا معمار هستند یا نقاش و کاریکاتوریست اما شما در همه این زمینه‌ها فعالیت می‌کنید؛ یعنی فنون هر رشته را جداگانه یاد گرفته‌اید؟

آموختن خیلی مهم است و اولین اصل همه هنرها و حرفه‌هاست. معتقدم هیچ چیزی در دنیا مهم‌تر از آموختن نیست. انسان تا آخرین روز عمرش باید بیاموزد و نگوید حالا من مثلا دکترا دارم و درس خواندن کافی است. یکی از خصوصیاتم این است، مهارتی را که بلد نیستم، یاد می‌گیرم. وقتی کنار یک واکسی می‌ایستم، او را یک متخصص در حرفه خودش می‌دانم و طریقه درست واکس زدن را از او یاد می‌گیرم. به نانوایی که می‌روم دقت می‌کنم، آنها چطور کار می‌کنند و نان می‌پزند.

ریشه این همه اشتیاق به یادگیری کجاست؟

آموختن زیباست. به نظرم انسان اگر دست از یادگیری بردارد، مرده است؛ هرچند اگر نفس بکشد.

خود ترسیم کرده‌اید چگونه به این دیدگاه رسیدید؟

واقعیت این است که من اصلا فکر نمی‌کنم، چون معتقدم اگر فکر کنم مشکلات زیادی برایم پیش می‌آید. به نظرم فکر کردن یک نوع تخصص است، به همین دلیل در مجامع پیشرفته به کسانی که کارشان فکر کردن است لقب متفکر داده‌اند، اما ما بلد نیستیم فکر کنیم؛ چون تفکر هم اصول و روش خودش را دارد. در یک جامعه رشد کرده، تعداد بسیار محدودی متفکر وجود دارد. بهتر است انسان درباره خیلی مسائل فکر نکند و تفکر خود را محدود به کارهای روزانه کند. معتقدم انسان باید عمل کند، اما متاسفانه در کشور ما به جای کار و عمل بیشتر مردم فکر می‌کنند! کار به جایی رسیده که بچه ده ساله هم تبدیل به فیلسوف شده و درباره همه چیز اظهار نظر می‌کند.به هرحال عمل هم ریشه در تفکر دارد، بدون فکر، ایده‌ای هم برای کار و عمل وجود نخواهد داشت.شعور با تفکر فرق می‌کند! ما دو جور فکر داریم؛ یک فکر تاریخی که همان فکر معاش است و یک فکر ناب. ما عقل تاریخی داریم که همان عقل معاش است و در مقابل آن عقل ناب وجود دارد که در آن خیلی انرژی وجود دارد. عقل معاش، انسان را محتاط و ترسو می‌کند و نمی‌گذارد که او دست به کار و خلاقیت بزند. یکی از شخصیت‌‌های نمایش هملت می‌گوید: تفکر و تعقل همه ما را بزدل و ترسو می‌کند و عزم و اراده هرگاه که با افکار احتیاط‌آمیز همراه می‌شوند، رنگ ‌باخته و قدرت خود را از دست می‌دهند. آرزوهای بزرگ به همین دلیل، عملی نمی‌شوند.عارفان خودمان می‌گویند: الهی به مستان میخانه‌ات / به عقل‌آفرینان دیوانه‌ات! یعنی عقل ناب برابر جنون است. دو نفر با هم دعوا می‌کنند عقل ناب نفر سوم که در حال عبور است به او می‌گوید برو و آنها را از هم جدا کن، اما عقل معاش به او هشدار می‌دهد: نرو!‌ اگر بروی چاقو می‌خوری. ما به عقل ناب احتیاج داریم.عقل ناب انرژی می‌دهد و کارش وادار کردن ما به عمل در لحظه است.

قدیم‌ترها مردم بدون تحلیل زندگی‌ می‌کردند؛ مثلا زن و شوهرهای سابق بدون هیچ تحلیلی سال‌های زیادی در کنار هم بخوبی و خوشی زندگی می‌کردند، اما الان مدام در حال تحلیل درباره زندگی مشترک هستیم، شاید برای همین زن و مرد دیگر نمی‌توانند مثل گذشته در کنار هم بمانند و طلاق می‌گیرند؟ تحلیل‌ و تفکرهای سطحی زندگی ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است.من نفس طلاق را منفی نمی‌دانم، چون بر این باورم که آدم‌ها یا باید خوب با هم زندگی کنند یا خوب از هم جدا شوند. ما به اسم زندگی نباید زندگی را خراب کنیم و کلاه سرخودمان بگذاریم و با طلاق عاطفی زندگی را نابود کنیم. جامعه ما در مرحله پیش‌مدرن است؛ یک پایمان در سنت است و یک پایمان در مدرنیته. از این برمی‌داریم و به آن می‌دهیم و در این میان هر جور که دوست داریم از هر دوتا سوءاستفاده می‌کنیم. هرجا سودمان باشد، مدرن می‌شویم و هرجا لازم باشد، سنتی می‌شویم. واقعیت این است ما مدام در حال سوءاستفاده از مدرنتیه و سنت‌های قدیمی خود هستیم.

پدر و مادرهای ما چون با آداب سنتی زندگی‌ می‌کردند، راحت‌تر و بهتر زندگی می‌کردند؟ 

زمانه تغییر کرده و شرایط عوض شده است. جنس آدم‌ها نسبت به ۵۰ سال قبل عوض شده، علایق و فهم‌‌ هم تغییر کرده و سرعت این تغییر روزبه‌روز بیشتر می‌شود. انسان‌‌ها وارد فاز دیگری از زندگی شده‌اند. قدیم‌ترها مثلا ۲۰ نفر در یک خانه جمع می‌شدند و شاهنامه، سعدی و… می‌خواندند و لذت می‌بردند و روزهای زیادی درباره آن صحبت می‌کردند، اما علایق انسان امروزی تغییر کرده است.

به نظر می‌رسد،‌ علایق عوض شده اما دیدگاه‌ها و چشم‌انداز انسان امروزی وسیع‌تر و عمیق‌تر نشده است؟ 

متاسفانه ما هنوز به سرمقصد نرسیده‌ایم و چون در راه هستیم، تلفات هم زیاد است. ما نه جامعه مدرن هستیم که از مدرنیته لذت ببریم و نه سنتی که ارزش‌ها را بشناسیم و پایبند آن باشیم.

حضور ذهن خوبی دارید و اطلاعات جامعی درباره پیرامون خود دارید. چه عواملی باعث شد، صاحب زاویه دیدی شوید که بر مبنای آن دنیا را ببینید؟ 

من زیاد مطالعه می‌کنم، از بچگی بشدت کتاب می‌خواندم. به اطرافم با دقت نگاه می‌کنم و از هیچ اتفاقی سطحی عبور نمی‌کنم. من به کشورم خیلی علاقمندم و فکر می‌کنم باید به سرزمینم وفادار باشم و مثل یک انسان واقعی زندگی کنم و با کارهای بد به آن خیانت نکنم. همیشه به این نکته فکر می‌کنم که سرزمین من باید آدم‌هایی را به دنیا معرفی کند که باعث افتخار هستند و کارهای خوبی می‌کنند. نباید کاری بکنیم که خجالت‌زده سرزمینمان شویم.

اردشیر رستمی در کتاب باز


آخرین تصاویر و فیلم ها

پرسش های متداول

همسر اردشیر رستمی کیست؟

همسر اردشیر رستمی، شهلا پیرجانی شاعر و نویسنده رمان و کتاب های داستان است.



سخن آخر

در این مطلب اطلاعاتی از بیوگرافی اردشیر رستمی فرزند خوانده بهزاد فراهانی که با نقش شهریار به شهرت رسید را بررسی کردیم. در صورت تمایل می توانید مطلب بیوگرافی نگار نیکدل بازیگر نقش شیدا در زخم کاری با عکس و بیوگرافی آناهیتا درگاهی از بازیگری تا شهرت با حواشی طلاق و عکس ها را نیز بخوانید. آیا در مورد بیوگرافی  اردشیر رستمی چیز دیگری می‌دانید که باید به این مطلب اضافه شود؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد