hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > کسب و کار > از دوران تا به امروز؛ تغییراتی که تعمیرکاران را به چالش کشانده است

از دوران تا به امروز؛ تغییراتی که تعمیرکاران را به چالش کشانده است

شغل تعمیرگاهی یکی از شغل های پرطرفدار در جامعه امروزی می باشد. این شغل به واسطه داشتن درآمد قابل ملاحظه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. از طرف دیگر شغل تعمیرگاهی یک سری مزایا و معایب بی به دنبال دارد.

بهتر است با شناخت این مزایا و معایب یک پیش داوری در مورد این شغل داشته باشید. خودرو دارای قطعات مختلف است که هر کدام وظیفه به خصوصی را به عهده دارند. خرابی و عیب در هر یک از این قطعات عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین باید در اسرع وقت توسط یک تکنسین ماهر تعمیر و تعویض شوند. در شغل تعمیرگاهی یک مکانیک باید با تمام تجهیزات تعمیرگاهی خودرو آشنایی داشته باشد تا در صورت بروز عیب به راحتی آن را برطرف کند.

کار تعمیرکار خودرو چیست؟

تعمیرکار خودرو شخصی است که با نحوه تعمیر و تعویض قطعات خودرو آشنایی کامل داشته و با دانش خود در این زمینه اقدام به تمیز و رفع مشکل خودرو می کند. در واقع وظیفه تعمیرکار کمک به عملکرد بهتر خودرو می باشد. این شخص وظایف گوناگونی به عهده دارد.

از جمله این وظایف می توان به بررسی دقیق موتور خودرو و اجزای داخلی آن برای تشخیص دقیق مشکل و عیب یابی اشاره کرد. تعمیرکار برای عیب یابی و پیدا کردن مشکل اصلی از وسایل مخصوص برای بازرسی دقیق تمام اجزای خودرو استفاده می کند.

از طرف دیگر تعمیرکار وظیفه بازرسی دقیق سیستم های الکترونیکی خودرو را به عهده دارد. این شخص با هدف حداکثر کردن طول عمر و عملکرد خودرو فعالیت می کند. تعمیرکاران توانایی حل مسئله خوبی داشته و با سیستم های پیچیده الکترونیکی و مکانیکی خودرو ها آشنایی کامل دارند.

تعمیر کار وسایل نقلیه کارهای نگهداری معمولی نظیر؛ تعویض قطعات روان‌کاری و تعویض مایعات، تعویض قطعات معیوب و شکسته و رفع نشتی و… را انجام می دهد. یک مکانیک خودرو باید با عیب یابی و تعمیر تمام قطعات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی خودرو های داخلی و خارجی آشنایی کامل داشته باشد.

همچنین باید بتواند با انواع ابزارهای تعمیرگاهی و تجهیزات سنگین نظیر بالابرها کار کند‌. این افراد می توانند مشکلات تمام وسایل نقلیه اعم از خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین، خودروهای جدید و موتور و … را تعمیر و عیب یابی کنند.

تعمیرکار خودرو در این زمینه تجربه کافی داشته و با بهره مندی از تجهیزات مهم تعمیرگاهی کار خود را به بهترین شکل انجام می دهد.

مزایا شغل تعمیرکار خودرو

شغل تعمیرکار خودرو دارای مزایای فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش تقاضای تعمیرات

با توجه به شرایط رانندگی و وضعیت جاده ها احتمال خرابی قطعات مختلف خودروها وجود دارد. تقاضای تعمیرات خودرو بسیار زیاد است به همین دلیل شغل تعمیرگاهی درآمد خوبی به دنبال دارد. خرابی در یک قطعه‌ از خودرو به سایر قطعات نیز آسیب وارد می کند و در نهایت منجر به عملکرد نادرست وسایل نقلیه می شود. به همین دلیل صاحبان وسایل نقلیه با دیدن کوچکترین اشکال در خودرویشان به فکر تعمیر آن می افتند تا از خرابی و هزینه بیشتر جلوگیری کنند.

ساعت کاری اختیاری

ساعت کاری تعمیرکاران کاملا اختیاری می باشد؛ زیرا این شغل برخلاف شغل های دیگر بازه زمانی کاری ندارد. این شغل در حوزه فنی خودرو پر طرفدار است و جزو شغل های تاپ به شمار می رود. تعمیرکاران می توانند در هر زمانی که بخواهند کار خود را انجام دهند. در حقیقت بازه زمانی کار این افراد محدود نیست و در هر ساعت از روز می توانند به متقاضیان خدمات ارائه دهند.

عدم نیاز به آموزش آکادمیک

شغل تعمیرگاهی برخلاف سایر شغل ها به آموزش آکادمیک نیازی ندارد. در واقع می توانید این حرفه را در جاهای مختلف آموزش ببینید و نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیست. عدم نیاز به تحصیلات آکادمیک سبب شده تا همه افراد فارغ از سن بتوانند وارد این شغل شوند. شاید به همین دلیل است که شغل تعمیرگاهی در بین مردم بیشترین متقاضی را دارد. تنها با شناسایی قطعات و نحوه تعمیر آن ها می توانید وارد این شغل شوید‌.

معایب شغل تعمیرکار

شغل تعمیرکار همچنین دارای برخی معایب است که به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

خطرات بالا هنگام کار

شغل تعمیرگاهی در کنار مزایا دارای یک سری معایب نیز می باشد. از جمله این معایب می توان به ریسک و خطر بالا اشاره کرد. تعمیرکاران در این شغل با ابزارهای برنده و تیز سروکار دارند به همین دلیل ممکن است به صورت ناخودآگاه به خود صدمه وارد کنند. شغل تعمیرکاری شغل چندان آسانی نیست. تعمیرکاران برای تعمیر قطعات مختلف باید زیر وسایل نقلیه بروند و این کار خطرات احتمالی زیادی برای آن ها به دنبال دارد.

کار کردن در یک فضای پر سرو صدا

فضای تعمیرگاه بسیار شلوغ و پرسروصدا است؛ بنابراین افرادی که در این فضا کار می کنند باید خود را به شلوغی و صدای زیادی عادت دهند. شغل تعمیرگاهی یک کار فیزیکی است و تعمیرکاران مستلزم انجام کار با دست های خود هستند؛ بنابراین برای تعمیر برخی قطعات باید به آن ها ضربه هایی وارد کنند و این ضربه ها منجر به ایجاد سرو صدا و شلوغی می شود.

ساعت کاری زیاد

تعمیر برخی قطعات و عیب یابی خودرو وقت زیادی می گیرد. بعضی تعمیرکاران برای تعمیر وسایل نقلیه مجبور هستند وقت بیشتری بگذرانند و مازاد از تایم اصلی کار کنند.

تجهیزاتی مورد نیاز

تجهیزاتی که یک تعمیرکار برای کار خود نیازمند است شامل:

بالانس چرخ

در شغل تعمیرگاهی وجود برخی تجهیزات ضروری تلقی می شود. از جمله این تجهیزات می توان به بالانس چرخ اشاره کرد. بالانس چرخ از مهم ترین وسایل در تعمیرگاه ها می باشد. وظیفه این تجهیزات توزیع یکنواخت جرم یا هوا در داخل تایر خودرو می باشد. این ابزارآلات در چرخ های خودرو تعادل ایجاد می کنند و به این وسیله امنیت سرنشینان خودرو فراهم می شود.

لاستیک درار

دستگاه لاستیک درار از دیگر تجهیزات مهم در تعمیرگاه ها یا فروشگاه هایی است که خدمات پنچری لاستیک را انجام می دهند. همان طور که از نام این وسیله پرطرفدار پیدا است وظیفه درآوردن لاستیک را به عهده دارد‌. لاستیک درار دارای انواع مختلفی می باشد. این تجهیزات به دسته بندی هایی نظیر؛ لاستیک درار ۴ پدال، ۳ پدال و کمرشکن و لاستیک درار هلپر دار تقسیم می شوند. هر کدام از این ابزارها وظایف مشابه ای دارند، اما برخی از آن ها از قابلیت ها و مزایای بیشتری برخوردار هستند.

جک دو ستون

جک دو ستون یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در تعمیرگاه ها است. این وسیله کارآمد قیمت مناسبی داشته و به واسطه ساختار استاندارد فضای زیادی در اختیار تعمیرکاران قرار می دهد. این گونه ابزارها در انواع مختلفی وجود دارند. از جمله انواع جک می توان به جک ۲ ستون ماردونی و هیدرولیک اشاره کرد. این جک ها خودرو را به صورت کاملا ایمن و مطمئن بالا می برند. از جمله مزایای استفاده از این تجهیزات می توان به این اشاره کرد که نیازی به چال سرویس ندارد‌.

دستگاه شارژ کولر

دستگاه شارژ گاز کولر کاربرد بسیار زیادی در تعمیرگاه ها دارد‌. این دستگاه سبب بهبود عملکرد کولر می شود. این وسیله وظیفه ریکاوری و تخلیه گاز مانده کولر را به عهده دارد. این دستگاه به صورت اتوماتیک عمل می کند و از صرفه اقتصادی برخوردار است.

جک های چهار ستون

جک های چهار ستون از دیگر انواع جک های بالابر خودرو هستند. همانطور که از نام آن ها پیداست وظیفه بالابردن خودرو را به عهده دارند. این وسیله میزان مصرف برق کمی داشته و از قیمت مناسبی برخوردار است.

جمع بندی (معرفی فروشگاه کیا صنعت فرزان)

در این مطلب در مورد شغل تعمیرگاهی و مزایا و معایب آن بحث کردیم. این شغل در جامعه امروزی بسیار پر طرفدار می باشد و به واسطه برخورداری از درآمد خوب مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تعمیرکاران با تمام قطعات خودرو آشنایی دارند و می توانند خودروهای داخلی و خارجی را عیبب یابی کنند.

از جمله مزایای شغل تعمیرگاهی می توان به برخورداری از ساعت کاری اختیاری، پر متقاضی بودن، عدم نیاز به آموزش آکادمیک اشاره کرد. هر چند که دارای معایبی نظیر؛ نیاز به ساعت کاری زیاد، پر سروصدا بودن محیط و احتمال خطر بالا هستند. فروشگاه کیا صنعت فرزان ارائه دهنده انواع تجهیزات تعمیرگاهی می باشد. در این سایت می توانید قیمت جک دو ستون را استعلام کنید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد