hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > صادرات ۳۰ درصد از تولیدات گیاهان دارویی کشور/ فروش عطاری‌ها در دوره کرونا چند برابر شده است

صادرات ۳۰ درصد از تولیدات گیاهان دارویی کشور/ فروش عطاری‌ها در دوره کرونا چند برابر شده است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت کشاورزی گفت: مطابق آمار وزارتخانه از نظر وزنی بیش از 70 درصد از تولیدات گیاهان دارویی در داخل کشور مصرف و 30 درصد آن صادر می‌شود. البته باید زعفران را باید از این اصل مستثنی کرد چرا که 80 درصد زعفران صادر و 20 درصد آن مصرف داخلی می‌شود.

حسین زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی، گفت: در سال جاری حدود 270 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت که در حدود 360 هزار تن میانگین عملکرد داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری 2 هدف اساسی در تولید گیاهان دارویی در پیش گرفته شد، گفت: با توجه به مشکلاتی که کشاورزی امسال با آنها دست به گریبان بودند تلاش کردیم که همه همت خود را معطوف به تولید گیاهان دارویی سالم و ارگانیک کنیم از این‌رو تلاش کردیم که گیاهان دارویی دارای گواهیPdo شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: این گواهی ارزش‌افزوده محصولات در بازارهای جهانی را ارتقا و کیفیت محصولات را تضمین می‌کند اینگونه سود حاصل از تولید در جیب کشاورزان می‌رود.

زینلی فرآوری گیاهان دارویی را دومین هدف وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: تلاش داریم خام‌فروشی در این زمینه را کاهش و محصولات بعد از فرآوری در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره تاثیر خشکسالی در تولید گیاهان دارویی، گفت: کشاورزان علاقه‌مند به کشت گیاهان دارویی هستند و امیدواریم که با نگاه وزارتخانه در توسعه کشت قراردادی و ایجاد باراندازهای گیاهان دارویی و همچنین بهره‌برداری از مراکز بسته‌بندی و تولید محصولات همان پالایشگاه‌ها در سال آینده بتوانیم یه بهره‌وری مناسبی در زمینه گیاهان دارویی داشته باشیم.

این مقام مسئول در توضیح باراندازهای گیاهان دارویی، گفت: این باراندازها با هدف حذف دلال‌ها و گیاهان را جمع‌آوری و در شرایط استاندارد نگهداری می‌شوند و به شکل دیجیتالی به مشتریان عرضه می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد گیاهان دارویی در کشور مصرف می‌شوند؟ گفت: مطابق آمار وزارتخانه از نظر وزنی بیش از 70 درصد از تولیدات گیاهان دارویی در داخل کشور مصرف و 30 درصد آن صادر می‌شود. البته باید زعفران را باید از این اصل مستثنی کرد چرا که 80 درصد زعفران صادر و 20 درصد آن مصرف داخلی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، گیاهان دارویی به 60 کشور دنیا صادر می‌شوند که مهم‌ترین گیاهان صادراتی ما عبارتند از زعفران، گل محمدی، گل رنگ، موسیر، سیر، عناب، زرشک، آویشن، زیره سبز و گشنیز.

این مقام مسئول با بیان اینکه گیاهان دارویی کمتر دچار بیماری و آلودگی می‌شوند، گفت: سم‌پاشی‌های باغات اطراف گیاهان دارویی گاهی به آنها نیز سرایت می‌کند از این‌رو در برخی از گیاهان دارویی سموم مشاهده می‌شود ما هیچ نوع سمی را برای تولید گیاهان دارویی توصیه نمی‌کنیم.

زینلی ادامه داد: ما به کشاورزان گیاهان دارویی توصیه می‌کنیم برای کشت گیاهان دارویی اراضی دورافتاده را انتخاب کنند تا بتوان محصولات سالم‌تری تولید کنند و سهم خود از بازارهای جهانی حفظ کنیم.

همچنین در این رابطه علیرضا رضایی رییس اتحادیه عطاران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش مصرف گیاهان دارویی در دوران شیوع بیماری کرونا، گفت: در این دوران مصرف گیاهان گرم مانند دارچین، زنجبیل، آویشن و گل محمدی افزایش پیدا کرده است و صادقانه باید گفت که میزان مصرف و فروش عطاری‌ها در دوره کرونا چند برابر افزایش پیدا کرده است.

وی عرضه و تقاضا را تعیین کننده نرخ گیاهان دارویی دانست و گفت: اتحادیه نقشی در تعیین قیمت ندارد. بخشی از گیاهان دارویی به‌صورت خودرو و بخشی از آن کشت می‌شود و استان‌های شمالی، فارس و کردستان بیشترین گیاهان دارویی کشت می‌شود.

این فعال صنفی ادامه داد: بیش از 80 درصد گیاهان دارویی در کشور کشت و بقیه نیاز ما در این بخش از طریق واردات تامین می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد