hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت درخت انجیر در گلدان به صورت گام به گام با فیلم

آموزش کاشت درخت انجیر در گلدان به صورت گام به گام با فیلم

1401/06/5 , 10:55
آموزش مراحل کاشت درخت انجیر در باغچه و گلدان را به صورت مرحله به مرحله با فیلم و شرایط نگهداری از درخت انجیر را در ادامه این مطلب به طور کامل برایتان آورده ایم.

درخت انجیر (Fig tree) ؛ درختی پربار است که در مناطق گرمسیری رشد می کند . در ادامه به سوالاتی از قبیل روش کاشت درخت انجیر چیست؟کاشت درخت انجیر به روش قلمه زدن چیست؟ نحوه نگهداری درخت انجیر چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

مشخصات گیاه‌شناسی انجیر

برگ درخت انجیر پنجه‌ای و دارای ۳ تا ۵ لوب می‌باشد. قسمتی که به اسم میوه انجیر معروف است و مورد تغذیه انسان قرار می‌گیرد در حقیقت میوه نیست بلکه زائده مجوفی است که گلهای انجیر به تعدادی زیاد در داخل آن قرار گرفته‌اند و مواد قندی در این زایده یا رسپتاکل جمع می‌شود. گلهای نر و گلهای ماده درخت انجیر از یکدیگر جدا ولی روی یک پایه یعنی در داخل رسپتاکل واقع شده‌اند و به عبارت دیگر درخت انجیر گیاهی است یک پایه.
اگر میوه انجیر را باز کنیم و به شکل یک سطح درآوریم گلهای نر که حامل دانه گرده هستند و در کنار و به طرف خارج صفحه واقع شده و گلهای ماده که حامل تخمدان و در صورت تلقیح شدن حامل بذر خواهند بود در وسط صفحه قرار دارند. تلقیح گل‌های ماده انجیر به وسیلهٔ حشرات مختلف که مهم‌ترین آن‌ها حشره‌ای بسیار کوچک از خانواده کالسیدیده می‌باشد انجام می‌گیرد.

کاشت درخت انجیر 

رده‌بندی علمی انجیر

فرمانرو: گیاهان
کلاد: نهان‌دانگان
کلاد: دولپه‌ای‌های نو
کلاد: رزیدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تیره: انجیران
سرده: انجیر (سرده)
زیرسرده: F. subg. Ficus
گونه: F. carica

 روش کاشت درخت انجیر

روش کاشت درخت انجیر(Planting a fig tree) به دو روش جنسی و غیر جنسی وجود دارد.در روش جنسی کاشت درخت انجیر که روش متدوالی نیست از بذر درخت انجیر می شود استفاده کرد.روش غیرجنسی کاشت درخت انجیر به 3 روش پیوند، خواباندن شانه، پاجوش و قلمه زدن امکان پذیر است.

  • روش جنسی کاشت درخت انجیر

کاشت درخت انجیر به روش بذر 

 در کاشت بذر درخت انجیر، ابتدا بذر گیاه را از میوه گیاه طی مراحلی جدا کنید. برای این منظور میوه درخت را از وسط نصف کنید و با استفاده از آب قسمت گوشتی را از بذر جدا کنید. طوری که هیچ گوشتی بر روی بذر کوچک این گیاه باقی نماند. بذرهای جدا شده را در درون دستمال کاغذی بگذارید. سینی نشاء یا گلدان خود را آماده و با خاک غنی و حاصلخیز آن را پر کنید. بذر گیاه را به صورت سطحی بر روی آن قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از خاک نرم و کود بپوشانید و گیاه را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید، طوری که بذرها جابجا نشوند. تا زمان جوانه زنی بستر خاک را مرطوب نگه دارید. برای این منظور بهتر است روی بذر را با نایلون بپوشانید و سپس چندین سوراخ کوچک برای تهویه هوا در نایلون ایجاد کنید. پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند. این گیاه از رشد سریعی برخوردار است. زمانی که گیاه رشد کرد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت نهال به دست آمده را به زمین اصلی منتقل کنید. برای این منظور گودالی در عمق مناسب ایجاد و نهال را درست در مرکز گودال بکارید و با خاک اطراف ریشه را پر کنید. در نهایت گیاه را آبیاری کنید.

 روش غیرجنسی کاشت درخت انجیر

1-کاشت درخت انجیر به روش قلمه زدن

کاشت درخت انجیر به روش قلمه زدن، آسان ترین و متدوال ترین روش برای کاشت است .در روش قلمه زدن باید قلمه های با ضخامت 3 سانتی متر و طول 70 سانتی متر را از سرشاخه های 2 تا 3 ساله از درختان جدا کنید.در این روش باید گودالی به عمق 1 و نیم متر و پهنای 70 سانتی متری ایجاد کرد (حفره ها 10 متر با هم فاصله داشته باشند ) قلمه را پیش از رسیدن فصل بهار در ان بکارید و  پس از گذشت یک سال، نهال آماده انتقال به‌جای اصلی است.

شرایط انتخاب قلمه 

  • قلمه درخت انجیر را باید از درخت سالم، قوی و پربار انتخاب کنید.
  • سرشاخه‌های 2 تا 3 ساله درخت را انتخاب کنید.
  • طول قلمه‌ها باید حدود ۷٠ سانتی‌متر و قطر قلمه‌ها حداقل یک سانتی‌متر باشد.
  • قلمه‌های بخش انتهایی درخت انجیر، بهتر از سایر شاخه های درخت هست.

کاشت نهال انجیر به روش قلمه زدن

 

2-کاشت نهال انجیر با روش پاجوش

کاشت نهال انجیر به روش پاجوش در زمستان کاربرد دارد و برای استفاده از این روش باید یک گودالی دومتری ایجاد کرد، یک و نیم متر از آن را با خاک پر کرد و شاخه ای که از درخت جدا کرده اید را در آن بکارید.

3-کاشت درخت انجیر به روش خواباندن شاخه

کاشت درخت انجیر به روش خواباندن شاخه، شبیه به روش پا جوش است با این تفاوت که شاخه را به همان شکل، خم شده به زیر خاک انتقال داده می شود که با گذشت زمان، شاخه ریشه می‌دهد و تبدیل به درخت جدیدی می‌شود.

مراحل و شرایط  کاشت درخت انجیر در گلدان یا باغچه

 امکان کاشت درخت انجیر در گلدان و باغچه وجود دارد و نیازی به فضای بزرگ نیست . در ادامه مراحل کاشت درخت انجیر در گلدان یا باغچه را بیان می کنیم.

  1. برای کاشت درخت انجیر در گلدان در فصل گرما می توان آن را در حیاط نگهداری کرد ولی با شروع فصل زمستان گلدان را به محیط منزل در مکان‌های آفتابگیر مانند پشت پنجره انتقال دهید.
  2. برای اینکه نهال انجیر را در گلدان بکارید به خاک مخصوص و مناسبی احتیاج دارید. اصلا از خاک باغ براب کاشت نهال انجیر در گلدان استفاده نکنید. خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر در گلدان خاکی با مواد آلی است.خاک لومی ترکیبی که با کمپوست پوسیده باشد برای کاشت نهال انجیر مناسب است. برای تقویت آن هم از کود مایع و کود آلی بهتر است که استفاده شود.
  3. برای کاشت درخت انجیر در باغچه مکانی را انتخاب کنید که در معرض تابش مستقیم خورشید باشد.فاصله درخت انجیر از دیوارها و موانع را حداقل شش متر باشد. 
  4. با استفاده از بیل، گودالی در زمین حفر کنید که از ریشه نهال 2 تا 3 برابر، بزرگتر باشد. سپس نهال را داخل گودال قرار دهید و اطراف آن را با خاک بپوشانید.
  5. یک لایه هفت سانتی متری از مالچ روی خاک اطراف نهال بپاشید.استفاده از مالچ برای حفظ آب و کنترل رشد علف‌های هرز مفید است.
  6. در نهایت درخت تازه کاشته شده را به خوبی آبیاری کنید.
  7. در صورت کاشت نهال انجیر در گلدان، باید هر سه تا پنج سال آن را به گلدان بزرگتر در زمان خواب گیاه منتقل کنید.


فیلم آموزش کاشت درخت انجیر در گلدان

بهترین زمان کاشت نهال انجیر

بهترین زمان برای کاشت نهال انجیر ، اوایل اسفند و نیمه اول ماه فروردین است.

شرایط کاشت درخت انجیر

  •  نور 

درخت انجیر به نور نیاز دارد و حداقل ۷ الی ۸ ساعت باید در معرض آفتاب قرار بگیرد.امکان رشد درخت انجیر در سایه هم وجود دارد اما باردهی آن کمتر خواهد بود.

  • آب و هوا

آب و هوای مورد نیاز برای کاشت درخت انجیر، آب و هوای گرمسیری است زیرا رشد مناسبی دارد و میوه آن با کیفیت است.کاشت درخت انجیر در سرمای منفی 15 درجه سانتی گراد درخت را از بین می برد.

نکته: ریشه درخت انجیر تنها قسمتی است که نسبت به سرما بسیار مقاوم است.

  • خاک

خاک خاصی برای کاشت درخت انجیر مد نظر نیست زیرا انجیر در هرنوع بافت خاک، توانایی رشد را دارد اما بهتر است از خاک های با زهکشی مناسب یا خاک‌های شنی و لومی در کاشت درخت انجیر استفاده شود.

  • دما

 درخت انجیر از لحاظ دما گیاه حساسی نیست اما بهتر است که دما برای رشد درخت انجیر  بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد باشد و دمای بالاتر از ۴۲ درجه سانتی‌گراد شرایط نگهداری از آن را سخت می‌کند. 

  • آبیاری

شرایط آبیاری درخت انجیر متقاوت است اگر درخت انجیر را تازه کاشته اید بهتر است تا زمانی که ریشه آنها ثابت شود، مرتب آبیاری شود. اما درخت انجیر را تا عمق ریشه ها باید سیراب کرد. میزان آبیاری درخت انجیر در زمان باردهی آن باید کمتر شود، زیرا آبدهی زیاد باعث کاهش شیرینی میوه انجیر می‌شود.

  • کود

 نیاز درخت انجیر به کودهای فسفر و پتاسیم خیلی زیاد است.

  • هرس 

درخت انجیر به هرس کمی احتیاج دارد و بهترین زمان برای هرس کردن درخت انجیر، فصل پاییز است که باید سالانه انجام شود .

  • ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط رشد، خاک، محیط و … متغیر و بین 4 تا 12 متر است.


کاشت درخت انجیر 

آفات و بیماری‌ها درخت انجیر

 درخت انجیر در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها بسیار مقاوم است. با این حال شایع‌ترین بیماری‌ها و آفات درخت انجیر، عبارت‌اند از:

  • بیماری بلایت
  • بیماری سیاهک
  •  بیماری زنگ
  • سفیدک سطحی
  • سرخشکیدی شاخه
  • پوسیدگی طوقه و ریشه
  • پوسیدگی طوقه و ریشه
  • تریپس
  • شپشک ستاره‌ای
  • حمله پرنده و مورچه
  • کنه تارتن
  • مگس
  • نماتدهای گره ریشه 
  • بیماری زنگ 

 بیماری زنگ (Rust) یکی از بیماری های درخت انجیر می باشد که باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی برگ‌های درخت می شود .در هنگام ابتلا به بیماری زنگ از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید و برگ‌های آلوده را از آن جدا کنید. علت اصلی این بیماری یک نوع قارچ به نام Cerotelium fici است و با استفاده از قارچ‌کش می‌توان از پیشرفت این قارچ جلوگیری کرد. 

  • تهاجم

درخت انجیر می تواند مورد حمله پرنده ها و مورچه ها قرار گیرد. برای جلوگیری از حمله پرنده ها می توان در اطراف درخت انجیر تورهای نازک قرار داد یا حلقه‌های رنگی روی شاخه‌های درخت آویز کرد. برای نابودی مورچه ها روی درخت انجیر می توان در تنه درخت از مخلوط پودر سنگ استفاده کرد یا اطراف درخت را خاکستر بریزید که مانع بالارفتن مورچه ها شود.

  • نماتدهای گره ریشه 

نماتدهای گره ریشه نتیجه نوعی کرم حلقوی انگلی است که به ریشه گیاه صدمه می‌زند و با استفاده از سموم شیمیایی می‌توان تا حدی با آن مقابله کرد.

  • تریپس 

تریپس ؛ حشره کوچک و بالداری است که باعث سوراخ کردن ، ایجاد لکه های سیاه و زخمی روی برگ های درخت می‌شود. برای مقابله با  تریپس باید برگ های آسیب دیده گیاه را جدا کرد یا از حشره کش استفاده کرد. 

  • بلایت برگی

بلایت برگی (Leaf Blight)درخت انجیر، بیشتر به صورت ایجاد لکه‌های زرد و پژمردگی برگ‌ها مشاهده می شود و علت ان یک نوع قارچ ایجاد می شود . بهترین راهکار برای مقابله با آن، جدا کردن قسمت‌های آسیب دیده است. استفاده از سم بردوفیکس هم می‌تواند مفید واقع شود.

  • سرخشکیدگی شاخه

بیماری سرخشکیدی شاخه (Twig dieback) باعث پژمردگی و خشک شدن سرشاخه درخت می شود و برای رفع این مشکل بهتر است که شاخه‌های مرده و آسیب دیده جدا کرد.

    

انواع درخت انجیر 

درخت انجیر، شامل انواع متفاوتی است. در ادامه نام و طعم انواع این میوه را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

نوع انجیر 

طعم انجیر

انجیر یزدی شیرین
انجیر گلابی  شیرین 
انجیر استهبان بسیار شیرین و آبدار
انجیر سه فصله شیرین و آبدار و در 3 فصل سال میوه دارد

انجیر کالی میرنا

 کم آب؛ اما شیرین
انجیر قهوه‌ای

شیرین و آبدار

انجیر سیاه بسیار خوشمزه و آبدار
انجیر ادریاتیک  شیرینی کم
انجیر بنفش مخملی شیرین، آبدار و خوشمزه


سوالات متداول کاشت درخت انجیر


آیا درخت انجیر در مناطق سردسیر رشد می‌کند؟
بله. درخت انجیر مختص مناطق گرمسیری است اما در صورت مراقبت ، می‌توان آن را در مناطق سرد کشت شود.


علت زرد شدن و ریزش برگ های درخت انجیر چیست؟

تغییرات ناگهانی محیطی هم می‌تواند باعث ناراحتی درخت و ریختن و زرد شدن برگ‌های آن شود. به همین خاطر در هنگام جابه‌جایی، بهتر است که آرام آرام درخت انجیر را به محیط جدید آن عادت دهید.


  بهترین زمان کاشت نهال انجیر است؟
 اوایل ماه اسفند و نیمه اول ماه فروردین، بهترین زمان برای کاشت درخت انجیر هستند.


چه مدت طول می‌کشد تا درخت انجیر میوه بدهد؟

به طور متوسط نهال انجیر بعد از دو الی سه سال شروع به میوه‌دهی می‌کند.


علت زرد شدن و ریزش برگ‌های درخت انجیر چیست؟

علت زرد شدن و ریزش برگ های درخت انجیر دلایل مختلفی دارد.

  • فصل زمستان
  • تغییرات ناگهانی محیطی 
  • آفت و بیماری
  • آبیاری نامناسب


بهترین فاصله بین دو درخت انجیر چقدر است؟

بهترین فاصله بین دو درخت انجیر باید بین 3 الی 5 متر باشد.


فاصله‌ کاشت درخت انجیر چقدر است؟ 

فاصله کاشت برای انجیر دیم، ۱٠ در ۱٠ متر است. عمق گودال‌ها باید از ۱ تا ۱.۵ متر و عرض آن حدود هفتاد باشد. قلمه‌ها نیز باید هفتاد الی نود سانتی‌متر با قطر حدود ۳ سانتی‌متر باشند.

آیا درختان انجیر ریشه مهاجم دارند؟

همه انجیرها، دارای سیستم ریشه ای شدید و تهاجمی هستند و به درختان بزرگی تبدیل می شوند حتی در گلدان ها، ریشه ها می توانند از سوراخ های زهکشی رشد کرده و خاک را پیدا کنند.

درختان انجیر آفتاب دوست دارند یا سایه؟

درختان انجیر در حیاط شما به یک نقطه آفتابی احتیاج دارند که به عنوان دریافت کامل آفتاب تا سایه جزئی طبقه بندی می شود. حداقل 7 تا 8 ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب توصیه می شود.


بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر چیست؟
انجیر در بیشتر خاک ها قابلیت رشد دارد. در خاک های شنی، لومی و رسی هم می تواند رشد کند. اما بهترین خاکی که برای درخت انجیر مناسب است، خاک لومی است.


آیا کاشت دیم برای درخت انجیر وجود دارد؟

 امکان کاشت دیم درخت انجیر در جاهایی که میانگین بارندگی سالیانه کمتر از 300 میلی ‌متر باشد نیز وجود خواهد داشت.


بهترین کود برای درخت انجیر چیست؟
بهترین کود برای تقویت درخت انجیر،کود حیوانی از پهن چهارپایان مثل گاو و اسب و گوسفند است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد