hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فراوانی محصول علت کاهش ۳۰ درصدی قیمت میوه در یزد شد

فراوانی محصول علت کاهش ۳۰ درصدی قیمت میوه در یزد شد

رئیس اتحادیه میوه و صیفی جات استان یزد با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی میوه بیان کرد: فراوانی میوه و صادرات به موقع به سود کشاورز و مردم است.

 با شروع فصل بهار، برداشت میوه‌های مختلف بهاری در سطح کشور آغاز شده و فراوانی در بازار میوه‌جات رونقی دوباره به این کسب و کار داده است.

رونقی که با آمدن ماه مبارک رمضان با کاهش قیمت چشمگیری مواجه شده تا مردم این کالای حذف شده از سفره زندگی خود را دوباره برگردانند.

کالایی که به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی بدن انسان یکی از ضروریات زندگی به شمار می‌رود ولی در طول چند سال اخیر به دلایل مختلف با قیمت‌های بالا در بازار عرضه و به تدریج از سبد خرید بسیاری از مردم حذف شده است.

حسین مشرف اظهار داشت: برخلاف کالاهای دیگر که در کشور گران شده، میوه در طول یک هفته اخیر 30 درصد ارزان شده است.

وی گفت: قیمت بازار میوه بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و وقتی فراوانی باشد بحث دلار و گرانی مواد اولیه کنار می‌رود و میوه هم یک کالای خراب‌شدنی است به محض رسیدن محصولات کشاورزان به سرعت محصولات را روانه بازار می‌کنند.

رئیس اتحادیه میوه‌جات استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر فصل برداشت محصول و فراوانی است و عرضه در بازار زیاد شده کشاورزان هم با قیمت مناسب محصولات را می‌فروشند.

وی با اشاره به کاهش قیمتی که در بازار میوه و سبزیجات پیدا شده، بیان کرد: مدیریت صحیح بازار میوه در حال حاضر باید انجام شود تا کشاورز ضرر نکند، بهترین وقت صادرات الان است تا در کنار تأمین بازار داخلی مازاد محصولات صادر شده تا تولید کننده بتواند برای سال‌های بعد هم به کشت و کار خود ادامه دهد.

مشرف افزود: کاهش قیمت به فراوانی محصولات مرتبط می‌شود و اگر فراوانی محصولات همچنان ادامه داشته باشد قیمت‌ها پایین‌تر هم می‌آید.

وی تشریح کرد: نرخ عمده‌فروشی در میادین میوه‌ و تره‌بار برای هندوانه کیلویی 2700 تومان، شمام 8 هزار تومان، ملون 5 هزار تومان، سیب درختی 13 هزار تومان، موز خارجی 28 هزار تومان و موز هندی 23 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات استان یزد افزود: گوجه‌فرنگی 4 هزار تومان، خیار مینی 7 هزار تومان، خیار گلخانه‌ای 6 هزار تومان، سیب‌زمینی و پیاز 2500 تومان در میادین میوه‌ و تره بار عرضه می‌شود.

وی گفت: نرخ‌های اعلام شده برای میوه‌ و سبزیجات درجه یک و ممتاز بوده بنابراین انواع میوه‌ها با درجه‌های مختلف در قیمت‌های پایین‌تر هم عرضه می‌شوند.

یکی از شهروندان با ابراز رضایت از قیمت‌های میوه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: نمی‌دانیم چگونه است که میوه و سبزیجات همیشه در بازار موجود است اما گاهی با قیمت‌های بسیار بالایی باید خرید انجام دهیم.

وی افزود: همین میوه‌هایی که در حال حاضر در مغازه‌ها است، شاید چند هفته دیگر با قیمت‌های بالاتر باید بخریم که مسئولان علت را کمبود در بازار می‌دانند در صورتی که میوه‌ای مانند هندوانه حداقل تا پایان تابستان شاید هم بیشتر در بازار وجود دارد.

طاهری گفت: امیدواریم همه چیز به همین فراوانی در بازار باشد تا بهانه‌ای به دست مسئولی نباشد تا حداقل این کالای مهم زندگی ارزان به دست مردم برسد.

یکی دیگر از شهروندان اظهار داشت: خشکسالی، سردسالی و مشکلات کشاورزی همیشه وجود داشته ولی خدا را شکر ایران از نظر میوه و سبزیجات کشور غنی و پرباری است و می‌تواند محصولات متفاوتی را تولید کند ولی اشکال کار جای دیگری است چراکه وقتی میوه گران هم می‌شود این قیمت بالا به جیب کشاورز و تولیدکننده نمی‌رود و تنها دلالانی که زحمتی نکشیدند سود کلانی می‌برند و کشاورزان خسته و درمانده از کار کشاورزی باقی می‌مانند.

وی افزود: اگر نظارت و مدیریت صحیح از مرحله تولید تا توزیع و فروش بر کار خرید و فروش  کشاورزان و حتی فروشندگان مغازه‌ها باشد حداقل میوه‌ها با قیمت معقول و منطقی به دست مردم می‌رسد نه با قیمت‌هایی که نتوانند خریدی انجام دهند و از طرفی نعمت خدا خراب شود و فروشنده و کشاورز هم سودی نکنند.

به نظر می‌رسد ترنم بهاری بر فصل برداشت میوه‌ها هم تأثیر گذاشته و رونق دوباره بازار میوه‌جات دل همه را گرم کرده است. امیدواریم این فراوانی و رونق همچنان ادامه یابد تا نباشد خانواده‌ای که به دلیل گرانی توان خرید میوه را نداشته باشد یا کشاورز و فروشنده‌ای که چنین نعمت‌های خوشمزه‌ای را به دلیل گران بودن نفروشد تا از بین برود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد