hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > خوزستان|مهاجرت معکوس با «ملار آهنی»

خوزستان|مهاجرت معکوس با «ملار آهنی»

روستاهای هفتکل خوزستان در حالی خالی از سکنه می‌شود که جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر ش می‌تواند منبعی برای اشتغالزایی و درآمدزایی باشد
آبشار ملارآهنی از دوشاخه آب‌شور و آب‌تلخ سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه‌ای به ‌نام «دوسرون» و «آب‌شیرین گرگر» به کارون می‌ریزد ملارآهنی به‌خاطر شور بودن جنبه درمانی دارد، از آب تلخ آن برای کشاورزی می‌توان استفاده کرد و برای شنا هم مناسب استخوزستان و برخی شهرستان‌هایش مثل هفتکل یکی از ده‌ها استان كشورمان است كه باوجود برخورداری از ظرفیت‌های ممتاز گردشگری، مردمانش به خاطر فقر و محرومیت و بیکاری، كوله بار هجرت به دوش گرفته و راهی دیار غربت شده‌اند. در همین راستا و به طور ویژه‌تر می‌توان به جاذبه گردشگری آبشار و سازه‌های دستی «ملار آهنی» هفتکل اشاره كرد كه به عقیده كارشناسان گردشگری، حفاظت و احیا و رسیدگی به آن می‌تواند به اشتغالزایی و درآمدزایی و ارمغانی برای مهاجرت معكوس در این شهرستان تبدیل شود.نویسنده : مجتبی گهستونی جام‌جمهفتكل شهری است در استان خوزستان كه در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۰۶ خورشیدی با به نفت رسیدن چاه شماره یك در دشت طوف سفید، دومین شهر نفتی ایران لقب گرفت و نامش را هفتكل گذاشتند.
شهرستان هفتكل و برخی مناطق اطرافش مثل نفت سفید و ملارآهنی در دوره‌های تاریخی از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده، چنان‌كه نفت سفید و هفتكل در دوره شكوفایی كشف نفت پرآوازه بوده و ملارآهنی به واسطه وجود سازه‌های آبی پیرامونی‌اش، نقش شاخص میراثی معماری از خود بر جای گذاشته است.
با این همه اما آبشار «ملار آهنی» كه هم‌اكنون یكی از تفرجگاه‌های مهم مردم هفتكل هم به شمار می‌رود، بواسطه وجود كارگاه سنگ شكن در یك قدمی نابودی قرار دارد. این درحالی است كه شرایط بد زندگی و اقتصادی در منطقه، مهاجرت بسیاری از اهالی روستاهای اطراف این آبشار را رقم زده است.
آبشار «ملار آهنی» از دو شاخه «آب شور» و «آب تلخ» سرچشمه گرفته كه این دو نیز از كوه «آسماری» سرچشمه می‌گیرد. ملار آهنی پس از پیوستن به رودخانه‌ای به نام «دوسرون» و «آب شیرین گرگر» به كارون می‌ریزد. ضمن این‌كه ملار آهنی به خاطر شور بودن جنبه درمانی دارد، سازه‌های دست‌ساز تاریخی پیرامونی آن هم حكایت از كاربری چندگانه آن دارد. در خصوص فعالیت كارخانه سنگ شكن در محدوده این آبشار باید گفت سال 88 مجوز احداث كارخانه سنگ‌شكن بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در بالادست آبشار صادر شد. آن زمان شهرستان هفتكل اداره حفاطت محیط زیست مستقل نداشت. همزمان با شروع فعالیت سنگ شكن و ورود گل و لای به رودخانه منتهی به آبشار، حیات آبزیان با خطرات بسیار جدی مواجه شد. البته و خوشبختانه پس از چند سال دوندگی و شكایت مكرر چندماهی است كه حكم تعطیلی كارخانه داده شده است.
اهالی منطقه امیدوارند این كارخانه سنگ‌شكن مجددا بازگشایی نشود، چرا كه وجود این واحد صنعتی بدون در نظر گرفتن تبعات زیست‌محیطی در بالادست آبشار، باعث از بین رفتن تدریجی یكی از مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان هفتكل می‌شود.
 رونق به هفتکل برمی‌گردد، اگر...
سید‌عابدین طباطبایی، فرماندار هفتكل با ابراز نگرانی از مهاجرت‌های انجام شده در خوزستان و شهرستان هفتكل به جام‌جم می‌گوید: زندگی ماشینی و نبود امكانات، میل پیدا كردن به كسب درآمد و خشكسالی و تمركز برخی امكانات در برخی مناطق باعث شده تا شاهد سیل مهاجرت‌های متعدد از روستاهای شهرستان به شهرها باشیم.
به گفته وی با نگاهی به اقلیم‌شناسی و بوم شناسی منطقه هفتكل ملارآهنی تا معصومبلی و از آسماری تا نفت سفید می‌توان به جذابیت‌های فوق‌العاده طبیعی این مناطق پی برد.
در چنین شرایطی وجود باران‌های سیل آسا و ساخت برخی بندهای آبخیزداری هم باعث می‌شود كشاورزی رونق پیدا كند و از سویی شاهد حفظ محیط‌زیست و تبدیل منطقه به زیستگاه پرندگان باشیم، ضمن این‌كه به دلیل وجود باران‌های سیل‌آسا می‌شود آب قابل توجهی را ذخیره كرد. همه اینها البته درصورت توجه به این داشته‌های طبیعی است كه باعث می‌شود رونق از دست رفته به هفتكل و برخی مناطق پیرامونی‌اش بازگردد.
فرماندار هفتكل كه دو ماه است به سمت فرمانداری این شهر منصوب شده با تاكید بر این‌كه از زمان انتصابش در این منصب، توسعه زیرساخت‌های هفتكل را در همه ابعاد آغاز و به شناسایی و كشف استعدادهای منطقه و احیا و معرفی آنها تاكید كرده، می‌افزاید: درصدد استفاده از ظرفیت‌های گردشگری هفتكل برای بازگرداندن اهالی كوچ كرده این شهرستان هستیم.
 سفر به روستاهای متروک
در بازدیدی كه از روستای شورباریك در جوار آبشار ملارآهنی داشتیم، این روستا را خالی از سكنه دیدیم؛ امری بسیار نگران‌كننده. نوید قائدی از فعالان فرهنگی و اجتماعی خوزستان كه بارها نگرانی‌هایش را از مهاجرت‌های مختلف از خوزستان اعلام كرده در این باره به جام‌جم می‌گوید: از عواقب این مهاجرت‌های بی‌رویه می‌توان به تهی‌ شدن استان از نیروهای كیفی در تمامی بخش‌ها، خروج سرمایه‌های عمده مردم، عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، عدم احساس تعهد دیگر شهروندان نسبت به دیار خود و صدها عارضه جدی دیگر اشاره كرد.
 حمایتمان کنید
در همین حال رئیس سازمان برنامه و بودaجه خوزستان در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌كه نرخ بیكاری و وضعیت جوی از دلایل اصلی مهاجرت از خوزستان است و بیشتر مهاجران خوزستان را نخبگان تشكیل می‌دهند، می‌گوید: پیش نویس طرحی برای كنترل مهاجرت آماده شده كه نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه كشور است.
امید حاجتی تاكید می‌كند: یكی از مشكلاتی كه در خوزستان بشدت با آن مواجه هستیم نرخ بیكاری است كه از متوسط كشور بالاتر است. این نرخ در كشور 6/12درصد و در خوزستان 3/14درصد و در برخی شهرستان‌ها كه بالاترین آن مسجدسلیمان است به 7/22درصد می‌رسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد