hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اصفهان| آبشار سمیرم در چنگال خشکسالی

اصفهان| آبشار سمیرم در چنگال خشکسالی

روزگاری ارتفاع آبشار سمیرم به 75 متر می‌رسید و میزبان گردشگران فراوانی بود اما اکنون با ارتفاع 35 متری رمق ناچیزی دارد هرچند گردشگران همچنان هم با شور فراوان از این مکان دیدن می‌کنند.


این اثر بکر و زیبا در 20 بهمن 1389 به‌عنوان نود و یکمین اثر طبیعی کشور و اولین اثر طبیعی استان اصفهان، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این جاذبه‌ گردشگری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان سالانه 900 هزار نفر برای دیدنش رهسپار دیار سمیرم می‌شوند. این روزها سیلی خشکسالی نه‌تنها چهره آبشار سمیرم که بسیاری از مناطق گردشگری طبیعی استان اصفهان را زخمی کرده است و تقویت حوضچه‌های بستر آبشار تنها چاره‌ای است که میراث فرهنگی برای حفظ آن در پیش‌گرفته است.

درد آبشار سمیرم را بسیاری از گردشگران دریافته‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به تأثیر بحران کم‌آبی بر جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان اشاره کرد و گفت: درد آبشار سمیرم را بسیاری از گردشگران دریافته‌اند، اما تراژدی زاینده‌رود واقعیتی است که شبانه‌روز ذهن گردشگران و میراث دوستان را درگیر غم حیاتش کرده است و برای حفظ بقای این سرمایه ملی کشور تنها نگاهمان رو به آسمان است.

اسفندیار اله یاری افزود: آبشار سمیرم یکی از المان‌های مهم گردشگری در سرزمین بکر و زیبای منطقه کوهستانی و اولین اثر طبیعی ثبت‌شده استان اصفهان در فهرست میراث طبیعی ایران است و باید استوار بماند چراکه همیشه با جاذبه‌ای که داشته از نگاه گردشگران دور نبوده است.

اله یاری بر این مهم تأکید کرد که هرچند خشکسالی بر روی یکی از محورهای اصلی و مهم طبیعت‌گردی استان اصفهان یعنی محور زاینده‌رود تأثیر گذاشته و به حوزه گردشگری اصفهان آسیب جدی وارد کرده است، اما هنوز ما بر روی حوزه‌های گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین از تأثیر منفی خشکسالی بر گردشگری فرهنگی استان اصفهان گفت؛ اینکه فرونشست زمین و آسیب بدنه بناها از پیامدهای خشکسالی بر گردشگری است و تنها بحران بر طبیعت تأثیر مخرب نداشته و اکنون ما نگران بناها و گردشگری فرهنگی نیز هستیم.

او آبشار سمیرم و احیاء گردشگری طبیعی این منطقه و مناطق مشابه را امری ضروری دانست و خود را متولی مستقیم در حوزه آب ندانست و در خصوص حفظ و بقای جاذبه‌های گردشگری طبیعی گفت: ما در کنار گردشگری فرهنگی برای گردشگری طبیعی دغدغه جدی داریم، تأثیرات مخرب خشکسالی در بلندمدت آشکار می‌شود و با توجه به اینکه آبشار سمیرم در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است مسئولیت حفظ آن بر عهده همه است و همه در حفظ بقای آن نقش دارند.

او علاوه بر آبشار سمیرم به پهنه کویر در شرق اصفهان و ورزنه، کویر مرنجاب، آبشار آبملخ سمیرم، تالاب بین‌المللی گاوخونی، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت‌شده گلستان کوه خوانسار، قنوات قدیمی، آبشار پونه زار و...اشاره کرد و گفت: استقبال گردشگران از هوای خنک روز و شب کویر و منطقه غرب و جنوب استان اصفهان و وجود باغ‌های قدیمی و سرسبز پتانسیل‌های گردشگری طبیعی در استان اصفهان هستند که بحران آب می‌تواند بر چهره زیبای آن تأثیر بگذارد.

اله یاری تصریح کرد: با اینکه استان اصفهان در زمینه توسعه زیرساخت‌های طبیعی و گردشگری دارای رتبه اول در کشور است اما نگران آسیب جدی خشکسالی بر گردشگری فرهنگی و طبیعی هستیم و امیدواریم با پیشرفت ابر پروژه‌های آب، در آینده نزدیک این دغدغه‌ها از بین برود.

اما محسن یار محمدیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از آمار و تعداد جاذبه‌های گردشگری ثبت‌شده در میراث فرهنگی استان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در زمینه گردشگری فقط هزار و 900 اثر در استان اصفهان ثبت ملی شده است.

او تأثیر کم‌آبی بر جاذبه‌های گردشگری را یک اتفاق ناخوشایند در حوزه گردشگری دانست و گفت: خشکسالی نه‌تنها بر جاذبه‌های گردشگری که بر روی استقبال گردشگران داخلی و به‌خصوص کشورهای عربی تأثیر منفی داشته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد