hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > 35 هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

35 هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 35 هزار هکتار از مناطق جنگلی استان در موقعیت بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی قرار دارد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال شرایط مناسب جوی و رشد خوب پوشش‌های گیاهی موجب شده خطر آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان افزایش یابد.

وی بیان کرد: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدی‌شهر است.

وی ادامه داد: علت وقوع 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه دنبال می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق مردمی برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی برای پیشگیری و مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی در کنار اطلاع‌رسانی در جامعه در دستور کار قرار دارد.

ابوطالبی گفت: اکنون چهار پایگاه اطفای حریق مردمی در استان سمنان ایجاد شد که از این تعداد 2 پایگاه در شهرستان شاهرود و 2 پایگاه در شهرستان مهدی‌شهر مستقر است و ایجاد چهار پایگاه اطفای حریق دیگر در نزدیکی مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان به سه دسته مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم‌بندی شد و بر اساس اولویت تقسیم نیرو و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در کمترین زمان ممکن انجام‌شده است.

وی ابراز کرد: پنج هکتار عرصه‌های مرتعی بیابانی در شهرستان شاهرود به دلیل غفلت و عامل انسانی در آتش سوخت و به جز این مورد آتش‌سوزی دیگری در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان رخ نداده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن و بطری‌های شفاف یا شیشه‌ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن‌برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی‌برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

  
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد