hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > رونمایی از آلبوم "خلوت‌نشین" در حافظیه/حافظِ موسقیدان

رونمایی از آلبوم "خلوت‌نشین" در حافظیه/حافظِ موسقیدان

طی آئینی که در جوار آرامگاه لسان‌الغیب برگزار شد، آلبوم موسیقی "خلوت‌نشین" رونمایی و قطعاتی از این آلبوم، اجرا و پخش شد.

شامگاه سه‌شنبه هفدهم مهرماه و در ادامه برنامه‌های هفته‌ بزرگداشت خواجه اهل راز حضرت حافظ، با حضور مسئولان فرهنگی فارس، هنرمندان و شماری از علاقه‌مندان به شعر و ادب و موسیقی، آلبومی با عنوان "خلوت نشین" شامل قطعاتی که استفاده از اشعار لسان الغیب در دستگاه‌های مختلف موسیقی، تولید و اجرا شده است، رونمایی شد.

در این مراسم که گوشه‌ای تنگ! از محوطه بزرگ حافظیه برگزار و منجر به ازدحام علاقه‌مندان در بخش‌هایی از محوطه سبز و باغچه این مکان تاریخی فرهنگی شد، آلبوم خلوت‌نشین با خوانندگی علی زند وکیلی، امیر زارع، محمد رضازاده، محمد ذاکرحسینی و مهدی بذرافشان و آهنگسازی سهند شکرزاده، کاوه پیمان، علیرضا صدیقی نسب، محمد ذاکرحسینی و محمدرضا زاده، به رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخشی از این آئین گفت: سال گذشته که دبیرخانه هفته فرهنگی هنری حافظ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شکل گرفت، تمرکز را بر این گذاشتیم تا خود دست به اقدامی خاص نزنیم، در سطح ستاد باقی بمانیم و صف را به هنرمندان بسپاریم.

حمیدرضا قانعی افزود: از هنرمندان خواستیم تا هر چه دارند برای مشاهیر شهر خود به میدان بیاورند و عمده تولیداتی که در این هفته از آنها رونمایی کردیم از جمله بازی رومیزی و آلبوم موسیقی اثر هنرمندان شیراز ی بود.

قانعی با بیان اینکه تئاتر لسان‌الغیب نیز از سوی یک گروه حرفه‌ای از تهران در جوار آرامگاه حافظ اجرا و از آن به خوبی استقبال شد، گفت: بسترسازی برای فعالیت هنرمندان جزو رسالت‌های مهم دستگاه فرهنگی است. هنرمندان خودشان راه را می‌شناسند و می‌دانند چگونه کار را به پیش ببرند.

حافظ موسیقی‌دان

یکی از مدرسان مرکز حافظ شناسی نیز در این مراسم با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت لسان‌الغیب، تاکید کرد که خواجه اهل راز علاوه بر اینکه حافظ و مفسر قرآن بوده، موسیقی را نیز به خوبی می‌شناخته است.

مجید اسکندری با اشاره به ابیاتی از حافظ شیرازی، گفت: گمان می‌کنید حافظ تنها مفسر قرآن، شاعر، ستاره شناس و شطرنج باز بوده در حالی که او موسیقی دان نیز بوده است.

اسکندری به بخشی از یک پژوهش منتشر شده مربوط به استاد باستانی پاریزی، خاطرنشان کرد که دلیل دادن لقب حافظ به شمس‌الدین محمد تنها به سبب حفظ و تفسیر قرآن نبوده است بلکه در آن دوران به دانندگان ردیف‌های موسیقایی نیز حافظ می‌گفتند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد