به گزارش اکوایران، در روزهای نوروز خبر مرگ نابهنگام یکی از متخصصان جوان کشور در دلفان، یکی از شهرستان‌های لرستان منتشر شد. خبر کوتاه بود «پرستو بخشی» متخصص بیماری‌های قلب و عروق چهارم فروردین درگذشت.

یکی از اولین واکنش‌ها را دادستان عمومی و انقلاب دلفان داشت. براساس اظهارات یونس آزادپور به تسنیم، شواهدی مبنی‌بر خودکشی این پزشک وجود داشت.

طبق تاکید دادستان عمومی و انقلاب دلفان، دکتر بخشی به‌دلیل فوت پدرومادر و برخی مشکلات برای انتقال طرح پزشکی از لرستان به تهران به وزارت بهداشت مراجعه کرده‌ بود، اما موفق به تغییر محل طرح خود نشد.

به گفته آزادپور، دکتر بخشی در چند ماه گذشته برای گذراندن طرح به بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد اعزام شد. این پزشک از اولین روز سال 1403 به بیمارستان دلفان معرفی شده‌ بود. بررسی‌های نیز نشان می‌دهد که هیچ‌گونه گزارشی مبنی‌بر بی‌نظمی و بداخلاقی در روند طبابت این پزشک وجود نداشت. 

گویا فشارهای دیگری بر این پزشک جوان وارد شده بود: از جمله اینکه حقوق او را نصف و سرانجام نامه عدم نیازش را مهر کرده بودند.

وضعیت هشدار برای پزشکان جوان، طرحی و دستیاران 

در این میان محمدرضا ظفرقندی، دبیرکل جامعه پزشکی نسبت به مرگ خودخواسته پرستو بخشی واکنش نشان داد و در شبکه ایکس نوشت: «فشار و استرس روحی، جسمی و معیشتی بر پزشکان جوان، طرحی و دستیاران به مرز هشدار رسیده است.»​ 

طبق اعلام امروز دادستان عمومی و انقلاب دلفان، براساس نظریه پزشکی قانونی علت مرگ مرحومه «پرستو بخشی» پزشک متخصص قلب و عروق بیمارستان ابن سینای این شهرستان، مسمومیت دارویی و عوارض ناشی از آن تشخیص داده شده و با توجه به تمام علل و نظریه نهایی پزشکی قانونی، علت این حادثه خودکشی است.

خطر جدی ایران را تهدید می‌کند

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس درباره خبر مرگ خودخواسته پرستو بخشی گفت که فوت تاسف بار پرستو بخشی، بار دیگر زنگ خطر را نسبت به عدم اهتمام لازم نسبت به حفظ و مراقبت از سرمایه‌های انسانی جامعه به صدا درآورد و چنانچه به فکر چاره نباشیم، علاوه بر آینده جامعه پزشکی، سلامت جامعه نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

سید مرتضی خاتمی تاکید کرده که پزشکان علاوه بر مشقات و مشکلات ضمن تحصیل که خود نیازمند بحث مفصلی است، در مسیر انجام تعهدات با ناملایمات عدیده دست به گریبانند.

کارزاری که پس از خودکشی به راه افتاد

سرانجام روز 13 فروردین کارزاری برای تشکیل کمیته حقیقت یاب برای موضوع خودکشی دکتر پرستو بخشی و حذف تعهد دستیاران پزشکی به راه افتاد. نویسندگان این کارزار خواستار حذف تعهد برای رزیدنت‌ها، پزشکان و پیراپزشکان در مناطق محروم و به رسمیت شناختن حقوق پزشکان جوان شدند. 

آنها همچنین خواستار قرار گرفتن دوره دستیاری نه تنها به عنوان شغل، بلکه طبقه‌بندی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و تعلیق فوری قانون تعهد خدمت پزشکان و پیراپزشکان با استفاده از تمام بهره‌مندان از سهمیه مناطق محروم بدون کوچک‌ترین اغماضی و درصورت کمبود احتمالی، استخدام پزشکان و متخصصان با حقوق متناسب و سپس لغو دائمی آن با مصوبه مجلس است.

پزشکان طرحی در کنار مشکلات دوری از خانواده و حقوق ناچیز خود با حداقل امکانات مواجه هستند که زمینه بسیاری از مشکلات روحی مانند افسردگی را برای آنها فراهم می‌کند.  برخی از فارغ‌التحصیلان پزشکی، سیستم پزشکی در ایران را مشابه پادگان می‌دانند. 

بسیاری از فارغ‌التحصیلان پزشکی نیز ترجیح می‌دهند از ایران مهاجرت کنند تا با مشکلاتی مانند طرح اجباری، ناعدالتی‌ها، حقوق ناچیز و ساعت بالای کار مواجه نشوند.

اما در این میان گویا طاقت برخی جوانان پزشک طاق می‌شود و کوچ از این دنیا را به جنگ با مشکلات ترجیح می‌دهند تا با مرگی خودخواسته به سختی‌های کار خود پایان دهند. 

خودکشی در بین دانشجویان پزشکی و دستیاران این رشته در سال گذشته بارها خبرساز شد، جوانانی از کشور که پس از عبور از سد کنکور و استرس‌های آن، پس از فارغ‌التحصیلی افسردگی را نیز تجربه می‌کنند. 

در سال گذشته تعداد مرگ مشکوک یا خودکشی در بین رزیدنت‌ها، پزشکان و دانشجویان جوان این رشته به 20 مورد رسید. 

وحید شریعت، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، از سرانجام نامه‌ به وزارت بهداشت و رئیس جمهوری درباره خودکشی دستیاران پزشکی گفته که میزان خودکشی‌ این افراد براساس آخرین تخمین‌ها سه تا 5 برابر جمعیت عمومی است.