hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > اينجا ايران است، صداي كشتي زنان را مي‌شنويد

اينجا ايران است، صداي كشتي زنان را مي‌شنويد

كشتي كلاسيك بانوان، يكي از رشته‌هاي غيرالمپيكي ورزش كشتي است كه با درخواست فدراسيون كشتي ايران مختص بانوان محجبه طراحي شده است. در واقع پس از اينكه فدراسيون كشتي كشورمان درخواست خود مبني بر راه‌اندازي كشتي براي زنان با حجاب را به اتحاديه جهاني داد و در آن آورد كه كشتي به دليل پوشش خاصي كه دارد، امكان فعاليت در اين رشته را از بسياري از زنان علاقه‌مند به كشتي گرفته، از همين رو راه‌اندازي كشتي زنان با پوشش نه تنها به بانوان مسلمان، بلكه به بسياري از زنان سرتاسر جهان اين امكان را خواهد داد تا با پوششي پوشيده‌تر در اين رشته ورزشي فعاليت كنند، براي اولين‌بار در تاريخ، كشتي با حجاب فعاليت خود را در دنيا آغاز كرد.
از شهريور سال گذشته اين رشته مورد تاييد اتحاديه جهاني كشتي قرار گرفت و مسابقاتش در تقويم رسمي فدراسيون بين‌المللي اين ورزش ثبت شد. ايران نيز براي ميزباني اولين دوره رقابت‌هاي جهاني آن درخواست داده است. اين رشته از نظر قوانين هيچ تفاوتي با كشتي مردان و زنان كه رقابت‌هاي قاره‌اي، جهاني و المپيك آن برگزار مي‌شود، ندارد و تنها تفاوت و ويژگي‌اي كه اين رشته را خاص كرده، نوع پوشش آن است؛ از همين رو عنوان «كشتي كلاسيك بانوان» براي اين رشته غيرالمپيكي انتخاب شده تا ضمن اينكه مشخص مي‌كند از نظر قوانين تفاوتي با كشتي آزاد زنان ندارد؛ اما از نظر پوشش با آن رشته كه با دوبنده برگزار شده و در المپيك هم حضور دارد، متفاوت است. لباسي بادي كه از دو تكه، شامل شلوار ركاب‌دار و بالا تنه آستين‌دار كه كلاهي بادي كه به لباس متصل بوده و كاملا موهاي سر را پوشش مي‌دهد، تشكيل شده است. پس از اينكه كشتي كلاسيك بانوان با برگزاري رقابت‌هاي عمومي و قهرماني ايران به صورت رسمي فعاليت خود را در كشورمان آغاز كرد، رسول خادم، رييس فدراسيون از آنا واسلينكو، قهرمان اسبق كشتي زنان جهان و از مربيان موفق كشتي اوكراين دعوت كرد تا به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي كلاسيك بانوان در ايران حضور پيدا كنند و در ادامه اولين اردوي كشتي بانوان با حضور اين سرمربي برگزار شد.

 زنان در ميدان انتخابي 

چندي پيش نخستين دوره مسابقات انتخابي تيم ملي كشتي كلاسيك بانوان با حضور فريبا محمديان، معاون امور ورزش بانوان و موسوي، مديركل دفتر هماهنگي و نظارت ورزش بانوان از وزارت ورزش و همچنين همسر و دختر سفير صربستان به عنوان ميهمانان ويژه در خانه كشتي تهران برگزار و نفرات برتر اين مسابقات نيز مشخص شدند. ميهمانان خارجي حاضر در مسابقات از اينكه اين اندازه دختران ايراني را راغب و مشتاق كشتي مي‌ديدند، بسيار شگفت زده شده بودند. اين رقابت‌ها با حضور ٦٦ نفر شامل كشتي‌گير، مربي و سرپرست از استان‌هاي اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خوزستان، فارس، كرمانشاه، لرستان، مازندران، مركزي، همدان و يزد دنبال شد. در اين مسابقات از خانم «وسنا پيپرسكي» داور المپيكي كشور صربستان به عنوان سرپرست فني دعوت شد و در كنار او ١٠ داور خانم كشورمان به قضاوت پرداختند و سطح داوري اين رقابت‌ها نسبت به دو مسابقه قهرماني كشور و رقابت‌هاي عمومي، بالاتر بود. مريم منظمي، نايب‌رييس كشتي بانوان درمورد برگزاري نخستين دوره اين مسابقات مي‌گويد: «نفرات اول تا چهارم مسابقات قهرماني كشور و رقابت‌هاي عمومي، مجوز حضور در انتخابي تيم ملي را داشتند. در اين مسابقات با كشتي‌گيراني مواجه شديم كه از نظر فني ارتقا پيدا كرده بودند و فن‌هاي زيباتري رد و بدل شد. در برخي از وزن‌ها رقابت بسيار تنگاتنگي را بين كشتي‌گيران شاهد بوديم. اكثر كشتي‌گيرها در دو دوره اردوي قبل حضور داشتند و زيرنظر آنا واسلينكو تمرينات خوبي را پشت سر گذاشته بودند كه در نهايت منجر به ارتقاي فنون كشتي‌گيران شده، به همين دليل رقابت‌ها جذاب‌تر شده بود. از ۱۵ تيرماه اردوهاي آماده‌سازي آغاز شده و پس از برگزاري ۵ مرحله اردو، تيم ملي شهريور ماه عازم تورنمنت بين‌المللي لبنان مي‌شود. پس از آن نيز ۵ مرحله ديگر اردو برگزار و تيم راهي مسابقات جهاني خواهد شد. مسابقات جهاني آذرماه برگزار مي‌شود و علاوه بر ايران دو كشور ديگر نيز درخواست ميزباني دارند و در حال حاضر ميزبان مشخص نيست. كشتي كلاسيك بانوان تنها از نظر پوشش و قوانين داوري متفاوت است و از نظر تكنيك هيچ فرقي با كشتي ندارد بنابراين كشورهايي كه در اين مسابقه شركت مي‌كنند با دوبنده حاضر نمي‌شوند بلكه پوشش را رعايت خواهند كرد.»

 

پخش زنده ليگ كشتي

نخستين دوره ليگ كشتي كلاسيك بانوان هم روزهاي ٢٨ و ٢٩ تيرماه در خانه كشتي محمد بنا واقع در مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد. در پايان اين رقابت‌ها تيم‌هاي كافه كاله نور، باغچه مينو و شركت عمران گلبهار به عنوان‌هاي اول تا سوم رسيدند. بر اساس آيين‌نامه مسابقات اين رقابت‌ها در چهار فصل برگزار مي‌شود كه فصل نخست به پايان رسيد. با توجه به سياست جوانگرايي فدراسيون كشتي در اين رقابت‌ها تيم‌ها بايد حداقل ۳ تن كشتي‌گير زير ۲۰ سال و حداكثر ۳ نفر بين ۲۰ تا ۲۵ سال در تركيب خود داشته باشند. يكي از بحث‌هاي حاشيه‌ساز اين مسابقات نوع برخورد با خبرنگاران خانم بود. تعدادي از خبرنگاران خانم كه براي پوشش اين مسابقات رفته بودند از نحوه برخورد حراست وزارت ورزش شكايت داشتند. آنها مي‌گويند گوشي‌هاي موبايل آنها همچون مسابقات قبلي مانند تماشاگران ضبط شده و با بازرسي بدني شديدي روبه‌رو شده‌اند. همچنين در طول مسابقات هم حراست مدام مراقب بود تا از تماشاگران و خبرنگاران خطايي سر نزند و خداي ناكرده كسي ويدئويي از اين مسابقات -كه با پوشش مورد تاييد مراجع برگزار مي‌شود- ضبط نكند. از نكات قابل توجه ليگ پخش زنده مسابقات بود. پيش از اين راديو ورزش اعلام داشت كه مسابقات كشتي زنان و فوتسال را پخش زنده خواهد كرد و در اولين تجربه ليگ، كشتي زنان به دليل نبود گزارشگر آشنا با كشتي به صورت محدود پخش زنده شد. راديو به دنبال فردي مي‌گردد كه با اين رشته و فنون كشتي آشنا باشد و فدراسيون كشتي آنا براتي را كه شناخت خوبي از اين ورزش و فنون كشتي دارد به راديو معرفي كرده و به احتمال زياد از اين به بعد براتي مسابقات كشتي زنان را به صورت زنده از راديو ورزش گزارش خواهد كرد. بسياري از علاقه‌مندان به ورزش اول ايران، اميدوار هستند حالا كه كشتي زنان با پوشش اسلامي راه‌اندازي شده در ادامه شاهد پخش زنده مسابقات كشتي كلاسيك بانوان از تلويزيون نيز باشيم؛ انتظاري كه با توجه به علاقه‌مندان بسياري كه كشتي به عنوان ورزش ملي و مذهبي كشورمان دارد، بيراه نيست.

 

از انكار امير تا اصرار رسول

اين‌طور كه به نظر مي‌رسد ورزش زنان در ايران در حال تحول است و اين را مي‌توان از راه‌اندازي كشتي، وزنه‌برداري و بسكتبال زنان به خوبي متوجه شد. تابستان ١٣٧١ بود كه اميررضا خادم بعد از المپيك ١٩٩٢ بارسلون در مصاحبه با كيهان ورزشي كشتي و وزنه‌برداري زنان را جزو زشت‌ترين صحنه‌هاي المپيك دانسته و گفته بود آدم حالش از ديدن كشتي و وزنه‌برداري زنان به هم مي‌خورد ولي امروز شاهد اين هستيم كه رسول خادم كه خود نيز در المپيك بارسلون حضور داشت و به مدال برنز رسيد. بعد از ٢٥ سال به عنوان رييس فدراسيون كشتي ايران، درخواست راه‌اندازي كشتي زنان را به اتحاديه جهاني مي‌دهد و در ايران علما را متقاعد مي‌سازد تا اين رشته ورزشي براي زنان راه‌اندازي شود. حالا بعد از ٢٥ سال كه از آن اظهارنظر اميرخادم مي‌گذرد، زنان ايراني مي‌توانند بدون كوچك‌ترين مشكلي كشتي بگيرند و اين خود به خوبي نشان دهنده اين موضوع است كه جامعه ايراني در طول اين سال‌ها چه اندازه تغيير كرده است، از همين رو مي‌توان گفت دور نيست روزي كه زنان ايران در المپيك، كشتي گرفته و رقابت‌هاي آنها از صداوسيماي ملي پخش زنده شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد