hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > تحسين جهاني

تحسين جهاني

سال گذشته و با صدور مجوز حجاب اسلامي براي دختران بسكتباليست از سوي فدراسيون جهاني بسكتبال (FIBA)،‌بخش زنان اين رشته  در ايران شكل و شمايل ديگري به خود گرفت. 
سال گذشته و با صدور مجوز حجاب اسلامي براي دختران بسكتباليست از سوي فدراسيون جهاني بسكتبال (FIBA)،‌بخش زنان اين رشته  در ايران شكل و شمايل ديگري به خود گرفت. دختران بسكتبال ايران كه سال‌هاي سال از حضور در ميادين بين‌المللي محروم بودند و نوع پوشش‌شان از سوي فدراسيون جهاني موفق به اخذ مجوز نمي‌شد، حالا و پس از سال‌ها انتظار شرايط اين را پيدا كرده بودند تا به نبرد با همتايان بين‌المللي خود در آن سوي مرزها فكر كنند. فعاليت‌هاي دختران بسكتباليست ايران رفته رفته شكل جدي و رسمي به خود گرفت و موجب جاري شدن خوني جديد در رگ‌هاي بسكتبال زنان ايران شد.بانوان بسكتبال ايران از همان روزها پله پله وارد فاز جديدي شدند و با حمايت فدراسيون نشينان و بخش بانوان كه پيش از اين مديريت آن بر عهده كرم‌زاده و سپس به فريده شجاعي سپرده شد، فعاليت‌هاي برون مرزي خود را آغاز كردند و در رده‌هاي سني متفاوت و در دو بخش بسكتبال سه‌نفره و بسكتبال كلاسيك به مسابقات برون‌مرزي رفتند. همين چند روز قبل بود كه دختران بسكتباليست براي نخستين بار در تاريخ ورزش زنان ايران، حضور در مسابقات جام جهاني بسكتبال سه نفره را تجربه كردند. مسابقاتي كه هر چند از نظر كسب نتيجه براي بسكتبال ايران نتيجه قابل توجهي به همراه نداشت اما تجربه گران‌بهايي براي اعضاي اعزامي به مسابقات به شمار مي‌رفت. البته در اين ميان نبايد از كسب يك پيروزي دختران ايران در اين نبرد جهاني و شيريني اين بُرد غافل شد  وفراموش كرد كه همين پيروزي‌هاي اندك مي‌تواند تاثيرات مثبتي روي روند روحي جامعه زنان بسكتبال ايران داشته باشد. دختران بسكتبال ايران با تركيب معصومه اسماعيل زاده، كيميا يزديان، مژگان خدادادي و سعيده علي به فيليپين سفر كردند تا نام‌شان به عنوان اولين دختران بسكتباليست اعزامي به مسابقات جام جهاني در تاريخچه ورزش زنان ايران ثبت شود. « نیکا‌بیگ‌لیک» نيز در اين مسابقات هدايت تيم ملي بسكتبال سه نفره ايران را بر عهده داشت و به عنوان مربي تيم ملي دختران را همراهي مي‌كرد. دختران آسمان‌خراش ايران در مرحله گروهي اين مسابقات با چهار تيم آمريكا، روسيه، اوگاندا و آندورا همگروه بودند و بايد به مصاف  اين چهار حريف خود بروند.
در گام نخست نبرد با تيم ملي بسكتبال سه نفره آمريكا در جدول مسابقات براي تيم ملي كشورمان ثبت شده بود. دختران ايران در اولين مسابقه خود مقابل اين حريف سرسخت نتيجه را واگذار كردند. تيم ملي ايران در اين مسابقه با نتيجه 21 بر 7 تن به شكست داد. دومين نبرد تيم ملي دختران ايران بازي با اوگاندا در همان روز نخست رقابت‌ها بود. تيمي كه توانست همچون آمريكا ، دختران ايران را شكست دهد و با نتيجه 18 بر 10 از پيش رو بردارد. سومين و چهارمين حريفان ايران به ترتيب تيم‌هاي روسيه و آندورا بودند. تيم روسيه كه مدافع عنوان قهرماني اين رقابت‌ها بود،  مقابل ايران با نتيجه 22 بر 12 به پيروزي دست پيدا كرد اما آخرين حريف ايران يعني تيم ملي بسكتبال سه نفره آندورا مقابل دختران ايران تن به شكست داد تا نخستين برد بسكتبال سه نفره زنان ايران در مسابقات جام جهاني در كشور فيليپين و مقابل تيم ملي آندورا رقم بخورد. دختران ايران در اين مسابقه با حساب 21 بر 12 توانستند حريف خود را مغلوب كنند. با برگزاري اين مسابقه كه آخرين جدال تيم ملي زنان ايران در مسابقات جام جهاني بسكتبال سه نفره بود، پرونده ملي‌پوشان ايران با سه شكست و يك پيروزي بسته شد تا دختران بسكتباليست ايران با تجربه‌اي گران‌بها به كشور بازگردند. در همين راستا و به بهانه حضور در مسابقات جام جهاني بسكتبال سه نفره و كسب تجربه‌اي جديد، با «سعيده‌ علي»،  بسكتباليست عضو تيم ملي ايران به گفت‌وگو نشستيم و از شرايط برگزاري اين مسابقات و كسب اين تجربه با اين بازيكن گپ و گفت كرديم. بازيكني كه توانست در جمع 10 بازيكن برتر مسابقات قرار بگيرد و افتخاري بزرگ را براي ورزش زنان ايران رقم بزند.
      حضور در مسابقاتي مانند جام جهاني براي شما كه تا همين يكي، دو سال قبل مجوز حضور در عرصه بين‌المللي را نداشتيد ، چه حس و حالي به همراه داشت؟
براي من و همه دختران بسكتبال حضور در مسابقات برون مرزي و رقابت با حريفان خارجي يك حسرت بزرگ بود كه با تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي فدراسيون و در نهايت موافقت فدراسيون جهاني محقق شد. عرصه جهاني براي تمام زنان ورزشكار ايران بستري بي‌نظير براي كسب تجربه است كه مي‌تواند به رشد و پيشرفت آن‌ها كمك كند.
       به اعتقاد شماكه عضوي از اين تيم بودي، نتايج چطور بود؟
اگر بخواهيم واقع بينانه به اين داستان نگاه كنيم، بايد گفت كه تجربه ما در قياس با ديگر تيم‌ها و حريفاني كه با آن‌ها مصاف كرديم، كمتر بود و نبود تجربه كافي يك نقطه ضعف براي هر تيمي  محسوب مي‌شود اما من تصور مي‌كنم كه در مجموع توانستيم هر آنچه در توان داريم،  ارائه دهيم و نمايش خوبي در اين مسابقات داشته باشيم.
      در مورد بازي با روسيه (قهرمان دور قبل) بگو. به اعتقاد كارشناسان عملكرد شما در اين مسابقه بسيار خوب بود.
در كل بايد بگويم كه بازي‌هاي روز دوم ما يعني مسابقه با روسيه و آندورا نسبت به بازي‌هاي روز اول يعني نبرد با آمريكا و اوگاندابهتر بود. فكر مي‌كنم بيشتر از روز نخست به جو بازي‌ها عادت كرده بوديم و علاوه بر آن براي پيروزي و نمايش خوب فرصت ديگري نداشتيم. تيم ما تيم متحد و يك دلي بود كه اين همدلي در ارائه بازي خوب تاثير بزرگي گذاشت.  در بازي با روسيه با وجود اينكه از قدرت حريف آگاه بوديم  و مي‌دانستيم بازي مقابل تيمي كه مدافع عنوان قهرماني اين رقابت‌هاست، كار آساني نيست اما شجاعانه كار كرديم و توان خود را به كار برديم. شايد تنها برتري روسيه نسبت به ما تجربه خوب آن‌ها بود كه همين باعث پيروزي‌شان شد. در آن مسابقه بازي ما مورد توجه همه كارشناسان و مربيان و تماشاگران داخل سالن قرار گرفت و مدام در طول بازي تيم ايران را تشويق مي‌كردند كه همين اتفاق انگيزه ما را  افزايش داد و روحيه تيم را بالا برد.
      بازي با آندورا چطور بود؟
بازي با آندورا اولين و تنها پيروزي ما در اين مسابقات را رقم زد. در آن مسابقه فوق العاده كار كرديم. تيم آندورا تيمي بود كه با آمادگي و تداركات زياد به مسابقات جام جهاني آمده بود. اين تيم پيش از آمدن به فيليپين با تيم‌هايي مثل فرانسه و آمريكا بازي دوستانه‌اي داشت و براي كسب نتيجه به جام جهاني آمده بود.
       توانستي در اين مسابقات از نظر فني بدرخشي و در جمع 10 بازيكن برتر مسابقات قرار بگيري. در اين مورد براي‌مان بگو.
در كل همه چيز به نمايش خوب تيم باز مي‌گردد اما بايد اذعان كنم كه اين اتفاق برايم بسيار خوشحال‌كننده و شيرين بود. هيجان‌زده شدم  از قرار گرفتن در جمع 10 بازيكن برتر جهان و اين افتخار بزرگ را فراموش نمي‌كنم.
      در مجموع ارزيابي  شما از حضور تيم ايران در اين مسابقات چه بود؟
من فكر مي‌كنم فارغ از نتيجه و تجربه‌اي كه كسب شد، بازخوردهاي مثبت حضور ما كه از سوي اهالي بسكتبال و مردم كشورمان به گوش مي‌رسيد، از همه چيز ارزشمند‌تر بود. در واقع ما با نمايش خود نشان داديم كه پتانسيل بهتر شدن را داريم و اگر حمايت بيشتري از ما صورت بگيرد،  سال به سال بهتر مي‌شويم.
      منظورت از حمايت بيشتر چيست؟ در واقع مي‌خواهم بدانم بسكتبال زنان ايران به چه چيزي بيشتر نياز دارد.
به كسب تجربه بيشتر از هرچيزي نياز دارد و اين تجربه تنها با حضور در مسابقات و تورنمنت‌هاي برون مرزي و برگزاري ديدارهاي دوستانه با تيم‌هاي خوب جهان محقق مي‌شود. از طرفي تمام تيم‌هاي حاضر در مسابقات جام جهاني با تمام امكانات و كادر فني كامل شامل ماساژور، پزشك و ... اعزام شده بودند و تصور مي‌كنم تيم ايران هم نياز به اين امكانات دارد.
      درخصوص پوشش و بازي با حجاب اسلامي، چه بازخوردهايي داشتيد؟
همه ما را تحسين مي‌كردند كه با حجاب مسابقه مي‌دهيم. آن‌ها در واقع خودشان را در كنار ما مي‌ديدند و هرگز رفتاري نكردند كه تصور كنيم از ما برتر هستند. نوع برخوردها خيلي خوب بود و به ما انگيزه داد.
      حرف آخر؟
حضور در جام جهاني براي ما تجربه بي‌نظيري بود. تیم ملی برای اولین بار حضور در چنین سطحی را تجربه می‌کرد و انتظار نتایج فوق العاده از ایران ، منطقی نبود. نتیجه همیشه بردن نیست و پس از 40 سال همین که نشان دادیم چیزی به جز تجربه، از حریفان قدرتمندمان کم نداریم، به خودی خود موفقیت بزرگی محسوب می شود. اميدوارم حمايت از دختران بسكتباليست ادامه‌دار باشد تا بتوانيم در آرامش و به دور از حاشيه به چشم‌اندازهاي بزرگي كه در سر داريم،  برسيم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد