hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > بیوگرافی نرگس محمدی فعال حقوق بشر از فعالیت تا جایزه نوبل

بیوگرافی نرگس محمدی فعال حقوق بشر از فعالیت تا جایزه نوبل

نرگس محمدی؛ فعال حقوق بشر ایرانی است که به تازگی برنده جایزه نوبل صلح شده، بیوگرافی نرگس محمدی را با اطلاعاتی از خانواده، همسر، اینستاگرام، جوایز، فعالیت ها و عکس هایش را در ادمه می خوانید:

نرگس محمدی (Narges Mohammadi) فعال حقوق بشر، زندان سیاسی، روزنامه نگار و خبرنگار ایرانی است که روز جمعه 14 مهر سال 1402 به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق زنان، جایزه صلح نوبل 2023 را دریافت کرد.  نرگس فعالیت سیاسی اش را در کنار ملی-مذهبی‌ها آغاز کرد و هم اکنون نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس کمیتهٔ زنان این کانون است. او در سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در جهان معرفی شد. در ادامه با زندگی نامه نرگس محمدی فعال حقوق بشر به همراه اطلاعاتی از خانواده، همسر، فعالیت ها، آدرس اینستاگرام، جوایز و افتخارتش آشنا خواهید شد:

نرگس محمدی کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

نرگس محمدی

تاریخ تولد

1 اردیبهشت 1351

محل تولد

زنجان

شغل

فعال حقوق بشر

مشخصات فیزیکی

رنگ چشم

قهوه ای

رنگ مو

مشکی

مشخصات خانوادگی

نام پدر

کریم محمدی

نام مادر

عذرا بازرگان

نام همسر 

تقی رحمانی

تاریخ ازدواج

1378

نام فرزندان 

کیانا رحمانی و

علی رحمانی

شغل همسر

روزنامه‌نگار، نویسنده،

کنشگر سیاسی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی

مشخصات تحصیلی

دانشگاه

دانشگاه بین المللی قزوین

رشته تحصیلی

فیزیک کاربردی

مدرک

کارشناسی

بیوگرافی نرگس محمدی فعال سیاسی

کودکی و اوایل زندگی

نرگس محمدی روز جمعه اول اردیبهشت 1351(سال موش) مصادف با 21 آپریل سال 1972 میلادی در زنجان به دنیا آمد و در کرج و قروه بزرگ شد. نرگس هم اکنون 51 سال سن دارد. نماد ماه نرگس، ثور است و متولدین اردیبهشت افرادی قابل اطمینان، باهوش و جاه طلب هستند.آن ها کار کردن را دوست دارند و زمانی که کاری را شروع کنند، عشق و احساس را در کار ایجاد می کنند. اطلاعات دقیقی از قد و وزن نرگس محمدی فعال حقوق بشر در دسترس نیست و از روی ظاهر می توان حدس زد که وی دارای چشم قهوه ای و موی مشکی است.

خانواده

خانواده نرگس محمدی فعال حقوق بشر مشخص نیست چند نفره می باشد و اطلاعاتی از تعداد خواهر و برادرش در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیست.کریم محمدی اسم پدر نرگس است و مادرش عذرا بازرگان نام دارد.

تحصیلات

تحصیلات نرگس محمدی در مقطع کارشناسی در رشته فیزیک کاربردی از دانشگاه بین المللی قزوین است.

همسر نرگس محمدی فعال سیاسی

 همسر نرگس محمدی فعال سیاسی، تقی رحمانی نویسنده، استاد دانشگاه، فعال و زندانی سیاسی است که با عبارت های چون شوهر نرگس محمدی فعال سیاسی، همسر نرگس محمدی فعال حقوق بشر نیز جست و جو شده است.نرگس در سال 1378 با تقی رحمانی ازدواج کرد و این زوج داری فرزند دوقلو به نام کیانا و علی هستند.

تقی رحمانی
تقی رحمانی و پسرش علی

  

نرگس محمدی درشبکه های اجتماعی

اینستاگرام

ویکی پدیا نرگس محمدی (فعال حقوق بشر)

وبسایت

narges_mohamadi_51

اینستاگرام نرگس محمدی فعال سیاسی

اینستاگرام نرگس محمدی فعال سیاسی به آدرس narges_mohamadi_51 است که 227 هزار فالور دارد، 208 صفحه را دنبال می کند و تاکنون 482 پست بارگذاری کرده است.نرگس فعالیت در اینستاگرام را به تاریخ ژانویه سال 2021 آغاز کرد و در اکتبر همان سال تیک آبی دریافت کرد. ترانه علیدوستی بازیگر سینما صفحه اینستاگرام وی را دنبال می کند.

نرگس محمدی

صفحه اینستاگرام نرگس محمدی فعال سیاسی

فعالیت های نرگس محمدی فعال حقوق بشر

روزنامه نگاری

روزنامه نگاری نرگس محمدی از سال 1375 با نشریه پیام هاجر آغاز شد و در نشریات دیگر نیز مقاله‌هایی دربارهٔ مسایل زنان، مسایل دانشجویان و حقوق بشر چاپ کرد.

فعالیت سیاسی

فعالیت سیاسی نرگس محمدی با جریانات ملی مذهبی آغاز شد. او در سال 1376 در ستاد سیدمحمد خاتمی حضور فعالی داشت و در انتخابات سال ۱۳۷۸ مجلس در ستاد ملی مذهبی‌ ها حضور داشت. همچنین این فعال سیاسی، عضو شورای عالی سیاستگذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی نیز بود.

نرگس محمدی نیز در انتخابات حضور پررنگی داشت و در سال1386 به فهرست امید که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بودند رأی داد. اما او انتخابات سال 1398 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را تحریم کرد. او در فروردین سال ۱۴۰۰ با میرحسین موسوی در حصر دیدار کرد.

بازداشت نرگس محمدی

بازداشت نرگس محمدی فعال سیاسی چندین بار اتفاق افتاده است و با عبارت های چون نرگس محمدی زندانی شد، نرگس محمدی زندان قرچک، نرگس محمدی زندان زنان نیز جستجو شده است. در ادامه به صورت مختصر توضیحی درباره بازداشت های او آمده است:

نرگس محمدی دو بار هنگام برگزاری نشست‌های دانشجویی در دوران فعالیت تحصیلی اش بازداشت شد و به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌ که انجام می داد از ورود او به گروه‌های کوهنوردی ممانعت به عمل آمد.

نرگس محمدی در آبان ماه سال 1388 از شرکت بازرسی مهندسی ایران اخراج شد و در اردیبهشت سال بعد به اتهام عضویت در این کانون، به شعبه ۴ دادگاه انقلاب اسلامی احضار و پس از چند جلسه دفاع برای وی قرار ۵۰ میلیون تومانی صادر شد اما تنها چند روز بعد، توسط مموران امنیتی در منزل خود بازداشت شد و در تیرماه سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد. محمدی به استناد دادگاه به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی ایران (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی (عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی (در خصوص فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این رای در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت و از اردیبهشت ۱۳۹۱ به اجرا درآمد. او در تیر سال 1391 به علت بیماری اعصاب و روان به بیمارستان منتقل شد و مدتی بعد، بر اساس رأی پزشکان، حکم عدم تحمل کیفر برای او صادر و آزاد شد.

نرگس محمدی فعال حقوق بشر بار دیگر توسط سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال 1393 با اتهاماتی چون همکاری با داعش، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی بازداشت شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مهر ماه سال 1395، حکم ۱۶ سال زندانی دادگاه بدوی او را تأیید کرد. سپس او در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹، پس از پنج و نیم سال حبس از زندان آزاد شد.

نرگس محمدی در تاریخ 2 خرداد سال 1400 به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد  که از آبان ۱۴۰۰ اجرایی شد.


جایزه های نرگس محمدی

  • نرگس محمدی روز جمعه ۱۴ مهر سال ۱۴۰۲ از سوی کمیته نوبل در شهر اسلو نروژ به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ اعلام شد.
  • در سال 2023 برنده جایزه آزادی مطبوعات سازمان ملل شد. 
  • در سال 2022 میلادی مصادف با ۲۱ آذر ۱۴۰۱، جایزه شجاعت گزارشگران بدون مرز به او اهدا شد.
  • بی بی سی فارسی در سال 2022 میلادی، نرگس محمدی را در فهرست ۱۰۰ زن اثرگذار جهان قرار داد.
  • در سال 2021 در جشنواره بین‌المللی فیلم و انجمن حقوق بشر (FIFDH) برای شکنجه سفید برنده شد.
  • در اسفند سال ۱۳۹۹ نرگس محمدی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
  • در سال 2018 جایزه ساخاروف انجمن فیزیک آمریکا به نرگس محمدی اعطا شد. 
  • جایزه روز جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶
  • جایزه «شهر پاریس» توسط شهردار پاریس در سال 2016
  • جایزه حقوق بشر شهر وایمار آلمان در سال 2016
  • برنده جایزه گالیگه ۲۰۰۰ در سال 2015
  • نرگس محمدی برنده جایزه «دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد» در سال 2011 شد.
  • شیرین عبادی برنده جایزه حقوق بشر Felix Ermacora در سال 2010 ، آن را به نرگس اهدا کرد و گفت: این زن شجاع بیشتر از من مستحق جایزه است.
  • در سال 2009 میلادی برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر

تصاویر نرگس محمدی فعال حقوق بشر


عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی
عکس نرگس محمدی فعال سیاسی

 

نرگس محمدی و همسرش تقی رحمانی 
نرگس محمدی و همسرش تقی رحمانی 

 

عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی
عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی

 

عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی
نرگس محمدی زندانی سیاسی
عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی
نرگس محمدی فعال حقوق بشر
عکس نرگس محمدی زندانی سیاسی
 نرگس محمدی روزنامه نگار

 

پرسش های متداول

علت زندانی شدن نرگس محمدی چیست؟
علت زندانی شدن نرگس محمدی به دلیل «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» است.
 پدر نرگس محمدی کیست؟
کریم محمدی پدر نرگس محمدی است.
همسر نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟
تقی رحمانی همسر نرگس محمدی فعال سیاسی است.
نرگس محمدی فعال سیاسی اهل کجاست؟
نرگس محمدی فعال سیاسی متولد شهر زنجان است.
نرگس محمدی الان کجاست؟
نرگس محمدی در زندان به سر می برد اما نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر است.


سخن آخر

بیوگرافی نرگس محمدی فعال حقوق بشر که برنده جایزه صلح نوبل در سال 2023 شد را در این مطلب به طور اجمالی بررسی کردیم. اگر شما اطلاعات بیشتری از زندگی و فعالیت هایش می دانید با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد