hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بیوگرافی حسین رونقی از روزنامه نگاری تا زندان و علت دستگیری

بیوگرافی حسین رونقی از روزنامه نگاری تا زندان و علت دستگیری

حسین رونقی کنشگر مدنی است. در ادامه بیوگرافی او همراه اطلاعاتی از برادر حسین رونقی، احمد رونقی ملکی، علت دستگیری، فیلم بازداشت با عکس هایی از او را آورده ایم.
حسین رونقی (hosseinronaghi) متولد سال 1364 در ملکان آذربایجان شرقی است. او سابقه فعالیت در وبلاگ نویسی و روزنامه نگاری دارد و هم اکنون فعال حقوق بشری، کنشگر مدنی و زندانی سیاسی است.
رونقی برای نخستین بار در سال 1388 به دلیل عضویت در شبکه ایران پروکسی و تلاش برای عبور از سد فیلترینگ به مدت 5 سال زندانی شد.
این فعال حقوق بشری در تاریخ 2 مهر 1401 به دلیل جریان اعتراضات سراسری ایران بازداشت و هم اکنون در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.
حسین رونقی
عکس حسین رونقی

 مشخصات

مشخصات فردی

نام کامل

سیدحسین رونقی ملکی

تاریخ تولد

۱۴ تیر ۱۳۶۴

محل تولد

ملکان آذربایجان شرقی

شغل

 روزنامه‌نگار

مشخصات خانوادگی

نام پدر

احمد رونقی

نام مادر

زلیخا موسوی

نام برادر

حسن رونقی

نام خواهر

سکینه رونقی

شغل پدر

نانوا

شغل مادر

خانه دار

مشخصات تحصیلی

دانشگاه

دانشگاه آزاد اراک

رشته تحصیلی

رشته نرم افزار

مدرک

کارشناسی


حسین رونقی
حسین رونقی

 بیوگرافی کامل حسین رونقی

کودکی و اوایل زندگی

سیدحسین رونقی ملکی با شهرت حسین رونقی در روز جمعه 14 تیر1364 در ملکان آذربایجان شرقی به دنیا آمد و تا 18 سالگی در این شهر زندگی می کرد. او هم اکنون 37 سال سن دارد. 

خانواده 

پدر حسین رونقی، سید احمد رونقی ملکی که به نانوایی اشتغال دارد به مدت 4 سال نیز عضو شورای شهر بوده است. 

حسین رونقی
حسین رونقی به همراه خانواده

 تحصیلات

تحصیلات حسین رونقی در مقطع کارشناسی رشته نرم افزار کامپیوتر از داشنگاه آزاد اراک است.

ازدواج

حسین رونقی مجرد است.

شبکه های اجتماعی

توییتر

hosseinronaghi

اینستاگرام

hosseinronaghi

وبسایت

ویکی پدیا حسین رونقی


اینستاگرام حسین رونقی

اینستاگرام حسین رونقی به آدرس hosseinronaghi است که 442 هزار فالور دارد 722 صفحه را دنبال می کند. این صفحه تا کنون 777 پست بارگزاری کرده است و اینستاگرام این فعال حقوق بشر تیک آبی دارد.


حسین رونقی
حسین رونقی و پدرش احمد رونقی ملکی

حواشی

دستگیری 

دستگیری حسین رونقی برای نخستین بار در روز یکشنبه 22 آذر 1388 به همراه برادرش حسن رونقی ملکی در منزل پدری‌اش در شهر ملکان بود که علت آن ساخت وب سایت هایی برای عبور از فیلترینگ و ایمیل آن به افراد مختلف است. پیش از بازداشت حسین رونقی با نام مستعار بابک خرمدین به وبلاگ نویسی می پرداخت و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران «ایران پروکسی» بود.

15 سال حبس تعزیری

حسن رونقی یک ماه بعد با قرار وثیقه‌ای ۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد اما حسین در 3 خرداد 1389 دست به اعتصاب غذا زد و به سلول انفرادی منتقل شد.در نهایت بعد از 10 ماه بازداشت سرانجام در روز سه شنبه 13 مهر 1389 از سوی شعبه26 دادگاه انقلاب، حکم 15سال حبس تعزیری برایش صادر و به او ابلاغ شد. اتهامات او در دادگاه، «عضویت در شبکه ایران پروکسی با هدف اخلال در امنیت کشور، توهین به رهبری و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شد.

بیماری 

 بیماری حسین رونقی، نارسایی کلیه است که در تاریخ 4 آبان 1390 به دلیل عدم انتقال به موقع به بیمارستان و عدم مرخصی استعلاجی، زمانی که دوران محکومیت خود را در زندان می گذارند، یکی از کلیه هایش را از دست دارد. حسین در تیر 191 بعد از سه سال حبس آزاد شد.


حسین رونقی
حسین رونقی

دستگیری دوم

دستگیری دوم حسین رونقی به همراه 35 نفر دیگر در جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان اتفاق افتاد. مالک اژدر شریفی «رئیس دادگستری وقت آذربایجان شرقی » اتهام این افراد را توزیع اجناس تاریخ مصرف گذشته در مناطق زلزله زده عنوان کرد.

از عفو رهبری تا آزادی

حسین رونقی مشمول عفو رهبری در عید فطر سال 1393 قرار گرفت به علت آن که بیماری کلیوی او «صعب العلاج» تشخیص داده شد با قرار وثیقه یک میلیارد و 400 میلیون تومانی در تابستان ۱۳۹۴ به مرخصی درمانی فرستاده شد. در نهایت به تشخیص پزشکی قانونی به علت «عدم توانایی تحمل کیفر» در اردیبهشت 1395 از زندان اوین آزاد شد. 

دستگیری سوم

 دستگیری سوم حسین رونقی در روز چهارشنبه 4 اسفند 1400 به دلیل نقدهای از طرح صیانت در توییتر اتفاق افتاد. در نهایت او پس از 8 روز اعتصاب غذا در تاریخ 12 اسفند   به قید وثیقه از زندان آزاد شد.


حسین رونقی
عکس شخصی حسین رونقی

دستگیری چهارم

 دستگیری چهارم حسین رونقی در جریان اعتراضات سراسری 1401 ایران اتفاق افتاد. این فعال مدنی پس از مصاحبه با ایران اینترنشنال در ویدئویی اعلام کرد که از دست ماموران امنیتی گریخته است. حسین در تاریخ 2 مهر به همراه وکلایش میلاد پناهی‌پور و سعید جلیلیان به دادسرای اوین مراجعه کرد اما در مقابل دادسرا بازداشت شد. فیلمی از لحظه دستگیری حسین رونقی منتشر شده است که در حالی که  فریاد می‌زند «می‌خواهم به دادسرا بروم»، عده‌ای تلاش می‌کنند او را سوار خودرو کنند. این فعال مدنی اعلام کرده بود در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذا می زدند.

شکستن هر دوپا در بازداشت

شکستن هردوپا حسین رونقی در بازداشت به یکی از بحث های جانکاه شبکه های اجتماعی تبدیل شد، علت آن مصاحبه ای زلیخا موسوی و احمد رونقی بود که گفتند: «دو روز بعد از بازداشت، یعنی دوشنبه چهارم مهر حسین رونقی در تماسی تأیید کرده که پاهایش را شکسته‌اند». 

وضعیت حسین رونقی 

وضعیت حسین رونقی در بیانه ای که از زندان اوین توسط جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در تاریخ 22 آبان 1401 منتشر شد نامساعد عنوان شده است.  آنها هشدار دادند که  رونقی تصمیم دارد وارد اعتصاب غذای خشک شود. پس از ورود حسین رونقی به اعتصاب به دلیل شرایط جسمی ظاهرا قرار می شود او را به بیمارستان دی منتقل کنند، اما به گفته برادرش او را به بیمارستان نبردند.

پس از چند روز وخامت حال حسین با انتقال او به بیمارستان موافقت می شود. عده ای از مردم در واکنش به شرایط او در مقابل بیمارستان تجمع کردند. هشتگ حسین رونقی در ۲۳ آبان با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بار در توییتر ترند شد. 


حسین رونقی
حسین رونقی و مادرش

 

عکس حسین رونقی

حسین رونقی

حسین رونقی

حسین رونقی
 عکس مادر حسین رونقی
حسین رونقی
 عکس حسین رونقی و خواهرش
حسین رونقی
حسین رونقی و برادرش حسن رونقی
حسین رونقی
لحظه بازداشت حسین رونقی

 

پرسش های متداول

حسین رونقی کیست؟

حسین رونقی روزنامه نگار و وبلاگ نویسی است که در ایران به دلیل اتهامات امنیتی زندانی است. 

 حسین رونقی چرا بازداشت شده است؟

حسین رونقی در جریان اعتراضات سراسری 1401 بازداشت شد.


سخن آخر

در این مطلب بیوگرافی حسین رونقی فعال حقوق بشر و  کنشگر مدنی که 4 بار زندانی شده است را بررسی کرده ایم. اگر شما اطلاعات بیشتری از زندگی و فعالیت هایش می دانید با ما و سایر مخاطبان رویداد ایران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 3 (از 3 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد