hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بیوگرافی رستم قاسمی از کودکی تا علت فوت و حواشی جنجالی

بیوگرافی رستم قاسمی از کودکی تا علت فوت و حواشی جنجالی

بیوگرافی رستم قاسمی، از دوران پیش از انقلاب تا استعفا از وزارت راه و شهرسازی، خانواده و فرزندان، حواشی جنجالی زندگی خصوصی و علت فوتش را در این مطلب آورده ایم.
رستم قاسمی (Rostam Ghasemi)، سردار نیروی دریایی سپاه پاسداران و از سیاستمداران اصولگرا بود که در دولت های محمود احمدی نژاد و ابراهیم رئیسی سابقه وزارت در کابینه دولت را داشت. او در دولت سیزدهم وزیر راه و شهرسازی بود که در پاییز 1401 به علت بیماری و برخی حواشی پیش آمده بابت انتشار عکس های خصوصی بدون حجاب همسر دومش از این سمت کنار رفت و در نهایت 17 آذر 1401 پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان فوت کرد.  


رستم قاسمی متولد 15 اردیبهشت 1343 بود و فعالیت نظامی اش را از سال 1360 در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد. او در طول دفاع مقدس به عنوان عضوی از سپاه در جنگ شرکت کرد. قاسمی بین سال های 1386 تا 1390 به مدت 4 چهارسال فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را به عهده داشت و همچنین به عنوان معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت می کرد. 

 مشخصات

مشخصات فردی

نام کامل

رستم قاسمی

تاریخ تولد

15 اردیبهشت 1343

تاریخ فوت

17 آذر 1401 (59 سال)

محل تولد

روستای سرگاه، شهرستان مهر، استان فارس

شغل

نظامی و سیاستمدار

مشخصات خانوادگی

نام پدر

محمد علی

نام برادران

 بهروز و عبدالحسین

نام خواهران

پنج خواهر از جمله شیرین و زلیخا

نام همسر 

مرضیه سادات قاسمی (فوت 1386) - ازدواج دوم (فاطمه مولایی)

تاریخ ازدواج

سال 1384

نام فرزندان 

دو دختر و دو پسر از جمله مرتضی و فاطمه

مشخصات تحصیلی

دانشگاه

دانشگاه صنعتی امیر کبیر واحد گرمسار

رشته تحصیلی

مهندسی عمران

مدرک

کارشناسی ارشد دوره مجازی

مهمترین سوابق

عنوان

سال

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا

1386 تا 1390

وزیر نفت

1390 تا 1392

وزیر راه و شهرسازی

1400 تا 1401


 

بیوگرافی کامل رستم قاسمی

کودکی و اوایل زندگی

رستم قاسمی در پانزدهم اردیبهشت سال 1343 در روستایی به نام سرگاه از توابع استان فارس به دنیا آمد. پدرش نام او را به خاطر علاقه ای که به ایران داشت رستم گذاشت و همچنین اسامی برخی خواهران و برادرانش نیز از اسامی اصیل ایرانی همچون بهروز و شیرین بود. هنگامی پیروزی انقلاب اسلامی او 14 سال داشت و از خاطرات آن دوران گفته است که در برخی از تظاهرات شرکت می کرده و در برخی فعالیت ها مشارکت داشته است با این حال هیچوقت در رژیم سابق دستگیر نشده بود. او در سال 1360 در حالی که 17 سال سن داشت به جبهه رفت و در دفاع مقدس شرکت کرد. 

خانواده 

رستم قاسمی دو برادر و پنج خواهر داشت. پدرش محمد علی نام داشت که کشاورزی در روستای سرگاه بود با این حال علاقه زیادی به تاریخ ایران و اسامی ایران داشت. به همین خاطر نام او را رستم و برادرش را بهروز و یکی از خواهرانش را شیرین گذاشت. او از پدرش تعریف می کرد که گفته «تا آنجا که دست من بود اسامی ایرانی گذاشتم ولی آنهایی که دست مادرت بود اسم ها را تغییر داد.»

 تحصیلات

رستم قاسمی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش از راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد گرمسار استان سمنان بود. 

همسران و فرزندان

رستم قاسمی برای نخستین بار با یکی از اقوام دور خود ازدواج کرد. پدر همسرش از روحانیون شهر ری بود. گفته شده هنگامی که برای نخستین بار رستم قاسمی به خواستگاری مرضیه السادات قاسمی می رود جواب رد می شنود به خاطر اینکه مرضیه السادات قصد داشته با جانباز 70 درصد ازدواج کند. رستم قاسمی پس از شرکت در دفاع مقدس در سن 22 سالگی جانباز شیمیایی می شود و مجدد به خواستگاری همسر مورد علاقه اش می رود و این بار جواب مثبت می گیرد. بعدها همسرش گفته بود که چون توانایی شرکت در جنگ را نداشته می خواسته به یک جانباز جنگی خدمت کند. سال 86، مرضیه السادات قاسمی پس از تحمل حدوداً 5 سال بیماری فوت می کند. از این ازدواج 4 فرزند، دو پسر و دو دختر به دنیا می آیند.

او درباره دوران مریضی و روزهای پایانی عمر همسرش گفته بود:

همسرم روزهایی که مریض شد هیچ وقت قبول نمی کرد خواهر یا مادرش در بیمارستان پیش او بمانند ، شاید 6 بار عمل کرد و هر بار حدود 10 روز در بیمارستان بود. در این مدت تنها فقط خودم در بیمارستان بودم و گاهی می خواستم بروم خانه فقط یک دوش بگیرم و برگردم قبول نمی کردم ، می گفت زنگ بزن لباس ها را به بیمارستان بیاوردند و اینجا دوش بگیرید. وابستگی زیادی به من داشت و من تقریبا همه آن کارهایی که یک پرستار خانم باید برای بیمار خانم انجام دهد را خودم در این دوران برعهده گرفت تا اینکه سال 1386 فوت کردند


رستم قاسمی چند سال بعد از فوت همسر اول برای بار دوم ازدواج کرد. او درباره شرایطش زندگی خانوادگی اش پس از ازدواج دوم گفته بود:

چون پسر من مجرد است ، خانم من و بچه ها جدا زندگی می کنند و بخاطر اینکه پسرم تنها نباشد برخی از شب ها نزد ایشان می روم. روزهای جمعه همه بچه ها نزد من می آیند و من مسئول خانه هستم که ناهار درست کنم و بله آشپز خیلی خوبی هم شده ام

9 آبان 1401 چندین عکس جنجالی از رستم قاسمی منتشر شد که مربوط به دوران وزارت نفتی او در دولت احمدی نژاد بود. این عکس های صمیمی نشان می دهد آقای وزیر در محوطه پشتی برج های دوقلوی پتروناس کوالالامپور با این خانم بدون حجاب عکس می گرفتند.

همسر رستم قاسمی

بعدا در رسانه ها گمانه زنی شد که خانم در تصویر، «فاطمه مولایی» همسر و مشاور وزیر در وزارت نفت بوده است. فاطمه مولایی اهل ابهر است و از ازدواج اول خود دو فرزند دارد.

یکی از دخترانش از ازدواج اول به نام فاطمه در انتخابات شورای شهر سال 1396 از شهر کلاله کاندیدا شد اما در نهایت با کسب رتبه 7 نتوانست به عنوان عضو علی البدل به شورای شهر راه یابد. این در حالی بود که او ابتدا در شمارش آرا نفر نهم شده بود ولی بعد از اعتراض و بازشماری آرا نفر هفتم شد اما باز هم نتوانست نماینده شورای شهر شود. 


 فعالیت ها


پس از جنگ

او پس از پایان جنگ به قرارگاه خاتم الانبیاء پیوست.

در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول قرارگاه نوح نیروی دریایی سپاه منصوب شد. قاسمی در سال ۱۳۸۰ جانشین فرمانده نیروها شد.

در سال 1386 پس از عبدالرضا عابد، فرماندهی این قرارگاه را به عهده گرفت. او چهارسال در این سمت مشغول به فعالیت بود. 

سوابق مدیریتی

از جمله سوابق مدیریتی قاسمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرماندهی یگان‌های رزمی در دوران دفاع مقدس
  • فرمانده مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم الانبیاء (ع)
  • فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه
  • فرمانده قرارگاه سازندگی نوح (ع)
  • فرمانده قرارگاه مرکزی سازندگی خاتم الانبیاء (ع)
  • عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران
  • مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت
  • رییس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)
  • رییس هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو)
  • دبیر شورایعالی صنایع دریایی کشور

سوابق اجرایی

رستم قاسمی در طول دوران فعالیتش سوابق اجرایی نیز داشته است از جمله:

  • مجری پروژه‌های مهم پارس جنوبی در فازهای مختلف
  • خط انتقال گاز (خط هفتم گاز) از عسلویه به ایرانشهر (خط صلح)
  • مدیر پروژه فازهای ۱۵-۱۶ پارس جنوبی
  • خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط ۶)
  • مجری الفین پنجم (۵۰۰ هزار تنی اتیلن) عسلویه
  • اتیلن مرکزی در استان فارس
  • خط انتقال فراورده‌های نفتی از آبادان به ری و چذابه به ری
  • انجام پروژه‌های بالادستی نفت، مهندسی و حفاری، شامل: لرزه نگاری چنگوله، سوسنگرد، خشت و ...
  • مجری پروژه‌های انبارهای نفت در نکا، خارک و بسیاری از شهرهای کشور
  • مجری پروژه‌هایی از جمله راه، سد، راه آهن و ...
  • نوسازی سکوها و تاسیسات نفتی در جزایر سیری، خارک و ...
  • احداث بنادر خدماتی و نفتی در ماهشهر، خارک و ... ۱۳-و دهها پروژه بزرگ دیگر


شبکه های اجتماعی

وبسایت

ویکی پدیا

توییتر

rostamghasemi

حقایق جالب و حواشی

تحریم‌های بین‌المللی

نام رستم قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در فهرست تحریم‌های شورای امنیت، حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شد. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ رستم قاسمی و پسرش را در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران تحریم کرد.

وزارت نفت

قاسمی که فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران بود توسط محمود احمدی‌نژاد برای وزیر نفت به مجلس معرفی شد. او ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با ۲۱۶ رای موافق برای وزارت نفت ایران رای اعتماد گرفت. برخی نمایندگان مجلس با وزارت رستم قاسمی مخالف بودند. علی مطهری، از نمایندگان مخالف گفت «فردی تا زمانی که عضو سپاه پاسداران یا ارتش است یک نیروی نظامی محسوب می‌شود و صلاح نیست وزیر شود.»

دکل نفتی فورچونا

در زمان وزارت قاسمی در دولت محمود احمدی‌نژاد، دکل حفاری نفت فورچونا به واسطه یک شرکت ترکیه‌ای به شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت ایران، فروخته شد اما با وجود پرداخت قیمت ۸۷ میلیون دلاری آن، به ایران تحویل داده نشده‌است.ماجرای گم شدن این دکل اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۳ رسانه‌ای شد، زمانی که ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار پی‌گیری موضوع شدند. در نهایت شعبه ۱۶۳ مجتمع امور اقتصادی پنج متهم پرونده دکل نفتی را به زندان محکوم کرد. رستم قاسمی، پیشتر گم‌شدن دکل نفتی را تکذیب کرده و گفته بود دکل نفتی خودکار نیست که گم شود.

انتخابات ۱۴۰۰

قاسمی در اردیبهشت ۱۴۰۰ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد. پس از نشست خبری اعلام کاندیداتوری، خبرگزاری مهر، خبرگزاری میزان قوه قضائیه، خبرگزاری مشرق، راه دانا و باشگاه خبرنگاران جوان تأیید کردند که میکروفن جعلی رسانه‌هایشان در این جلسه استفاده شده‌است و آنها حضوری نداشته‌اند. وی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرداما قبل از اعلام اسامی تأیید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان، از کاندیداتوری انصراف داد.

وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی ۳ شهریور ۱۴۰۰ از دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با ۲۶۷ رای موافق برای وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد گرفت. او در جریان جلسهٔ بررسی صلاحیت خود برای این وزارت به اشتباه گفت «من ۱۰ دستور کار را نوشته‌ام که اولین روز حضور در وزارت نفت، با برنامهٔ زمان‌بندی به مسئولان وزارت‌خانه ابلاغ کنم» و چندین بار لفظ وزارت نفت را بکار برد که مورد توجهٔ برخی رسانه‌ها قرار گرفت.

نفت در برابر مسکن

رستم قاسمی در ابتدای شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی قول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را داد، وعده‌ای که رئیس‌جمهوری ایران نیز در یک برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی بر اجرایی شدن آن تأکید کرد. قاسمی با طرح «نفت در برابر مسکن» قصد داشت شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای را برای احداث مسکن در ایران جذب کند و سرمایه‌های شرکت‌های خارجی را با تحویل نفت بازپرداخت کند. ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران، در تیر ۱۴۰۱ از شکست این طرح خبر داد.

دستگیری بازرس ویژه و مشاور

در شهریور ۱۴۰۱، محمدقاسم مکارم‌شیرازی، بازرس ویژه و مشاور قاسمی در وزارت راه و شهرسازی، به اتهام فساد مالی توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد.قاسمی به‌رغم اینکه پس از اعلام خبر بازداشت بازرس ویژه‌اش، اتهام رشوه‌خواری او را «گمانه‌زنی بی‌پایه» خوانده بود، در موضع‌گیری بعدی خود از دلیل بازداشت او اظهار بی‌اطلاعی کرد.قاسم مکارم شیرازی در زمان نامزدی رستم قاسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حامیان او بود.

انتشار عکس خصوصی و استعفا

در بحبوحه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران، چند عکس از رستم قاسمی در سال ۲۰۱۱ منتشر شد که او را در حال تفریح با یک زن بی‌حجاب در مالزی نشان می‌داد. انتشار این عکس‌ها واکنش زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و کاربران با یادآوری قانون حجاب اجباری، که زمینه اعتراضات سراسری بود، چنین اقداماتی را نشان از استانداردهای دوگانه مقامات جمهوری اسلامی دانستند.

در ادامه علی جعفری، رئیس دفتر رستم قاسمی اصالت این عکس‌ها را تأیید کرد، اما مدعی شد این عکس‌ها «خصوصی» و مربوط به «یک زن و شوهر» بوده‌است و روزنامه دولتی ایران انتشار عکس‌های رستم قاسمی را اقدامی سیاسی علیه یک شخصیت «انقلابی» دانست.

در پی انتشار این تصاویر، انتقادات از دولت رئیسی افزایش یافت و شایعه بیماری قاسمی و ناتوانی در انجام وظایفش در وزارتخانه مطرح شد. در نهایت ابتدای آذر ۱۴۰۱ اعلام شد رئیس‌جمهور ایران با استعفای قاسمی موافقت کرده‌است.

مصاحبه 

صحبت های رستم قاسمی در مورد احمدی نژاد

رستم قاسمی: احمدی‌نژاد می‌خواست وزارتخانه‌های نفت و نیرو را با هم ادغام کند رستم قاسمی، وزیر سابق نفت در برنامه دست‌خط گفت: احمدی‌نژاد می خواست وزارتخانه‌های نفت و نیرو را با هم ادغام کند و مجلس قبول ‌نکرد. نمی‌خواستم وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد را قبول کنم اما بزرگان تصمیم گرفتند من به وزارت نفت بروم و من قبول کردم.

 

فحش راننده تاکسی به رستم قاسمی

 

عکس    

 

 

 

 

 

 

 

سخن آخر

در این مطلب بیوگرافی کامل رستم قاسمی از دوران کودکی و پیش از انقلاب تا پایان عمرش به همراه سوابق، اطلاعات خانوادگی و حواشی زندگی خصوصی اش و ماجرای عکس های لو رفته اش را برای شما نوشتیم. زندگی حرفه ای و خصوصی او پر فراز و نشیب بود. اگر شما هم جزئیاتی از زندگی او می دانید در بخش کامنت ها با سایر مخاطبان در میان بگذارید. 

امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد