hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > بیوگرافی بهزاد خلج و همسرش از تئاتر تا سیمرغ با عکس

بیوگرافی بهزاد خلج و همسرش از تئاتر تا سیمرغ با عکس

بهزاد خلج بازیگر است.بیوگرافی او و همسرش،اطلاعاتی از قد، آدرس اینستاگرام،فیلم، مصاحبه و جوایز او را با عکس های خانوادگی از فرزندانش و پدر و مادر آورده ایم.

بهزاد خلج (Behzad khalaj) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون متولد سال 1354 است که برای بازی در فیلم سینمایی مجنون برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد.

بهزاد بازیگری را از سن 38 سالگی با تئاتر شروع کرد و با سریال مرز خوشبختی به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در سال 1396 توانست اولین تجربه بازی مقابل دوریبن را به دست آورد ولی با بازی در نقش وکیل کتایون در سریال مانکن و نقش قاضی در سریال آقای قاضی به شهرت رسید. این بازیگر سابقه نقش آفرینی در فیلم و سریال های چون «پوست شیر»،«کت چرمی»،«گواهی امضا»،«محکومین»، «میدان سرخ»، «سفر در خانه»، «به وقت شام» و...را دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیوگرافی بهزاد خلج و همسرش و اطلاعاتی از قد و وزن، آدرس اینستاگرام، فیلم و سریال های او را با عکس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به سوالاتی از قبیل نقش بهزاد خلج در مانکن چی بود؟ بهزاد خلج در پوست شیر چه نقشی دارد؟ و...پاسخ می دهیم:

بهزاد خلج
بهزاد خلج بازیگر

بهزاد خلج کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

بهزاد خلج

تاریخ تولد

1354/01/31

محل تولد

تهران

شغل

بازیگر

نماد ماه تولد

حمل

مشخصات فیزیکی

قد

188 سانتی متر

وزن

حدود 90 کیلو

رنگ چشم

مشکی

رنگ مو

مشکی

چپ دست یا راست دست

راست دست

مشخصات خانوادگی

نام فرزندان (سال تولد)

باربد

شغل پدر

کارمند سالن سینما

بهترین آثار

نام اثر

نقش (نام نقش)

سال

سریال آقای قاضی

قاضی

1400

پوست شیر

سروان رسول فولادوند

1401

بهزاد خلج در اکران فیلم کت چرمی
بهزاد خلج در اکران فیلم کت چرمی

بیوگرافی کامل بهزاد خلج

کودکی و اوایل زندگی

بهزاد خلج در روز یکشنبه 31 فروردین 1354(سال خرگوش) مصادف با 20 آپریل سال 1975 و 8 ربیع الثانی سال 1395 هجری قمری در تهران به دنیا آمد و هم اکنون 48 سال سن دارد. نماد ماه بهزاد، حمل است و متولدین فروردین ماه افرادی پرجنب و جوش، فعال، عجول، رک و بی پروا، پرتوقع و با اعتماد به نفس هستند.

قد بهزاد خلج 188 سانتی متر است و حدود 90 کیلو وزن دارد.از دیگر مشخصات ظاهری این بازیگر می توان به مو و چشم مشکی و راست دست بودن اشاره کرد.

بهزاد خلج
عکس بهزاد خلج در کودکی
بهزاد خلج
کودکی بهزاد خلج

 خانواده

خانواده بهزاد خلج به ظاهر کم جمعیت است و اطلاعاتی از اسم پدر و مادر، تعداد خواهر و برادر و حتی این که فرزند چندم خانواده است در سایت ها نیست و تنها در مصاحبه ای اشاره کرده است که پدرش کارمند سالن سینما است.

بهزاد خلج
بهزاد خلج و پدر و مادرش

 

بهزاد خلج
عکس مادر بهزاد خلج
بهزاد خلج
عکس پدر بهزاد خلج

تحصیلات

اطلاعاتی از تحصیلات بهزاد خلج درباره رشته دبیرستان، همکلاسی ها و هم دوره ای ها و...در دسترس نیست و تنها این بازیگر به این موضوع اشاره کرده است که تحصیلات دانشگاهی ندارد.

بهزاد خلج و همسرش

بهزاد خلج و همسرش از مواردی است که کاربران فضای مجازی در اینترنت جست و جو کرده اند اما این بازیگر متاهل می باشدو اطلاعاتی از اسم همسر و تاریخ ازدواجشان در دسترس نیست.فرزندان بهزاد خلج ،دو فرزند پسر هستند که یکی از آن ها باربد نام دارد. همچنین تاکنون عکس بهزاد خلج و همسرش منتشر نشده است.

بهزاد خلج
بهزاد خلج و پسرانش

شروع فعالیت

شروع فعالیت بهزاد خلج در بازیگری با بازی در تئاتر شروع شد و با سریال مرز خوشبختی به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در سال 1396 توانست اولین تجربه بازی مقابل دوریبن را به دست آورد اما با بازی در نقش وکیل کتایون در سریال مانکن و نقش قاضی در سریال آقای قاضی به شهرت رسید.

کلاس های بازیگری

کلاس های بازیگری بهزاد خلج با سپری شدن در کارگاه‌های دوره بازیگری امیر دژاکام، پریسا بخت آور و کیومرث مرادی سپری شد.

علایق و تفریحات

علایق و تفریحات بهزاد خلج را می توان با توجه به عکسی های که در اینستاگرام به اشتراک می گذارد متوجه شد که به بازیگری بیش از حد علاقه دارد و به شدت خانواده دوست می باشد اما اطلاعاتی از تیم، ورزش، موسیقی مورد علاقه و ... در دسترس نیست.

بهزاد خلج
بهزاد خلج

 بهزاد خلج در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

behzadkhalaj

وبسایت

بهزاد خلج ویکی پدیا

اینستاگرام بهزاد خلج

اینستاگرام بهزاد خلج به آدرس behzadkhalaj است که 84.4 هزار فالور دارد و 1006صفحه را دنبال می کند. این بازیگر صفحه اینستاگرامش را در اکتبر 2013 ایجاد کرد و در روز چهارشنبه 26 آگوست 2015 مصادف با 4 شهریور سال 1394 اولین عکس را به اشتراک گذاشت و تاکنون این پست 637 لایک دارد و 25 نظر ثبت شده است.حامد کمیلی صفحه وی را دنبال می کند.

اینستاگرام بهزاد خلج
اینستاگرام بهزاد خلج 

 فیلم های بهزاد خلج

مرز خوشبختی

مرز خوشبختی یک سریال تلویزیونی به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کنندگی مهران رسام می‌باشد که در سال ۱۳۹۶ از شبکه دو پخش شد. بهزاد خلج در مرز خوشبختی با بازی در نقش فرعی در سن 42 سالگی برای نخستین بار تجربه بازی مقابل دوربین را به دست آورد.

محکومین

محکومین، یک سریال تلویزیونی به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی حسین قناعت و سیدجمال سیدحاتمی در سال 1396 است. بهزاد خلج در سریال محکومین به عنوان نقش اول در مقابل شبنم قلی خانی استعداد بازیگری خود را به نمایش گذاشت و با ستارگانی چون لیلا زارع، پژمان بازغی، لاله اسکندری، کامران تفتی، سپیده خداوردی، سپند امیرسلیمانی، مریم سعادت، حسین مهری و...هم بازی شد.

بهزاد خلج در سریال محکومین
عکس از بهزاد خلج در سریال محکومین

بهزاد خلج در به وقت شام

بهزاد خلج در به وقت شام در نقش گروه پرواز ایرانی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا حضور داشت و بازیگرانی چون بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر، لاله مرزبان و...در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.

بهزاد خلج در مانکن

بهزاد خلج در مانکن با ایفای نقش وکیل کتایون (مریلا زارعی)، اولین تجربه خود را در عرصه شبکه نمایش خانگی به دست‌آورد و در کنار بازیگران شناخته شده ای چون محمدرضا فروتن، امیرحسین آرمان، نازنین بیاتی، فرزاد فرزین، لیندا کیانی، حسین پاکدل، الهام پاوه‌نژاد، شبنم قلی‌خانی به هنرنمایی پرداخت.

بهزاد خلج در سریال مانکن
بهزاد خلج در سریال مانکن

 

بهزاد خلج و مریلا زارعی در سریال مانکن
بهزاد خلج و مریلا زارعی در سریال مانکن

 مرد شده

مرد شده عنوان نمایشی به کارگردانی آسو ‌بهاری و بازیگری مجتبی ‌فلاحی، نسیم میرزاده، بهزاد خلج، دنا تارفی است که در تاریخ ۱۸ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار ‌مولوی ‌اجرا شد.بهزاد خلج در تئاتر مرد شده

بهزاد خلج در تئاتر مرد شده

میدان سرخ

میدان سرخ، دومین تجربه بازیگری بهزاد خلج در شبکه نمایش خانگی به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان است که در آن بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، رضا یزدانی، مجید پتکی، مانیا علیجانی، کاظم سیاحی، مسعود کرامتی، امیر حسین آرمان، حمید فرخ نژاد و...به ایفای نقش پرداخته اند.

بهزاد خلج و رضا یزدانی در سریال میدان سرخ
بهزاد خلج در سریال میدان سرخ

بهزاد خلج در آقای قاضی

بهزاد خلج در سریال آقای قاضی به کارگردانی سجاد مهرگان و نویسندگی سیدمحمد حسینی در سال 1402 به شهرت رسید.

بهزاد خلج در آقای قاضی
بهزاد خلج در نقش قاضی

بهزاد خلج در پوست شیر

 بهزاد خلج در پوست شیر ایفاگر نقش سروان رسول فولادوند به کارگردانی جمشید محمودی است. او در سومین تجربه بازی در شبکه نمایش خانگی با ستارگانی چون 
شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر،
پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و...هم بازی شد.پوست شیر سریال نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی است که از شبکه اینترنتی فیلم‌نت به نمایش درآمد.

 بهزاد خلج در پوست شیر
بهزاد خلج در فیلم پوست شیر

 

شهاب حسینی و بهزاد خلج در پوست شیر
بهزاد خلج در سریال پوست شیر

حیثیت گمشده

 حیثیت گمشده، دومین تجربه کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده در شبکه نمایش خانگی است که بازیگرانی چون مهدی حسینی نیا، الناز حبیبی، ستاره پسیانی، نادر فلاح، امیر نوروزی، بهزاد خلج، مهدی زمین پرداز، آرش فلاحت پیشه و آرشیدا درستکار نیز در آن به ایفای نقش پرداختند.

بهزاد خلج در سریال حیثیت گمشده
بهزاد خلج در سریال حیثیت گمشده

 لیست آثار

نام

سال

توضیحات

مرز خوشبختی

1396

کارگردان: حسین سهیلی زاده
بازیگران: پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان

محکومین

1396

کارگردان: حسین قناعت و سیدجمال سیدحاتمی
بازیگران:  لیلا زارع، پژمان بازغی

سفردر خانه

1396

در نقش بازپرس

کارگردان: بهمن گودرزی

بازیگران: حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو

به وقت شام

1396

در نقش گروه پرواز ایرانی

کارگردان:  ابراهیم حاتمی‌کیا
بازیگران: بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر

نامه آخر

1396

در نقش دکتر

کارگردان: دانش اقباشاوی

بازیگران: مجید واشقانی، نسیم ادبی

زنان بالکان

1396

حوزه ‌هنری ‌- ‌تماشاخانه ‌مهر
کارگردان: حسین ‌شهبازی
بازیگران:  ابوالفضل ‌جمشیدی، فاطمه ‌نیشابوری

سریال مانکن

1397

در نقش وکیل کتایون

کارگردان: حسین سهیلی زاده
بازیگران:

مرد شده

1397

تالار ‌مولوی

کارگردان: آسو ‌بهاری
بازیگران: مجتبی ‌فلاحی، نسیم میرزاده

فیلم کوتاه اتاق نور

1398

کارگردان: پویا عاقلی زاده
بازیگران: ادمون اوراهی، محمدرضا ‌آبانگاه

مرغ دریایی من

1398

 سالن ‌استاد ‌سمندریان
کارگردان: کیومرث ‌مرادی
بازیگران: شبنم ‌مقدمی، امیرحسین ‌فتحی

فیلم آفتاب نیمه شب

1398

کارگردان: شهریار بحرانی
بازیگران: آفرین عبیسی، بنیامین یوسفی

فیلم سینمایی گواهی امضا

1398

کارگردان: شهرام اسدزاده
بازیگران: امیر آقایی، نادر فلاح

فیلم با من حرف بزن

1398

کارگردان: آزاد فرج محمدی
بازیگران: مرجان قمری، روشنک خسروی

سریال خط مقدم

1400

کارگردان: شهریار بحرانی
بازیگران: حسین عارف، حسام حسنی

سریال میدان سرخ

1400

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان
بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی

سریال آقای قاضی

1400

در نقش آقای قاضی

کارگردان: سجاد مهرگان
بازیگران: جعفر جمشیدی ، مسعود بهرامی

فیلم کوتاه پاندای کوچک پاندای بزرگ

1400

کارگردان: سحر خوشنام

فیلم کوتاه مرد جعبه ای

1400

کارگردان: منوچهر تیمورزاده
بازیگران: تارا اوتادی، بهزاد خلج

فیلم کوتاه گرگها


کارگردان: مهرداد ربیعی

فیلم کوتاه نسرین

1400

کارگردان:  حسین ‌شهبازی
بازیگران:  مهرنوش ‌دارا، فاطمه ‌نیشابوری

کت چرمی

1401

کارگردان: حسین میرزامحمدی

بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر

پوست

شیر

1401

در نقش سروان رسول فولادوند

کارگردان: جمشید محمودی
بازیگران: شهاب حسینی،هادی حجازی‌فر

حیثیت گمشده

1402

در نقش اسماعیل

کارگردان: سجاد پهلوان زاده
بازیگران: مهدی حسینی نیا، بهاره افشاری

مجنون

1402

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر 
کارگردان: مهدی شامحمدی
بازیگران: سجاد بابایی، حسام منظور

تمساح خونی

1402

 در نقش فرید
کارگردان: جواد عزتی
بازیگران: عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی

جوایز و افتخارات بهزاد خلج

عنوان

سال

توضیحات

بهترین بازیگر نقش اول

1400


کاندیدا- جشنواره اکشن آمریکا برای فیلم کوتاه مرد جعبه ای

بهترین بازیگر نقش اول مرد

-

دریافت جایزه- جشنواره مونولوگ (دریافت تندیس از دکتر دلخواه)

بهترین بازیگر مرد

-

تندیس از جشنواره تئاتر سه نقطه

 برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

1402

برای فیلم مجنون در جشنواره فیلم فجر 

 

بهزاد خلج
بهزاد خلج بازیگر نقش سروان رسول فولادوند در پوست شیر

 6 حقیقت جالب درباره بهزاد خلج

  1. اینستاگرام بهزاد خلج تیک آبی دارد.
  2. این بازیگر با شهرزاد کمال‌زاده، شبنم قلی خانی، سید جواد زیتونی و ابوالفضل جمشیدی با 2 مرتبه بیشترین همکاری را داشته است.
  3. حسین سهیلی زاده و شهریار بحرانی به عنوان کارگردان با با 2 مرتبه همکاری بیشترین اعتماد را به وی داشته اند.
  4. در کودکی عاشق این بودکه بعد از تماشای فیلم‌ها، جلوی آینه ادای بازیگران را دربیاورد.
  5. بهزاد خلج در خندوانه حضور نداشته است.
  6. او کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره اکشن آمریکا برای فیلم کوتاه مرد جعبه ای در سال 1400 شد.

مصاحبه بهزاد خلج

مصاحبه بهزاد خلج به صورت متنی وجود دارد و تاکنون گفت و گوی تصویری نداشته است. در ادامه گفت‌وگویی این بازیگر را با ماهنامه صبا به تاریخ 20 شهریور 1401 می خوانید.

بهزاد خلج بازیگری است که دیر به تئاتر و تلویزیون معرفی شد. خودش می‌گوید در یک خانواده سینمایی بزرگ شده و علاقه به فیلم‌دیدن از کودکی در او وجود داشت اما تا سی‌وهشت سالگی به بازیگری فکر نمی‌کرد تا این‌که، به اصرار یکی از دوستانش، به یک دوره بازیگری رفته و به‌سرعت جایزه‌ای را در یک جشنواره تئاتری دریافت می‌کند. در طول سال‌های بعد، خلج در دوره‌های بازیگری اساتیدی چون امیر دژاکام، پریسا بخت‌آور و کیومرث مرادی شرکت کرد. مسیر بازیگری خلج از آن‌جا شروع و حالا به یک نقش‌آفرینی قابل‌توجه در نقش اصلی «مجموعه قاضی» منجر شده است. او نقش قاضی را به‌گونه‌ای بازی کرده که هم حساسیت‌برانگیز و دور از واقعیت نباشد و هم در مسیر کلیشه‌شکنی حرکت کند. دستاورد او آن‌قدر کنجکاوی‌برانگیز هست که منتظر موفقیت‌های بعدی‌اش بمانیم.

از فرآیند انتخاب‌تان برای نقش قاضی بگویید. اولین مواجهه‌تان با متن یا توضیح مرتبط با «آقای قاضی» چگونه بود؟

اولین مواجهه من این‌گونه بود که استاد کیومرث مرادی با من تماس گرفتند و خواستند به دفتر ایشان بروم. در مورد مجموعه‌ای مربوط به قوه قضایی با من صحبت کردند. آن موقع اسمش هنوز «آقای قاضی» نبود. یادم است اولین بار که به پلاتو رفتم، بازیگرانی داشتند نقش متهم و شاکی را اتود می‌زدند و یک آقای قاضی روبه‌روی آن‌ها نشسته و با آن‌ها در حال تمرین بود.

یک قاضی واقعی؟

بله. بعداً فهمیدم که یک قاضی واقعی بود. چند دقیقه به تمرین نگاه کردم و آقای مرادی از من خواست فردا برای اتود زدن حاضر شوم تا کارگردان من را ببیند. یکی از فیلمنامه‌های آماده را گرفتم و مرور کردم. در آن فرآیند دو اتفاق افتاد. اول این‌که احساس کردم چقدر این نقش را دوست دارم. خیلی از نقش خوشم آمده بود. دوم این‌که احساس کردم چقدر از آن دورم و چقدر بازی در این نقش کار ترسناکی است. چون بحث قضاوت بحث بسیار فنی و پیچیده است. کاری که من کردم فقط بازی و نمایش بود اما قضاوت واقعی خیلی ترسناک است. به‌هرحال دوست داشتم در این کار باشم و بعد از اتود زدن منتظر ماندم تا ببینم سجاد مهرگان من را انتخاب می‌کند یا نه. سجاد همیشه در حرف‌هایش می‌گوید همان روز اول من را انتخاب کرد. اما این نکته را به روی من نیاورده بود. یک هفته اتود می‌زدم و چیزی به من نمی‌گفتند تا بعد از یک هفته گفتند من را برای نقش انتخاب کرده‌اند.

در گفت‌وگویی که با سجاد مهرگان داشتیم، نکات جالبی را در مورد معیارهایش برای انتخاب بازیگر نقش آقای قاضی مطرح کرد. مثلاً به این اشاره کرد که دنبال ویژگی‌هایی در ناخودآگاه بازیگر بود؛ از جمله رعایت عدالت در مواجهه با دیگران. این طبعاً یک ویژگی کلیدی برای باورپذیر کردن نقش قاضی بود. اما فکر نمی‌کنم هنگام بازی جلوی دوربین فقط بتوان به ناخودآگاه اکتفا کرد. در مورد رعایت این ویژگی در بازی‌تان چقدر با سجاد مهرگان صحبت کردید و چقدر تلاش کردید تا این ویژگی را از ناخودآگاه به خودآگاه بیاورید؟

ویژگی‌های ناخودآگاه من را سجاد دیده بود. او به نکاتی توجه کرد که حواس خودم چندان به آن‌ها نبود. البته بعد از آن در موردش صحبت کردیم و سجاد گفت که این ویژگی‌ها را دارم و خیلی هم خوشحال شدم. اما نکته‌ای که گفتید خیلی درست است. از آن به بعد باید به این سمت می‌رفتیم که خودآگاه و ناخودآگاه را با هم ادغام کنیم تا نتیجه‌ای باورپذیر تحویل دهیم. این اتفاق هم افتاد. ما یک مشاور قضایی به‌نام مهدی رنجگری داشتیم که بسیار برای من عزیز است و، دانسته و ندانسته، خیلی به من کمک کرد. در طول تمرین ما در پلاتو، آقای رنجگری به‌عنوان یک قاضی مطرح کشور سر صحنه حاضر می‌شدند تا بر فیلمنامه و حتی بازی من در نقش قاضی نظارت داشته باشند. در آن دوره دائماً به ایشان نگاه می‌کردم. در شغل ما تماشا کردن خیلی مهم است.

در قضاوت هم تماشا کردن و دقت در رفتار دیگران خیلی مهم است. شاید از این نظر بتوان اشتراکی هم بین بازیگری و قضاوت پیدا کرد.

ببینید این بخش که شوخی است. من همین‌جا از تمام قضات کشور معذرت می‌خواهم. کاری که من کردم فقط بازیگری بود. چون قضاوت جدی کاری است که اصلاً نمی‌توان با آن شوخی کرد. ولی به‌هرحال خوب تماشا می‌کردم. با سجاد به دادگاه می‌رفتیم. ما نزد افرادی از جمله امین تویسرکانی، یکی از افراد درجه‌یک قوه قضاییه، رفتیم. صدای ایشان را ضبط کردم. نزدیک به یک ساعت و نیم برای من حرف زد. این فرآیند را چندین بار تکرار کردیم. در تمرین‌هایی که طی چهار یا پنج ماه با بازیگران روبه‌رو داشتم، هم تمرین می‌کردم و هم قضات را فقط نگاه می‌کردم. هیچ کار خاص دیگری نمی‌کردم و فقط می‌دیدم. این تماشا کردن، ویژگی‌هایی را وارد ناخودآگاه من کرد. قرار نبود من کار خاصی در این زمینه بکنم. اما مهم‌تر از همه، هدایت آقای مرادی به‌عنوان استاد من بود. کمک‌های محمدحسین هادی (دستیار آقای مرادی) در فرآیند تمرین خیلی به من کمک کرد. اما شاید برایت جالب باشد که بگویم یک جا من و سجاد با هم به مشکل خوردیم.

سجاد این را در گفت‌وگویش مطرح نکرده بود!

بگذار من برایت بگویم. به‌نظرم دانستنش جالب است. هنگام تمرین‌ها، یک جا دیدم که سجاد به من معترض است. چون من داشتم یک قاضی به‌شدت رئال را بازی می‌کردم و سجاد آن را دوست داشت اما دائماً به این اشاره می‌کرد که چیزی در بازی‌ام کم دارم و آن، بُعد انسانی قاضی است. آن موقع این حرف را نمی‌پذیرفتم. شاید چون تصویری که در ذهن خودم داشتم در وجودم ته‌نشین شده بود و همان را در بازی‌ام پیاده می‌کردم. سجاد به نکته خیلی مهمی اشاره کردو همین الآن هم در گفت‌وگوهایم با او می‌گویم که واقعاً اگر هدایت آقای مرادی و سجاد نبود، الآن «آقای قاضی» چیزی نبود که داریم می‌بینیم. سجاد کمک کرد که بعد انسانی و رئوف‌بودن قاضی برای من فعال شود. یک قاضی که الزاماً همیشه خشمگین نیست. بعضی موقع‌ها می‌خندد، مزاح می‌کند و حتی اشتباه می‌کند. سریال که جلوتر می‌رود می‌بینیم که شخصیت قاضی برای خودش خطوط قرمزی دارد. گاهی احساساتش فعال می‌شود. گاهی به هم می‌ریزد و آدم نرمالی نیست که پشت آن میز نشسته است. این‌ها، از جایی به بعد، هدایت خود سجاد بود. حتی هنگام ضبط، دو، سه باری با سجاد وارد بحث شدم. در نهایت امروز که به آن قسمت‌ها نگاه می‌کنم می‌بینم که چقدر حرف کارگردان درست بود.

یکی از نکات کلیدی دیگر، جنس صدای قاضی بود. قاضی باید در صدایش ابهتی داشت که در لحن و بیان شما وجود دارد. اما آیا به‌طور ویژه روی بخش صدا کار کردید؟ مثلاً به‌سمت صداسازی برای شخصیت رفتید؟

نه. این ویژگی از اول وجود داشت. این لطف خدا بوده که این ویژگی را داشته‌ام. اصلاً زمانی نداشتیم که روی بیان کار کنیم. اما در سه، چهار سالی که نزد آقای مرادی بودم، یکی از زحمات بزرگی که ایشان برای ما کشیدند بیان ما بود که روی کار من تأثیر زیادی گذاشت.

یکی از نکات جالبی که سجاد در مصاحبه‌ش گفت جنبه حماسی مد نظرش برای شخصیت قاضی بود و این‌که شما شاهنامه‌خوانِ خوبی بودید و این در انتخاب شما نقش داشت و در فرآیند کار به ساخت شخصیت قاضی کمک کرد. این نکته خیلی برای من کنجکاوی‌برانگیز بود که چطور شما از روحیات و ویژگی‌های شخصیت‌های شاهنامه برای ساختن ابعادی از کاراکتر قاضی استفاده کردید.

من از بچگی به قهرمان‌ها علاقه داشتم. من هنوز عاشق فیلم «سامسون و دلیله» (سسیل ب. دمیل، ۱۹۴۹) هستم. وقتی موهای سامسون را کوتاه می‌کنند و قدرتش را از دست می‌دهد، در بچگی برایش اشک می‌ریختم. همین‌طور می‌توانم به فیلم‌های فراوان دیگری مثل قسمت اول و دوم «راکی» هم اشاره کنم. در سینمای خودمان هم عاشق سینمای آقای کیمیایی بودم که اصلاً شاخصه‌اش این است. این در من ریشه داشت.

یعنی به‌طور خاص قهرمانان تراژیک؟

بله. هنوز هم اگر کسی فیلمی به من معرفی کند که در آن قهرمان وجود داشته باشد، دیدن آن فیلم را در اولویت می‌گذارم. اما از جایی به بعد، تأثیر سجاد بود. من شاهنامه‌خوانِ خوبی نبودم بلکه شاهنامه‌خوانِ خوبی شدم. سجاد از من خواست که خواندن شاهنامه را شروع کنم. وقتی خواندن شاهنامه را شروع کردم دیدم که چقدر با روحیات من همخوان است و چقدر شخصیت‌هایی مثل فریدون، رستم و سهراب را دوست دارم.

قاضی شخصیتی است که طبعاً هر کاری هم انجام می‌دهد باید طبق قانون باشد. این امر چطور؟ محدودیت‌هایی ایجاد کرد؟ مواردی بود که شما فکر کنید شخصیت از لحاظ دراماتیک باید فلان کار را بکند اما جلوی خود را به‌خاطر ملزومات قانونی بگیرید؟

بله. چنین بود. خیلی هم دردناک بود. آن‌جا با همه وجودم احساس کردم که قضات چقدر بعضی وقت‌ها اذیت می‌شوند. خیلی دلم برای قضات سوخت. واقعاً درد می‌کشند. بعضی وقت‌ها احساسات آدم غلیان می‌کند و نمی‌توانی جلوی خودت را بگیری اما باز باید طبق قانون رفتار کنی. نمی‌خواهم مثال بزنم چون ممکن است هنگام چاپ مجله بخش‌های دیده‌نشده‌ای از سریال لو برود.

تجربه ما به‌عنوان علاقه‌مندان به سینما نشان داده که عموماً تماشاگران با شخصیت‌هایی که قیدوبندهای کمتری دارند بیشتر همدلی می‌کنند. در تاریخ سینما هم نمونه‌هایی از مأموران قانون که بسیار محبوب شدند (از هری کثیف بگیرید تا آل پاچینوی «مخمصه») آدم‌هایی بودند که اتفاقاً زیاد به قیود قانونی وفادار نبودند. تاریخ سینما پر از تبهکاران محبوب است ولی مثلاً پلیس یا قاضی محبوب به آن اندازه وجود ندارد. حالا شما باید یک شخصیت کاملاً وفادار به قانون را به تصویر می‌کشیدید که حتی برون‌گرایی‌ها یا عصبانیت‌هایش هم باید در چارچوب قانون باشد و در عین حال باید در هر اپیزود به همدلی‌برانگیزترین شخصیت ماجرا تبدیل می‌شد. چه چالشی برای حل این مشکل داشتید؟

باز باید برگردم به این نکته که سجاد مهرگان در طول کار همه‌جوره پشت من ایستاد. ما حتی سر تست گریم هم بحث داشتیم. من از روز اول می‌گفتم تست گریم باید جوری باشد که هر کسی سریال را می‌بیند احساس کند که می‌تواند خودش شبیه این آدم باشد. یعنی می‌خواستم گرایش خاصی به این شخصیت ندهیم. سجاد از نظر من حمایت کرد. زمان تمرین‌ها و زمان ضبط یکی از جنبه‌های اخلاقی که برای قاضی لحاظ کردیم و آن را از شخصیت آقای مهدی رنجگری الهام گرفتم، جنس طنازی بود. یکی از خصوصیات بارز آقای رنجگری این است که هر سؤالی از ایشان بپرسی با طنز به شما جواب می‌دهند اما به‌شکلی آن‌قدر جدی که اصلاً متوجه نشوی که دارد از طنز استفاده می‌کند. نمونه فوتبالی‌اش آقای فیروز کریمی است. این ویژگی را از آقای رنجگری گرفتم و خیلی هم روی آن تمرین کردم و زمان ضبط دیگر در من نشسته بود. بعضی وقت‌ها متهم یا شاکی چیزی می‌گفت و من ناخودآگاه به‌صورت طنز جواب می‌دادم. همین می‌توانست یکی از نبایدهای کار باشد؛ این‌که قاضی مملکت شوخی می‌کند آن هم به‌شکلی که خیلی مواقع خنده می‌گیرد. اما ما انجامش دادیم. حتی در مورد بحث قهوه‌خوردن هم اعتراضاتی مبنی بر این شنیدیم که مگر قاضی وسط دادگاه می‌رود قهوه می‌خورد و برمی‌گردد؟ اما می‌خواستیم برخی از مرزها را بشکنیم. خدا را شکر تا امروز هم قوه قضاییه و هم صداوسیما خیلی از ما حمایت کردند. نگاه آن‌ها هم این بود که کمی تازه‌تر به قضایا نگاه کنیم و از آن‌ها ممنونم.

برای بازی در نقش قاضی جدا از دنیای واقعی، احیاناً از بازیگر دیگری هم الگو گرفتید؟ چه ایرانی و چه خارجی؟ یا جدا از الگو گرفتن اصلاً نمونه‌هایی را برای واکاوی تماشا کردید؟

به‌هیچ عنوان. البته قبلاً نمونه‌های زیادی دیده بودم. من بسیار به فیلم‌های نوآر و فیلم‌های پلیسی علاقه دارم. آخرین موردی هم که دیدم فیلم «من شیطان را دیدم» (کیم جی-وون، ۲۰۱۰) از سینمای کره بود که خیلی هم دوستش داشتم. مابه‌ازا زیاد داشتم. اما سعی کردم به‌هیچ عنوان به هیچ‌کدام از آن‌ها رجوع نکنم. حتی سریال آمریکایی «قاضی جودی» را سجاد برایم می‌فرستاد و خیلی از اپیزودهایش را می‌دیدم. اما سعی می‌کرم مابه‌ازایی از درون آن‌ها برندارم. دلیلم هم این بود که آن‌ها که هستند، تولید شده‌اند و مردم دیده‌اند. اگر بخواهم همان‌ها را بردارم تکراری می‌شود. در عوض سعی کردم الگوها را از نمونه‌های واقعی برداشت کنم.

ما در این سریال با شخصیتی روبه‌رو هستیم که دارد ابعاد مختلفی از شخصیتش را بروز می‌دهد. گاهی باید در لحظه جنس واکنش‌هایش را عوض کند و کماکان باورپذیر باشد. در اوج عصبانیت ممکن است به یک حرف متهم یا شاکی بخندد. یا در اوج آرامش باید یک لحظه داد بزند تا فضا را کنترل کند. در سینما وقتی با چنین شخصیت‌هایی روبه‌رو هستیم، معمولاً یک هسته مرکزی یا یک نخ تسبیح وجود دارد برای این که تغییرات مداوم جنس واکنش روی یکدستی بازی بازیگر تأثیر منفی نگذارد. این بازیگر است که باید آن هسته مرکزی را پیدا و در بازیش متجلی کند. در یک مجموعه طولانی تلویزیونی چطور؟ آیا شما به‌عنوان یک بازیگر نیازی احساس کردید که یک نخ تسبیح برای یکدستی جنس بازی‌تان پیدا کنید یا با توجه به فرصت زیادی که برای شناساندن شخصیت به تماشاگر داشتید، چنین نیازی را احساس نکردید؟

در این‌جا هم این نخ تسبیح وجود دارد. از همان روز اول سجاد این را برای من تکرار می‌کرد که این آدم به‌شدت عادل است: در صدایش، در حرکات دستش، و در نگاهش. این نکته‌ای است که حتماً باید رعایت می‌کردم. اجازه داشتم که در برخی از موارد تغییراتی ایجاد کنم اما باز باید به این ویژگی برمی‌گشتم. نخ تسبیح ما در این سریال همان عدالت قاضی بود که سعی کردیم رعایت کنیم. خیلی جاها این ویژگی از دست من درمی‌رفت و سجاد مهرگان تذکر می‌داد. خیلی جاها آقای مرادی یا محمدحسین هادی در این زمینه توصیه‌هایی به من می‌کردند. اگر هدایت آن‌ها نبود شاید این اتفاق نمی‌افتاد. چون من خودم را از بیرون نمی‌دیدم، ممکن بود کار از دستم در برود. اما مهم‌ترین رکن رسیدن به این نتیجه، بازیگران درخشانی بودند که روبه‌روی من قرار گرفتند. انصافاً تمام بازیگرانی که روبه‌روی من بودند، ریتم را بلد بودند و با خودشان کاراکتر آورده بودند. من هیچ‌وقت روبه‌روی خودم تیپ ندیدم. همه روی شخصیت‌ها کار کرده و به شخصیت‌ها عمق داده بودند. به‌هرحال آن‌ها درس‌خوانده‌های مکتب آقای مرادی بودند و این کار را برای من ساده می‌کرد. من دغدغه این را نداشتم که الآن با هم‌بازی‌ام چالش خواهم داشت.

یک سری بده‌بستان‌هایی هم بین شما و بازیگران وجود دارد. این موارد در فیلمنامه نبود و سر تمرین یا سر صحنه اضافه می‌شد؟

قطعاً مواردی در فیلمنامه نبود و در تمرین درمی‌آمد. آخر کار فیلمنامه ما کارگاهی هم شد. فیلمنامه‌های آماده‌ای آمدند و وقتی در پلاتو با بازیگران قرار می‌گرفتیم، خیلی جاها بداهه ایجاد می‌شد. اما سجاد سر ضبط این اجازه را نمی‌داد. هرچه در تمرین اتفاق می‌افتاد، پرونده‌اش بسته می‌شد و می‌رفتیم برای ضبط. هنگام ضبط خیلی به‌ندرت پیش می‌آمد که اتفاق بداهه‌ای رقم بخورد.

شما پیشینه تئاتری دارید و فکر می‌کنم حداقل پنج، شش سال می‌شود که وارد کار تصویری (تلویزیون و نمایش خانگی) شده‌اید. خیلی‌ها در فضای نقد فیلم به این اشاره می‌کنند که در سینما و تلویزیون بحران بازیگر داریم. مثلاً بازیگر ۴۵ ساله هنوز نقش جوان ۲۵ ساله بازی می‌کند درحالی‌که ممکن است در فضای تئاتر کلّی استعداد ۲۵ ساله داشته باشیم که هنوز شناخته نشده‌اند. به‌عنوان کسی که از تئاتر شروع کردید و توانستید خود را ثابت کنید، فکر می‌کنید ضعف ما کجاست که این فرآیند به‌درستی اتفاق نمی‌افتد؟ آیا برنامه‌ای جهت ستاره‌سازی وجود ندارد؟ آیا به تنبلی خود آن‌ها برمی‌گردد؟

واقعاً من قابل جواب‌دادن به این سؤال نیستم چون سؤال فنی و بزرگی است. معلمان من باید به این سؤال جواب دهند. من فقط نظر شخصی‌ام را می‌گویم. وقتی ۹ سال پیش وارد این رشته شدم، یک خصوصیت بارز داشتم. سر هر کلاسی که می‌نشستم، اساتید از دست من کلافه می‌شدند! خیلی مواقع اساتید به من می‌گفتند «بس است. تو که هفته پیش اتود زدی. چه خبر است؟ یک ذره آرام باش»! اما من در تمام این ۹ سال، هر هفته برای کلاس‌ها اتود آماده داشتم. برای این حضور مستمر خیلی هزینه کردم اما برای هزینه‌ای که می‌کردم تلاش می‌کردم. تجربه شخصی‌ام چنین است: این‌که تو فقط به یک کارگاه رفته و از آن بیرون بیایی، الزاماً کاری برای تو نمی‌کند. تو باید تلاش کنی و زحمت بکشی. یادم است یک‌بار کیومرث مرادی من را صدا زد و گفت می‌خواهد اجرایی روی صحنه ببرد و در این اجرا نقشی دارد که فقط دو خط دیالوگ دارد و قرار است یک شب در میان آن را بازی کنم یعنی یک شب آن را من بازی کنم و شب بعد یک فرد دیگر. من آن موقع تجربه کار تصویر هم داشتم اما آرزویم بود که برای کیومرث مرادی بازی کنم. پس این نقش را پذیرفتم و با همه وجودم برای آن کار تمرین کردم. به نکته خیلی خوبی اشاره کردی. من فقط از منظر یک هنرجو جواب تو را می‌دهم. به‌نظرم اگر تنبلی نکنیم، انرژی بگذاریم و تلاش کنیم، این اتفاق بالاخره برای همه ما می‌افتد. چون اعتقادم این است که بازیگری مختصّ شخص خاصی نیست. تو حتی نیازی به چهره خوب هم نداری. اگر انرژی خوب داشته باشی و تلاش کنی به نتیجه می‌رسی.

عکس بهزاد خلج

بهزاد خلج در سریال حیثیت گمشده
بهزاد خلج
بهزاد خلج در جشنواره فیلم فجر

 

عکس بهزاد خلج

عکس های اینستاگرام بهزاد خلج

عکس بهزاد خلج
عکس های بهزاد خلج
عکس بهزاد خلج
بهزاد خلج در فیلم کوتاه مرد جعبه ای
عکس بهزاد خلج
بهزاد خلج در فیلم سینمایی گواهی امضا
عکس بهزاد خلج
بهزاد خلج در فیلم کوتاه غریبه و باد
عکس بهزاد خلج
بهزاد خلج و پسرش بردیا

 

پرسش های متداول

بهزاد خلج در پوست شیر چه نقشی دارد؟
بهزاد خلج در پوست شیر نقش سروان رسول فولادوند را بازی کرد.
نقش بهزاد خلج در مانکن چی بود؟
نقش بهزاد خلج در مانکن، وکیل کتایون بود.


سخن آخر

بیوگرافی بهزاد خلج و همسرش که با بازی در نقش وکیل در سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده و نقش قاضی در سریال آقای قاضی به کارگردانی سجاد مهرگان به شهرت رسید را در این مطلب بررسی کرده ایم. در صورت تمایل می توانید بیوگرافی بازیگران سریال حیثیت گمشده از جمله بیوگرافی مهدی زمین پرداز بازیگر نقش رسول و بیوگرافی مهدی حسینی‌ نیا بازیگر نقش امیر را بخوانید. اگر شما هم طرفدار این بازیگر هستید و اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی و هنری وی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4 (از 3 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد