hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > کسب و کار > نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط در رشد اقتصاد

نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط در رشد اقتصاد

کارآفرینی و ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارند.

کارآفرینی و ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارند. از آنجا که نمی توان اثر کسب وکارهای کوچک و متوسط را در رشد اقتصادی کشور ها نادیده گرفت، برای پیشرو بودن در این امر، کشورها اقدام به سیاست گذاری و برنامه ریزی های بلند مدت کرده و مشوق ها و شرایطی را به وجود می آورند تا از پتانسیل سازنده ی کسب وکارهای کوچک و متوسط برای رسیدن به رشدی پایدار استفاده نمایند.هر کشوری بر اساس استانداردهای تعریف شده و قوانین و مقررات داخلی تعریفی مجزا از کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه کرده است که پایه و اساس این تعاریف بر مبنای تعداد کارکنان و پرسنل تشکیل دهنده کسب و کار می باشد.

توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی‌ها نشان داده است که کسب وکارهای کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند. شرکت های کوچک و متوسط نقش به سزایی در اشتغال زایی ایفا می‌کند و همواره افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این نوع کسب و کارها مشغول به فعالیت هستند . کسب وکارهای کوچک و متوسط، در اکثر کشورها به عنوان عناصر مهم در پیشرفت های اقتصادی- اجتماعی شناخته شده اند. این کسب وکارها خصوصاً در ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری های پایین، توسعه های سازمانی شرکت های متکی بر اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش های نوین، اهمیت بسزایی دارند. نگاهی به نظام اقتصادی- اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نو توسعه  یافته ی جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است. این بنگاه-های اقتصادی علی رغم آنکه به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند، بازدهی بیشتری داشته و در ایجاد اشتغال، ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات این کشورها، نقش مهمی دارند. از جمله ویژگی های شاخص این نوع کسب و کار ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

بنگاه‌های کوچک و متوسط اکثر اقتصادها را تشکیل می‌دهند.

عمده کسب‌وکارهای کوچک فقط یک کارمند دارند.

در کسب‌وکارهای کوچک به طور معمول مدیر مالک است.

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بخش قابل‌توجهی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

کسب‌وکارهای کوچک توسط بسیاری از دولت‌ها به‌عنوان منبع اصلی مشاغل جدید دیده می‌شوند.

بسیاری از آنها در اقتصاد گیگ فعال هستند. (انجام کار پروژه‌ای)

طبق تعریفی که بانک جهانی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه داده، این کسب‌وکارها به بنگاه‌هایی اطلاق می‌گردد که دارای حداکثر 300 پرسنل بوده و فروش کل سالیانه آن از 15 میلیون دلار تجاوز نکند. بر اساس تعریف ارائه شده از سوی این بانک، چنین کسب‌وکارهای را می‌توان به سه‌طبقه خرد، کوچک و متوسط تقسیم کرد:

بنابراین، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نقش بسیار اساسی در رشد اقتصاد کشور دارند به دلیل اینکه با سرمایه اندک نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ شکل می‌گیرد تولید در آمد می‌کنند و بخش زیادی نیروی انسانی را درگیر خود می‌کند و اگر دولت‌ها از این کسب‌وکارها حمایت لازم را به عمل آوردند باعث ثبات اقتصاد و همچنین رفع معضل بیکاری از جوامع خواهند شد.


ردیف  طبقه بندی کسب و کارها

تعداد کارمندان

کل دارایی‌ها/فروش سالیانه

1 کسب‌وکارهای خرد

کمتر از 10 نفر

کمتر از 100 هزار دلار

2

کسب‌وکارهای کوچک

بین 10 تا 50 نفر

بین 100 هزار و 3 میلیون دلار

3

کسب‌وکارهای متوسط

بین 50 تا 300 نفر

بین 3 میلیون و 15 میلیون دلار

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
حمیدرضا پناهی
حمیدرضا پناهی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد