hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > 15 راهکار برای بهبود کسب و کار و افزایش درآمد

15 راهکار برای بهبود کسب و کار و افزایش درآمد

15 راه جهت افزایش درآمد و بهبود کسب و کار را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم.

بهبود کسب و کار و افزایش بهره‌وری اقتصادی از کسب‌وکار امروزه بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. در شرایط نابسامان اقتصادی امروز کسب‌وکارهای کوچک، نوپا یا حتی بزرگ و قدیمی به دنبال راهکارهایی جهت افزایش درآمد خود هستند. در این مطلب سعی شده است 15 راهکار از مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های بهبود کسب‌وکار آموزش داده شود. در ادامه به هرکدام از آن‌ها پرداخته و شرحی مختصر از شیوه اجرای آن‌ها خواهیم داشت.


1- خدمات به مشتریان را بهبود دهید

در یک کسب‌وکار یک نظر منفی می‌تواند مشتریان بعدی را تحت تأثیر قرار دهد. یک راه ارتقای کسب‌وکار بهبود خدمات مشتریان است. با اهمیت دادن به خدمات مشتریان احتمال زیادی وجود دارد مشتریان شما به دلیل رضایت بازگردند یا حتی خدمات شما را به دیگران معرفی کنند. برای بهبود خدمات به مشتریان با تحلیل نگرانی‌ها و مشکلات رایج در محصول یا خدمات شروع کنید. از گروه پشتیبانی و خدمات مشتریان خود بخواهید در دوره‌های ماهانه یا فصلی، خدمات رقبا را بررسی کرده و از خدمات آن‌ها نمونه بگیرند. هدف از این اقدام تنها شناسایی کیفیت و سطح خدمات ارائه‌شده از سوی رقبا به مشتریان نیست، بلکه باید خدماتی فراتر از رقبای خود را برای مشتریان فراهم آورید. می‌توانید پاداش یا جوایزی را بر پایه جلو زدن از رقیب در نظر بگیری. درنهایت برای بهبود خدمات ارائه‌شده به مشتریان، به تمرکز بر روی مشتریان خود و اطمینان از برآورده ساختن خواسته‌های آن‌ها نیاز خواهید داشت؛ اما فراموش نکنید که خدمات مطلوب به مشتریان، به دو عامل بستگی دارد: توجه به مشتری و گوش دادن به خواسته‌های آن‌ها.

 

2- واکنش‌های مشتریان را جدی بگیرید

در مواردی بهترین سرمایه شما نظر صادقانه کارمندان و مشتری‌های شما است. کارمندان یک دید خاص درباره‌ی موارد قابل‌بهبود در کسب‌وکار دارند. به‌جای استخدام مشاور برای پی بردن به نقاط ضعف شرکت

می‌توانید روی کارمندان، دیدگاه‌ها و مشاهدات آن‌ها تکیه کنید. کاری که شرکت‌ها باید انجام دهند، توجه به تمام بازخوردها است.

 

بازخورد تأثیرگذار، خواه مثبت باشد یا منفی، بسیار کمک‌کننده است. بازخورد حاوی اطلاعات ارزشمندی است که در تصمیم‌گیری‌های مهم از آن‌ها استفاده می‌شود. بهترین شرکت‌ها از دو ویژگی استفاده مفید از بازخوردها و همچنین دریافت بازخوردهای مؤثر برخوردارند و هرلحظه در حال بهبود اوضاع بر مبنای بازخوردها هستند. شرکت‌های قدرتمند نه‌تنها در پذیرش بازخورد خوب هستند، بلکه به‌عمد درخواست بازخورد می‌کنند و در مقابل کاربران هم به این خواسته پاسخ می‌دهند. بازخورد مؤثر دارای مزایای بسیاری برای ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و سازمان‌ها است.




3- در فضای مجازی حضورداشته باشید و خود را معرفی کنید

هدر دادن سرمایه در بازاریابی‌های غیر مؤثر کار آسانی است. شما باید به دنبال روش‌هایی باشید که ازیک‌طرف نیاز به بودجه کمی داشته و از طرف دیگر مؤثر باشد.

رسانه‌های اجتماعی با توجه به قیمت و ریسک کمی که دارند، یک گزینه عالی برای ارتقای تجارت شماست. در مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین، دلایل زیادی برای نشان دادن قدرت و ضرورت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کنار بازاریابی سنتی وجود دارد.

 یک راه عالی برای گسترش کسب‌وکار حضور در جامعه آنلاین است. با استفاده از وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به‌آسانی محصول یا خدمات را به کاربران مناسب معرفی کرد و برخلاف تبلیغات سنتی به‌صورت رایگان و یا پرداخت هزینه‌ای کمی این کار را انجام داد.


4- در بازاریابی خلاقیت به خرج دهید یا از بازاریاب خلاق استفاده کنید

یک روش برای ایجاد برتری و تمایز با رقبا استفاده از استراتژی بازاریابی خلاقانه است. به‌جای قرارداد با افراد معروف برای تبلیغات محصول از استراتژی‌های تأثیرگذار مانند «یکی بخر یکی ببر» استفاده کرد. به‌جای تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی و صرف هزینه‌های بالا می‌توان در کانال‌های ویدیویی آنلاین که رایگان است بهره برد. یافتن انگیزه مشتریان و شرکت می‌تواند نتایج عجیبی برای هر کسب‌وکاری به همراه داشته باشد.


5- رفتار رقیبان کسب‌وکارتان را بررسی و تحلیل کنید

آگاهی از مفروضات، اهداف و استراتژی‌های فعلی رقیب زمانی قابل‌دستیابی است که بتوان از قابلیت‌ها و منابعی که رقیب در دسترس دارد، اطلاع کافی پیدا کرد.

 قابلیت‌های رقیب می‌تواند با توجه به نقاط قوت و ضعف آن در مناطق مختلف عملکردی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرد. یکی از روش‌ها برای این کار استفاده از مدل مدیریت  استراتژیکSWOT    است که در آن نقاط قوت و ضعف رقبا به‌خوبی مشخص و تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

 مطالعه رقبا یک بخش مهم کسب‌وکار به‌خصوص برای استارتاپ ها است. لازم است به تجزیه‌وتحلیل بازار بپردازید. سپس با شناسایی رقبا می‌توانید کسب‌وکار هر یک را تجزیه‌وتحلیل کنید و از آن یک مدل تحلیل رقبا درآورید.

 پس از شناخت کامل رقبا، باید رفتار خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مشتری روند کسب‌وکار شمارا بر رقیبتان ترجیح دهد و به سمت شما بیاید.



6- به همکاران خود روحیه و انگیزه دهید

کارکنان بااستعداد و دارای انگیزه می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی سبب بهبود تجارت شما گردند؛ بنابراین مواردی را که سبب بالا رفتن انگیزه کارکنان می‌شود را یاد بگیرید. مهم است که به فرهنگ کاری خود معنا و هدف تزریق کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که هدف دارند، متمرکزتر، خلاق‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند، پس رهبرها باید به کارمندان خود یادآوری کنند که کار آن‌ها در بهبود زندگی مردم مؤثر است. ایجاد مسئولیت و تعهد به‌جای اطاعت محض؛ (برخی افراد به خاطر ایمان و هدفمند بودن، خود را مسئول و پاسخگو می‌دانند) بستر مناسبی برای مدیران است که با توجیه صحیح و آموزش متناسب با شغل و سپس با سپردن مسئولیت و اختیار، انگیزه آنان را افزایش دهند.

اداره کردن یک کسب‌وکار می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. ولی می‌توان با استفاده از پتانسیل‌ها هزینه‌ها را به حداقل رساند.



7- از تحلیل و بررسی حساب مالی‌تان غافل نشوید

تعداد کمی از کسب‌وکارهای کوچک هستند که ایده‌های دقیق روزانه، هفتگی و یا ماهانه دارند و یا با خبر از روند گردش‌های مالی در کسب‌وکار خود می‌شوند.

بسیار مهم و ضروری است که شما در زمان لازم و موردنیاز صرفه‌جویی در جریان نقدینگی خود داشته باشید.

اگر شما برای این مسئله مهارت لازم را ندارید مناسب است که یک حسابدار استخدام کنید و خود نیز در کنار او به بررسی جریان نقدینگی کسب‌وکار بپردازید.


8- هدف‌هایتان را به‌طور واضح مشخص و دنبال کنید

مشخص کردن اهداف و مقاصد یک بخش مهم و ضروری از موفقیت کسب‌وکار شما می‌تواند باشد.

از اهداف به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی دقیق استفاده کنید تا از این طریق اطمینان پیدا کنید که در کسب‌وکار کوچک خود رو به جلو حرکت می‌کنید.

 به‌عنوان‌مثال، سعی کنید ترافیک را در وب‌سایت و یا وبلاگ خود را بالا ببرید تا از این طریق بتوانید فروش را افزایش داده و مشتریان را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.


9- بر روند اجرای کار نظارت داشته باشید

هیچ کسب‌وکاری در فضای بسته به‌درستی به نتیجه نمی‌رسد. رویدادها و تغییرات جهانی بر کسب‌وکار شما تأثیرگذارند. به مسائل و جریاناتی که در حوزه کاری و جامعه شما در حال رخ دادن هستند توجه کنید.


10- با مطالعه و تمرین مهارت فروش را در خود بهبود بخشید

یک منطقه با مراجعه بالای مشتریان می‌تواند باعث بهبود عملکرد فروش کسب‌وکار شود. چه شما یک نفر و یا مدیر یک گروه فروش بزرگ باشید باید بر بهبود فروش تمرکز کنید.

برای شروع مأموریت کسب‌وکار خود را مشخص کنید. هنگامی‌که مشخص می‌شود که شما در یک منطقه برتری دارید، نیاز افراد نیز در آن منطقه مشخص می‌شود و شما می‌توانید حس و هدف بیشتری برای فروش محصول و خدمات خود داشته باشید.


11- محدودیت‌های کسب‌وکارتان را بهتر بشناسید

صاحبان کسب‌وکارهای موفق دید روشنی از محدودیت‌های خود دارند.

با شناخت دقیق شخصیت خود می‌توانید منابع خود را مدیریت کنید و زمینه‌های ضعف خود را پیدا و به آن‌ها کمک کنید. این یکی از دلایل اصلی موفقیت است.


12- استراحت را جدی بگیرید

راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک کاری سختی است. گاهی بهترین روش برای بهبود کسب‌وکار و بازگرداندن شورو شوق دوباره این است که به تعطیلات بروید و کمی استراحت کنید. ارزش پنهانی خرج کردن کمی از زمان بیرون از کسب‌وکار خود را دست‌کم نگیرید.



13- به دنبال وام‌های با سود کم باشید

امروز بسیاری از بانک‌ها با داشتن جواز کسب به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وام می‌دهند. به دنبال وام‌هایی با سود کم باشید. پس از حساب‌وکتاب دقیق و اخذ وام با سود کم؛ مبلغ به‌دست‌آمده را به سرمایه خود اضافه کنید. با تورم‌های سرسام‌آور امروز هرچه پول نقد را به جنس یا افزایش سرمایه خود اضافه کنید به سودتان خواهد بود.


14- در کارهای خیر سهیم باشید

حتی اگر انسان اخلاق‌گرایی نیستید که هستید، اگر مذهبی نیستید یا به کارما اعتقادی ندارید؛ باز هم سعی کنید در امور خیر سهیم باشید. 

جدای از احساس خوبی که با انجام کارهای خیر در حق نیازمندان نسبت به خودتان پیدا می‌کنید؛ فعالیت‌های خیرخواهانه سبب افزایش اعتبار کسب‌وکار شما خواهد شد. همچنین انجام امور خیر یا همکاری با خیریه‌ها می‌تواند شما را با شبکه‌ای تز مشتریان تازه و مطمئن مرتبط کند.


15- بر مسائل برندینگ در طولانی‌مدت تمرکز کنید

امروزه بندسازی شخصی یا برند سازی شرکتی حرف اول را برای شناساندن کسب‌وکارتان در جامعه هدف می‌زند. پیرامون برند سازی مطالعه داشته باشید. ثبت لوگو، چاپ کارت مشتریان یا کمک گرفتن از پنل های پیامکی و شعارهای تبلیغاتی نقش بسیار مهم و ضروری برای بهبود کسب‌وکارتان بازی خواهد کرد. می‌توانید با مطالعه بر این علم خود دست به کار شوید یا از متخصصان این امر جهت بهبود کسب‌وکارتان کمک بگیرید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد