hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > کسب و کار > نوآوری در خدمت کیفیت زندگی سالمندان

نوآوری در خدمت کیفیت زندگی سالمندان

مطالعات نشان می‌دهد که ایران نیز همگام با جمعیت جهان از این قاعده مستثنی نیست.  یکی از مباحث جدید در حوزه رفاه اجتماعی سالمندان، در راستای بهتر زیستن این قشر از جامعه مفهوم سالمندی موفق است که این سیاست‌هایی در راستای این امر باعث می‌شود نه‌تنها افراد عمر طولانی‌تری داشته باشند، بلکه این مدت با سلامتی و کیفیت زندگی بهتر برای آنان همراه باشد.


رویداد ایران - آزاده پناهی 

امروزه پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و فناوری باعث شده که بر خلاف گذشته که تعداد اندکی از افراد به سنین کهولت و پیری می‌رسیدند انسان‌ها طول عمر بیشتری داشته باشند و امید به زندگی افزایش یابد. این تحول که  در سطح جهانی رخ‌داده به همراه کاهش میزان باروری باعث افزایش تعداد افراد سالخورده‎ جوامع مختلف در سطح جهان شده است. مطالعات نشان می‌دهد که ایران نیز همگام با جمعیت جهان از این قاعده مستثنی نیست.  یکی از مباحث جدید در حوزه رفاه اجتماعی سالمندان، در راستای بهتر زیستن این قشر از جامعه مفهوم سالمندی موفق است که این سیاست‌هایی در راستای این امر باعث می‌شود نه‌تنها افراد عمر طولانی‌تری داشته باشند، بلکه این مدت با سلامتی و کیفیت زندگی بهتر برای آنان همراه باشد. به‌طورکلی نیازهای دوران سالمندی به چند دسته عمده نیازهای بهداشتی و سلامتی، اقتصادی و درآمدی، حمل‌ونقل و ایاب ذهاب، اسکان و داشتن مسکن متناسب، حمایتی و احساس تنهایی، پذیرش اجتماعی و مشکلات خانوادگی تقسیم می‌شوند. موضوع برآورده کردن نیازهای خاص سالمندان جامعه به‌منظور ترویج سالمندی فعال و موفق در آنان هر روز ابعاد تازه و گسترده‌تری پیدا می‌کند. باتوجه‌به رشد سریع استارت‌آپ‌ها در کشور و حرکت جمعیت به‌سوی سالمندی یکی از حوزه‌هایی که اخیرا توجه‌ها را به خود جلب کرده، حوزه سالمندان است. در چند سال اخیر شاهد استارت‌آپ‌هایی در داخل کشور هستیم که جامعه هدف خود را خدمت‌رسانی و ایجاد زندگی راحت‌تر برای سالمندان قرار داده‌اند. در ادامه قصد داریم به معرفی چند استارت‌آپ فعال در این حوزه بپردازیم. در ادامه قصد داریم به معرفی برخی تجربه‌ها در زمینه استارت‌آپ‌های ایرانی در این حوزه بپردازیم که برخی در مرحله تجاری هستند و برخی دیگر به این مرحله نرسیدند.

 امیدآفرینان مهندسی آینده

 
این استارت‌آپ در زمینه تولید ایمپلنت جذبی استخوان به کمک روش چاپ زیستی فعالیت دارد. ایمپلنت‌های چاپ شده سه‌بعدی قابل جذب برای کمک به مرحله طبیعی ترمیم استخوان کاربرد دارد. محصول BoneRegen یک داربست پلیمری و سرامیکی سه‌بعدی چاپ شده، از ریزساختارهای بیومتریک تشکیل شده است که باعث احیای بافت طبیعی پس از ورود به بدن انسان می‌شود. داربست منحصربه‌فرد پرینت شده سه‌بعدی، امکان نفوذ به سلول‌ها و رگ‌های خونی را فراهم می‌کند که هر دو نقش اصلی در بهبود زخم‌ها و ترمیم بافت دارند. نرخ جذب استخوانی این محصول خیلی شبیه به نرخ طبیعی ترمیم استخوان در بدن است و استفاده از آن دارای مزیت‌هایی از جمله متناسب بودن با بیو میمیک انواع مختلف استخوان بوده و  به طور طبیعی باگذشت زمان جذب می‌شود. هم چنین استفاده از آن  میزان عوارض بعد از عمل را کاهش داده و التهاب یا عفونت را تقریبا غیرممکن می‌کند و برای هر بیمار به‌صورت اختصاصی تولید می‌شود.

 

 جی‌پی راهکار پرداخت و تخفیف


جی‌پی در صدد حل مشکلات کارت‌های بانکی است. عملکرد جی‌پی شامل امکان خریدهای خرد در سطح شهر، طرح‌های تخفیف و تقسیط ویژه بازنشستگان، ایجاد درگاه طرح یاری، خدمات گردشگری، کارت منزلت و خانه‌های امید، انتقال وجه از کیف پول به کیف پول شخص دیگر، ارسال پیام‌های سلامتی و انگیزشی برای سالمندان، استفاده از فناوری QR بارکد NFC ، پرداخت‌های آنلاین و آفلاین و نقطه‌گذاری کلیه خدمات گردشگری مناسب شرایط فیزیکی بازنشستگان بر روی نقشه است. 

 تعاونی سلامت بنیان حال خوب


این استارت‌آپ با ارائه یک نرم‌افزار نصب شده روی تلفن همراه سالمند و مراقب آن، در زمان سقوط سالمند برای مراقب آلارم می‌فرستد و همچنین برای سالمندانی که دارای آلزایمر هستند در صورت خروج از محل جغرافیایی تعریف شده بر روی شنرم‌افزار به مراقب اطلاع می‌دهد و امکان یادآور کلیه درخواست‌های توان‌بخشی (دارو، غذا، ورزش و.....) را فراهم می‌کند. از طرفی برخی از امکانات در عصای هوشمند نیز تعبیه شده است. این محصولات می‌تواند کیفیت زندگی سالمند را ارتقا داده و تاکنون نمونه این محصول در کشور ساخته نشده است.

پرکتیس، سامانه ورزش نسل‌ها


این گروه با ایجاد یک پلتفرم هوشمند بر پایه تعامل با کاربر است تا در کمترین محدودیت مکان و زمان، امکان استفاده از خدمات ورزش و تغذیه ویژه‌سازی شده را برای کاربران فراهم کرده و با کاهش 80 % ابتلا به چالش‌های سالمندی از طریق فعالیت بدنی منظم و الگوی صحیح تغذیه به عادت روزانه باعث صرفه‌جویی مالی در حوزه بهداشت و درمان خواهد شد. محصول این استارت‌آپ شامل اپلیکیشن تلفن هوشمند، هوش مصنوعی (افزایش دیتابیس جامعه)، کارشناس آنلاین تلفنی (تشکیل پرونده سلامتی - ورزشی و راهنمایی و پاسخگویی به مشکلات) و الگوریتم تمرین و تغذیه ویژه سالمندان (اختصاص برنامه نسبت به نیاز هر فرد) است.

زینوبه

 
فراموش‌کردن مصرف دارو یکی از معضلات بزرگ در مصرف دارو به‌ویژه برای سالمندان و افراد پرمشغله است. مصرف بیش از حد دارو به دلیل فراموشی داروی مصرف شده، یک خطر بزرگ در کمین جان و مال افراد به‌ویژه سالمندان است. زینوبه با طراحی ظرف بهداشتی نگهداری دارو با محفظه‌های متعدد و مجزا، تفکیک‌پذیر و قابل شستشو با قابلیت هشدار در سه نوع صوتی، نوری و تصویری، امکان  یادآوری داروی فراموش شده و تنظیم مستقل برای داروهای متعدد و انعطاف در تعیین بازه‌های زمانی و زمان دقیق مصرف را دارد. در پایان باید گفت فناوری نه‌تنها لایه‏ای از راحتی و آسایش را به زندگی ما می‏افزاید، بلکه به روش‏های بی‌سابقه‏ای سالمندان را غنی و پشتیبانی می‏کند. امیدواریم در کشور ما نیز باتوجه‌به بستر موجود، تامین نیازهای این قشر پراهمیت در جامعه از سوی استارت‌آپ‌ها با اقبال بیشتری روبرو شود و شاهد امکانات و شرایط بهتری برای ایجاد زندگی موفق و فعال سالمندی باشیم.

 فن آسا

 
پارکینسون شایع‌ترین اختلال حرکتی در دنیا است که علت آن ناشناخته بوده و درمان کامل ندارد؛ باعث ایجاد لرزش در دست‌ها، انگشتان و بازوها می‌شود. گاهی این لرزش ممکن است در صدا یا پاها نیز مشاهده شود. این باعث تخریب سلول‌های عصبی مغز می‌گردد و بیشتر بر سیستم موتوری بدن تأثیر گذارد. شایع‌ترین علایم آن لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکت است. فن آسا با ایجاد قاشقی هوشمند طی الگوریتمی باعث جداسازی خودکار حرکات ارادی از لرزش غیرارادی دست می‌شود و باعث کاهش بیش از 85 % لرزش دست می‌شود.

همرو

 
همرو یک پلتفرم برای تبدیل عادات و رفتارهای مداوم کاربران به امتیازهای قابل خرج است. کاربران همرو با انجام فعالیت‌های روتین و دائمی خود و ثبت آن در این بستر، امتیاز دریافت می‌کنند و می‌توانند از امتیاز خود برای خرید از فروشگاه همرو استفاده کنند. در حال حاضر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کاربران در این بستر قابل ثبت است. فعالیت‌های دیگر نیز قابل‌تعریف در این پلتفرم خواهد بود. همچنین همرو برای نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بستری را ایجاد می‌کند تا با استفاده از ابزار ثبت و رصد انجام فعالیت کاربران در این پلتفرم، کمپین‌هایی را جهت اهداف خود طراحی و اجرا کنند. در کمپین همپا، درصورتی‌که کاربر با کاربر دیگری پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کند امتیاز ویژه دریافت می‌کند. کاربر اول با اسکن کد QR کاربر دوم روی گوشی خود، با او همراه شده و به فعالیت‌های مشترکشان در قالب این کمپین امتیاز داده می‌شود. این نوع از کمپین در برنامه‌های مشارکتی و جمعی یا مناسبتی قابل‌استفاده و بهره‌برداری است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد