hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > افزایش سن امید به زندگی در بین ایرانی‌ها

افزایش سن امید به زندگی در بین ایرانی‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در کشور به رقمی بیش از ۷۵ سال و با بیان اینکه این امر طبیعتا منجر به افزایش نسبت جمعیت سالخورده می شود، گفت: سالخوردگی جمعیت و سرعت زیاد رشد جمعیت سالمند در کشور، باعث نمود بیشتر نیازمندی های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سلامت خواهد شد که لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری را در مواجهه با این پدیده ناگزیر می سازد.
 دکتر سعید نمکی در پیامی به همایش مجازی روز جهانی و هفته گرامیداشت سالمند" با عنوان (نگاهی نو به مساله سالمندی در ایران)، با بیان اینکه سالخوردگی جمعیت و سرعت زیاد رشد جمعیت سالمند در کشور، باعث نمود بیشتر نیازمندی های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سلامت خواهد شد، بر لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری در مواجهه با این پدیده، تاکید کرد.
افزایش سن امید به زندگی در ایرانی‌ها
نمکی اظهار کرد: در قرن اخیر به یُمن پیشرفت وضعیت بهداشت و سلامت، شاخص امید زندگی در اغلب جوامع افزایش یافته و در کشور ما از رقمی کمتر از ۵۳ سال به رقمی بیش از ۷۵ سال افزایش یافته است؛ به نحوی که انتظار می رود در سال ۱۴۲۹، امید زندگی در ایران به ۷۸.۵ سال برسد. این امر منجر به افزایش نسبت جمعیت سالخورده می شود.

وی گفت: سالخوردگی جمعیت و سرعت زیاد رشد جمعیت سالمند در کشور، باعث نمود بیشتر نیازمندی های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سلامت خواهد شد که لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری را در مواجهه با این پدیده ناگزیر می سازد. ایده آل آن است که جمعیت ما بتوانند سالمندی سالم، فعال و موفق توام با حفظ منزلت، کرامت و عزت را تجربه کند. در این دوره از عمر، سالمند باید این امکان را داشته باشد که با بهره گیری از پتانسیل های فیزیکی، اجتماعی و روانی خود در جامعه مشارکت فعال داشته باشد و جامعه بتواند از حضور فعال سالمندان و خرد و تجارب آنان بهره مند شود. لازمه این امر، دارا بودن سطح مطلوبی از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.
وزیر بهداشت در ادامه این پیام مجازی، بیان کرد: در حوزه سلامت جسمی و روانشناختی، سالمندی جمعیت، زمینه ساز افزایش بار بیماری های مزمن و هم ابتلایی بیماری های مختلف است و با عنایت به این موضوع، اهمیت مراقبت های بهداشتی و درمانی در این گروه سنی و آموزش سبک زندگی سالم برای تجربه سالمندی سالم بیش از سایر گروه های سنی روشن می شود.
نمکی اضافه کرد: هدف از کلیه اقدامات وزارت بهداشت، تجربه یک سالمندی سالم در افراد جمعیت، حفظ سلامت، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری از سلامت روان و حفظ نشاط و سرزندگی سالمندان و مشارکت آنان در جامعه است. البته بدیهی است که این مهم تنها زمانی تحقق می یابد که مراقبت های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد آغاز و در کلیه مراحل بعدی زندگی استمرار و تداوم یابد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد