hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > استارت‌آپ ‌ در خدمت پدربزرگ و مادربزرگ‌ها

استارت‌آپ ‌ در خدمت پدربزرگ و مادربزرگ‌ها

سالمندانی که به‌عنوان بازار هدف حوزه استارت‌آپی به شمار می‌روند در حال حاضر در ایران یک جامعه آماری نزدیک به ۸ میلیون‌نفری هستند که با افزایش میانگین سطح سواد، آگاهی و دانش درصد بیشتری از این افراد امکان استفاده از خدمات نوین و حتی فناورانه را خواهند داشت. همچنین این طیف از مشتریان به دلیل فرهنگ روز جامعه بیش از گذشته به‌حق انتخاب و امکان استفاده آپشنال از خدمات و کالاها اهمیت می‌دهند.

رویداد ایران - آزاده پناهی 

سالمندی بخشی از زندگی انسان‌ها است که با فراز و نشیب‌ها و مشکلات متعدد جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی همراه است. با توجه به آمار و ارقام منتشر شده جمعیت سالمندان در جهان رو به افزایش است. در این زمان افزایش جمعیت سالمندان تا آن اندازه مهم اسـت که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سـطح جهان، در شرف وقوع انقلابـی در جمعیت‌شناسی هستیم. این موضوع بیش از کشورهای توسعه‌یافته کشورهای درحال‌توسعه‌ای چون ایران را درگیر خود خواهد کرد. 

 در این مرحله از زندگی بایستی  به انتظارات این قشر از جامعه به‌منظور حفظ استقلال و افزایش سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی سالمندان اهمیت داده شده و به آن به‌عنوان یکی از مسائل ضروری در جامعه نگاه شود که متاسفانه به‌ویژه در کشور ما توجه چندانی به آن نشده است. موضوع مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم آن است که در دنیا تنها طولانی‌تر کردن دوران زندگی سالمندان موردتوجه نیست. بلکه دانشمندان در تلاش هستند آسایش و آرامش بیشتری را در این سال‌های عمر برای این قشر از جامعه فراهم نمایند.

 اگر نقش سالمندان در جامعه به‌خوبی مدیریت شود، در حفظ و تأمین بخشی از سلامت روان جامعه مفید و مطلوب خواهد بود. سالمندان بخش مهمی از جامعه جهانی هستند که مثل هر فرد دیگری حق زندگی فعال و پویا دارند. در این میان به نظر می‌رسد گستردگی جمعیت سالمندان امکان حضور استارت‌آپ یا کسب‌وکارهای نوپا را در این حوزه امکان‌پذیر کند. شرکت‌هایی که این نیاز را درک کرده و دست‌به‌کار شده‌اند و با طراحی اپلیکیشن‌ها و ابزارهای گوناگون سعی در تامین نیازهای سالمندان و ایجاد زندگی راحت‌تر به همراه آرامش بیشتر برای آنها و بالطبع برای خانواده‌های این قشر از جامعه خواهند داشت. براین‌اساس امروزه یکی از حوزه‌های مطرح فعالیت استارت‌آپی در جهان مربوط به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های جهان است.

استارت‌آپ‌ها فضای نوینی را در اقتصاد کشور تعریف کرده‌اند، زیرا شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها بر پایه ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری یک فرد یا تیم انجام می‌شود. انتخاب فضای استارت‌آپی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید که بیشتر مبتنی بر بستر اینترنت هستند بایستی به مولفه‌هایی مانند بزرگ مقیاس بودن امکان رشد، بازار هدف بزرگ و روبه رشد و همچنین امکان تبادلات مالی و درآمدزایی توجه داشته باشد.

سالمندانی که به‌عنوان بازار هدف حوزه استارت‌آپی به شمار می‌روند در حال حاضر در ایران یک جامعه آماری نزدیک به ۸ میلیون‌نفری هستند که با افزایش میانگین سطح سواد، آگاهی و دانش درصد بیشتری از این افراد امکان استفاده از خدمات نوین و حتی فناورانه را خواهند داشت. همچنین این طیف از مشتریان به دلیل فرهنگ روز جامعه بیش از گذشته به‌حق انتخاب و امکان استفاده آپشنال از خدمات و کالاها اهمیت می‌دهند. این موضوع در کنار وجود برخی سختی‌ها، در سایر موارد و در زمینه ارائه متفاوت خدمات، امکان توسعه محصول، درنظرگرفتن فازهای توسعه‌ای و ارائه به‌روز محصولات و خدمات جدید را ممکن می‌سازد.

همچنین امروزه با خانواده‌هایی روبرو هستیم که با تعداد کم و اغلب تک‌فرزند گذران عمر کرده‌اند که آمادگی لازم برای تامین نیازهای روزمره والدین سالمند خود را ندارند و از سوی دیگر این قشر از جامعه نیازمند دریافت خدمات متنوع باکیفیت و با استاندارد بالا هستند.  از این روست که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه اقداماتی که خدمات موردنیاز زندگی سالمندان را در همه زمینه‌ها فراهم می‌کنند، مورد حمایت سازمان‌های دولتی و نهادهای اجتماعی غیردولتی قرار می‌گیرند. در کشور ما نیز با توجه به گستردگی نیاز موجود بستر بسیار مناسبی جهت فعالیت   استارت‌آپ‌ها که بیشتر مبتنی بر کسب‌وکارهای اینترنتی هستند، فراهم است که به‌واسطه خدماتی که ارائه می‌دهند، زمینه مناسب برای بهبود کیفیت زندگی سالمندی را فراهم نمایند، به‌گونه‌ای که از آسیب‌های این دوره مهم زندگی کاسته شود و به دنبال آن واژه سالمندی پویا به دورنمایی امیدبخش برای ارزشمندترین گروه جمعیتی تبدیل شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد