hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > "استقامت" هشتمین نمونه مریخی را جمع‌آوری کرد

"استقامت" هشتمین نمونه مریخی را جمع‌آوری کرد

مریخ‌نورد استقامت پس از جمع‌آوری هشتمین سنگ خود به سمت دلتای یک رودخانه قدیمی حرکت می‌کند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد ناسا روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: آخرین نمونه سنگ را جمع‌آوری کردم و کار در این مکان تمام است. در حال جمع کردن وسایلم برای حرکت به سمت دلتای یک رودخانه خشک هستم.

مریخ‌نورد استقامت به دنبال کشف حیات باستانی در سیاره سرخ است و درحالی که سایر ماموریت‌های مریخی به دنبال یافتن نشانه‌هایی از آب هستند این مریخ‌نورد پا را یک قدم فراتر گذاشته و سنگ‌های قابل توجهی برای بازگرداندن به زمین جمع‌آوری کرده است. قرار است ناسا و همتای اروپایی آن اواخر این دهه ماموریتی برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین به انجام برسانند.  

مریخ‌نورد استقامت در سال ۲۰۲۱ در دهانه ۴۵ کیلومتری جزرو فرود آمد. دانشمندان این ماموریت باور دارند که میلیاردها سال پیش، این دهانه یک دریاچه و دلتای یک رودخانه را در خود جای داده بوده است و به همین دلیل این ناحیه تبدیل به مکانی مناسب برای نمونه‌برداری و جستجوی نشانه‌های بالقوه حیات باستانی تبدیل شده است.

استقامت بخش عمده‌ای از اولین سال زمینی خود را صرف کاوش در منطقه‌ای در جنوب و غرب محل فرود خود کرده است. اکنون این مریخ نورد در مسیر بازگشت به نقطه فرودش است تا کار خود را در دلتای باستانی ادامه دهد.

"برد گارچینسکی"(Brad Garczynski) از دانشگاه پردو (Purdue) در بلاگ رسمی استقامت نوشت: در آنجا فرصتی خواهیم داشت تا لایه‌های سنگ‌های رسوبی، کانی‌های رسی، و تخته سنگ‌های گردی که با جریان آب به این منطقه رسیده‌اند را بررسی کنیم.

گارچینسکی ادامه داد: اگر در گذشته حیات میکروبی در اینجا وجود داشته، این یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی آن است، زیرا ممکن است گل‌های لایه‌ای فعالیت میکروبی را مدفون کرده و آن‌ها را حفظ کرده باشند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد