hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دوازدهمین نمونه برداری از مریخ انجام شد

دوازدهمین نمونه برداری از مریخ انجام شد

کاوشگر استقامت ناسا برای دوازدهمین بار از خاک و سنگ مریخ نمونه برداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، تیم پروژه استقامت در توئیتر اعلام کردند: این کاوشگر که به اندازه یک خودرو است سطح سیاره سرخ را سوراخ و دوازدهمین نمونه را روز چهارشنبه هفته گذشته مهر و موم کرد. این چهارمین عملیات نمونه برداری کاوشگر در کمتر از یک ماه است.

کاوشگر استقامت در فوریه ۲۰۲۱ میلادی همراه بالگرد کوچک نبوغ در ۴۵ کیلومتری منطقه Jezero Crater روی سیاره سرخ فرود آمدند. میلیاردها سال قبل در این منطقه یک دریاچه و رودخانه وجود داشته است.

هدف استقامت یافتن نشانه هایی از حیات در مریخ و جمع آوری ده ها نمونه از سنگ و خاک سیاره و ارسال آنها به زمین است.

از سپتامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ میلادی ۸ نمونه از سنگ و خاک ماه توسط استقامت جمع آوری شدند. این نمونه ها منشا آتشفشانی داشتند. اما ۴ ماموریت نمونه برداری بعدی که بین ۷ جولای تا چهارشنبه هفته گذشته (۳ آگوست) انجام شدند همه از سنگ های رسوبی بوده اند.

تغییر در نمونه برداری نشان می دهد، استقامت اکنون مشغول بررسی بقایای یک دشت و ساختارهای سنگی چند لایه ای است که طی گذر زمان با ریزش لجن از رودخانه باستانیJezero به وجود آمده اند. احتمالاً چنین بقایایی در مقایسه با نمونه های آتشفشانی، ترکیبات ارگانیک بیشتر و نشانه های دیگری از حیات در مریخ را در خود دارند.

کاوشگر استقامت ۴۳ محفظه نمونه برداری دارد که ۳۸ مورد آنها را می توان با سنگ و خاک مریخ پر کرد. در حال حاضر استقامت ۱۵ محفظه نمونه برداری پر و مهر وموم کرده است. ۱۲ محفظه حاوی صخره هایی ازمرکز مریخ هستند، یک محفظه حاوی هوای سیاره است و دو محفظه دیگر نیز «نمونه های شاهد»(witness tubes) هستند. محفظه های شاهد شبیه محفظه های جمع آوری نمونه‌ای هستند که سنگ و رسوب مریخ را در خود نگه می‌دارند، با این تفاوت که مواد مختلفی از قبل در آنها پر شده که می‌توانند آلاینده‌های مولکولی و ذرات را جذب کنند.

منبع: mehrnews-5557152

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد