hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ورودی کودکان نابینا و ناشنوا در خراسان رضوی روند کاهشی دارد

ورودی کودکان نابینا و ناشنوا در خراسان رضوی روند کاهشی دارد

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: طرح‌هاي غربالگري بينايي و شنوايي نوزادان و كودكان خراسان رضوي، نتايج خود را آشكار ساخته و ميزان ورودي‌هاي كودكان در اين دو بخش معلوليت را بشدت كاهش داده است.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-مسعود فيروزي افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از مدارس استثنايي خراسان رضوي، ميزان ورودي‌هاي كودكان نابينا و ناشنوا در سال‌هاي اخير  سير كاهشي داشته و در برخي مدارس اين ميزان به صفر نزديك شده است.

وي با بيان اينكه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي پيشگيرانه، تأثيرات خود را در درازمدت بر جامعه نشان مي‌دهد گفت: خوشحاليم كه اين دو طرح مهم، توانسته است ورودي‌هاي بهزيستي در بخش نابينايي و ناشنوايي را كاهش دهد و بار سنگين هزينه‌هاي معلوليت را از دوش خانواده‌ها و جامعه بردارد.

وي گفت: اگر بهزيستي چنانكه در احكام دائمي برنامه‌ي ششم توسعه آمده، در عمل هم محور سلامت اجتماعي قرار بگيرد و دستگاه‌ها در زمينه‌هاي مختلف با بهزيستي همكاري و همراهي داشته باشند مي‌توانيم در مورد ساير معلوليت‌ها و همچنين در آسيب‌هاي اجتماعي، توفيقات عيني و ملموس داشته باشيم.

فيروزي گفت: در مواردي كه بهزيستي با چالش‌هاي ناشي از عدم همكاري دستگاه‌ها روبرو مي‌شود طرح‌ها و برنامه‌هاي پيشگيري بي‌اثر يا كم‌اثر مي‌گردد.

فيروزي يادآور شد: اگر واقعا درك شود كه وجود يك كودك ناشنوا و نابينا در يك خانواده، چه هزينه‌هاي سنگيني به خانواده، دولت و كل مردم وارد مي‌كند شايد نگاه‌ به بهزيستي و فعاليت‌هاي علمي و خيرخواهانه‌اش، تغيير كرده و همكاري‌ها افزايشي يابد.

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي در همين زمينه افزود: ما طرح‌هاي زيادي را در معاونت اجتماعي و پيشگيري دنبال مي‌كنيم كه به جهت محدوديت اعتبارات و عدم همكاري ساير دستگاه‌ها، در سطح محدود اجرا مي‌شود و يا نتايج آن به عينيت نمي‌رسد.

وي خاطر نشان كرد: در بخش آسيب‌هاي اجتماعي كه امروز يكي از پرهزينه‌ترين موضوعات اجتماعي براي دولت‌ها و جوامع محسوب مي‌شود بهزيستي طرح‌ها و برنامه‌هاي زيادي از جمله اورژانس اجتماعي، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، ساماندهي و توانمندسازي آسيب‌ديدگان اجتماعي و برخورد با مصاديق خشونت عليه زنان و كودكان در دست اجرا دارد و نتايج بسيار خوبي هم از اين طرح‌ها گرفته است.

فيروزي گفت: بهزيستي در طول سال هزاران دختر و زن و كودك خشونت‌ديده را از خانواده‌هاي پرآسيب جدا كرده و آنها را تحت حمايت و پوشش خدمات توانمندسازي قرار مي‌دهد.

وي خاطر نشان كرد: خانه‌هاي امن، خانه‌هاي بين‌راهي، مراكز توانمندسازي دختران در معرض آسيب و زنان آسيب‌ديده، خانه‌هاي فرزندان بي‌سرپرست و بدسرپرست، مراكز توانمندسازي و توانبخشي بيماران رواني مزمن، مراكز مداخله در بحران، مركز قرنطينه آسيب‌ديدگان و مراكز توانبخشي سالمندان، از جمله مراكزي هستند كه در طول سال به هزاران مددجوي در معرض آسيب، آسيب‌ديده، خشونت‌ديده و آزار ديده، خدمات حمايتي، مادي، معنوي، رواني، اجتماعي و توانمندسازي ارائه مي‌دهند.

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي در ادامه يادآور شد: در زمينه اعتياد كه يك فصل جداگانه و بسيار بزرگ در آسيب‌هاي اجتماعي است بهزيستي خراسان رضوي هم‌اكنون بيش از 50 هزار نفر را در كمپ‌ها، مراكز ترك اعتياد سرپايي، مراكز توانمندسازي پس از سم‌زدايي و در خانه‌هاي بين‌راهي، مورد درمان و بازتواني قرار مي‌دهد.

وي خاطر نشان كرد: اگر معتادان به حال خود رها شوند جامعه پر از جرايم خرد خواهد شد و هزاران خانواده دچار آسيب و فروپاشي مي‌گردد كه آسيب‌ها و صدمات آن كل جامعه را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

به گفته فيروزي، براي اثربخشي برنامه‌ها و طرح‌هاي بهزيستي، بايد ساير دستگاه‌ها همكاري مؤثر داشته باشند تا بتوانيم سلامت اجتماعي را محقق سازيم و به طرف جامعه‌اي واقعا اسلامي حركت نماييم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد