hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با اصول پرورش گیاه کراسولا

آشنایی با اصول پرورش گیاه کراسولا

به صراحت می توان گفت که کاشت و پرورش گیاه کراسولا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول کاشت و پرورش آن آشنا شوید.
در واقع گیاه کراسولا را می توان از دسته گیاهان اصلی در کلسیون گیاهی دانست که محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه پیدا کرده است. از آنجایی که گیاه کراسولا اصول مراقبت و پرورش بسیار راحتی دارد حتی افراد مبتدی نیز برای کاشت و پرورش اقدام نمایند.

آشنایی با اصول پرورش گیاه کراسولا

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا بومی مناطق غربی و جنوب آفریقا است که به خاطر داشتن تنوع زیاد و آسان بودن پرورش و نگهداری آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. کراسولا گونه ای متنوع از گیاهان ساکیولنت است که تقریبا ۲۵۰ گونه مختلف را شامل خواهد شد و عمدتا نیز در تپه ها، دامنه ها و گاهی صخره ها رشد خواهد کرد.
چگونگی پرورش گیاه کراسولا
به خاطر اینکه بسیاری از افراد این گیاهان را گونه ای کاملا جمع و جور می دانند جالب است بدانید که در صورت نگهداری آن در محیطی گرم در پایان فصل می توانید یک درختچه بزرگ داشته باشید. توجه داشته باشید که کراسولا در واقع دارای برگ ها و تنه گوشتی است که اغلب با گذر زمان ساقه هایش از پایین چوبی خواهند شد. این گیاه معمولا مناسب برای ساخت بونسای، کراسولا خرفه ای به خاطر زیبایی، مقاوم بودن و آسان بودن نگهداری به صورت گسترده در اغلب نقاط دنیا به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی نگهداری خواهد شد.
همانطور که متوجه شدید کراسولا بومی مناطق آفریقایی است و امروزه بیش از سایر گیاهان مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانید که این گیاه زیبا با هرس کردن به شکل بونسای درآمده و زیبایی اش را دوچندان خواهد کرد. کراسولا دارای ساقه هایی جوان و به رنگ سبز بوده که کاملا شکننده و ضعیف است. زمانی که ساقه های گیاه بالغ می شوند رنگ آن ها نیز به تدریج قهوه ای و مانند چوب خواهد شد.


کراسولاها اغلب در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گل می دهند و گل های آن کوچک و ستاره ای شکل به رنگ صورتی خواهند بود که جلوه ای زیبا به محیط اطراف خواهند بخشید. دقت داشته باشید که یکی از راه های تشویق گیاه به گلدهی فراهم کردن دوره خواب در فصل زمستان برای آن است.
روش های کاشت بذر کراسولا

دستورالعمل کاشت و تکثیر

به صراحت می توان گفت که کاشت و تکثیر این گیاه بسیار راحت است و تنها کافی است یک برگ از گیاه مادر جدا نمایید و درون خاکی مرطوب قرار دهید تا به راحتی ریشه بدهد. پس از اینکه ریشه گیاه تشکیل شد برگ اولیه نیز شروع به خشک شدن می کند.
همچنین می توانید برگ هایی را که ب خاطر آب زیاد نرم شده اند را بردارید و اجازه دهید تا به خوبی خشک شوند. پس از خشک شدن برگ ها، می توانید آن ها را درون خاک قرار دهید و آبیاری را یک الی دو مرتبه در طول هفته انجام دهید.
با رعایت شرایط بیان شده پس از گذشت مدت زمان ۴ هفته ریشه ها شروع به روییدن خواهند کرد و خیلی زود می توانید یک کراسولای کوچک داشته باشید و از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.
دستورالعمل تکثیر گیاه

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با کاشت گیاهان کلیک کنید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کراسولا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت پرورش و نگهداری گیاه کراسولا را شرح داده ایم:
  • آبیاری منظم:

از آنجایی که کراسولا نسبت به خشکی علاقه زیادی دارد و از مقاومت خوبی هم برخوردار است برای آبیاری آن باید اجازه دهید تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری کاملا خشک شود. دقت داشته باشید که این گیاه در برابر آبیاری بیش از حد حساس است و ممکن است باعث زردی برگ ها و در نهایت ریزش آن ها گردد.
همچنین آب آبیاری نباید حاوی املاح سخت باشد و بهتر است آن را چندین ساعت در محیط باز قرار دهید تا کلر موجود در آن کاملا از بین برود. در دوران خواب گیاه به هیچ وجه آبیاری اضافی انجام ندهید و تنها به میزان کم برای جلوگیری از خشکی گیاهتان را آبیاری نمایید.
چگونگی نگهداری از گیاه کراسولا
  • نور:

به صراحت می توان گفت کراسولا علاقه زیادی به نور دارد و لازم است تا در طول روز ۳ الی ۸ ساعت نور آفتاب دریافت کند که در غیر اینصورت گیاهتان دچار رشد علفی خواهد شد، برگ ها شروع به ریزش می کنند، فاصله بین برگ ها زیاد می شود و در نهایت گیاهی کم پشت خواهید داشت.
با این حال توصیه می شود که گیاهتان را در فصل تابستان در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید زیرا باعث سوختگی و از بین رفتن برگ ها خواهد شد. می توانید در طول فصل تابستان از نور فیلتر شده خورشید استفاده نمایید تا به گیاه آسیبی وارد نشود. دقت داشته باشید که منظور در نور فیلتر شده یعنی اگر آفتاب شدید باشد ایستی با توری یک شیشه مات کن از شدت نور بکاهید.
  • دما:

با وجود اینکه کراسولا دمای بسیار بالا را هم تحمل خواهد کرد اما رشد به تدریج کم و در نهایت متوقف خواهد شد. در واقع بهترین بازه دمایی برای بستر گیاهتان بین ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد خواهد بود و با این حال حداقل دمایی که می تواند تحمل کند هم ۳۸ درجه سانتی گراد خواهد بود.
در پرورش گیاه کراسولا بهتر است بدانید که در طول فصل زمستان دمای قابل تحمل گیاه ۷ درجه بوده و دمای پایین تر آن باعث یخ زدگی شده و در نهایت گیاه تان از بین خواهد رفت. با این حال بهترین بازه دمایی در فصل زمستان بین ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتی گراد خواهد بود که می تواند باعث گلدهی و رشد بیشتر گیاهتان در فصل رشد شود.
شرایط مورد نیاز برای مراقبت از کراسولا
  • خاک:

کراسولا ها معمولا نسبت به خاک چندان حساس نیستند و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد به خوبی رشد می کنند. با این حال بهترین خاک برای این گیاه خاکی با زهکشی ایده آل است تا از پوسیدگی ریشه گیاه جلوگیری نماید. با این وجود برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاهتان می توانید به خاک بستر مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی نیز اضافه نمایید.
  • کوددهی:

توصیه می شود که برای رشد بهتر و مطلوب گیاهتان از مواد غذایی برای آن استفاده نمایید. برای تامین این مواد غذایی می توانید از کود های ارگانیک مانند کود NPK، کود ورمی کمپوست و کود دامی در ترکیب خاک اصلی استفاده نمایید. در صورت استفاده از این مواد لازم است تا در طول سال و فصل بهار یک مرتبه به تعویض خاک گلدان بپردازید و در ترکیب جدید نیز مجددا از کود استفاده نمایید. اما اگر از کود های شیمیایی استفاده می کنید توصیه می شود که نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده نمایید تا آسیبی به گیاهتان وارد نشود.
  • تعویض گلدان:

همانطور که می دانید در روند پرورش گیاه کراسولا وقتی که گلدان از ریشه ها پر شد حتما گیاهتان را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید. بهترین زمان برای انتقال گیاه به گلدان دیگر اسفند تا شهریور ماه خواهد بود که می توانید از انواع گلدان های سفالی، پلاستیکی و سنگی برای این کار استفاده نمایید.
آفات و بیماری های رایج در کراسولا
  • آفات و بیماری های رایج:

در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از آفات و بیماری های رایج در روند پرورش گیاه کراسولا بپردازیم.

زرد شدن برگ ها:

زردی برگ های کراسولا ممکن است بر اثر آبیاری بیش از حد یا کم اتفاق بیفتد. همچنین نرم شدن برگ ها نیز می تواند نشانه آبیاری زیاد به گیاهتان باشد. در این صورت بهتر است روند آبیاری را مجددا تنظیم نمایید. چنانچه پس از تجدید نظر در آبیاری همچنان زردی برگ ها ادامه داشت ریشه های گیاه را بررسی نمایید و اگر ریشه های تیره مشاهده کردید حتما اقدام به برش آن ها نمایید.

آفات:

با وجود اینکه کراسولا با آفات مشکلی ندارد و چندان هم به آن دچار نمی شود اما اگر آفت در گیاه کراسولا مشاهده کردید می توانید با استفاده از آفت کش ها این مشکل را برطرف نمایید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد