hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با پرورش گل مروارید عطری

آشنایی با پرورش گل مروارید عطری

در واقع کاشت و پرورش گل مروارید عطری چندان هم سخت نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به پرورش و نگهداری آن نمایید.

به طور کلی گل مروارید عطری از دسته گونه های واشی و فاقد اندام چوبی است که بومی مناطقی از اروپا و مناطقی از مدیترانه خواهد بود. گل های کوچک و سفید مروارید عطری بسیار زیبا و دلپذیر می باشد که به همین خاطر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل مروارید عطری

بهتر است بدانید گل مروارید عطری که از گونه گل های فصل پاییز و روناسی می باشد. یک درخت بالا رونده یا علفی با حدود ۶۰۰۰ هزار گونه مختلف می باشد که عمدتا در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند. برگ های این گیاه معمولا روبه روی یکدیگر و گل ها نیز به صورت دو جنسی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

گل مروارید عطری یک گیاه با رشد کم است که ارتفاع آن اغلب بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر خواهد بود. همچنین پهنای آن نیز ۳۰ الی ۳۵ سانتی متر بوده و برگ هایی ساده و بدون کرک تولید خواهد کرد. در پرورش گل مروارید عطری توجه داشته باشید که این گیاه به صورت پیش رونده تقریبا ۲ الی ۵ سانتی متر طول خواهد داشت. گل های آن اغلب سفید رنگ بوده و در طول فصول بهار و تابستان ظاهر می شوند.


گل های مروارید عطری دارای ۴ گلبرگ هستند و قطری بین ۴ تا ۷ میلی متر دارند. همچنین مویه ان نیز دارا قطر تقریبی بین ۲ الی ۴ میلی متر دارد و هر میوه آن در یک پوشش مویی قرار گرفته است که معمولا با چسبیدن به لباس انسان ها و پوست حیوانات باعث پراکندگی دانه های گیاه می شود.

با وجود اینکه گیاه مروارید عطری بومی مناطقی شمال آفریقا، اروپا و غرب آسیا است اما امروزه در سایر مناطق آب و هوایی نیز به راحتی پرورش داده می شود به گونه ای که می توانید در جنگل ها و مناطق ساحلی نیز آن را بیابید.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر این گیاه همیشه سبز معمولا از طریق قلمه زنی ساقه آن هم در طول فصول بهار و پاییز انجام می شود. برای انجام این روش بایستی قلمه ها را از گیاهان بالغ پس از گلدهی بگیرید و ریشه آن را در ترکیبی از زغال سنگ نارسف خزه و پرلیت کشت نمایید.


همچنین گاهی اوقات نیز می توانید فرآیند تکثیر گل مروارید عطری را از طریق ریشه های خزنده آن انجام دهید به این صورت که با تقسیم گیاه و جداسازی ساقه های ریشه دار آن را تکثیر نمایید.

از آنجایی که مروارید عطری گیاهی سایه دوست است نباید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و در واقع محیط سایه یا نیمه سایه بهترین مکان برای قرار گرفتن گیاه خواهد بود. توصیه می شود که ریشه های خزنده گیاهتان را درون خاک برگ مرطوب با زهکشی مرغوب بکارید که PH آن نیز بین ۴.۳ و ۸.۳ در نظر گرفته شود.


شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل مروارید عطری

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش گل مروارید عطری و اصول نگهداری از آن را شرح داده ایم.

  • خاک مغذی:

در پرورش و نگهداری گل مروارید عطری توجه داشته باشید که بهترین خاک برای بستر این گیاه خاک هوموس با رطوبت زیاد است که همچنین از زهکشی ایده آل نیز بایستی برخوردار باشد.

  • آبیاری منظم:

از آنجایی که روند ریشه دهی این گیاه کاملا سطحی است بایستی در تابستان های خشک آبیاری را به صورت منظم انجام دهید. گیاه مروارید عطری به خاطر نیاز آبی که دارد بهترین گزینه برای کاشت در نزدیکی تنه درختان خواهد بود زیرا در این شرایط آبیاری آن تضمین خواهد شد.


  • نور و دما:

معمولا توصیه می شود که این گیاه را در محیط سایه و یا نیمه سایه قرار دهید زیرا مروارید عطری گیاهی سایه دوست است و اگر در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد به سرعت از بین خواهد رفت. در مورد دمای بستر کشت نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۶ تا ۱۶ درجه سانتی گراد برای رشد مروارید عطری مناسب خواهد بود.

خواص گل مروارید عطری:

بهتر است بدانید که گل های این گیاه پس از اینکه خشک می شوند عطر زیادی خواهند داشت و به همین خاطر در صنعت غذا و تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع این گیاه علاوه بر زیبایی و رایحه خوش اش دارای خواص درمانی بی شماری است. علاوه بر اینکه مروارید عطری به عنوان داروی گیاهی شناخته می شود مصرف آن به عنوان چای نیز به حفظ سلامت بدن کمک زیادی خواهد کرد.

معمولا چای این گیاه از ترکیب دو قاشق گل و برگ خشک در یک فنجان آب جوش پس از ۵ الی ۱۰ دقیقه آماده می شود. همچنین اضافه کردن مقداری اسطوخودوس، گل پامچال و آویشن به این نوشیدنی آن را به یک دم کرده مفید برای تسکین دردها تبدیل خواهد کرد.

در واقع دم کرده این گیاه به عنوان یک نوشیدنی موثر برای بهبود زخم ها شناخته می شود که خونریزی را سریعا متوقف خواهد کرد. علاوه بر این افرادی که از ناراحتی های معده و اختلالات کبدی رنج می برند با نوشیدن این دم کرده گیاهی تا حد زیادی بهبود می یابد.


توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات انجام شده چای گل مروارید خاصیت ضد التهابی داشته و یک آرامبخش قوی برای داشتن خوابی آرام و عمیق خواهد بود. این گیاه دارای ترکیباتی است که کاربرد فراوانی در صنعت داروسازی دارد.

به صراحت می توان گفت که نوشیدن چای گل مروارید عطری برای سالمندان و افرادی که از تنش های روحی رنج می برند بسیار ایده آل خواهد بود. جالب است بدانید که ترکیبات موجود در این نوشیدنی می تواند از اختلالاتی مانند سنگ کیسه صفرا، بیماری های دستگاه ادراری و اختلال عملکرد ریه تا حد قابل توجهی پیشگیری کند و در مقابل به بهبود کم خوابی، مشکلات پوستی و همچنین سردرد های میگرنی کمک نماید.

استفاده از گیاه مروارید عطری می تواند به دفع سنگ مثانه کمک کند، ضربان قلب را تنظیم کرده و اشتها را در افراد بهبود ببخشد. البته با این حال چای تهیه شده از این گیاه همیشه سبز ممکن است عوارض جسمانی را نیز دارا باشد. به همین خاطر بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و در دوران بارداری نیز به هیچ وجه از مروارید عطری استفاده نکنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد