hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > روزه‌داران بین افطار تا سحر چه مقدار مایعات بنوشند؟

روزه‌داران بین افطار تا سحر چه مقدار مایعات بنوشند؟

متخصصان تغذیه تاکید دارند روزه‌داران باید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند.
 بسیاری از مطالعات اهمیت نوشیدن منظم آب را در طول روز، به ویژه قبل از غذا، برای آبرسانی به بدن، کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌ها تأیید می‌کند.
متخصصان میزان آب مورد نیاز فرد در روز را حداقل دو لیتر تعیین می‌کنند با این حال، افراد در ماه رمضان به دلیل پرهیز از نوشیدن آب در ساعات روزه داری، نسبت به سلامت خود نگران هستند و می‌پرسند که بین ساعات افطار تا سحر چه مقدار آب باید بنوشند تا کمبود آن جبران شود؟ مقدار آب مورد نیاز بدن بعد از افطار چقدر است؟ توزیع ایده آل آن مقدار بین افطار تا سحر چگونه است؟ بهترین آب میوه‌های طبیعی که برای ساعات بعد از افطار توصیه می‌شوند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند کدامند؟.
ایمان فکری، مشاور تغذیه و چاقی به روزه داران اطمینان می‌دهد که جای نگرانی نیست و می‌توان آب مورد نیاز بدن را در ساعات پس از افطار با میانگین ۱۰ تا ۱۲ لیوان در روز، برای تقویت ایمنی و جلوگیری از کمبود آب بدن جبران کرد.
این مشاور تغذیه برای وعده افطار به نوشیدن یک لیوان آب همراه با نعناع و دو قطره لیمو توصیه می‌کند و توضیح می‌دهد که این نوشیدنی قلیایی است و پس از افطار برای خنثی کردن اسیدیته معده عمل می‌کند و باعث کاهش چربی سوزی و ضعف ایمنی بدن می‌شود.
او با بیان اینکه مقدار مایعاتی که یک فرد بالغ مصرف می‌کند نباید کمتر از دو لیتر در روز باشد، توضیح داد: این مقدار برای از بین بردن چربی‌ها و سموم در بدن ما مؤثر است، همچنین هضم غذا را تسهیل، از یبوست جلوگیری و شادابی پوست را حفظ می‌کند.
این مشاور تغذیه تصریح کرد: بدترین چیزی که بدن در معرض آن است از دست دادن احساس تشنگی و به تبع آن، نوشیدن آب کمتر از میزان مورد نیاز بدن است که راه را برای افزایش وزن باز می‌کند و بسیاری از مشکلات سلامتی را به دنبال دارد.
او گفت: توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی و جلوگیری از کمبود آب بدن، هر ساعت حداقل یک لیوان آب بنوشید. با توجه به بیماری همه گیر کرونا، آب برای از بین بردن سموم و حفظ رطوبت گلو از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مشاور تغذیه تاکید کرد: مصرف آب میوه‌های طبیعی که بدون قند باشند مانند ​​تمر هندی، آب پرتقال و ... در ماه رمضان برای رفع تشنگی موثر است. به بیماران مبتلا به نقرس، افرادی که کلسترول بالا دارند و یا از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از آب میوه‌های طبیعی مانند "آب گریپ فروت، جعفری آب پز و آب خیار استفاده کنند.
در فاصله افطار تا سحر، بدن ما به چه میزان آب نیاز دارد؟
هنگام افطار زیاد آب نخورید
لیندا گاد مشاور تغذیه و چاقی نیز، بر اهمیت نوشیدن آب بیشتر از زمان افطار تا سحر تأکید کرد و گفت: مایعات بیش از حد در هنگام افطار ممکن است نتیجه مثبتی نداشته باشد حتی ممکن است مضر هم باشد.
این مشاور می‌گوید:  تهیه مایعات گرم بدون قند مخصوصاً هنگام افطار، برای آماده سازی معده برای دریافت غذا مهم است.
او در مورد مقدار آب مورد نیاز بدن توضیح داد: این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می‌توان با توجه به وزن فرد تعیین کرد که به ازای هر ۱۰ کیلوگرم به مقدار یک لیوان آب مصرف شود؛ بنابراین کسی که مثلا ۶۰ کیلوگرم وزن دارد نباید کمتر از ۶ لیوان آب بنوشد و بهتر است به طور متوسط ​​دو لیتر در روز مصرف کند.
این مشاور تغذیه تاکید کرد: دوری از شیرینی‌ها و مرکبات تا حد امکان به ویژه در وعده‌های غذایی قبل از سحر ضروری است زیرا باعث افزایش احساس تشنگی در طول ماه رمضان می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد