hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کروناویروس باعث ناهنجاری در جنین می‌شود؟

کروناویروس باعث ناهنجاری در جنین می‌شود؟

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوالی در خصوص خطرات کروناویروس بر جنین، گفت: سه‌ماهه نخست بارداری اندام‌ها و سیستم‌های فیزیولوژیکی جنین تشکیل می‌شوند و درباره اثبات ناهنجاری جنین نمی‌توان نظر قطعی داد.
فاطمه بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتقال کووید ۱۹ از مادر باردار به جنین، اظهار کرد: در دنیا تاکنون دو الی سه مورد ابتلای جنین گزارش شده است اما در مجموع نمی‌توان گفت که قطعیتی برای انتقال از مادر مبتلا به کروناویروس به جنین وجود دارد و تاکنون در مایع آمنیوتیک مادران مبتلا، ویروسی وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه هنوز زمان زیادی برای شناخت این ویروس سپری نشده است، افزود: اینکه گفته می‌شود نوزادان مصون از این ویروس هستند خبری کذب است، به‌طوری که جنین‌هایی از مادر سالم نیز متولد شده که چند روز پس از تولد به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. 
این متخصص زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری به بانوانی که قصد بچه‌دار شدن دارند توصیه کرد که اگر مشکل ناباروری ندارند می‌توانند برای بچه‌دار شدن اندکی صبر کنند تا این ویروس به حدی از تعادل برسد، زیرا نمی‌توان رفتار کروناویروس را به‌طور دقیق تشخیص داد و نمی‌توان حدس زد که چه دوره پیک برای این ویروس در انتظار است.
بیاتی با بیان اینکه مادر باردار در برابر کروناویروس آسیب‌پذیرتر است، گفت: به‌دلیل تغییرات فیزیولوژیک و پایین آمدن سیستم ایمنی در مادر باردار، این گروه پرخطر محسوب می‌شوند و تاکنون یک مورد فوتی در استان و چندین مورد را در استان‌های دیگر شاهد بوده‌ایم و اگر شرایط سلامتی مادر با خطر مواجه شود، حفظ جان وی بر جنین ارجحیت دارد، حال اگر این مادر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و ... باشد در صورت ابتلا خطرات او چندبرابر خواهد شد.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه احتمال عبور دارو در مادر مبتلا به کووید ۱۹ از جفت به جنین وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به این مسئله برای زن باردار مبتلا به کووید ۱۹، داروهای مجاز در بارداری تجویز می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص خطرات کروناویروس بر جنین توضیح داد: این ویروس از اواخر بهمن‌ماه وارد کشور شد و اگر خانمی در آن زمان باردار شده باشد برای بررسی سلامت نوزاد او باید تحقیقات زیادی مبنی بر سلامت و یا ناقص بودن جنین او صورت بگیرد، سه‌ماهه نخست بارداری اندام‌های جنین و سیستم‌های فیزیولوژیکی او تشکیل می‌شوند و درباره اثبات ناهنجاری جنین نمی‌توان نظر قطعی داد.
بیاتی اضافه کرد: البته تنگی نفس مادر می‌تواند سبب کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین شود و این کمبود باعث کاهش وزن و تامین انرژی شده و در رشد او اثرگذار باشد اما از نظر هوش ذهنی بررسی مبنی بر ناقص شدن جنین صورت نگرفته است.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر مادر بارداری مبتلا به کووید ۱۹ شد حتما باید برای بررسی سطح سلامتی خود به مراکز درمانی مراجعه کرده و دستورات را دریافت کند، اگر به نوع خفیف مبتلا باشد ماندن در منزل، رژیم غذایی مناسب و مایعات فراوان برای وی تجویز می‌شود، گاهی فرد به دارو نیاز دارد اما در قرنطینه خانگی بهبود می‌یابد و در شرایط حاد نیز به بستری نیاز دارد.
وی در پایان یادآور شد: شرایط بالینی و سیر زایمان تعیین‌کننده نوع انجام زایمان یا به‌صورت طبیعی یا سزارین است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد