به گزارش اکوایران؛ امروز صادرات مجدد ایران از مسیر بنگلادش نیازمند  باز تعریف تجارت از سوی سیاستگذاران دو کشور است. چون تاکنون پس از 20 سال دو توافقتنامه «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از تجار » و «توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش» که اجرایی نشده‌اند.

امروز از نگاه مقامات دولتی بنگلادش این کشور ظرفیت‌های بالای  در تولید کنف، چرم و منسوجات دارد و ایران ظرفیت‌های خوبی در تولید قیر، گاز آل پی جی، پلیس‌تر و مواد پتروشیمی، خشکبار، زعفران و فرش دارد و آنها خواستار واردات این اقلام هستند.  از طرفی ایران هم معتقد است ظرفیت‌های زیادی در حوزه تولید مواد غذایی، صنایع نساجی، محصولات دانش‌بنیان، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، اطلاعات و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد که می‌تواند با طرف‌های مقابل به اشتراک بگذارد.

برهمین اساس هم در روزهای گذشته صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشستی با احسن الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش از درخواست ها ایران به بنگلادش سخن گفت. او اعلام کرد که تجار و بازرگانان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بنگلادش با هدف صادرات مجدد هستند.

حسن‌زاده ادامه داد: ما می‌خواهیم محصولاتی که حدود 80 درصد تکمیل هستند را به بنگلادش صادر کنیم تا با مشارکت طرف‌های بنگلادشی 20 درصد دیگر نیز تکمیل شده و از آنجا به کشورهای دیگر صادرات مجدد شود.

حسن‌زاده با اشاره به شروع به کار رئیس‌جمهور جدید ایران، ادامه داد: دو کشور باید با یک برنامه‌ریزی جدید روابط تجاری خود را بازتعریف کنند.

طبق اعلام اتاق ایران، احسن الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت توسعه روابط ایران و بنگلادش، گفت: بنگلادش می‌تواند مسیری برای اتصال تجار ایرانی به خلیج بنگال و کشورهایی مثل نپال و کشورهای حوزه آ.سه. آن باشد.

او با تأکید بر تلاش برای اجرای سریع‌تر توافقنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تجارت ترجیحی میان دو کشور، گفت: با اتصال بنادر ما به هم و تعریف سامانه پرداخت، میان دو کشور می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را داشته باشیم.

تیتو با استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در بنگلادش، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تعاملات بخش‌های خصوصی دو کشور را تسهیل کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار تجار ایرانی قرار می‌دهیم.