hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ورشکستگی و تعطیلی ۵۰ درصد از لوازم التحریری‌های مشهد

ورشکستگی و تعطیلی ۵۰ درصد از لوازم التحریری‌های مشهد

کرونا فقط بر یک صنف مشخص اثر نگذاشته است بلکه عمده صنوف را درگیر کرده؛ مثل صنف نوشت‌افزار مشهد که نیازمند نگاه‌های ویژه و حمایتی است.

لوازم‌التحریر از آن دسته اقلامی است که از دوران کودکی تا جوانی و کهنسالی همراه و مورد نیاز انسان و از لوازم ارتباطات نگارشی میان انسان‌ها به شمار می‌رود و چه در حال تحصیل علم باشید چه در حال کار؛ به نحوی با یکی از این اقلام تحریر در ارتباط خواهیم بود.

از  دوران  قدیم مصر باستان که کاغذهایی از پوست حیوانات برای نامه نگاری استفاده می‌شد تا امروز که دنیای تکنولوژی تا حدود زیادی ما را  از قلم و کاغد بی نیاز کرده است لوازم‌التحریر هنوز نقش پررنگی در زندگی ارتباطی شهروندان یک جامعه ایفا می‌کند. هرچند کلمه لوازم التحریر یک واژه عربی است و ما به دلیل استفاده از دو کلمه لوازم و تحریر در فارسی از واژه لوازم تحریر نیز استفاده می‌کنیم. چنانچه بخواهیم معادل فارسی لوازم التحریر را به کار ببریم، بهتر است از واژه «نوشت‌افزار» استفاده کنیم.

امروز روز جهانی لوازم‌التحریر است. به همین مناسبت با سید جواد سید عباسیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد به بهانه تاثیر ویروس کرونا بر این صنف و وضعیت چندان مطلوب فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

عباسیان در واکنش به وضعیت موجود صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف اذعان داشت: متاسفانه بحث کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد صنوف بر خلاف تصور برخی مدیران که آن را منحصر به چند صنف محدود می‌دانند؛ محدود نیست و تمام صنوف حالا هر کدام به میزان  درگیری خود با این مشکل در حال حاضر روبه رو هستند. تمامی صنوف هزینه جاری و عمومی از قبیل اجاره مغازه، هزینه حقوق و بیمه پرسنل، عوارض شهرداری، قبوض آب و برق و گاز و مالیات  را دارند و مادامی که مشتری برای خرید کالاهایشان نداشته باشند؛ این هزینه‌ها برطرف نخواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: این مشکلات متاسفانه برخلاف تصور عموم که فصل فعالیت صنف ما اول مهر است نیز وجود دارد و بسیار جدی‌تر هم می‌باشد چرا که با تعطیلی مهد کودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها عملا همان فروش روزانه متوسط این صنف نیز به صفر رسیده است. این روزها باز بودن مغازه‌های صنف ما با بسته بودن آن توفیری نخواهد داشت زیرا  مشتری وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در پاسخ به این پرسش که راهکار پیش روی این صنف را چه می‌بیند؛ پاسخ می‌دهد: همین که مشکلات جدی این صنف از دید مدیران پنهان مانده و ما را به عنوان زیرمجموعه صنف آموزشی و فرهنگی حساب نکرده‌اند. به همین دلیل در حال آماده‌سازی نامه‌ای به اداره ارشاد اسلامی هستیم تا اعتراض خود را به عدم امکان استفاده از امتیازات حمایتی و بسته‌های تسهیلاتی دولت به خاطر این عدم لحاظ  اعلام کنیم.

عباسیان در واکنش به تاریخ مصرف دارنبودن اقلام لوازم التحریر و لذا ماندگاری آن اذعان داشت: اتفاقا مهمترین بخش اقلام ما تاریخ مصرف‌دار هستند. شما کتاب‌های کمک آموزشی را فراموش کرده‌اید. همکاران ما  برای سال جدید پیش خریدهای کتب کمک درسی یا کنکور خود را انجام داده اند و حالا با این شرایط عملا هیچ کدام از کتاب‌ها به فروش نرفته است.

وی می‌گوید: با توجه به تغییرات کتاب‌های درسی دیگر به درد سال  آینده هم نخواهد خورد و باید همکاران من به عنوان کاغذ باطله کتاب‌های فروش نرفته را به ضایعاتی بفروشند. این ضرر کمی نیست. با توجه به هاله‌ای از ابهام بودن برگزاری کنکور، کتاب‌های کنکور نیز که بخش مهمی از درآمد صنف است با صددرصد ضرر به ضایعات خواهد رفت زیرا امکان دپو و فروش برای  سال آینده را نخواهد داشت.

عباسیان ادامه می دهد: شما بازار تقویم و سررسید را هم فراموش کرده‌اید. اسفند و فروردین بازار داغ فروش انواع تقویم و سررسید است. تمام صنف با تعطیلی اسفند و فروردین فرصت فروش  تقویم‌ها و سررسیدهای 99 را از دست داده‌اند که کلی هزینه غیرقابل بازگشت برای ایشان به وجود آمده است در ماه اردیبهشت یا  خرداد قیمت یک سررسید به اندازه یک دفتر 100 برگ هم نخواهد بود و این یعنی همان 100 درصد ضرر حالا شما تورم و هزینه‌های انبارداری از اواخر بهمن را اضافه کنید، خواهید دید ضرر این صنف چقدر جدی و کمرشکن است.

از رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار مشهد سوال کردیم که آماری از وضعیت واحدهای این صنف پس از کرونا دارد یا خیر که گفت: تا قبل از این تعداد واحدهای فعال  در این اتحادیه در سطح مشهد  حدود هزار واحد صنفی بود. آمار دقیقی وضعیت کنونی پسا کرونا هنوز جمع‌آوری نکرده‌ایم اما مطلع هستیم برخی همکاران ما شدیدا در مضیقه مالی قرار رفته‌اند و اگر حمایت مالی صورت نگیرد، طبق مفاد نامه‌ای که به اتاق اصناف هم اعلام کرده‌ایم به زودی شاهد ورشکستگی و تعطیلی پیش  از نیمی از واحدهای این صنف خواهیم بود.

عباسیان عنوان کرد: حدود هشتاد درصد صنف ما ضعیف هستند و شاید کل سرمایه آن‌ها به بیست میلیون تومان نرسد حالا بخواهد چهارماه اجاره مغازه بدهد و چک‌های کتب فروش نرفته را پاس کند؛ آیا دوام خواهد آورد؟ واحدهای اجاره‌ای اولین ضربه سهمگین را خواهند خورد و با عدم تحقق حقوق پرسنل واحدهای بعدی به مرور به تعطیلی خواهد کشید.

عباسیان با انتقاد از برخوردی که با کتابفروشی‌ها انجام گرفت بیان داشت: کتابفروشی‌ها حدود پنجاه روز تعطیل بودند. در حالی که محصولات فرهنگی و سی دی فروشی‌ها امکان فعالیت هرچند محدود را داشتند. به نظر شما چه محصولی بهتر از کتاب می‌توانست در این دوران قرنطینه بازدارنده و سرگرم کننده باشد؟ ما می‌دانیم تصمیمات کشوری است و محدود به استان نیست اما هنوز هم برای اتخاذ تصمیم بهتر و نجات دهنده برای این صنف دیر نشده است.در همین مدت برخی واحدهای ما که اقدام به بازگشایی نموده بودند پلمب شدند که با پیگیری ما و اتاق اصناف خوشبخاته فک پلمب شدند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب و نوشت افزار در خاتمه اضافه می‌کند: دولت تمهیدات خود را برای کمک به واحدهای آسیب دیده از وضعیت کرونا در 10 رسته قرار داده است. درخواست ما این است که این  تمهیدات و مساعدت‌های دولتی برای تمام صنوف قرار گیرد  حالا حتی به صورت حداقلی، زیرا ارائه تسهیلات به برخی صنوف و محرومیت برخی صنوف از بسته‌های حمایتی بی‌عدالتی خواهد بود زیرا همان حداقل حمایت نیز می‌تواند نجات‌بخش تعدادی از صنوف ما از ورشکستگی و تعطیلی باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد