hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > همه چیز در خصوص کابل آلومینیومی و انواع آن

همه چیز در خصوص کابل آلومینیومی و انواع آن

کابل آلومینومی نوعی کابل برق است که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کابل از سه بخش اصلی رسانا یا هادی، عایق و غلاف یا روکش تشکیل می‌شود.

به کابلی که جنس رسانای آن از آلومینیوم است کابل آلومینیومی گفته می‌شود. آلومینیوم نسبت به مس هدایت الکتریکی ضعیف‌تری دارد اما مزیت‌هایی هم دارد و می‌تواند در سیم کشی مجموعه‌ها و در شبکه‌های توزیع و انتقال برق مورد استفاده قرار بگیرد.

کابل آلومینیوم جریان الکتریکی را منتقل می‌کند و به صورت مفتولی و خشک تولید می‌شود. این محصولات تعداد رشته‌ها و سطح مقطع‌های گوناگونی دارند و در انواع مختلفی به بازارعرضه می‌شوند. مزایای این کابل‌ها سبب شده است تا تکنسین‌های برق به خرید کابل آلومینیومی اقدام کنند. در ادامه به معرفی این کابل، بررسی مشخصات و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

مشخصات کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم هادی از جنس فلز آلومینیوم دارد. در نتیجه رنگ هادی آن نقره‌ای رنگ است و با رنگ مس تفاوت دارد. از گذشته‌های دور این نوع کابل در تأسیسات برقی، شبکه‌های انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه با بالا رفتن قیمت جهانی مس، استفاده از آلومینیوم رواج بیشتری پیدا کرده است. در نتیجه استفاده از کابل آلومینیوم سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. آلومینیوم فلزی است که مقاومت الکتریکی بالایی دارد. محصولات آلومینیومی می‌توانند جریان الکتریکی را به خوبی منتقل کنند و امنیت بالایی داشته باشند. این نوع کابل افت ولتاژ ندارد و دمای شبکه را بالا نمی‌برد.

یکی از مشخصه‌های کابل آلومینیوم وزن سبک‌تر آن نسبت به کابل مسی است. به همین دلیل نصب آن ساده است. این کابل‌ها هادی مفتولی و خشک دارند به همین دلیل انعطاف‌پذیری آن‌ها بسیار کم است.

کاربرد کابل برق آلومینیومی

کابل برق آلومینیومی یکی از تجهیزات برقی مهم در صنعت است که کاربرد فراوانی در مکان‌های مختلف دارد. برای انتقال برق در صنعت، ساختمان‌های مسکونی، امور کشاورزی، جوشکاری و... از این کابل استفاده می‌شود. این محصول جریان الکتریکی را منتقل می‌کند و برای اتصال تجهیزات مختلف به یکدیگر از این کابل استفاده می‌شود. کابل برق آلومینیوم در سیستم‌های توزیع برق ساختمانی، خطوط محلی، انتقال نیرو و... کاربرد دارد. امروزه در بسیاری از خطوط برق تامین روشنایی معابر از انواع کابل آلومینیومی استفاده شده است.

میزان استفاده از سیم آلومینیومی در صنعت برق

بدون وجود کابل برق، جریان الکتریکی منتقل نمی‌شود و نمی‌توان تجهیزات برقی و صنعتی را به هم متصل کرد. به همین دلیل وجود کابل برق ضرورت دارد. کابل‌های برق هادی‌های رسانا از جنس مس و آلومینیوم دارند. در این میان کابل آلومینیومی امروزه رواج پیدا کرده است و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمی‌توان گفت میزان استفاده از سیم و کابل آلومینیومی در صنعت چه مقدار بیشتر و یا کم تر از کابل مسی است. زیرا این کابل‌ها باید متناسب با نوع کاربرد و محل نصب به کار گرفته شوند.

انواع کابل برق آلومینیومی

کابل‌هایی که هادی آن‌ها از جنس آلومینیوم است انواع مختلفی دارند و براساس نوع کاربرد، ساختار و دیگر موارد به چند دسته تقسیم می‌شوند: در ادامه به بررسی انواع کابل آلومینیومی پرداخته شده است:

کابل زمینی

از بهترین انواع کابل آلومینیومی، نوع زمینی آن است. ولتاژ اسمی این کابل 0.6 کیلو ولت الی 1 کیلوولت است. کابل‌های زمینی آلومینیومی دو، سه و یا چهار رشته دارند و معمولاً برای استفاده در سطوح ولتاژ پایین‌تر مناسب هستند. این نوع کابل در خطوط انتقال نیرو و برق رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های زمینی همان‌طور که نامشان پیدا است، به صورت زمینی و دفنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل هوایی

این نوع کابل معمولا در فضاهای بیرونی همچون دکل‌های برق، تیرهای برق و... به صورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سه نوع مختف دارند:

ACC: هادی این کابل از جنس فلز آلومینیوم آنیل نشده است. این کابل برای استفاده در پروژه‌هایی که ولتاژهای کم و متوسطی دارند مناسب است.

AAAC: هادی این کابل از جنس فلز آلومینیوم است. این کابل برای شبکه‌هایی که ولتاژ متوسط رو به بالایی دارند استفاده می‌شود.

ACSR: این کابل برای شبکه‌هایی که ولتاژ بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کابل بسیار مستحکم است. به دلیل این که یک نوع مهار از جنس فولاد به دور مفتول آلومینیومی در این کابل کشیده شده است.

کابل خودنگهدار

هادی کابل خودنگهدار از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده است. به این نوع کابل ها ABC هم گفته می‌شود و برای استفاده در تاسیسات تک فاز و سه فاز مناسب هستند. روکش یا عایق کابل خودنگهدار از جنس پلی اتیلن است. این نوع کابل به راحتی نصب می‌شود و ایمنی بسیار بالایی نیز دارد. کابل خودنگهدار هم به صورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل فشار قوی

نوعی کابل برق آلومینیومی به بازار عرضه می‌شود که در سطوح ولتاژی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها می‌توانند ولتاژ 20 تا 30 کیلو ولت را از خود عبور دهند. به همین دلیل به آن‌ها کابل فشار قوی آلومینیومی گفته می‌شود.

ویژگی‌های سیم و کابل آلومینیومی

از ویژگی کابل‌های آلومینیومی می‌توان به رسانایی بالا، قیمت مناسب، احتمال سرقت کم، وزن کمتر، نصب آسان و تنوع در سطح مقطع و تعداد رشته اشاره کرد.

البته در میان ویژگی‌های کابل آلومینیومی، ویژگی‌های منفی نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال شکنندگی این کابل‌ها و احتمال اکسیداسیون محصولات در مقابل رطوبت بیشتر است. این نوع کابل نسبت به کابل‌های مسی قدرت رسانایی کمتری دارد و انعطاف‌پذیر نیست. به همین دلیل اصطلاحاً به آن کابل خشک گفته می‌شود.

قیمت و خرید کابل آلومینیومی

قیمت کابل آلومینیومی به عواملی همچون نوع هادی و درصد خلوص آن، جنس روکش، تعداد رشته و سطح مقطع، زره‌دار یا بدون زره بودن کابل، سایز کابل، برند و شرکت سازنده بستگی دارد. کاربران برای خرید کابل آلومینیومی می‌توانند به سایت راندنو مراجعه کنند.

راندنو؛ هوشمندانه‌ترین انتخاب

ما در این مطلب به بررسی کابل آلومینیومی، انواع آن و کاربردهای کابل پرداخته‌ایم. همان‌ گونه که گفته شد کابل آلومینیومی یکی از انواع کابل برق است که کاربرد زیادی در صنعت دارد. شما می‌توانید با توجه به نوع مصرف خود کابل آلومینیومی مورد نیاز را تهیه کنید. در سایت راندنو انواع کابل آلومینیومی در مدل های گوناگون قابل مشاهده است و در دسترس شما کاربران گرامی قرار گرفته است. شما می توانید قیمت کابل آلومینیومی را در سایت راندنو مشاهده کنید و با نمایندگان اصلی ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید مشخصات فنی کابل‌ها را با هم مقایسه کنید و بهترین کابل را انتخاب کنید. جهت اطلاع از جزئیات و ویژگی‌های انواع کابل برق اینجا کلیک کنید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد