hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟

جریان اصولگرا در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تشکل‌های مختلفی پا به میدان گذاشته است.

جریان اصولگرا در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تشکل‌های مختلفی پا به میدان گذاشته است.

به گزارش ایسنا، اصولگرایان شاید با این پیش‌فرض که رقبایشان توان رقابت با آن‌ها را ندارند، با تشکل‌های مختلفی رقابت‌های انتخاباتی را در پیش گرفته‌اند. شورای ائتلاف، شورای وحدت، مبنا، شریان، جبهه پایداری و جماران بخشی از این تشکل‌ها هستند. اگرچه این تشکل‌ها بر اهمیت وحدت در جریان اصولگرا تاکید دارند، اما فعلا در حال فعالیت درونی خود بوده و به نظر می‌رسد اگر از سوی رقیبان احساس خطر نکنند، بدشان نمی‌آید بین خودشان وزن‌کِشی کنند تا مشخص شود این بار کت به تن چه کسی می‌رود.

از سویی علی لاریجانی نیز قصد نقش‌آفرینی در انتخابات را دارد. او در این سال‌های اخیر از بدنه جریان اصولگرایی فاصله گرفته و با عنوان اصولگرایی معتدل شناخته می‌شود. طبق گفته اطرافیان لاریجانی، او در حال برنامه‌ریزی برای سازماندهی نمایندگان ادوار مجلس برای حضور در انتخابات است.

در این گزارش آخرین آرایش سیاسی اصولگرایان را مرور می‌کنیم.

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟

شریان، رزما و ...

در جریان اصولگرا تشکل‌های دیگری از جمله شبکه یاران انقلاب اسلامی (شریان) با دبیرکلی ابوالقاسم جراره و محوریت حمید رسایی فعال هستند. به نظر می‌رسد شریان که گفته می‌شود از جبهه پایداری منشعب شده است، منتقد جدی قالیباف خواهد بود. رسایی اخیرا انتقاد‌های تندی به قالیباف مخصوصا برای برگزاری نشست مبنا و مدیریت مجلس یازدهم داشته است.

اخیرا هم جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) به ریاست حسین الله‌کرم اعلام موجویت کرده است هرچند هنوز موضع رزما درباره انتخابات خیلی روشن نیست. الله کرم در جلسه اعلام موجودیت رزما تاکید کرد: «ما قصد داریم که هزاران نیروی رزمنده دوران دفاع مقدس، ارزشی و انقلابی به صحنه سیاسی بیاوریم تا نقش و تاثیرگذاری خود را مانند دوران دفاع مقدس نشان دهند. امروز جنگ ما، کنار گذاشتن کهن‌سالان سیاسی چهل سال گذشته و آوردن جوانان به صحنه براساس بیانیه گام دوم انقلاب است.»

در جمع اصولگرایان، شورای ائتلاف و شورای وحدت دو جریان اصلی محسوب می‌شوند که هر دو بر لزوم وحدت در این جریان تاکید دارند، اما در عمل تاکنون وحدت نمود بیرونی نداشته و این دو جریان به صورت مستقل در حال فعالیت انتخاباتی هستند. به نظر می‌رسد در صورت عدم فعالیت جدی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان خیلی بر لزوم تهیه لیست واحد اصرار نداشته باشند و این انتخابات برای آن‌ها بیشتر حکم وزن‌کِشی در جریان خود را داشته باشد البته به شرطی که جریان اعتدال حامی حسن روحانی نتواند این جریان را به چالش بکشاند.

به صف شدن نمایندگان ادوار

علی لاریجانی پس از ردصلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، اصطلاح جدید «خالص‌سازان» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد و مخالفان خود را خالص‌سازان نامید. او اکنون به دنبال سازماندهی نمایندگان ادوار برای انتخابات مجلس است. او در انتخابات ثبت‌نام نکرده، اما به دنبال نقش‌آفرینی در انتخابات است. لاریجانی به دلیل عدم همراهی با بخشی از اصولگرایان در مخالفت با حسن روحانی، به تدریج از سوی تندور‌های این جریان کنار گذاشته شد البته خودش هم خیلی مایل نبود که در این جریان باقی بماند. او در انتخابات مجلس دهم در لیست امید هم قرار گرفت. لاریجانی اکنون عنوان اصوگرایی معتدل شناخته دارد.

بهروز نعمتی از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی درباره نقش وی در انتخابات پیش رو گفته است: «حتماً یک لیست معتدل بیرون خواهد آمد که حالا ممکن است از اصولگرایان معتدل باشد یا احزاب اعتدال‌گرا؛ لذا مجموعه‌های سیاسی حتماً جلسات انتخاباتی با هم دارند و دوستانی هم که همفکر آقای لاریجانی هستند با ایشان جلساتی دارند... قطعاً آقای لاریجانی در انتخابات اسفند ماه نقش‌آفرینی خواهد کرد.»

منصور حقیقت‌پور از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی هم خبر داد است که لاریجانی به نمایندگان ادوار مجلس توصیه کرده بود که در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کنند. او در این زمینه اظهار کرد: «واقعیت امر این است که وقتی لاریجانی با هر کدام از نمایندگان ادوار مجلس ملاقات می‌کرد به همه آن‌ها می‌گفت در انتخابات داوطلب شوید، حمایت کنید، فضای انتخابات را گرم کنید و حضور داشته باشید از این‌رو بسیاری از نمایندگان ادوار مجلس حرف لاریجانی را گوش کردند و در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام داوطلبی کردند.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در روز ۱۵ شهریور خبر داده بود که «مجموعه نمایندگان ادوار در مجالس مختلف به رهبری و هدایت آقای لاریجانی در بدترین زمان تحریم‌ها و بی مهری‌های داخلی و فشار‌های داخلی و خارجی بازهم کشور را نسبت به اکنون بهتر اداره کردند. این نمایندگان ادوار که نزدیک به ۵۰۰ نفر هستند به مساله انتخابات ورود کردند کسانی هستند که بر اساس خواست و نیاز مردم ثبت‌نام کردند.»

با این اوصاف ارائه یک لیست انتخاباتی از سوی نمایندگان ادوار مجلس که مورد حمایت لاریجانی باشد، دور از انتظار نیست.

در این بین اختلاف‌ها و درگیری‌های جبهه پایداری با علی لاریجانی در مجلس دهم دوباره بازسازی شده است. منصور حقیقت‌پور اتهاماتی درباره ثروت محصولی دبیرکل جبهه پایداری و همچنین حضور نیرو‌های این جبهه در مراکز مختلف نظام انجام داده که این اظهارات با شکایت صادق محصولی همراه شد. به نظر می‌رسد که این دعوا‌های سیاسی ادامه‌دار خواهد بود.

منبع: fararu-694076

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد