hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > کسب و کار > آشنایی با چرخه عمر کسب‌وکار

آشنایی با چرخه عمر کسب‌وکار

شناختن چرخه عمر کسب‌وکار یک مسئله مهم و حیاتی برای شروع است که توجه به این موضوع و آشنایی به آن به کارآفرینان جهت بهبود و بقا کسب‌وکار خود کمک زیادی خواهد کرد

شناختن چرخه عمر کسب‌وکار یک مسئله مهم و حیاتی برای شروع است که توجه به این موضوع و آشنایی به آن به کارآفرینان جهت بهبود و بقا کسب‌وکار خود کمک زیادی خواهد کرد در ادامه به معرفی کامل این چرخه خواهیم پرداخت.

هر چرخه کسب‌وکار از 5 مرحله مهم و اساسی تشکیل خواهد شد که عبارتند از:

1-فاز اول دانه و توسعه:

دانه در کسب‌وکارها همان ایده است، در فاز اول ایده ما مشخص است و منتظر به پیاده‌سازی ایده هستیم. در این مرحله بررسی می‌کنیم که ایده ما چقدر احتمال اجرایی‌شدن (امکان‌پذیری ایده) بر اساس وضعیت و منابع در اختیار دارد یا در واقع چه اندازه واقعی و قابل اجراست. در امکان‌پذیری ایده مهارت مالک کسب‌وکار بسیار مهم و حائز اهمیت است. مسئله مهم دیگر که باید به آن توجه داشت این است که آیا بازار آمادگی ورود این ایده را دارد و برای آن مشتریانی وجود دارد و باید توجه داشت که باید این ایده امکان سوددهی را برای آن کسب‌وکار داشته باشد.

2-فاز  دوم معروف به بقا(استارت آپ):

خطرناک‌ترین مرحله در تمام چرخه عمر کسب‌وکار این فاز محسوب می‌شود. اگر در این مرحله اشتباه کنیم استارت‌آپ شکل می‌گیرد و در آینده ممکن از مشکلاتی برای کسب‌وکار ایجاد کند

برای نجات از این اشتباه باید سازگاری کنیم (منظور انطباق است). در این مرحله باید سیستم بازخورد را قوی کنیم. بازخورد از مشتریان کسب‌وکار همان اصل انطباق است در واقع نقاط قوت و ضعف محصول قابل‌ارائه مشخص خواهد شد. پس توجه کامل به بازخوردها باعث قوی‌تر شدن کسب‌وکار خواهد شد و همچنین به موفقیت شکل‌گیری استارت‌آپ کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

3-فاز سوم رشد و استقرار:

اگر کسب‌وکار در این چرخه به این مرحله برسد بدان معناست که جریان نقدی خواهید داشت و به درآمد خواهید رسید و جبران هزینه خواهد شد و باید منتظر سوددهی از کسب‌وکار راه‌اندازی شده خود باشید. در این مرحله بزرگ‌ترین چالش پیشروی کسب‌وکار، زمان‌بندی است در واقع می‌توان بیان کرد که با درآمد حاصله چه برنامه‌ای خواهید داشت. درآیم مرحله از کسب‌وکار نظم و انسجام بین واحدها باید بیشتر از قبل باشد و نقش مدیر بسیار پررنگ‌تر خواهد بود و سازمان نیازمند جذب نیروهای متخصص و بامهارت کافی خواهد بود. (اشتغال‌زایی)

4-فاز چهارم گسترش:

در این فاز مدیر کسب‌وکار به فکر توسعه و پیشرفت و سرمایه‌گذاری است. نشانه این مرحله روزمرگی و روتین بودن روش انجام کارهاست. در این مرحله کسب‌وکار جایگاه مناسبی دارد جریان نقدی مناسب است به‌واسطه این که برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید. در این مرحله به‌کارگیری مدیران حرفه‌ای لازم است. در هر کسب‌وکار تا فاز سوم امکان بازگشت به عقب را داشتیم و امکان اصلاح کسب‌وکار موجود بود؛ ولی وقتی پا به این فاز گذاشته می‌شود فقط باید به جلو توجه داشته باشی و تمام تلاش را برای موفقیت کسب‌وکار داشته باشید. در این مرحله مدیر کسب‌وکار باید اختیارات خود را به تیم و افراد حرفه‌ای خود بسپارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود پس تشکیل تیم با افراد متخصص بسیار در این مرحله از کسب‌وکار حائز اهمیت است.

5-فاز پنجم بلوغ منابع(بلوغ و امکان خروج):

وقتی کسب‌وکاری وارد این مرحله از چرخه می‌شود؛ یعنی به سمت رسمی شدن خواهد رفت. ساختار باید کاملاً منسجم و منظم باشد (از لحاظ مدیریت، منابع مالی، منابع انسانی و...). در این مرحله به سرمایه‌گذاری گسترده نیاز دارید که این امر توسط فروش سهام محقق خواهد شد؛ بنابراین نقش مدیر در این مرحله بسیار حساس و حیاتی خواهد بود که بتواند این موضوع را به‌درستی هدایت کند؛ زیرا قرار است کسب‌وکار شما افرادی سهام‌دار داشته باشد که هر کدام جهت‌گیری خاص خود را دارند و مدیریت و رضایت این سهام‌داران موضوع بسیار مهمی در این مرحله محسوب خواهد شد. در این فاز کسب‌وکار شما به جایگاهی رسیده است که می‌تواند یک خروج موفق داشته باشد و افراد زیادی تمایل به خرید این کسب‌وکار هستند.

پس لازم است برای شروع کسب‌وکار فازهای مختلف چرخه کامل بشناسیم و الویت بندی کنیم و استراتژی مخصوص شروع را پیش‌بینی کنیم و در نهایت باتوجه‌به آن چرخه یک شروع موفق را برای کسب‌وکار خود تجربه کنیم

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
حمیدرضا پناهی
حمیدرضا پناهی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد