به گزارش اکوایران، شاخص ADI برای ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر اخیراً به سطحِ کمترین میزان خود در دسامبر ۲۰۲۲ مصادف با آذر ۱۴۰۱ رسیده است. درحالی‌که تعداد اندکی از ارزهای دیجیتال درحال‌ رشد هستند، اکثر آنها همچنان در مسیر کاهش قیمت قرار دارند. این الگو مشابه سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) است، زمانی که ADI پایین‌ترین سطح خود در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) را شکست.

اهمیت و مفهوم تحلیل درون‌زنجیره‌ای (آنچِین)

در دنیای روبه‌رشد فناوری‌های مالی، رمزارزها به‌عنوان یک پدیدهٔ جذاب و پیشرو توانسته‌اند تغییرات بزرگی را در دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری پدیدآورند. این واحدهای دیجیتال که بر اساس فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌شوند، دنیای امور مالی سنتی را به چالش کشیده‌اند. رمزارزها امکان پرداخت امن و بدون واسطهٔ بانک‌ها یا مؤسسات مالی را میان طرف‌ها فراهم کرده‌اند.

 اطلاعات تمامی تراکنش‌ها در دفترِکل‌های توزیع شده توسط گره‌ها (Nodes) در هر بلاک ثبت می‌شود. پس از تأیید هر بلاک در شبکه دیگر به‌هیچ‌وجه نمی‌توان اطلاعات را تغییر داد. این اطلاعات شامل تمامی فعالیت‌های صورت‌گرفته در هر شبکهٔ بلاک‌چینی است. اطلاعاتی همچون:

- داده‌های تراکنش (به‌عنوان‌مثال آدرس ارسال و دریافت، مبلغ منتقل‌شده و…)

- داده‌های بلوک

- داده‌های قرارداد هوشمند

 با استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای بیت‌کوین به‌عنوان رهبرِ بازار، می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را در تمام بازار رمزارزها بررسی کرد. چرا که داده‌های درون زنجیره‌ای بسیار مُتقن و قابل‌استناد بوده و از منظر «فراگیر بودن»، «درست بودن» و «آنی بودن» حائز اهمیت هستند.

بررسی شاخص‌های سلامت شبکه بیت‌کوین

سلامت شبکه از دو منظر "فعالیت" و "امنیت" بررسی می‌شود.

فعالیت در شبکه؛

در فعالیت شبکه، دو شاخص "تعداد آدرس‌های فعال" و "تعداد آدرس‌های جدید" را بررسی می‌کنیم.

IMG_20230917_101649_611

 تعداد آدرس‌های جدید در شبکه بیت‌کوین در بالاترین حد خود در 5 سال و نیم اخیر قرار دارد که نشان‌دهنده افزایش تقاضا میان معامله‌گران و همچنین ترغیب افراد جدید به شبکه بیت‌کوین است. آدرس‌های فعال در شبکه بیت‌کوین هم به سطح ۲ سال و نیم خودش رسیده است که نشان‌دهنده بالابودن تمایل معامله‌گران برای فعالیت با وجودِ کاهش قیمت بیت‌کوین در این مدت است.

 به‌صورت کلی وضعیت سلامت شبکه از نظر فعالیت، در شرایطِ "بسیار مناسب" قرار دارد. البته با وجود بهبود سلامت شبکه، قیمت عمدتاً تمایل به کاهش داشته که این امر با بررسی وزنه‌ی عرضه و تقاضا توجیه می‌شود.

امنیت شبکه

در امنیت شبکه، دو شاخصِ هش‌‌ریت و سختی شبکه را بررسی می‌کنیم.

IMG_20230917_102047_052

 شاخص هش‌ریت با کاهش قیمت بیت‌کوین از محدوده ۲۹ هزار دلار به سطح ۲۶ هزار دلار در تاریخ ۱۵ اوت، به میزانِ کمی کاهش پیدا کرد. همچنین باتوجه‌به اینکه در هفته گذشته، زمان ساخت هر بلاک بیش از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد، سختی شبکه یک پله کاهش پیدا کرد؛ اما با وجود کاهش سختی، تغییری در روند کوتاه‌مدت هش‌ریت مشاهده نشد؛ این شاخص همچنان در مسیر صعودی خودش قرار دارد. صعودی بودن شاخص هش‌ریت به معنی تمایل ماینرها برای ادامه‌ی فعالیت در شبکه است.

شاخص پوئل (Puell)

 شاخص پوئل (Puell) درآمد ماینرهای بیت‌کوین را نسبت به قیمت BTC بررسی می‌کند و باهدف محاسبه درآمد ماینرهای بیت‌کوین نسبت به قیمت BTC ایجاد شده است.

IMG_20230917_102108_964

 با کاهش جزئی هش‌ریت، شاخص puell که نشان‌دهنده درآمد ماینرها است، کمی کاهش پیدا کرده است. از تاریخ ۲۹ ژوئن (8 تیر) که قیمت بیت‌کوین از محدوده ۳۰ هزار دلار به ۲۶ هزار دلار تنزل یافت، تعداد آدرس‌هایی که در سود قرار داشتند کاهش و تعداد آدرس‌هایی که در ضرر بوده‌اند، افزایش پیدا کرد. این مشاهدات نشان می‌دهند که در محدوده قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار، خریدهای خوبی صورت‌گرفته که با کاهش قیمت، این افراد دچار ضرر شده‌اند.

شاخص نسبت سود خروجی مصرف شده (SOPR)

 شاخص Spent Output Profit Ratio یک ابزار مهم در بازار بیت‌کوین است که به ما اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد دارندگان بیت‌کوین در طول زمان ارائه می‌دهد. زمانی که مقدار SOPR برابر با "یک" است؛ یعنی افرادی که بیت‌کوین را در آن زمان خریده‌اند، آن را با دقیقاً همان قیمتِ خرید فروخته و به سودی نرسیده‌اند. این حالت بیانگر یک نقطه تعادل در بازار است. شاخص SOPR نشان‌دهنده احساسات بازار و سود و زیان معامله‌گران است.

 دو منطقه‌ی مهم در این شاخص وجود دارد:

منطقه بالای یک؛

  هنگامی که مقدار SOPR بیشتر از یک است؛ یعنی فروشندگان بیت‌کوین در زمانِ معامله با موفقیت "سود" کرده‌اند. یعنی می‌توانند بیت‌کوین خود را با قیمت بالاتری از آنچه خریده‌اند، بفروشند. هرچه مقدار این شاخص بیشتر باشد؛ یعنی افراد بیشتری در بازار منتفع شده‌اند و احتمالاً تمایل دارند بیت‌کوین‌های خود را بفروشند.

محدوده پایین یک؛

  درصورتی‌که مقدار SOPR کمتر از یک باشد؛ یعنی بسیاری از فروشندگانِ بیت‌کوین در زمانِ معامله "ضرر" کرده‌اند. یعنی قیمتی که بیت‌کوین را خریده‌اند، بیشتر از قیمت فعلی فروش آن‌هاست. هرچه مقدار این شاخص کمتر باشد، ضرر فروشندگان بیشتر خواهد بود و احتمالاً کمتر تمایل به فروش بیت‌کوین خواهند داشت.

 به طور خلاصه، SOPR به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از تغییرات بازار بیت‌کوین و رفتار دارندگان آن در زمان‌های مختلف پیدا کنیم.

IMG_20230917_102130_194

  در حال حاضر شاخص SOPR برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و بلندمدت زیر محدوده 1 قرار دارد و این سطح مانند یک مقاومت محسوب می‌شود. تا زمانی که زیر سطح ۱ قرار دارد و نتواند از این مقاومت بگذرد، نشان می‌دهد که این بازار هنوز قدرت کافی را ندارد. لازم به ذکر است در روزهای آتی حتماً باید این شاخص را مجدداً بررسی کنیم. کاهش شاخص SOPR برای دارندگان بلندمدت به زیر محدوده ۱ نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران بلندمدت هم چندان امیدی ندارند و ترجیح داده‌اند که با سود کم یا سربه‌سر از بازار خارج شوند.

شاخص طول عمر نگهداری سکه‌های خرج شده (CDD)

شاخص Coin Days Destroyed بیشتر برای محاسبه حجم معاملات و تراکنش‌های بیت‌کوین مورداستفاده قرار می‌گیرد. شاخص CDD نشانگر میزان تغییرات در نگهداری و جابه‌جایی رمزارزها توسط سرمایه‌گذاران است. وقتی این شاخص افزایش می‌یابد، احتمالاً سرمایه‌گذاران بلندمدت تصمیم گرفته‌اند بخشی از رمزارزهای خود را به فروش برسانند یا نسبت به تغییر در ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خود اقدام کنند.

در مقابل، کاهش شاخص CDD نمایانگر شرایطی است که رمزارزها در کیف پول‌های خود باقی‌مانده و افراد تمایلی به جابه‌جایی رمزارزهای خود ندارند. همچنین، کاهش این شاخص ممکن است به نمایشگرِ کاهشِ فعالیتِ نهنگ‌ها در بازار تبدیل شود.

IMG_20230917_102153_513

به‌صورت کلی شاخص CDD، نشان‌دهنده فشار فروش در شبکه است که در حال حاضر در محدوده پایینی قرار دارد و نشان‌دهنده بی‌تصمیمی در بازار است.

شاخص ارزش کل بازار استیبل‌کوین‌ها

شاخص Stablecoin Aggregate Market Cap به ارزش کل استیبل‌کوین‌های در گردش (USDT ,USDC ,BUSD و…) اشاره دارد. افزایش میزان استیبل‌کوین‌های در گردش در بازار رمزارزها حکایت از پویایی بازار و احتمال افزایش معاملات دارد. بالعکس کاهش این میزان در یک بازه‌ی زمانی مشخص به منزله‌ی کاهش ورود جریان نقدینگی به بازار و در نتیجه کاهش حجم و تعداد معاملات است.

IMG_20230917_102242_185

 ارزش کل استیبل‌کوین‌های در گردش با بازه زمانی ۹۰ روزه، از ۱۶۲ میلیارد دلار در مارس ۲۰۲۲ با بیش از ۲۰ درصد کاهش به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش به کم‌شدن نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد.

شاخص ADI ۱۰۰ رمزارز برتر

 شاخص ADI یک ابزار ارزیابی سلامتِ کلیِ گروهی از دارایی‌ها (در این مورد، ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر) در بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال است. این شاخص اندازه‌گیری می‌کند که کدام دارایی‌ها درحال‌رشد (افزایش ارزش) هستند و کدام دارایی‌ها ارزششان کاهش می‌یابد.

شاخص ADI برای ۱۰۰ رمزارز برتر اخیراً به کمترین میزان خود در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) رسیده است. درحالی‌که تعداد اندکی از ارزهای دیجیتال درحال‌رشد هستند، اکثر آنها همچنان در مسیر کاهش قرار دارند. این الگو مشابه سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) است، زمانی که ADI پایین‌ترین سطح خود را در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) را شکست.

IMG_20230917_102257_181

بررسی وضعیت نگهداری بیت‌کوین در کیف‌پول‌ها

 طبق داده‌های به‌دست‌آمده از وبسایت گلس نود، آدرس‌هایی که موجودی آنها بیشتر از ۰.۱ و ۱۰ بیت‌کوین است، همچنان در حال افزایش هستند و آدرس‌هایی که موجودی آنها بیشتر از ۱۰۰ و ۱۰ هزار بیت‌کوین است در حال کاهش است.

جمع‌بندی وضعیت کلی بازار باتوجه به بررسی شاخص‌ها

 شاخص‎های درون‌شبکه‌ای بیانگر این است که در صورت نبودِ انگیزه‌ی کافی برای ماینرها، فعالیت آن‌ها در شبکه کاهش می‌یابد و این امر منجر به کاهش هش‌ریت خواهد شد. کاهش هش‌ریت به معنای کاهش تمایل ماینرها برای فعالیت است. این موضوع ریسکِ فروشِ بیشتر در بازار را افزایش می‌دهد و در حال حاضر باتوجه‌به ضعف نسبی هش‌ریت، درصورتی‌که ورودی بیت‌کوین به صرافی‌ها توسط ماینرها افزایش پیدا کند، پتانسیل برای نوسانات قیمت محتمل خواهد بود.

 به‌صورت کلی شرایط فعلی بازار در وضعیت بی‌تصمیمی است. حتی فعالیت نهنگ‌های بیت‌کوین هم در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد. درصورتی‌که نهنگ‌ها در این سطوح قیمتی اقدام به خرید قابل‌توجهی نکنند، "عرضه‌ی بیت‌کوین" توسط آن‌ها و یا حتی ادامه‌دادن به این "وضعیتِ غیرفعال" این هشدار را به ما می‌دهد که در روزهای آتی نیاز به توجه ویژه به داده‌های اقتصادی و درون‌شبکه‌ای داریم.