hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > وسط‌بازان هم توان صحبت با رئیس دانشگاه هنر را نداشتند!

وسط‌بازان هم توان صحبت با رئیس دانشگاه هنر را نداشتند!

«وسط‌بازان» هم نتوانستند با رئیس دانشگاه هنر گفتگو کنند

چند نفر از دانشجویان دانشگاه هنر خیلی قبل‌تر از تمام این اتفاقات سعی کردند با مذاکره با محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر، این التهابات را پیش‌بینی کنند ولی با وجود فهم مشترک میان آنها و رئیس دانشگاه از سوی ایشان به نتیجه‌ای نرسیدند. این چند نفر که می‌گویند به دلیل همین تلاش برای میانداری فحش وسط‌باز هم خورده‌اند بعد از ریاست دانشگاه سعی کردند با وزارت علوم ارتباط برقرار کنند و از عواقب شرایطی که در دانشگاه حکمفرما شده بود بگویند اما از این طریق هم صدایشان شنیده نشد.

یکی از همین دانشجویان چند روز پیش به دفتر انصاف نیوز آمد و از جلسه‌شان با رئیس دانشگاه هنر، نامه‌‌شان به وزارت علوم (تصویر این نامه در انتهای گزارش آمده است) و نیز سایر اتفاقاتی که حاصل ریاست جدید دانشگاه است گفت.

انصاف نیوز همچنین آمادگی خود را برای انتشار توضیحات مسئولان دانشگاه هنر درباره‌ی این مسائل اعلام می‌دارد.

نام این دانشجو به دلیل ملاحظاتی که خود آن را مربوط به بیرون از دانشگاه می‌دانست مستعار است؛ آقای باطنی.

نامه به وزارت علوم و پیش‌بینی آنچه حادث شد

انصاف نیوز: توضیحی افزون بر آنچه تا به حال منتشر شده در مورد اتفاقات درون دانشگاهتان دارید آقای باطنی؟

سلسله اتفاقاتی که در دانشگاه ما با شروع ریاست آقای حسنایی رخ داد طوری پیش رفت که ما نهایتا اسفندماه سال گذشته نامه‌ای به وزارت علوم فرستادیم؛ دانشجوها و تعدادی از فارغ‌التحصیلان هم امضا کردند. خیلی نامه‌ی درون چارچوبی بود. در آن نامه اتفاقاتی که رخ داده بود را شرح داده بودیم و این اتفاقات فعلی را پیش‌بینی کرده بودیم.

حضورا هم این نامه را بردیم و حتی می‌خواستیم حرف بزنیم که ممکن نشد. تا به حال هیچ جوابی نگرفته‌ایم جز اینکه در سامانه که ثبت شد چنین پیامی آمد: کارشناس مربوطه تایید نکرده است.

انصاف نیوز: استدلالتان برای آن هشدارها چه بود؟

همین رفتارهای آقای حسنایی، به نظر ما این رفتارها عامدانه از سوی دانشگاه صورت می‌گرفت. ایشان رفتارهای عجیب و غریبی دارند؛ واقعا در شان یک رئیس دانشگاه هست که بیاید تذکر حجاب بدهد! مضحک است!

البته مشکلات مدیریت ایشان محدود به مدیریت اتفاقاتی مثل حجاب، مقنعه یا حتی اعتراضات سال گذشته نیست و دانشگاه هنر بسیاری مشکلات صنفی دیگر دارد که در آن نامه هم به این‌ها اشاره کرده بودیم.

انصاف نیوز: منظورتان مشخصا چه رفتارهایی است؟

همین رفتارهایی که دائم فضا را تنگ‌تر می‌کردند؛ کارهایی می‌کنند که تا پیش از اعتراضات 1401 هیچ سابقه‌ای نداشته است.

انصاف نیوز: زمانی که شما این نامه را نوشتید که بحث مقنعه مطرح نبود؟

خیر

جلسه با رئیس دانشگاه/ حسنایی: همینه که هست!

انصاف نیوز: پس مشخصا چه رفتارهایی داشتند؟

درست زمانی که دانشگاه آرام شده بود و اعتراضات آذرماه خوابیده بود به یکباره 20 نفر از بچه‌ها ممنوع‌الورورد شدند. هیچ دلیلی هم برای این کارشان اعلام نکردند. بعضی‌ها را هم از خوابگاه‌ها اخراج کردند.

انصاف نیوز: با این حال که دلیلشان را اعلام نکرده‌اند شما اطلاع دارید احتمالا چرا این برخوردها اتفاق افتاده است؟ حدسی دارید؟

خیر، تعدادی از این‌ها می‌گویند که ما حتی در تحصن‌‌ها هم شرکت نداشته‌ایم. احتمالا این برخوردها بیشتر جنبه‌ی ترساندن بچه‌ها را داشته است.

اینطور شد که ما یک گروه 4 یا 5 نفره شدیم و به سختی موفق شدیم که با ریاست دانشگاه صحبت کنیم. واقعیتش تنها جوابی که گرفتیم همین بود که همینه که هست! اصلا اغراق نمی‌کنم و می‌توانم آن چند نفر را هم شاهد بیاورم.

آگاهانه در دانشگاه التهاب ایجاد می‌کنند

انصاف نیوز: ممکن است دقیق تر توضیح دهید؟

ما همین توضیحات را دادیم و گفتیم که شما دانشگاه را با این اقدامات ملتهب می‌کنید. ایشان گفتند که این سیکلی است که باید طی شود.

انصاف نیوز: چه سیکلی؟ توضیحی هم دادند؟

اینطور توضیح دادند که ما دائما در حال طی کردن یک سیکل تکراری هستیم به این ترتیب که اعتراضاتی شکل می‌گیرد بعد یکسری دانشجویان ممنوع می‌شوند و باز اعتراضاتی برای آن ممنوع‌الورودی‌ها شکل می‌گیرد!

انصاف نیوز: یعنی این فهم خود آقای حسنایی بود؟

بله، دقیقا!

انصاف نیوز: خب پس چرا با شما همکاری‌ای نکرد؟

ما کسانی بودیم که به دلیل مذاکره و تلاش برای میانداری فحش وسط باز بودن را هم خوردیم. ما چند نفر که تقریبا همه‌مان شاگردان ایشان بودیم به دفتر ایشان رفتیم و گفتیم ما دقیقا همان‌هایی هستیم که در تحصن‌ها حضور نداشته‌ایم و در عین حال مواضعمان هم به شما نزدیک نیست. توضیح دادیم که دانشگاه و شما باید کوتاه بیایید که آن طرف هم کوتاه بیایند.

یک موردی که الان یادم آمد این است که روز قبلش ریاست دانشکده‌ی سینما و تئاتر گفت که خودش، شخصا، برای بچه‌های ممنوع‌الورودی اقدام کرده و با همکاری ریاست دانشگاه ممنوع‌الورودی این‌ها را برداشته بود، به اين شرط كه ديگر در تحصن‌ها حضور نداشته باشند.

انصاف نیوز: بعد از اعلام آن 20 نفر؟

خير، قبل از اعلام آن 20 نفر بود. چند روز بعد آن 20 نفر دوباره ممنوع‌الورود شدند و يک عده هم اضافه شدند چيزی حدود 10 نفر هم به صورت موقت از خوابگاه اخراج شدند.

با این شرایطی که به وجود آمده بود ما تصمیم گرفتیم صحبت کنیم و بگوييم كه ما نه با آن جمعيت راديكال هستيم و نه سمت شماييم ولی در اين درگيری فقط دانشگاه آسیب می‌بیند.

آقای باطنی پاسخش را اینطور ادامه داد: واقعیت‌هایی که تا من الان دیده‌ام نشان دهنده‌ی این است که انگار کسی از ملتهب شدن دانشگاه بدش نمی‌‌آمد!

جالب است بدانید دو هفته قبل از اعلام اجباری بودن مقنعه در بحثی که با حراست داشتم به آن ‌ها گفتم که شما همین حجاب را هم نتوانستید عملی کنید گفتند اینطور نمی‌ماند و قرار است خیلی سفت و سخت‌تر شود. عامدانه فضای دانشگاه را ملتهب می‌کنند.

زنده نگه داشتن التهاب با نو کردن لیست مشروطی‌ها

باطنی ادامه داد: نمی‌خواهم اغراق کنم؛ حقیقت این است که اعتراضات دانشگاه هنر به دلیل جمعیت کم و عدم تمرکز دانشکده‌هایش چندان وسعت و جمعیتی نداشت. هیچوقت هم اعتراض رادیکالی در دانشگاه صورت نگرفته است.

انصاف نیوز: ولی طبق شنیده‌های من آمار اعتصاب کلاس‌ها خیلی زیاد بوده.

بله، اعتصاب کلاس ها خیلی بود. خود اعتصابات هم بحث مفصل دیگری است. بسیاری را مشروط کردند و انداختند. خود من جز مشروطی‌ها بودم. اتفاقا تمام کسانی که نزد رئیس دانشگاه رفتند جزو مشروطی ها بودند و هیچکس هم چیزی از مشروط شدن خود در آن جلسه نگفت.

مورد عجیبی در همین مورد مشروطی‌ها هم اتفاق افتاد که بایدتوضیح بدهم. بله، اعتصاب کلاس‌ها خیلی گسترده از مهرماه شروع شد ولی به مرور زمان کمرنگ‌تر شد و هم اساتید و هم دانشجویان داشتند به کلاس‌ها برمی‌گشتند. تا اینکه به یکباره، 14 آبان بدون هیچ اطلاعی به ریاست دانشکده یا معاونت دانشکده شبانه بچه‌های ارشد تئاتر را مشروط کردند! صبح که خبر این مشروطی‌های جدید در دانشگاه پیچید تشنج جدیدی در دانشگاه به وجود آمد و اینبار دیگر قشر خاکستری هم عصبانی شدند و به کلاس‌هایشان نرفتند. اینبار اعتراض جوری بود که درصد بالایی از کلاس‌ها اعتراض کردند. این را خود مدیران به من گفتند.

انصاف نیوز: داشتيد در مورد جلسه توضیح می‌دادید.

بله ما داشتیم همین توضیحات را می‌دادیم که ایشان خیلی سفت و سخت ایستاده بود که نه، نمی‌شود، نمی‌توانیم و … . در نهایت تمام این بحث‌های ما آقای حسنایی فقط به ما گفت: حالا من یه بررسی‌ای می‌کنم.

یک هفته‌ی بعد که فک می‌کنم 16 آذر بود و ماجرای کیان پیرفلک هم در همان بازه اتفاق افتاده بود دانشجوها یک تحصن سکوت دو یا سه ساعته‌ی بیست نفره حدودا در صحن دانشگاه ترتیب دادند. آن وعده‌ی “حالا من یه بررسی‌ای می‌کنم” به اینجا ختم شد که این چند نفر هم ممنوع‌الورود شدند.

این اتفاقات که افتاد یک مقدار دانشجوها عقب‌نشینی کردند و آن التهابات فروکش کرد. دانشگاه سمت روال عادی می‌رفت. به دلیل مشروطی‌ها بچه ها ترسیده بودند و به کلاس ها برگشتند. بخش زیادی از مشروطی‌ها را هم برداشتند.

تعلیق و برکناری اساتید/ اختلاف با روسای دانشکده‌ها/ مشکلات اساتید با معاونین

باطنی ادامه داد: همین که شرایط داشت به روال عادی برمی‌گشت دو نفر از اساتید هیئت علمی، آقای امیر مازیار و کوروش گلناری، را تعلیق کردند! البته این دو نفر را چون هیئت علمی بودند نتوانستند بیرون کنند. این‌ها اتفاقا آدم‌های خیلی تند و تیزی نبودند و فقط در فضای مجازی از دانشجوها حمایت کرده بودند. همین الآن هم من باز شنیده‌ام قرار است چهار نفر از اساتید هیئت علمی سینما و تئاتر را اخراج کنند؛ آقای اکبر علی‌داد، خانم گلشن افخمی و دو نفر دیگر.

این دانشجو همچنین در مورد مشکلات مدیریت دانشگاه با ریاست چند دانشکده گفت: بهمن ماه یا اسفند بود که آقای مترجم‌زاده، رئیس دانشکده‌ی هنرهای تجسمی، برکنار شدند.

نکته‌ی دیگری که باطنی به خبرنگار انصاف نیوز گفت دخالت معاون آموزش آقای حسنایی در لیست اساتید کلاس های رشته‌های مختلف است. او با تعجب به خبرنگار انصاف می‌گفت: من نمی‌دانم واقعا الان در دانشگاه صنعتی شریف اگر معاون آموزشی مهندس مکانیک باشد آیا می‌تواند در لیست اساتید رشته‌ی مهندس شیمی دخالت کند؟! این سابقه نداشته و خیلی عجیب و غریب است.

و توضیح دیگر باطنی در مورد اساتید مشکلات آنها با معاونشان، آقای زاوی بود چرا که ظاهرا ایشان آدمی افراطی است: ایشان در دوره‌ی آقای احمدی نژاد هم از کسانی بودند که خیلی جدی پیگیر بحث تفکیک جنسیتی بوده‌اند ولی در آن دوران هم به دلیل اعتصابات و اعتراضات موفق نشدند.

تصفیه‌ی اساتید مدعو

این دانشجوی دانشگاه هنر در ادامه از روندی گفت که در این دانشگاه مسبوق به سابق نبوده: رسما از آغاز بهمن‌ماه اساتید مدعو پاکسازی شدند. تقریبا 20یا 30 نفر دیگر نیامدند و ترکیب عجیب و غریبی جایگزین آنها به دانشگاه آمدند. از وقتی آقای حسنایی آمده‌اند رویه در مورد اساتید مدعو خیلی تغییر کرده است.

او همچنین از مصاحبه‌ی اساتید مدعو که از ترم جدید قرار است برگزار شود و شامل مصاحبه‌ی عقیدتی هم می‌شود گفت. به گفته‌ی آقای باطنی این رویه هیچگاه در دانشگاه هنر مرسوم نبوده است. او از این نگران بود که با این رویه اساتید شاخص مدعو حذف شوند.

اعتصاب غذای یکی از دانشجویان

باطنی از اعتصاب غذای یکی از دانشجویان این دانشگاه در اسفندماه گفت. این دانشجو در منزلش اعتصاب غذا کرده بود و خواستار استعفای آقای حسنایی و یا برگشتن ممنوع‌الورودها بود. عکس این دانشجو بعد از 19 روز اعتصاب غذا در فضای مجازی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت.

همین روندها و اتفاقات باعث شد ما برای وزارت علوم نامه بنویسیم.

رئیس دانشگاه لیست دانشجویان بازداشتی را تایید نهایی می‌کند

به باور آقای باطنی اطلاعات دانشجویان در اختیار نهادهای بیرون دانشگاه قرار می‌گیرد و دلیل اصلی چند مورد بازداشت آنها بوده است: کسانی بازداشت می‌شوند که کاملا معلوم است از داخل دانشگاه لو رفته‌اند! باطنی بازداشتی‌های ماجرای اجبار مقنعه را یکی از مصادیق این امر می‌دانست.

آقای باطنی همچنین در مورد حراست نکته‌ای از جلسه‌شان با رئیس دانشگاه را یادآوری کرد: آقای حسنایی به ما توضیح دادند که شورایی مربوط به امنیت گفته از یک تاریخ خاصی ممنوع الورودی‌ها یا تعلیقی‌هایی را دیگر رفع نکنید! تا قبل از این تاریخ برحسب صلاحدید خودش رئیس دانشگاه می‌توانست رفع کند. پرسیدم که از آن تاریخ خاص به بعد لیست تعلیقی‌ها را چه کسی به آنها می‌دهد؟ گفتند ما به آن‌ها لیست می‌دهیم! گفتم مگر بخشی از وظیفه‌ی مدیریت شما همین نجات بچه‌ها از این شرایط نیست؟! گفتند این صلاحدید ماست!

در آن جلسه آقای حسنایی برای ما توضیح داد که بعد از روز شروع اعتراضات هر شب لیست دانشجوهای بازداشتی هر دانشگاه می‌آید و از ما می‌پرسند که اینها را ازاد کنیم یا نه؟! خیلی از بچه‌های دانشگاه همان موقع که حرف می‌زدیم در بازداشت بودند و ایشان علنا می‌گفت این‌ها بازداشت شده‌اند و من می‌توانستم آزادشان کنم ولی فعلا چنین تصمیمی گرفته‌ام. مسئولان دانشگاه ما اصطلاحا خیلی رو کار می‌کنند!

نماینده‌ی نهاد رهبری هم با حسنایی به مشکل خورد و بازنشسته شد

باطنی همچنین به اختلاف بین نماینده‌ی رهبری قبلی دانشگاه، دوست‌پرور و رئیس دانشگاه اشاره کرد: دو شایعه من شنیدم که یکی‌شان چند منبع موثق داشت. اولی در مورد هیئت جذب اساتید و دخالت‌ها نابه‌جای دانشگاه در این امر بود و دومین شایعه این بود که رئیس نهاد رهبری بعد از عفو عمومی گفته بود که آقا این بچه‌های ممنوع‌الورودی و غیره را با یک شروطی برگردانید که رئیس دانشگاه مخالفت کرده بود.

او همچنین از نامه‌نگاری رئیس سابق دانشکده‌ی سینما و ادبیات، اسماعیل شفیعی با ریاست دانشگاه و شورای دانشگاه هم حرف زد. (تصویر این نامه در انتهای گزارش آمده است) به گفته‌ی آقای باطنی محتوای این نامه هم در این مورد بوده که رئیس دانشگاه خودش باعث زنده نگه داشتن التهاب در دانشگاه می‌شود. باطنی اضافه کرد: احتمالا به ایشان پاسخ داده شده ولی پاسخ قانع‌کننده‌ای نبوده چون در پشت پرده اساتید هم بسیار ناراضی بودند.

عملا دانشگاه هنر روی هوا اداره می‌شود

به گفته‌ی آقای باطنی مشکلات مدیریت آقای حسنایی محدود به حجاب و مقنعه نیست و در دانشگاه بسیاری مشکلات صنفی نیز وجود دارد «از جمله خرابی حدود 60درصد توالت‌های دانشگاه، نداشتن آبخوری، مشکلات عدیده‌ی خوابگاه‌ها و ظرفیت محدودشان، محدود بودن زمان کتابخانه‌ی این دانشگاه و… .

تمام این مسائل را هم به کمبود بودجه مربوط می‌کنند: می‌گویند بودجه نداریم کارمند اضافه کنیم تا بعد از تایم دانشگاه در کتابخانه بماند اما هر روز کارند حراست اضافه می‌کنند! شرایط بدی است عملا دانشگاه روی هوا اداره می‌شود.»

شرایط حال حاضر دانشگاه

انصاف نيوز: الان شرايط دانشگاه چطور است؟ اجباری بودن مقنعه و سایر مسائل چطور می‌گذرد؟

بعد از آن اتفاقات خيلی كج‌دار و مریز دارند پیش می‌روند. از هر ده نفر كه رد می‌شوند به يک نفر تذكر می‌دهند و فعلا در حد تذكر مانده است. تهديد هم می‌كنند كه ديگر فردا اينطور نياييد ولی این حرف‌ها چندان جدی نبوده.

روز بعد از اجباری شدن مقنعه خانمی جلوی در ورودی نشسته بود و به بچه‌ها مقنعه می‌داد با این توضیح که با مقتعه برو تو و بیرون آمدی عوضش کن! همانجا من ديدم دو نفر از چادری‌ها با اينها بحثشان شد كه اين چه رفتاری است؟!

انصاف نيوز: عقب نشينی‌ای از سمت رياست دانشگاه حس نكرديد؟

بله، عقب نشينی بوده ولی نسبت به كِی؟! تا قبل از اين اتفاقات هيچوقت حجاب مقنعه در اين دانشگاه اجباری نبوده ولی الان تذکر هنوز وجود دارد. این شرایط نسبت به قبل چه بسا پیشروی هم محسوب می‌شود! هنوز یک نفر جلوی در می‌نشیند پیش از این چنین چیزی نداشتیم.

یک بازه‌ای در دولت روحانی بین 96 تا 97 خیلی از دانشجوها در دانشگاه کلا بدون حجاب بودند. اصلا حجاب در دانشگاه ما بی معنی بود.

در مصاحبه‌ی قبلی شما آن دانشجو گفته بود دعوا بر سر حجاب نبوده در حالیکه چرا دعوا اتفاقا بر سر حجاب بوده و این اصلا قابل کتمان نیست. قبل از این بحث مقنعه هم چندین بار بچه‌ها با حراست در مورد حجاب بحث کرده بودند.

انصاف نیوز: به هر حال این قانون دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است؛ چه انتظاری داشتید؟

من نمی‌گویم انتظار خاصی دارم فقط می‌گویم این بحث‌ها و درگیری‌ها وجود داشته است. قبل از تحصنی که در مورد مقنعه شکل گرفت باز هم بخاطر حجاب تحصن شد. هم بر سر داشتن یا نداشتن حجاب و هم در مورد حدودش بحث و برخورد وجود داشت.

جالب است بدانید دو هفته قبل از تمام اتفاقات حراست

کنترل‌طلبی حراست دانشگاه هنر

آقای باطنی از کنترل‌طلبی مسئولان حراست هم گلایه داشت و مثالش در این امر بارها کارت دانشجویی خواستن از دانشجوها بود. می‌گفت درحالیکه ماموران حراست او را با اسم و فامیل می‌شناسند باز هم می‌خواهند کارتش را چک کنند: آقای باطنی کارتت را نشان بده! و به باور باطنی اینجا دیگر مسئله شناسایی و حراست از دانشگاه نیست؛ مسئله نشان دادن قدرت و کنترلگری است.

نامه‌ی شفیعی به حسنایی
نامه‌ی شفیعی به شورای دانشگاه
بخشی از نامه‌ی دانشجویان دانشگاه هنر به وزارت علوم






انتهای پیام

منبع: ensafnews-420086

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد