hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > حذف کود های پایه در اراضی کشاورزی زراعی و باغی افت عملکرد را به دنبال خواهد داشت

حذف کود های پایه در اراضی کشاورزی زراعی و باغی افت عملکرد را به دنبال خواهد داشت

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: در سه ماهه  سال جاری تاکنون بیش از ۴۲هزارو۸۰۰ تن انواع کودهای یارانه ای تامین و تدارک شده است.

سید صمد ضیائی  وضعیت مصرف کودهای کشاورزی در گلستان گفت: میزان مصرف کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و ارقام موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است.

وی ادامه داد: همه ساله در ابتدای سال، مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب نیاز کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به وزارت متبوع اعلام و وزارتخانه نیاز کود های مورد نیاز ومقادیر آنها را در همین چهارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می کند.

ضیائی با بیان‌ اینکه کشاورزان در اراضی کشاورزی خود کودهای پایه را حذف نکنند اظهار داشت: حذف کود های پایه در اراضی کشاورزی ، افت عملکرد محصولات زراعی و باغی را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کشت مداوم در اراضی کشاورزی باعث کاهش عناصر غذایی در خاک شده، لذا غنی کردن خاک بسیار ضروری است.
وی گفت؛ کشاورزان باید به ازای هر هکتار بطور متعادل از انواع کودها (توصیه عمومی؛حدود ۱۵۰ کیلوگرم کود ازتهٰ، ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته و ۱۰۰ کیلوگرم نیز کود پتاسه‌) استفاده کنند تا عملکرد محصول مناسب باشد.

در ادامه افزود: کود ازته باعث افزایش سطح سبز محصول خواهد شد، کود پتاسه بافت گیاه را در برابر خشکیٰ باد و سرما مقاوم می کند و کود فسفاته نیز ریشه گیاه را قوی خواهد کرد.
وی با تاکید بر جلوگیری از تاثیر خشکسالی بر عملکرد محصولات کشاورزی افزود: از کشاورزان می خواهیم که با تغذیه درست و به موقع باعث افزایش تولید و جلوگیری از خسارت احتمالی شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد