hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > ادبیات > 5 روش ساده و حرفه‌ای برای معرفی و نقد کتاب

5 روش ساده و حرفه‌ای برای معرفی و نقد کتاب

اگر قصد دارید کتابی که مطالعه کرده یا نوشته‌اید به دیگران معرفی یا آن را نقد کنید، ما در این مقاله 5 روش ساده و حرفه‌ای برای معرفی و نقد کتاب تقدیمتان می‌کنیم

گاهی انتخاب کتاب برایمان دشوار می‌شود! حتما برای شما هم اتفاق افتاده انبوهی از کتاب‌ها را در قفسه‌های رنگارنگ کتاب فروشی نظاره‌گر باشید ولی نتوانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؛ فارغ از اینکه می‌گویند هیچ کتابی را از جلدش قضاوت نکنید ولی با قیمت بالای کتاب‌های جدید برای برخی افراد خرید یک کتاب بدون آگاهی از محتوای آن، نوعی ریسک محسوب می‌شود!  با تهیه یک معرفی کتاب مطلوب هم می‌توانیم تجربه و نقد خود از محتوای یک کتاب را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم آن‌ها را در انتخاب و خرید کتاب دلخواهشان یاری کنیم. معرفی کتاب، خواننده را پیش از شروع به مطالعه، با فضای کلی کتاب آشنا می‌سازد و نهایتا تصمیم گیری را به خودش واگذار می‌کند که می تواند مثبت یا منفی باشد ولی هر چه که هست یک انتخاب آگاهانه خواهد بود.

آنچه در معرفی کتاب باید در نظر داشته باشید

معرفی کتاب چه به صورت نثر مکتوب و چه در قالب صوت و مدیا، یک تولید محتوای مفید است. این کار علاوه بر ایفای نقش فرهنگ­سازانه و تزریق آگاهی به جامعه، می­‌تواند بازدید از صفحه سایت و یا شبکه اجتماعی شما را بالا ببرد. برای معرفی کتاب می­‌توانید خلاقانه عمل کنید و مخاطب را به پای تریبون اختصاصی خود بکشانید. مثلا در ابتدای کار، خود را جای مخاطب قرار دهید و سوالاتی از جانب او از خودتان بپرسید. معرفی کتاب را فقط به کتاب‌های پرفروش و پرمخاطب جهان اختصاص ندهید و معرفی کتاب‌­­های جدید از نویسندگان تازه ­کار را هم در دستور کار خود بگذارید.

گاهی ناشناس­‌ترین‌­ها تبدیل به برگ برنده می­‌شوند!

مخاطبین خود را خوب بشناسید و معرفی کتاب را ­طوری که برای گروه سنی و علایق او دلنشین باشد پیش ببرید.

در ادامه به تشریح بهتر این نکات می­‌پردازیم.

4 پرسش­ اساسی قبل از شروع معرفی کتاب

اگر کتاب «جزء از کل» را در قفسه­ رمان­‌های خارجی شهر کتاب ببینیم چه فکری راجع به آن می­‌کنیم؟ چه کتاب قطوری!

درست است باید در نظر بگیرید که مخاطبین هر گروه سنی در اولین مواجهه‌ با یک کتاب به ظاهر، حجم و جلد آن توجه خواهند کرد! بنابراین بهتر است خودتان را جای او بگذارید و به سوالات مطرح شده در ذهنتان پاسخ دهید و در مرحله بعدی به سوالاتی پاسخ دهید که به تهیه یک محتوای خوب برای معرفی کتاب کمک کننده هستند.

سوالاتی که باید هنگام نوشتن متن یک معرفی کتاب از خود بپرسیم:

  1. یک معرفی کتاب خوب باید به چه مواردی اشاره کند؟
  2. چگونه می­‌توانیم با معرفی کتاب، خواننده را به مطالعه­‌ی آن ترغیب کنیم؟
  3. چه اطلاعاتی باید از  محتوای کتاب در متن معرفی کتاب درج شود تا به مخاطب درانتخاب آن کمک کند ولی همه محتوا را لو ندهد؟
  4. چه حجم از نوشته یا محتوا به­‌عنوان معرفی کتاب برای مخاطب مفید و کافیست؟

گاهی حتی مخاطب بعد از مطالعه معرفی کتاب تصمیم به عدم خرید یا تهیه آن کتاب می­‌گیرد ولی باید از مطالعه معرفی کتاب راضی بوده و احساس بیهوده زمان گذاشتن نداشته باشد.

تهیه چک لیست، اولین قدم برای معرفی کتاب

check list
چک لیست پیش از نوشتن معرفی کتاب

 

چک لیستی که برای شروع معرفی کتاب نیاز دارید باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان کتاب
  • تاریخ چاپ
  • نسخه  اصلی و نسخه­ ترجمه
  • تعداد صفحات
  • نام نویسنده
  • نام مترجم
  • کیفیت ترجمه
  • نظر مترجم یا مولف راجع به آن
  • مقایسه آن با دیگر کتاب­‌ها در همین حوزه
  • طراحی گرافیک کتاب و صفحه­‌آرایی آن
  • تعداد نوبت چاپ و تیراژ
  • بررسی اجمالی ناشر
  • نظر راجع به تجربه مطالعه
  • چند جمله­­ گزینش‌شده از متن کتاب 


5 روش کارآمد برای معرفی کتاب

در ادامه 5 روش حرفه‌ای و ساده برای شروع به نوشتن معرفی کتاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم: 

1.   معرفی کتاب با محتوای متنی

اولین و بنیادی­‌ترین روش معرفی کتاب، نوشتن متنی راجع به آن است. بعد از مشخص کردن گروه سنی مخاطب خود، متنی متناسب، کوتاه و کامل شامل همه اطلاعاتی که در چک لیست گفته شده، بنویسید و در کنار آن از تصاویر مرتبط با آن استفاده کنید. نوشتن متن معرفی کتاب، قدم اول برای سایر روش­‌های معرفی کتاب است.

2.   معرفی کتاب با محتوای صوتی

می­‌توانید برای معرفی کتاب یک پادکست بسازید. متن معرفی کتابی را که قبلا نوشته بودید برای ارائه در یک گفتمان رادیویی یا یک تک­خوانی در پادکست، تدوین نموده و با ضبط صدا در منزل یا استودیو و انتشار آن در شبکه‌­های اجتماعی، علاقه‌مندان و جامعه هدف خود را مخاطب قرار دهید؛ بهتر است در کاور محتوای صوتی از تصویر جلد کتاب استفاده نمایید. از جمله پلتفرم‌­های مناسب برای انتشار صدا، نرم­‌افزارهای تولید پادکست، سوند کلود، تلگرام یا حتی سایت و وبلاگ شخصی خود هستند.

3.    معرفی کتاب به صورت ویدئو

در عصر امروز تماشای ویدئو و آموزش‌های ویدئویی با استقبال بیشتری مواجه می­‌شوند. اگر معرفی کتاب خود را در قالب یک ویدئو به اشتراک بگذارید مطمئنا مخاطبین بیشتری را به خود جلب می­‌کند؛ با بیانی رسا و با کیفیت قابل قبول تصویر، طبق یک متن سلیس و قابل درک، متناسب با مخاطب شناسایی‌شده می­‌توان معرفی کتاب را به بهترین نحو انجام داد. طی توضیح معرفی کتاب می­‌توان کتاب مربوطه را نشان داد و آن را پیش دیدگان مخاطب ورق زد، گویی که خود او در حال بررسی کتاب است.

4.    اسلاید معرفی کتاب

با گنجاندن محتوای معرفی کتاب در قالب عکس‌نوشته­‌های دلنشین حاوی جلد و چند صفحه­ از کتاب و معرفی تک­‌تک موارد چک لیست در پلتفرم­‌های مناسب، از جمله اینستاگرام می­‌شود یک معرفی کتاب خوب ارائه داد. می‌توانید اسلایدها را در قالب اینفوگرافیک پیاده‌سازی کنید تا با ترکیب متن مختصر و تصاویر مرتبط در کمترین زمان و به شکل بهینه، مفهوم را به مخاطب القا نمایید.

5.    معرفی کتاب حضوری

جلسه معرفی و نقد کتاب
معرفی حضوری کتاب یکی از راه های خوب برای معرفی کتاب است

در طی یک جلسه و دورهمی فرهنگی یا نشست رونمایی از یک کتاب  و دعوت‌ علاقه­‌مندان، ترجیحا در گروه مخاطبین احتمالی کتاب مربوطه در کانون­‌های فرهنگی، نمایشگاه­‌ها یا شهرکتاب می­‌توان فارغ از فضای مجازی و با طعم دلنشین زندگی حقیقی به معرفی یک کتاب پرداخت.

6 نکته مهم در معرفی کتاب

شهر کتاب 

  1. در هنگام تهیه محتوای معرفی یک کتاب به نوع کتاب یعنی داستانی، علمی، شعر و ... توجه کنید.
  2. به هیچ عنوان بخش­‌های غافگیرکننده و برگ برنده‌های آن را لو ندهید یا کل داستان را تعریف نکنید تا مثل یک معما برای مخاطب باقی بماند.
  3. پاسدار منافع نویسنده و مترجم کتاب باشید.
  4. به نکات طلایی و جذابیت­‌های کتاب به طور غیرمستقیم اشاره کنید تا مخاطب به مطالعه­ آن ترغیب گردد.
  5. با مخاطب صمیمانه، تجربه­ مطالعه خود را به اشتراک بگذارید.
  6. نقدهای واقعی خود را با اشاره به نکات مثبت، منفی و نظرات تکمیلی ارائه دهید و بگذارید خودمخاطب تصمیم ­گیرنده­ نهایی باشد.

جمع بندی

یک مطالعه دلنشین از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های زندگی خواهد بود اگر انتخاب کتاب، آگاهانه صورت گیرد؛ معرفی مفید و مختصر و در عین حال جامع یک کتاب در قالب‌های متنوع و خلاقانه برای مخاطب، تهیه کتاب مناسب وی را تسریع می‌کند. ما در این مقاله مراحل پیشین تهیه محتوا با محوریت معرفی کتاب و انواع قالب آن را شرح دادیم؛ امید است نویسندگان و فعالان حوزه کتاب، با استفاده از این روش‌ها نقشه راهی برای علاقه‌مندان به مطالعه ارائه دهند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد