hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تبدیل 105 هزار هکتار از عرصه های بیابانی قم به کانون تولید گردوغبار

تبدیل 105 هزار هکتار از عرصه های بیابانی قم به کانون تولید گردوغبار

مدیركل منابع طبیعی وآبخیزداری قم وسعت منابع طبیعی استان قم گفت: در این استان وسعت منابع طبیعی  یك میلیون و 123 هزارهكتار است که 176 هزار هكتار آن را عرصه های بیابانی تشکیل می دهند و از همین وسعت بیابان؛ 105هزار هكتار آن به كانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است.
به گزارش رویداد ایران_قم،سید محمد تقی سجادی در گفت و گو با خبرنگاران،ا با بیان اینکه 105 هزار هکتار عرصه بیابانی با شرایط بحرانی در قم  وجود دارد، اظهار کرد: این میزان بیابان در 4 منقطه قم پراکنده هستند که شامل اطراف کهک، دشت مسیله، حسین‌آباد میش مست و پیرامون شهر قم می شوند.

سجادی افزود: آورد رودخانه های قمرود که از ارتفاعات گلپایگان و خوانسار به سمت قم سرازیر می شود و رودخانه قره چای که از ارتفاعات همدان و شمال ساوه سرچشمه می گیرد در گذشته 1.2میلیارد متر مکعب آب را وارد این  دو رودخانه می کرد و از سویی 450 میلیون متر مکعب آب تنها از رودخانه  قمرود وارد دشت مسیله قم می شد که در حال حاضر هیچ آبی در این رودخانه ها و دشت درجریان نیست.
وی دشت مسیله را یک عرصه صد هزار هکتاری در شرق شهرستان قم نام برد که در گذشته ای نه چندان دور دارای مراتعی مرغوب بوده و دام سنگین در آن منطقه چرا می کردند که اکنون بدلیل خشکسالی شرایط اقلیمی آن تغییر یافته و مراتع درجه یک به سمت تخریب و بیابانی شدن پیش رفته است.


400هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به سمت بیابانی شدن پیش می رود


سجادی با اشاره به اینکه مجموعه عوامل این چنینی سبب شده است که  در حال حاضر شاهد پیشروی 400 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان قم به سمت بیابانی شدن باشیم، تصریح کرد:  اینها همه نتیجه قطع شدن جریان آب رودخانه های  قمرود و قره چای است.
سجادی با بیان اینکه تمامی این عوامل باعث شده که ما شاهد هوای ناسالم در قم باشیم، خاطر نشان کرد: آمار تعداد روزهایی که هوای قم دارای گردو غبار است به شدت افزایش یافته و از یک دهه پیش از زیر 10 روز هوای ناسالم اکنون  به 100 روز افزایش پیدا کرده و به طور میانگین  یک سوم هوای قم در سال ناسالم است.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: با استناد به اسنادی که سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی دارد،بزرگترین کانون گردوغبار کشور در شرق قم واقع شده است که البته یک بخش ار سر منشاء آن در تماس با شمال استان اصفهان و منطقه کاشان و آران بیدگل و بخش دیگر مربوط به جنوب غرب استان سمنان است.
سجادی مناسب ترین  شرایط برای برون رفت از وضعیت موجود را کاشت  گونه های مقاوم و سازگار با محیط برای ایجاد پوشش گیاهی در مناطق بیابانی استان دانست که می توانند از بلند شدن گرد و خاك جلوگیری کنند.

کاشت 200 هزار اصله نهال در سطح هزار هکتار از اراضی منطقه عمومی کوه نمک


وی درباره اقدامات منابع طبیعی اظهار داشت: همزمان با آغاز کاشت 14 میلیون اصله نهال در قالب نهضت نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز از صبح پنج‌شنبه 14 آذرماه در سراسر کشور، کاشت 200 هزار اصله نهال در سطح هزار هکتار از اراضی منطقه عمومی کوه نمک با مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد، بسیج سازندگی، هلال‌احمر، خیرین، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی و آحاد مردم جامعه انجام  شده است
سجادی همچنین گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با انواع عملیات اصلاحی در مراتع استان در قالب نهال‌کاری، بوته کاری، کپه کاری و بذرپاشی و ذخیره نزولات آسمانی در سطحی معادل 10 هزار هکتار اقدام به احیا و توسعه پوشش گیاهی کرده است.
مسئول اول منابع طبیعی استان قم در پاسخ این سوال کارشناس روابط عمومی که بزرگترین دل مشغولی منابع طبیعی در این مقطع زمانی چه چیز می تواند باشد، به موضوع مهاجر پذیر بودن قم و سرمایه گذاری های کلان در این استان اشاره کرد و افزود: قم با توجه به مجاورت پایتخت بسیار مورد توجه است و همواره طرح های عمرانی و عمومی در این استان درحال گسترش است و این منابع طبیعی است که  بیشترین آسیب را می بیند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد