hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > به ستاره‌ها و غیرستاره‌ها نگاه برابر داریم

به ستاره‌ها و غیرستاره‌ها نگاه برابر داریم

اگر بخواهیم از بین رشته‌های توپی و تیمی ورزش ایران یک رشته را نام ببریم که سال‌هاست روی خوش ندیده و مدت‌ها با مشکلات ریز و درشت و فراز و نشیب‌های متفاوت دست به گریبان بوده است، بدون شک این رشته «هندبال» است؛ هندبالی که این روزها توانسته بعد از مدت‌ها به شرایطی ثابت برسد.

اگر بخواهیم از بین رشته‌های توپی و تیمی ورزش ایران یک رشته را نام ببریم که سال‌هاست روی خوش ندیده و مدت‌ها با مشکلات ریز و درشت و فراز و نشیب‌های متفاوت دست به گریبان بوده است، بدون شک این رشته «هندبال» است؛ هندبالی که این روزها توانسته بعد از مدت‌ها به شرایطی ثابت برسد.

تغیرات مدیریتی متعدد، حواشی پیرامون بازیکنان، مربیان و پیشکسوتان، بی‌نظمی‌ در رفت وآمد تیم‌ها به لیگ و ... مشکلاتی بودند كه به عدم ثبات این رشته در سال‌های اخیر دامن زده‌اند. البته در این میان درخشش ستاره‌های هندبال ایران در لیگ‌های اروپایی ، یکی از نکات مهم و پررنگ هندبال به شمار می‌رفت که امید را در این رشته زنده نگه داشته بود. با تمام این تفاسیر با روی کار آمدن علیرضا رحیمی و سروسامان گرفتن بخش‌هایی در فدراسیون هندبال، به‌نظر می‌رسد این رشته رفته رفته قرار است روی آرامش ببیند. تیم ملی هندبال ایران این روزها به طور منظم تمرینات خود را در تالار هندبال فدراسیون برگزار می‌کند تا خود را برای بازی‌ها آسیایی جاکارتا که برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، آماده ‌کند.

مدتی قبل و پس از ناکامی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، فدراسیون تصمیم گرفت با «بروتو ماچک» که آن زمان هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده داشت، قطع همکاری کند. مدتی بعد و در شرایطی که اهالی هندبال منتظر اعلام نام سرمربی جدید تیم ملی ایران بودند، فدراسیون از حضور یک مربی مقدونیه‌ای به نام « زوران کاستاراتویچ» در راس هدایت تیم ملی هندبال ایران خبر داد.

این مربی 53 ساله برای نهایی کردن قرارداد و توافق با فدراسیون به ایران سفر کرد و به طور رسمی سرمربی تیم ملی هندبال ایران شد. تمرینات تیم ملی هندبال ایران چند روز بعد با دعوت از بازیکنان موردنظر آغاز شد. همین تمریناتی که این روزها به‌دور از هر حاشیه‌ای در حال سپری کردن دومین مرحله خود است. در همین راستا و برای پرسیدن از وضعیت فعلی تیم ملی هندبال ایران و شرایطی که این روزها در اردوی تمرینی حاکم است به سراغ « زوران کاستاراتویچ»، رفتیم و با وی به گپ و گفت نشستیم که در ادامه آن را می خوانید:

چه شد که تصمیم گرفتید هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده بگیرید؟

اولین بار در مسابقات جهانی قطر در سال 2015 تیم ملی هندبال ایران را دیدم و از پتانسیل هندبال ایران خوشم آمد. از طرفی من مدتی در یک تیم قطری مربیگری می‌کردم و تا حدودی به سبک هندبال در آسیا آشنایی داشتم. زمانی که با پیشنهاد فدراسیون ایران مواجه شدم، خیلی جدی به این پیشنهاد فکر کردم و تصمیم نهایی من این شد که این تجربه بزرگ را در زندگی‌ام داشته باشم و بتوانم به هندبال ایران کمک کنم.

از چه زمانی تمرینات تیم ملی آغاز شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

من پس از سفر به ایران و نهایی کردن قرارداد با مسئولان فدراسیون جلساتی داشتم و درباره دعوت از بازیکنان و این که بازیکنان لژیونر چه زمانی به اردوها اضافه خواهند شد، مذاکراتی داشتم. از همان زمان که تقریبا دو ماه و نیم قبل بود، اولین مرحله اردو برگزار شد که البته به دلیل آنکه هنوز مسابقات و لیگ‌های اروپایی تمام نشده بود، بدون لژیونرها پیگیری شده بود. در دومین مرحله اردو که دو هفته قبل استارت آن زده شد اما لژیونرها نیز به ما پیوستند و تمرینات وارد سبک و مرحله جدیدی شد.

گفته می‌شد که ممکن است در بازی‌‌های آسیایی جاکارتا نتوانید از برخی لژیونرها به دلیل عدم اجازه تیم‌های باشگاهی‌شان استفاده کنید. این موضوع چقدر واقعیت دارد و اگر ممکن است اتفاق بیفتد، چه تدابیری برای این موضوع خواهید داشت؟

هنوز نمی‌توان به طور دقیق در این باره اظهارنظر کرد. من در وهله اول امیدوارم که این همکاری صورت بگیرد و باشگاه‌ها اجازه حضور بازیکنان در این مسابقات را بدهند اما اگر این اتفاق هم رخ نداد، بازیکنانی هستند که بتوانند جای خالی این ستاره‌ها را پر کنند. خوشبختانه هندبال ایران پتانسیل کافی در این زمینه را دارد. بازیکنان خوبی در لیگ ایران هم هستند که می‌توانیم از حضور آن‌ها استفاده کنیم. چه لژیونرها باشند و چه نباشد باید برای هر توپ و هر گل تا آخرین لحظه بجنگیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

با این وجود پیش‌بینی شما از عملکرد هندبال ایران در جاکارتا چیست؟

من فکر می‌کنم در مجموع پیش بینی‌کردن یک مسابقه ورزشی کار منطقی نیست؛ با این حال از آنجایی که هنوز حریفان ایران مشخص نیستند دیگر این کار واقعا سخت می‌شود. باید منتظر قرعه‌ها باشیم. ما هر روز حریفان خود را آنالیز می‌کنیم و براساس آن تمرین خواهیم کرد. زمان کافی برای آمادگی این تیم در اختیار داریم. چه لژیونرها باشند و چه نباشند باید سخت کار کنیم تا خواسته‌ای که داریم تبدیل به واقعیت شود.

گفته می‌شد برادران استکی که دوستاره مهم تیم ملی هستند با آسیب دیدگی روبه رو شده‌اند. برای این مشکل چه راه حلی دارید؟

بله این دو بازیکن بعد از پشت سر گذاشتن مسابقات سنگین اروپایی به ایران آمده‌اند و متاسفانه آسیب های جزیی دارنداما رفته رفته به تمرینات اضافه شده‌اند و وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. در مجموع اوضاع در دست کنترل است و ما تمام تلاش مان این است که بین بازیکنان ستاره و لژیونر با بازیکنان دیگر تفاوتی قائل نشویم و همه را به یک چشم ببینیم. همه شایستگی هایی دارند که باید در فضای برابر آن را ارائه دهند تا ما بتوانیم توانمندی‌های‌شان را درست و به دور از غرض ورزی آنالیز کنیم.

تیم ملی هندبال ایران به تورنمنت تدارکاتی در کشور قطر دعوت شده است. از این تورنمنت و اهدافی که برای حضور در آن در سر دارید برای‌مان بگویید. 

ترجیح من به عنوان سرمربی تیم ملی این بود که دو مرحله از اردو را تا پیش از آغاز مسابقات، دور از ایران برگزار کنیم. یکی از دلایل این است که در آن شرایط می‌توانم وضعیت آمادگی علیرضا موسوی را که بنا به دلایلی نمی‌تواند به ایران بیاید هم ببینم. فکر می‌کنم تورنمنت قطر زمان بسیار خوبی برگزار می‌شود و می‌توانیم به خوبی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده شویم. بعد از آن اردو زمان داریم تا روی نقاط ضعف خود کار کرده و آن‌ها را برطرف کنیم. البته تصمیم دیگری که داریم این است که بعد از مسابقات دوستانه قطر نفرات نهایی اردو را انتخاب کنیم. در این مسابقات می‌توانیم عیار بازیکنان را در شرایط برگزاری یک نبرد رسمی بسنجیم.

در مجموع و در این مدت زمانی که هدایت تیم هندبال ایران را بر عهده دارید، وضعیت و پتانسیل هندبال ایران را چطور دیدید. در واقع چقدر به تصوراتی که داشتید نزدیک بود؟

در درجه اول باید اذعان کنم که هندبال ایران از پتانسیل خوبی از لحاظ بازیکن برخوردار است و بازیکنان زیادی هستند که شایستگی پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند اما اگر بخواهم با نگاهی اجمالی در این باره اظهار نظر کنم، باید بگویم که اگر هندبال ایران به پیشرفت فکر می‌کند باید بیش از هر چیز در بخش هندبال پایه سرمایه گذاری کند. به اعتقاد من در همه ورزش‌ها و به ویژه در هندبال که رشته مدرسه‌ای نیز به شمار می‌رود، باید قابلیت‌ها را از سنین پایین افزایش داد و به بچه‌ها هندبال را به خوبی آموزش داد تا زمانی که از لحاظ سنی بزرگ‌تر شدند بتوانند تاکتیک‌های هندبال را به خوبی بشناسند و در زمین اجرا کنند. این نوع برنامه‌ریزی در هندبال پایه می‌تواند رفته‌رفته علاوه بر ایجاد نگاه حرفه‌ای، ظرفیتی خوب برای آینده هندبال ایران رقم بزند.

شما در تیم‌های پایه هندبال نیز حضور خواهید داشت؟

صحبت‌هایی شده است که بتوانم به هندبال پایه و رده‌های نوجوان و جوان نیز کمک کنم اما در حال حاضر تمام تمرکز ما هندبال بزرگسالان و وضعیت این تیم برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا است. بعد از این مسابقات به دغدغه‌های دیگر رسیدگی می‌کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد