hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > صنایع به دنبال نیروی انسانی گمشده

صنایع به دنبال نیروی انسانی گمشده

کمبود نیروی متخصص و ماهر این روزها به یک معضل اساسی برای بخش صنعت تبدیل شده است. این مشکل در شهرهای صنعتی بزرگ همچون اصفهان که بیش از 9 هزار واحد صنعتی در آن فعالیت دارند بیش‌تر جلوه می‌کند

کمبود نیروی متخصص و ماهر این روزها به یک معضل اساسی برای بخش صنعت تبدیل شده است. این مشکل در شهرهای صنعتی بزرگ همچون اصفهان که بیش از 9 هزار واحد صنعتی در آن فعالیت دارند بیش‌تر جلوه می‌کند. این در حالی است که امروزه استان اصفهان با معضل بیکاری نیز مواجه شده است.
بر اساس آمار به دست آمده، نرخ بیکاری در زنان 1/18 درصد و در آقایان 4/10 درصد در استان است. به عقیده برخی از صاحب نظران علت اصلی این تعارض شکل گرفته از ارائه آموزش‌های غیرحرفه‌ای توسط مراکز دانشگاهی سرچشمه می‌گیرد؛ اما عوامل دیگری نیز بر این امر دخیل است. امروزه برخی از جوانان اعتقاد دارند تنها باید در رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار شوند و یا اینکه اعتقاد دارند انجام کار در بخش صنایع به عنوان یک شغل کارگری در جامعه به حساب می‌آید و جلوه خوبی در بین اجتماع ندارد؛ اما این در حالی است که امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حال تربیت نیروهای متخصص با به اصطلاح تکنیسن صنعتی هستند و هرساله تعداد زیادی مهاجر از این طریق به کشور خود جذب می‌کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۷۰۰ فرصت شغلی نیازمند نیروی ماهر در کشور خالی مانده است، می‌گوید: برخلاف آمار بالای بیکاری در کشور، صنایع در کشور با مشکل کمبود نیروی ماهر مواجه هستند و این امر صنایع را با مشکل روبرو کرده است.
غلامحسین حسینی نیا معتقد است، ماهانه سه هزار نیروی ماهر مورد نیاز صنعت در کشور است. در حال حاضر استان اصفهان با دارا بودن بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و فرصت‌های شغلی مناسب، همواره با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده است.
داود صافی دستجردی، یکی از مدیران مراکز صنعتی در استان اصفهان در گفتگو با «رویداد امروز» در ارتباط با مشکل تأمین نیروهای متخصص و ماهر می‌گوید: در جامعه امروزی و با پیشرفت مشاغل اینترنتی، روند دستیابی به نیروی کار متخصص در کارخانه‌ها مشکل شده است و اگر این مشکل برطرف نشود مراکز صنعتی مجبور به فراخوان نیروی کار از دیگر کشورها خواهند شد. به این منظور باید زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی کشور را تقویت کرد و با حمایت مسئولان و فعالان بخش خصوصی نیروهای با تخصص لازم تربیت کرد.
به نظر می‌رسد؛ امروزه سازمان فنی و حرفه‌ای برای حل این معضل بزرگ اقدام به اجرای طرح آموزش دوگانه و طرح آموزش صلاحیت حرفه‌ای کرده است که در این دو طرح جوانان و شاغلان بخش صنعت علاوه بر افزایش مهارت‌های تخصصی از تضمین شغلی نیز برخوردار خواهند شد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با «رویداد امروز» در خصوص نحوه اجرای این دو طرح می‌گوید: در این طرح مهارت آموزان 30 از درصد آموزش‌ها را در محیط‌های کارگاهی متعلق به اداره کل فنی و حرفه‌ای گذرانده و 70 درصد مابقی را در محیط‌های صنفی و صنعتی آموزش می‌بینند. از سال گذشته تاکنون بیش از 1300 نفــر در این مدل آموزش مهارت کسب کرده‌اند و در حال حاضر با بیش از 16 اتحادیه صنفی به‌منظور اجرای طرح آموزش دوگانه در حال همکاری هستیم.
آرش اخوان طبسی در خصوص اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای می‌گوید: ما برای کمبود نیروی متخصص در بخش صنایع تصمیم گرفتیم تا آموزش را به میان صنایع ببریم و در مراکز صنعتی به کارگران و کارمندان واحدهای صنعتی آموزش‌های تخصصی لازم را ارائه دهیم. واحدهای تولیدی از نیروی انسانی مناسبی برخوردارند اما برای شایسته‌سالاری و افزایش مهارت کارگران آموزش‌های صلاحیت حرفه‌ای اجرا می‌شود. با انجام آموزش‌های صلاحیت حرفه‌ای سعی شده تا هرکسی در هرجایی که مشغول به کار است صلاحیت‌های موردنیاز آن شغل را داشته باشد.
به نظر می‌رسد، تحول جدیدی در استان با اجرای دو طرح سازمان فنی و حرفه‌ای به‌منظور تربیت نیروهای متخصص در حال انجام است؛ اما دراین‌بین صنایع نیز برای جبران کمبود خود و هم‌چنین پیشبرد این طرح‌ها باید اهتمام جدی داشته باشند و در این حوزه به یاری مراکز علمی بیایند.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
محمد منزه
محمد منزه

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد