hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

سیخ اضافه

اگرچه نویسنده این کتاب بخیه به آبدوغ می‌زند و اصلا اهل کباب نیست ولی وقتی جلوی کبابی می‌نشیند و آب در هاون می‌کوبد و باد در غربال می‌کند، بی‌ربط با جناب ما و دکان کبابی ما نیست. قبل‌ترها بساط پهن می‌کرد

اگرچه نویسنده این کتاب بخیه به آبدوغ می‌زند و اصلا اهل کباب نیست ولی وقتی جلوی کبابی می‌نشیند و آب در هاون می‌کوبد و باد در غربال می‌کند، بی‌ربط با جناب ما و دکان کبابی ما نیست. قبل‌ترها بساط پهن می‌کرد و در کنار مشاوره ادبی، فال حافظ و عشق با سس اضافه می‌فروخت. با این هم از همان جلوی دکان مثل کسانی که سوار پراید شده باشند و باید احترام همه ماشین‌های دیگر خیابان را داشته باشند، حرف اضافه دستور می‌داد. بین خودمان باشد با این هم دستور بی تور من شک ندارم که او اگرچه بخیه به آبدوغ می‌زند، ولی دلش بدجور کباب می‌خواهد. گفتم این شماره مهمان ما باشد. راستش را بخواهید در صفحه 16  کتاب لطیف حرف اضافه نوشته بود: «در مصر، در زمان حکومت جمال عبدالناصر لطیفه‌ای  در میان مردم این کشور رایج بود که می‌گفتند روزی مردی از بازار شهر یک ماهی زنده می‌خرد و به خانه می‌برد تا آن را بپزد. وقتی ماهیتابه را می‌آورد و به سراغ حلب روغن می‌رود، می‌بیند روغنی در بساط نیست. به چراغ نفتی هم که می‌آید، نفتی در آن نمی‌بیند. پس به‌ناچار، ماهی را برمی‌دارد و می‌برد آن را توی رودخانه می‌اندازد. به ناگاه ماهی که جانی دوباره گرفته است، سر از آب درمی‌آورد و فریاد می‌زند: زنده‌باد ناصر» و من کسی را می‌شناسم که پس از خواندن این صفحه می‌گفت چه خوب که ما چیز تازه نمی‌خریم و در ضمن رودخانه شهر ما خشکیده است! و او کسی را می‌شناخت که می‌گفت: «مردم مصر در زمانی که شاه فاتح هخامنشی مصر را گرفته بود هیچ‌وقت نگفتند، زنده‌باد کمبوجیه!» با این که او واقعا بودجه‌اش خیلی کم  بود و آن نفر دوم، نفر سومی را می‌شناخت که داشت پایان‌نامه‌اش را روی تفاوت رنگ ماهی قبل از سرخ کردن و بعد از سرخ کردن می‌گذارند و او توانسته بود تحریم‌ها را دور بزند و  برای انجام آزمایش‌های پایان‌نامه، با یک تعویض روغنی قرارداد ببندد. از تاریخ و جغرافیا و تعویض روغنی که بگذریم، می‌توان گفت این کتاب «حرف اضافه» مجموعه ای مرکب و متشکل از نثرهای طنز ژورنالیستی رضا رفیع است که رویکردی به مهم‌ترین اتفاقات و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در فاصله زمانی زمستان 81 تا زمستان 83 دارد و با نگاهی طنزآمیز به بررسی و تحلیل اتفاقات جاری در کشور می پردازد. به‌نوعی کتاب، تاریخ اتفاقات آن سال‌ها را در ذهن خواننده می‌تواند بازسازی کند، چه بازسازی! علاوه بر جنبه‌های اطلاع‌رسانی و مطالعاتی کتاب، استفاده بجا و بهینه از اشعار، امثال و صنایع ادبی، از دیگر وجوه تمایز و از چاشنی‌های اصلی این طنزنوشته‌های منثور است.
سیخ اضافه: حتما این سیخ را با چای قندپهلو نوش جان کنید.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد