hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > شناسایی 100 ساختمان غیر ایمن در اصفهان

شناسایی 100 ساختمان غیر ایمن در اصفهان

 به گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکنون ۳۲۸ ساختمان ناایمن در کلان‌شهر اصفهان شناسایی شده که از میان آنها یک‌صد ساختمان درصد ناایمنی بالاتری دارد و به ستاد مدیریت بحران استان معرفی شده است


 به گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکنون ۳۲۸ ساختمان ناایمن در کلان‌شهر اصفهان شناسایی شده که از میان آنها یک‌صد ساختمان درصد ناایمنی بالاتری دارد و به ستاد مدیریت بحران استان معرفی شده است

وحید مهدویان با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۳ ساختار پاسخگویی به شهروندان به‌صورت دستی و کاغذی بود عنوان کرد: الکترونیکی کردن فعالیت‌ها از آرشیو پرونده‌ها تا کلیه نقشه‌های شهر در دستور کار قرار گرفت و بستر به‌گونه‌ای فراهم شد تا تغییر وضعیت در شهرداری به سمت الکترونیکی شدن تسهیل یابد و در نهایت سال ۹۷ تغییر ارائه خدمات از دستی به الکترونیکی رخ داد. او تأکید کرد: با حرکت به سمت هوشمندسازی و پاسخگویی به مراجعان به‌وسیله ربات‌های هوشمند توانستیم سلیقه گرایی حذف کنیم. مهدویان با انتقاد از اینکه در دوره مدیریت سابق شهری عزمی برای تبدیل شهر به شهر هوشمند وجود نداشت توضیح داد: با پیگیری‌های بسیار زیاد از سال ۹۹ اصفهان به‌عنوان‌ پایلوت شهر هوشمند انتخاب شد که چندان جدی گرفته نشد با تغییر مدیریت شهری این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت تا شهر اصفهان پایلوت شهر هوشمند در کشور شود. مهدویان اظهار کرد: سامانه هوشمند توسعه شهری از دی‌ماه گذشته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ایجاد شد، در این راستا تیم مشترکی تشکیل و مدیر پروژه تعریف شد و فرایند تولید سامانه هوشمند آغاز شد. او افزود: از ابتدای سال جاری که سامانه هوشمند توسعه شهری راه‌اندازی شد و مردم بدون واسطه توانستند به شهرداری مراجعه کنند، ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی ثبت شد که رشد ۲۳۷ درصدی نسبت به قبل داشت و نشان می‌دهد اگر موانع را از جلوی پای مردم برداریم، کارها تسهیل می‌شود. همچنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به سیاست‌گذاری‌های کلان این معاونت درباره بافت تاریخی شهر از آغاز انجام اقدامات مربوط به ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان به طول ۶ کیلومتر خبر داد و گفت: در صدد هستیم این کار تا ۲ سال آینده به نتیجه برسد. او افزود: استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شده و با تعامل با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در تلاش هستیم تا ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان تا ۲ سال آینده انجام شود که دستاوردهای خوبی نیز به همراه خواهد داشت. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به تهیه سند بازآفرینی برای محله‌های شهر اشاره و اظهار کرد: پروژه تولید مسکن مشابه اقدامات انجام شده در محله همت‌آباد در دستور کار قرار دارد و در این راستا در نظر داریم در هر منطقه دو پروژه همچون همت‌آباد تعریف کنیم، از جمله اقداماتی که در منطقه ۷ شهرداری انجام شده و در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار دارد. او تأکید کرد: درصدد هستیم با نگاه مشارکتی، مردم در بازآفرینی محله خود نقش ایفا کنند، دراین‌رابطه در منطقه ۹ شهرداری دو هکتار زمین برای اجرای این پروژه آماده شده و به‌مرور این مهم در مابقی مناطق شهر اجرایی خواهد شد. او ساماندهی ورودی‌های میدان نقش‌جهان را یکی دیگر از اقدامات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برشمرد و اظهار داشت: کار بدنه‌سازی و کف‌سازی در جنوب مسجد امام آغاز شده و به همه ورودی‌ها تسری می‌یابد.
معرفی ۱۰۰ ساختمان غیر ایمن به ستاد بحران استان اصفهان
ساختمان‌های خطرآفرین دیگر موضوعی بود که معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت:  تاکنون ۳۲۸ ساختمان ناایمن در کلان‌شهر اصفهان شناسایی شده که از میان آنها یک‌صد ساختمان درصد ناایمنی بالاتری دارد و به ستاد مدیریت بحران استان معرفی شده است. مهدویان خاطرنشان کرد: پیش از حادثه متروپل و از سال ۹۵ بعد از اتفاقات پلاسکو، کمیته‌ای تحت عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان تشکیل شد و لیست ساختمان‌های عمومی و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های فاقد پایان کار از مناطق شهرداری گرفته شد که این ساختمان‌ها جامعه آماری ما را به‌عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر تشکیل دادند. او بیان اینکه مراحل قضائی ایمن‌سازی ساختمان‌های خطرآفرین توسط ستاد بحران استانداری در حال پیگیری است، یادآور شد: برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و اصلاح صادر شده است. مهدویان با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمن به اداره کل راه و شهرسازی نیز برای ارزیابی فنی معرفی شده‌اند، افزود: یکی از مشکلات مهم ما برای پیگیری امور ساختمان‌های ناایمن، بحث مالکیت آنهاست به طوری که اگر ساختمان مسکونی و دارای مالکان متعدد باشد پیگیری مسائل آنها نیز با مشکلاتی همراه است و تبعات اجتماعی خاص خود را دارد.
ایجاد اصفهان جدید در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه بر ضرورت تحقق شهر اسلامی _ ایرانی تأکید کرد و گفت: در راستای تحقق شهر اسلامی - ایرانی جلساتی در ستاد راهبردی معماری شهرسازی برگزار شده است تا محله‌ها با نگاه مشارکتی احداث و اصفهان جدید شکل گیرد. مهدویان ادامه داد: دراین‌رابطه مدل نظری طرح، تهیه شده است و به‌زودی اقدامات آن برای تحقق یک نمونه الگوی شهری زیست‌پذیر اجرایی خواهد شد. او با بیان اینکه طرح ساماندهی ۱۱ ورودی اصفهان آماده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر طراحی شهری دو ورودی تشریفات و بهارستان انجام شده است که پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ مراحل اجرایی ساماندهی این دو ورودی را آغاز خواهیم کرد.
چالش خریدوفروش زمین‌های قولنامه‌ای در کلان‌شهر اصفهان
خریدوفروش زمین‌های قولنامه‌ای در بعضی از نقاط اصفهان یکی از چالش‌های اساسی در این کلان‌شهر به‌حساب می‌آید که معاون شهردار اصفهان در مورد آن گفت: برای رفع این مشکل از قانون حفظ بازآفرینی شهری استفاده کردیم که براین‌اساس اداره ثبت موظف است برای زمین‌های قولنامه‌ای سند صادر کند. مهدویان با بیان اینکه بر اساس این قانون، پرونده‌های خریدهای قولنامه‌ای به ستاد بازآفرینی ارسال و قولنامه عادی به سند شش دانگ تبدیل می‌شود ادامه داد:  برای رفع مشکل نمی‌توان فقط به مردم اخطار داد، بلکه باید برای آن راهکار ارائه کرد. او خاطرنشان کرد: توسعه شهر سیاست شهرداری اصفهان نیست، بنابراین هرگونه خریدوفروش در فاز دوم محدوده علی‌آباد کلنگان خلاف است و دراین‌رابطه از سوی دادستانی موظف به برخورد شده‌ایم. از ۵۰ سال گذشته پروژه‌های لاینحلی در شهر باقی‌مانده بود که سوابق تمام آنها مورد بررسی قرار گرفت؛ در این راستا ۲۴ موضوع که ۴۰ هزار نفر را بلاتکلیف گذاشته بود، احصا شد این در حالی است که برای رفع این مشکلات تعامل خوبی با استانداری و اداره کل راه و شهرسازی برقرار کردیم به طوری که تاکنون ۱۴ مورد از ۲۴ موضوع را به نتیجه قطعی رساندیم یا در مرحله ابلاغ است که از جمله آن اراضی ۷۰ هکتاری پرتمان در منطقه هشت و زمین‌های علی‌آباد کلنگان بود. مهدویان با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات شهر، الحاق اراضی شهید کشوری از سال ۷۲ به اصفهان بوده است که به دلیل اینکه طرح مصوب نداشته است، ساخت‌وساز بدون پروانه ساختمانی در آن انجام شده است عنوان کرد: در این راستا جلسات متعددی برگزار و در نهایت این طرح بازبینی و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت.او تصریح کرد: ساماندهی و رفع مشکل جاده جلوان نیز یکی دیگر از این موارد است که در دستور کار قرار گرفت و جهاد کشاورزی تأییدیه خود را اعلام کرد که اکنون در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان است. 

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نویسنده
فاطمه کاویانی
فاطمه کاویانی
خبرنگار و تا ابد و یک روز دانشجو

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد