hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > تاریخ شهادت امام سجاد در سال 1403 چه روزی است؟ با زندگی نامه

تاریخ شهادت امام سجاد در سال 1403 چه روزی است؟ با زندگی نامه

شهادت امام سجاد در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه زندگی نامه حضرت زین العابدین را در این مطلب برایتان آورده ایم.

امام سجاد با نام علی بن حسین بن علی علیه السلام مشهور به زین العابدین، چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین است که ۳۴ سال امامت کرد. در ادامه اطلاعاتی از تاریخ شهادت امام سجاد در سال 1403 را می خوانید:

تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق شهادت امام سجاد (ع) در سال 1403 روز پنجشنبه 28 تیر برابر با ١٢ محرم 1446 است.
تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در تقویم شمسی برابر است: روز پنجشنبه 28 تیر 1402

تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در تقویم قمری برابر است با: روز پنجشنبه 12 محرم 1446

تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در تقویم میلادی برابر است با: روز پنجشنبه 18 ژولای 2024

شهادت امام سجاد 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

 شهادت امام سجاد در سال 1403 روز پنجشنبه 28 تیر است.

شهادت امام سجاد

زندگی نامه امام سجاد 

امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدر ایشان امام حسین (ع) است. به گفته برخی مادر ایشان شهربانو، شاه زنان یا جهانشاه، دختر یزدگرد سوم پادشاه ساسانی ایران است.امامت امام زین العابدین (ع) از عاشورای سال ۶۱ قمری آغاز شد و تا ۳۴ سال ادامه داشت.

القاب و کنیه های امام سجاد (ع)

مشهورترین لقب علی بن حسین (ع)، زین العابدین به معنای زینت عبادت کنندگان است. در برخی منابع گفته شده است که ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و به دلیل زهد و عبادت زیاد به این نام ملقب شده اند. دیگر القاب ایشان سیدالساجدین، سجاد، ذو الثفنات، هاشمی، علوی، علی اکبر، امین، زکی، سید المتّقین، زین الصالحین و منارالقانتین است. کنیه ایشان نیز ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمّد، ابولقاسم و ابوعبداللّه است.

همسر و فرزندان امام زین العابدین (ع)

امام سجاد (ع) پانزده فرزند شامل یازده پسر و چهار دختر داشتند. یکی از همسران امام زین العابدین، ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی (ع) و فرزند ایشان امام محمدباقر (ع) بودند.

کتاب ها و دعاهای امام سجاد

صحیفه سجادیه

این کتاب که به زبور آل محمد مشهور است شامل ۵۴ دعا و مناجات از امام سجاد (ع) است و درواقع ایشان در این دعاها به روشن کردن راه درست در پرتو تربیت دین و قرآن و پاکیزه ساختن جان ها از آلایش اشاره می‌کنند و از رفتار و گفتار ناشایست جامعه به خداوند پناه می‌برند. این کتاب به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسوی و … ترجمه شده است.

رساله حقوق

این رساله از امام سجاد (ع) مجموعه ای تربیتی و اخلاقی است که در آن ۵۱ حق شامل وظایف مختلف انسان در برابر خدا، خود و دیگران گفته شده است. برخی از حقوق نام برده در این رساله عبارت اند از: حق خدا، حق نفس، حق زبان، حق نماز، حق معلم، حق رعیت، حق زن، حق مادر، حق پدر، حق فرزند، حق بنده، حق هم نشین، حق همسایه و … است.

دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه

امام زین العابدین (ع) این دعا را در سحرهای ماه رمضان می‌خواندند و چون ابوحمزه ثمالی این دعا را از امام سجاد (ع) نقل کرده است به این نام مشهور است.

زیارت امین الله

امام سجاد (ع) موقع زیارت مزار حضرت علی (ع) این زیارت نامه را خوانده است که یکی از معتبرترین زیارت ها است و در زیارت دیگر ائمه (ع) نیز می‌توان آن را خواند.

شهادت امام سجاد (ع)

شهادت امام سجاد 

دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوه های مبارزاتی امام سجاد علیه السلام پی برد و دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آنها نمی‌سازد. لذا تصمیم به قتل حضرت گرفتند. به طور کلی می‌توان چهار عامل مهم را انگیزه دستگاه حاکم از قتل امام برشمرد:

۱. وسعت نفوذ امام: در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، امام از طریق دعاها و نشر معارف اسلامی به تدریج توانست یارانش را منسجم کنند و آگاهی های لازم را به آنها بدهد که این خطر بزرگی برای دشمن به حساب می‌آمد.

۲. بغض و حسادت: عبدالملک، هشام و ولید و حتی جمعی از بزرگان بنی امیه به امام سجاد علیه السلام حسادت می‌ورزیدند؛ چرا که مردم از روی فهم و درایت به امام عرض ارادت می‌کردند؛

۳. افشاگری: امام زین العابدین علیه السلام در فرصت های بسیار و از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخن ها می‌گفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی امیه بود؛

۴. ترس از قیام: دستگاه خلافت تصوّر می‌کرد که اگر امام عَلَمی بلند کند به خاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع می‌شوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد.

امام سجاد علیه السلام پس از گذراندن یک عمر پر برکت که در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ اسلام واقع شد، از ویژگی های مهمی در بین مردم برخوردار شده بود؛ چرا که فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در یک کلام امام در دل ها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان دشوار بود و آنها را می‌رنجاند و از همه کس بیشتر ولیدبن عبدالملک کینه امام را در دل داشت. او بارها می‌گفت: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم».

این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت، تصمیم گرفت امام را مسموم کند. لذا زهر کشنده ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و آن نیز دستور ولید را عملی کرد. زهر در بدن نازنین امام کارگر شد و بدین وسیله حضرت در سن ۵۷ سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسید. پیکر پاک امام سجاد علیه السلام را در شهر مدینه تشییع کردند.

پرسش های متداول


شهادت امام سجاد در سال 1403 چه روزی است؟
شهادت امام سجاد در سال 1403 روز پنجشنبه 28 تیر است.
آیا شهادت امام سجاد در سال 1403 تعطیل است؟
خیر شهادت امام سجاد در سال ۱۴۰۲ روز پنجشنبه 28 تیر است و تعطیل نیست.



امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد