hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ عفاف و حجاب در تقویم سال 1402چه روزی است؟ با تاریخچه

تاریخ عفاف و حجاب در تقویم سال 1402چه روزی است؟ با تاریخچه

1401/12/8 , 11:57
تاریخ روز عفاف و حجاب در تقویم سال 1402 به شمسی، قمری و میلادی و علت نامگذاری روز عفاف و حجاب را بررسی خواهیم کرد.

روز حجاب و عفاف 21 تیرماه و در سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب نامگذاری شده است. در ادامه تاریخ روز عفاف و حجاب در تقویم سال 1402 را بررسی خواهیم کرد.

تاریخ دقیق روز عفاف و حجاب در تقویم سال 1402 چه روزی است؟

روز چهارشنبه 21 تیر سال 1402 روز عفاف و حجاب است.

تاریخ دقیق روز عفاف و حجاب در تقویم شمسی برابر است با :روز چهارشنبه ۲۱ تیر سال 1402

تاریخ دقیق روز عفاف و حجاب در تقویم قمری برابر است با :روز چهارشنبه 23 ذی الحجه سال 1444

تاریخ دقیق روز عفاف و حجاب در تقویم میلادی برابر است با :روز چهارشنبه ۱۲ جولای سال 2023

روز عفاف و حجاب 1402چند شنبه و چه روزی است؟

روز عفاف و حجاب 1402 روز چهارشنبه 21 تیر است.

روز عفاف و حجاب
روز عفاف و حجاب 

علت نامگذاری روز عفاف و حجاب

پدیده کشف حجاب، نخست از دربار ناصرالدین شاه و در پی سفرهای اروپایی وی و مشاهداتش از وضع پوشش زنان اروپایی آغاز شد و سپس در قالب تجدد خواهی به محافل روشنفکری و اشعار شعرا و مطبوعات نفوذ کرد. البته به دلیل مقاومت توده مردم، این پدیده جز در دربار و محافل خصوصی شاه، رشد چندانی نیافت.

رضاخان که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت انگلیسی ها بر سر کار آمد، درصدد اسلام زدایی و جایگزینی ارزش های لیبرالیستی در جامعه، و از جمله کشف حجاب برآمد. سوغات سفر چهل روزه او به ترکیه و دیدار با کمال آتاتوک، کشف حجاب بود.

در آن زمان، مطبوعات کشور که تقریباً همه آنها، در کنترل شدید اداره سانسور شهربانی قرار داشتند و مدیرانشان از عوامل وابسته به فراماسونری و حکومت رضاخان یا دوستداران فرهنگ غرب بودند، با چاپ مقالات و اخباربا موضوع کشف حجاب و ارائه عکس های زنان بی حجاب و گاه عریان، زمینه های بی حجابی را با کمال جدیت آماده کردند و در یک سلسله مقالات به نظم و نشر در جراید، از نقاب و حجاب زنان به شدت انتقاد شد.

در روزنامه ها و مجله ها، از جشن ها و مهمانی هایی که البته با فشار حکومت برگزار می‌گردید و در آن زنان بی حجاب به همراه شوهرانشان شرکت می‌کردند، عکس و تفسیر چاپ می‌شد و عکس شاگردهای ممتاز هر مدرسه، در روزنامه ها ارائه می‌گردید. هدف اصلی از ناشن دادن تصویر زنان بی حجاب، در واقع تشویق دیگران به این کار بود و اسفبارتر از همه، موفی زنان هنرپیشه خارجی به عنوان سمبل زنان آزاد، به صورتی احترام برانگیز.

روز عفاف و حجاب
روز عفاف و حجاب 

رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد. محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند. بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لکشر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار (دو هزار نفر) را به قتل رساندند.

در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی‌خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می‌کردند و در برخی خانه ها به ناچار حمام ساخته شد. کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.

شورای فرهنگ عمومی کشور،  بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری کرد.

پرسش های متداول

تاریخ روز عفاف و حجاب در تقویم سال ۱۴۰۲ چه زمانی است؟
تاریخ روز عفاف و حجاب 1402 روز چهارشنبه ۲۱ تیر است.
آیا روز حجاب و عفاف 1402 تعطیل است؟
خیر. روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ روز حجاب تعطیل نیست!


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد