hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > سهم ایران از رویدادهای جهانی

سرمقاله رویداد ایران

سهم ایران از رویدادهای جهانی

در فاصله کوتاهی، دو رویداد جهانی در کشورهای جنوب خلیج‌فارس، توجه میلیاردها نفر را به کشورهای امارات متحده عربی و قطر جلب کرده است.

در فاصله کوتاهی، دو رویداد جهانی در کشورهای جنوب خلیج‌فارس، توجه میلیاردها نفر را به کشورهای امارات متحده عربی و قطر جلب کرده است.

اکسپوی 2020 در دبی که با حضور پاویون اغلب کشورهای دنیا و میلیون‌ها بازدیدکننده از ملیت‌های گوناگون به مدت 6 ماه برگزار شد، فصل جدیدی برای اقتصاد، گردشگری، روابط سیاسی و برند ملی امارات و دبی آغاز کرد. برنامه‌ریزی و مدیریت ایجاد زیرساخت‌های گوناگون و همچنین برگزاری چنین رویداد عظیمی برای امارات به‌عنوان کشوری جویای نام و به دنبال ورود به عرصه‌های پیشرفته و نوین جهانی، ارزش فراوانی داشت. هم‌زمانی اکسپو با رویدادهای دیگری مانند گشایش موزه آینده دبی و همچنین استفاده از فرصت میزبانی و استقرار چندین پاویون ویژه برای معرفی چشم‌انداز توسعه آینده دبی، هویت جدیدی از این امارت به دنیا معرفی کرد.

از سوی دیگر به‌زودی شاهد برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در قطر خواهیم بود. رویدادی که گرچه از نظر تنوع کشورهای مشارکت‌کننده به‌ظاهر محدودتر از اکسپو به نظر می‌رسد، اما به دلیل محبوبیت و توجه میلیاردها هوادار فوتبال، ابعاد تبلیغاتی وسیع‌تری برای این کشور کوچک ایجاد خواهد کرد. کشوری که در استفاده درست از موقعیت‌های جهانی در رسانه بین‌المللی مانند شبکه الجزیره و ارتباطات بین‌المللی مانند هواپیمایی قطر پیش‌ازاین هم با تشخیص درست فرصت‌ها به‌خوبی وارد عمل شده است.

در این میان کشور ما با توانایی و پیشینه‌ای غنی و غیرقابل‌مقایسه در برابر همسایه‌های جنوبی، چشم‌انداز روشنی برای معرفی و جلوه‌گری اندوخته‌های میراث کهن و دستاوردهای نوین و متنوع خود نداشته و از بسیاری فرصت‌های فراهم شده نیز بی‌تفاوت یا با حداقل بهره‌برداری عبور کرده است.

فقدان نگاه یکپارچه و هماهنگ به‌منظور هم‌افزایی فعالیت‌های گوناگون در بخش‌های مختلف کشور و ایجاد زمینه برگزاری رویدادهای بین‌المللی و طراحی رویدادهای ابتکاری برای جلب‌توجه به ایران سبب شده دست ما در عرصه جهانی روزبه‌روز خالی‌تر شود.

اظهارنظرهای غیرکارشناسی، تصمیم‌گیری‌هایی بدون درنظرگرفتن ابعاد رسانه‌ای و افکار عمومی در شرایط امروز دنیا و تبعات بی‌توجهی به امکانات ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی که سبب ایجاد ترندهای خبری گسترده و در مواردی بر علیه کشورمان می‌شود سبب شده که جمع جبری فعالیت‌ها در جهت ارتقای برند کشور به‌سوی منفی میل کند.

در این راستا لازم است در قرن جدید به‌صورت فرا قوه‌ای برای معرفی ایران و ایجاد وحدت رویه برای جلوگیری از تکرار جنجال‌های بی‌مورد و بی‌پایه که سبب وهن چهره کشورمان در دیدگاه مردم جهان می‌شود، برنامه‌هایی پیش‌بینی و اجرا شود. همچنین برخورد بدون اغماض با افراد و مجموعه‌هایی که خارج از مسئولیت و حوزه اختیارات خود با مداخله کلامی و تصمیم‌گیری در سایر بخش‌ها برای کشور هزینه‌های بی‌مورد ایجاد می‌کنند، زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و ایجاد ثبات بیشتر خواهد شد.

با اجرای این موارد شاید بتوان بیش از گذشته به رونق گردشگری، میزبانی رویدادهای بین‌المللی و جهانی و آشنایی بی‌واسطه مردم دنیا با اندوخته ارزشمند کشور در فرهنگ، تمدن و آیین امیدوار بود و در چشم‌انداز فردای بدون نفت، کشور را به سرمایه‌ای جاودانی و تجدیدپذیر تجهیز کرد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد