hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > پاداش تیزهوشی دیپلماتیک در روابط تهران - دوحه

پاداش تیزهوشی دیپلماتیک در روابط تهران - دوحه

در صورت به نتیجه رسیدن توافقنامه‌ها و مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی، زمینه نوینی در روابط ایران و قطر و تجربه کشورمان در برگزاری رویدادهای بین‌المللی رقم خواهد خورد.

ایران و قطر به‌عنوان دو کشور مطرح گازی دنیا که درعین‌حال به فاصله کوتاهی در دو سوی خلیج‌فارس قرار گرفته و دارای منابع مشترک هستند، به جز برخی تنش‌های سطحی همواره روابط سیاسی خوبی داشته‌اند.

در سال 2017 و تحریم قطر از سوی کشورهای عربی که سبب جدایی کامل این شبه‌جزیره از راه‌ها و مبادلات زمینی و بحران در پروازهای بین‌المللی هواپیمایی قطر به‌عنوان یکی از ایرلاین‌های مطرح دنیا شده بود، ابتکار عمل ایران در اعلام حمایت، پشتیبانی غذایی و کالایی و در اختیار قراردادن مرز و مسیرهایی برای انجام پروازها، نقطه عطفی در روابط دو کشور بنیان گذاشت. پس از این اقدام اثرگذار که سبب شکسته شدن تحریم قطر و در ادامه پایان یافتن آن شد، حاکمان دوحه این کار برادر بزرگ‌تر را فراموش نکردند و ضمن افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با ایران، همواره برای جبران آن تلاش کردند.

راه‌اندازی مقاصد پروازی جدید در شهرهای ایران و افزایش پروازهای دوحه - تهران در دوره تحریم‌های امریکا که سبب خروج ایرلاین‌های اروپایی شده بود، همچنین حمایت‌های سیاسی و اعلام موضع رسمی برای همکاری‌های بلندمدت که نمونه آن را در شیوه استقبال و موضوعات مورد مذاکره در سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به قطر مشاهده کردیم از جمله این موارد است.

در ادامه این روند، پیشنهاد مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی در جزیره کیش مطرح و در مسیر بررسی قرار گرفت. روز گذشته با سفر وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر به کیش و مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان 6 سند و توافقنامه همکاری در حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل و جام جهانی به امضا رسید. در صورت به نتیجه رسیدن این توافقنامه‌ها و مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی، زمینه نوینی در روابط ایران و قطر و تجربه کشورمان در برگزاری رویدادهای بین‌المللی رقم خواهد خورد. ایده‌های جذابی مانند ساخت کانال عبور و مرور از زیر خلیج‌فارس که در صورت نهایی شدن به‌نوعی جزو عجایب هفت‌گانه عصر جدید خواهد شد نیز از دستاوردهای ارزشمند همراهی دو کشور است. در صورت ساخت این کانال نقش ایران در ترانزیت زمینی و حتی ریلی به اروپا، همچنین ایجاد مزیت رقابتی جدید برای صادرات محصولات ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از مزایای ارزشمند و بلند مدت این طرح خواهد بود.

شرایط به‌دست‌آمده که با مدیریت و پیگیری درست قابل تعمیق و توسعه خواهد بود، نتیجه تصمیم‌گیری، واکنش سریع، صحیح و به‌موقع ایران به یک موضوع دیپلماتیک است که توانست برای سال‌ها دو کشور را برای دستیابی به اهداف مشترک هم راستا کند. موقعیت راهبردی و جایگاه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی ایران در منطقه خاورمیانه، موقعیت و ابتکار عمل بی‌نظیری را در اختیار کشور و دستگاه دیپلماسی قرار می‌دهد که در صورت تیزهوشی و اقدام به‌موقع، منابع جدید و رو به رشدی را برای توسعه مناسبات به ایران هدیه خواهد کرد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد